EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) и његов утицај на SEO

FacebookLinkedinEmail
15.02.2024.
EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) и његов утицај на SEO
У време када чак 68% свих онлајн искустава и интеракција отпочиње неком врстом претраге, SEO (оптимизација Search Engine-а), без било какве сумње, представља један од најважнијих огранака на пољу дигиталног маркетинга.

Узевши у обзир ту ситауцију, као и чињеницу да до 2030. године SEO индустрија тежи да достигне вредност од 218 милијарди долара, остаје зачуђујуће да су неки од основних постулата на којима се занива сам процес оптимизације недоречени или недовољно објашњени.

Наравно, сви смо свесни листе од 200 фактора које компанија Гугл користи како би рангирала резултате претраге. Али, уколико пажљивије погледамо овај списак, видећемо да је он написан пре у духу добрих пракси и препорука него јасних правила која дају предност одређеним критеријумима или прописију колики ћемо учинак постићи са конкретним акцијама.

Ова ситуација је додатно отежана чињеницом да, поред ових неодређених чинилаца, Гугл описује и критеријуме који се не убрајају у факторе за рангирање, али посредно унапређују квалитет SEO садржаја и на тај начин помажу процес оптимизације.

EEAT је један од тих чинилаца и у последње време добија много пажње.

Шта се налази иза скраћенице EEAT

Када кажемо EEAT, не мислимо само на појмове које одређује, које можемо видети из наслова овог чланка:

  • Experience - Искуство
  • Expertise – Експертиза
  • Authoritativeness – Ауторитативност или стручност
  • Trustworthiness – Поузданост.

Иако, сложићемо се, ове четири особине чине основу добро написаног садржаја, EEAT ипак не чини један од фактора који непосредно утичу на рангирање. Уместо тога, појам EEAT можете пронаћи у једном документу под називом Google’s Search Quality Rater Guidelines – опсежном упутству написаном на чак 168 страна, које носи назив Quality Raters, односно „проценитељи квалитета”.

Задатак ових запослених је да изврше инспекцију одређеног броја сајтова и, на основу датог правилника, процене квалитет садржаја и корисничко искуство крајњег корисника.

Да ли Quality Raters утичу на SERP резултате?

Најкраћи одговор на ово питање би био – не. Али, будући да је реч о SEO сектору, где је стваран опсег фактора који утичу на SERP резултате тешко утврдити, правилије би било рећи – не непосредно.

У најкраћим цртама, оваква врста евалуације је, бар за сада, намењена искључиво интерној употреби. У једној од својих објава, Гугл експлицитно наводи да се резултати рада Quality Raters особља користе искључиво за:

  • пружање повратних информација за унапређење услуге неопходних дивелоперима алгоритма;
  • помоћ при категоризацији садржаја ради унапређења система.

Стога, информације које пружа ово особље неће бити узете у обзир када алгоритам буде рангирао истражени узорак. Ове информације служе за унапређење самог алгоритма и постају нарочито битне у светлу лавине садржаја генерисаног од стране вештачке интелигенције, обиља дезинформација и нарушеног поверења у онлајн садржаје.

Како EEAT утиче на SEO процесе и рангирање?

Због свега поменутог, поставља се питање у чему лежи значај ЕЕАТ критеријума и шта је узрок њихове све веће присутности у SEO јавности. Како бисмо дошли до одговора, морамо најпре узети у обзир чињеницу да је Гугл корисничко искуство, односно његово стално унапређивање, још 2021. године поставио као свој приоритет.

При томе, треба узети у обзир да је корисничко искуство, само по себи, врло субјективно и немогуће за било какву врсту квантификације. Сигнали које Гугл користи за рангирање представљају само резултате интеракције корисника са одређеним сајтом. На основу критеријума као што су време проведено на сајту, структура самог веб-сајта и оптимизација за мобилне уређаје, Гугл покушава да извуче грубе закључке о томе колико је корисник био задовољан.

Будући да се унапређење Гугл алгоритама за рангирање врши на основу ЕЕАТ критеријума, на ове четири особине могли бисмо да гледамо као на својеврсни мост између Гугл алгоритма, који не може да процени субјективно искуство корисника, и креатора садржаја, који не може да у мерљивиим јединицама поступа на начин који би задовољио тај алгоритам.

Другим речина, иако не представља сигнал за рангирање, сет EEAT параметара служи да задовољи нашег крајњег корисника и охрабри понашање које ће, напослетку, довести до доброг SERP резултата.

EEAT, слово по слово

Ова чињеница даје EEAT критеријумима потпуно нови значај и чини их нечим што најбоље можемо описати као најмањи заједнички садржалац доброг садржаја. Узевши то у обзир, следећи део чланка посветићемо кратком прегледу сваког од ових слова.

Experience

Искуство, односно Experience, представља најновијег члана EEAT породице (до децембра 2022. године овај акроним је био познат само као EAT). Треба напоменути да се овог пута не мисли на искуство корисника, него на искуство аутора и његово познавање теме којом се бави.

Креатори који би желели да утичу на привлачност свог рада и корисницима пруже боље искуство, требало би да пронађу начин да свој рад демонстрирају. То се најчешће постиже давањем пластичних примера и коришћењем аудио-визуелних садржаја који илуструју тему о којој је реч. Навођење личних искустава и личних запажања такође може бити веома корисно.

Expertise

Поред тога што би требало да прикаже да има непосредног искуства везаног за тему којом се бави, SEO аутор требало би и да демонстрира висок ниво стручности. Притом треба имати у виду да Гугл приоритет даје садржају креираном од стране сертификованих професионалаца, као и да се садржај оцењује на основу квалитета чланка, а не квалитета сајта. Стога, уколико аутору недостаје извесни стручни педигре, постизање задовољавајућег нивоа експертизе може се постићи једино темељним и квалитетним истраживањем.

Authoritativeness

За разлику од претходног критеријума, ауторитет или стручност јесте фактор који се оцењује на нивоу целог сајта и његовог утицаја у стручним круговима. Стога, можемо рећи да је испуњавање овог критеријума уједно и најтеже, и обично се постиже квалитетним и конзистентним радом унутар једне нише. Ауторитет и утицај самог аутора такође могу бити од велике помоћи.

Trustworthiness

Поузданост се може најбоље описати као репутација сајта у очима јавности и стога се овај критеријум односи на читав низ чинилаца као што су: безбедност, транспарентност, тачност пружених информација, итд. Будући да је добрим делом техничке природе, овај фактор се налази у позадини претходна три и може донети ниске EEAT оцене, без обзира на квалитет постигнут у другим обастима. Стога можемо рећи да је можда и најважнији и да захтева посебну пажњу.

Оцењивање постигнутости EEAT критеријума

Напослетку, треба споменути и то да се оцењивање испуњености EEAT захтева не врши према неким арбитрарним утисцима него у оквиру прецизних дефиниција постављених од компаније Гугл, који су опет наведени у Google’s Search Quality Rater Guidelines.

Према овом упутству, објављени садржај може бити:

  • Lowest EEAT – Странице оцењене овом оценом сматрају се непоузданим и корисници треба да их избегавају, нарочито уколико су у питању YMYL теме (Your Money or Your Life – садржаји који могу имати утицај на финансије, здравље или лично благостање читаоца).
  • Lacking EEAT – Страница којој недостају задовољавајући ниво искуства или експретизе. Као пример можемо навести странице које не дају довољно информација о критичним поступцима и процедурама.
  • High Level of EEAT – Реч је о садржајима који приказују висок ниво искуства и стручности, дају детаљне информације, али су, такође, објављени на сајтовима које карактерише висок ниво поузданости.
  • The Highest Level of EEAT – Овде је реч о најпоузданијим садржајима написаним од стране експерата, који могу да се користе за цитирање у чланцима које карактерише нижи EEAT квалитет.

Завршна разматрања

Када се све сабере и одузме, може се закључити да, иако EEAT критеријуми, бар за сада, немају директан утицај на SERP рангирање, они свакако дају смернице за производњу квалитетног SEO садржаја и могу помоћи у постизању добрих резултата. У блиској будућности, они ће бити и „штап” који ће бити коришћен за препознавање и означавање оваквих садржаја.

Али, чак и ако оставимо по страни сва ова техничка разматрања, можемо се сложити да је за успешан SEO потребан садржај који је привлачан, поуздан, уверљив, поткован информацијама и лак за дељење. EEAT критеријуми пружају добру основу за производњу таквих ресурса.

FacebookLinkedinEmail