Internet domen i sajber brend

Lepo je biti na top listi najuspešnijih u biznisu, ali da li ste tako dobro plasirani i na Internetu? Preduslov za dobru poziciju kompanije prilikom pretrage na Guglu je posedovanje odgovarajućih naziva internet domena.

Da li znate šta Gugl prvo vidi na nekom internet sajtu dok širom sajber sveta prikuplja podatke za pretraživanje? Naravno, internet domen, u veb adresi tog sajta. Verovatno znate da se naziv internet domena sastoji od pojma koji ste izabrali (ono pre tačke) i domenske ekstenzije (ono posle tačke). Na primer, "mojbrend.rs" je naziv internet domena registrovan u .RS domenskom prostoru.

Internet_domen_i_sajber_brend

Naziv domena može da bude bilo koji pojam koji želite, ako ispunjava tehničke uslove i slobodan je za registraciju. Domenski prostor, globalno gledano, može da bude nacionalni ili međunarodni, na primer .RS ili .COM, među njima nema funkcionalne razlike, oba rade isti posao. Međutim, kada pretražujete iz Srbije, Gugl u rezultatima pretrage daje prednost sajtovima na lokalnom, nacionalnom, .RS ili .СРБ domenu, iz prostog razloga što pretpostavlja da su korisniku bitnije informacije iz zemlje u kojoj se trenutno nalazi.

A osnova sajber brenda je...

Ali odabir pravog internet domena utiče ne samo na rezultate pretrage preko Gugla, već i na percepciju u očima posetioca internet sajta. Na primer, multinacionalna kompanija, koja posluje širom sveta, registracijom nacionalnog domena jasno pokazuje da je sajt na tom domenu namenjen baš tom tržištu, na lokalnom jeziku i sa ponudom proizvoda ili usluga baš za tu zemlju.

Saveti potekli iz dobre internet prakse jasno govore kako kompanije treba da se odnose prema internet domenu kao osnovi sajber brenda:

  • Ako ste firma koja posluje samo na lokalnom tržištu - registrujte nacionalni domen, u većini slučajeva biće vam dovoljan.
  • Ako ste firma koja posluje u više zemalja - registrujte nacionalne domene za svaku od država, a imajte i međunarodni domen (bolje vi nego konkurencija).
  • Ako želite da zaštite svoje brendove (ako ih imate) - registrujte SVE domene koje možete da priuštite, a koji sadrže nazive tih brendova.
  • Ako želite da zauzmete ključne reči - registrujte i sve još uvek slobodne domene koji u nazivu sadrže vama bitne pojmove.

Promoviše i štiti - istovremeno!

Internet domen nije samo običan deo internet adrese, već i sredstvo za zaštitu naziva kompanija i brendova na Internetu, i bitan element optimizacije sajta za internet pretraživače (SEO - Search Engine Optimization). Internet domen je osnova sajber identiteta! Čak i kada neko pre vas registruje neki internet domen koji zvuči kao vaš zaštićeni žig (robna marka) - imate pravo da pokrenete postupak da preuzmete taj domen. Ukratko: internet domen nije "tamo neka tehnikalija", već bitan komunikacioni, marketinški i pravni element vašeg internet prisustva.

Nije dovoljno da imate samo naziv domena za sajt svoje firme, jer neko drugi može da registruje domen sa nazivom vašeg proizvoda ili usluge. Ozbiljne kompanije registrovanjem svih potrebnih domena potpuno štite svoj identitet, naziv firme ili brendova, proizvoda ili usluga na svakom lokalnom internet prostoru. Kompanije koje to ne urade na vreme, rizikuju da ih preduhitre oni koji jeftino registruju neke nazive domena, kako bi ih kasnije skupo preprodali. Ako tako registrovan domen narušava pravo intelektualne svojine ili drugo subjektivno pravo kompanije, rešenje je pokretanje domenskog spora pred komisijom za arbitražu. Zavisno od broja domena obuhvaćenih tim arbitražnim postupkom, troškovi mogu da budu i preko 1700 evra.

Domaći zadaci za brend menadžere

Zato je preporučeni redosled poteza za svakog (sajber) brend menadžera u Srbiji da prvo proveri raspoloživost naziva domena, a potom izabere ovlašćeni registar i registruje sve nacionalne .RS domene koji su potrebni njegovoj kompaniji. A za one manje biznise i preduzetnike, preporučujemo niz korisnih saveta o poslovnom sajber identitetu.

Svakako kliknite na ovu rečenicu da nam smanjite Bounce Rate. HVALA!