Интернет сајт се не продаје на кило

Како у гомили свакодневних спам имејл порука са понудама за израду сајта и друге интернет услуге одабрати ону због које се нећете кајати?

Одговор на питање из поднаслова, за нестрпљиве читаоце, следи одмах: они који вас спамују нетраженим порукама сигурно нису професионалци који заслужују да им поверите и платите израду интернет сајта, без обзира колико та понуда звучала повољно. Њихов неодговоран однос према послу је очигледан, јер су слањем тих спам имејл порука прекршили читавих пет домаћих закона. Да, нежељене комерцијалне имејл поруке противзаконита су дела. Ако крше законе, да ли ће да поштују пословне договоре?

Web computer

Како одабрати произвођача сајта?

Како сте одабрали свог аутомеханичара? А зубара? Или фирму за реновирање стана? Највероватније путем препоруке. У интернет бизнису главни алат за препоруке зове се Гугл. Ако не налазите било какве озбиљне резултате претраге о потенцијалном креатору вашег будућег сајта, ствар је јасна - или су свежи у интернет бизнису (читај: неискусни) или ништа озбиљно нису ни радили до тада.

Погледајте сајт онога кога разматрате као извођача интернет радова. Да ли је то само скуп шарених обећања и општих хвалисавих реченица или се ради о фирми која има шта да каже о свом раду? Пронађите одговоре на најбитнија питања: кад су основани, које су пројекте радили, које су награде добили... Хммм, допада вам се сајт који су урадили за ону познату певачицу... Полако, полако... Ви нисте "она позната певачица", ваша мала фирма има сасвим друге потребе од ње, ви немате гомилу изазовних фотографија и видео спотова... Вама треба сасвим друга врста интернет САДРЖАЈА! Да, најбитнија реч на Интернету је "садржај", то је оно због чега креирате свој сајт и оно што Гугл у претраживању види.

Сваки интернет сајт има три основна састојка: садржај, дизајн и технологију. Оно што даје смисао сајту је садржај (сазнаћете касније у тексту шта све обухвата), дизајн даје посетиоцима визуелни утисак о сајту, а примењена технологија пружа потребне функционалности. Зато се минимални професионални тим за израду интернет сајта и састоји од три особе: копирајтера, дизајнера и програмера. Наравно, све ово и много више добијате у пакету ако ангажујете професионалну агенцију за израду сајтова, али ону која има искуства са сајтовима примереним вашем бизнису.

Колико кошта израда сајта?

Не постоји универзални одговор о цени израде интернет сајта, јер, као и код аутомобила, неком је довољан и половни "југо 45", некоме ипак не одговара ништа испод "голфа", а некоме је заиста неопходан "ролс-ројс". Управо тако и интернет сајтови могу да коштају од неколико стотина евра ("само да имам сајт"), преко више хиљада евра ("ипак ми треба нешто пристојно"), па до више десетина хиљада евра ("наш сајт је основа нашег бизниса"). Све зависи од посебних захтева који су дефинисани као пројектни задатак за израду сајта: обим, сложеност, рад на садржају, потребне функционалности, квалитет дизајна, примењена технологија, безбедносни захтеви, техничка подршка, пратећа документација…

Постоји разлика и у томе кога ангажујете за израду сајта. Можда је то клинац из комшилука, са пиратским софтвером, непријављеном радњом и неоптерећен трошковима пореза, доприноса и комуналија, који пакује било шта што му донесете у бесплатне дизајн шаблоне преузете са Интернета и то обави за неколико непроспаваних ноћи… Наравно да је он много, много, много јефтинији од регистроване, професионалне фирме, са озбиљним референцама и искуством, која потпуно брине о свим аспектима вашег присуства на Интернету и озбиљно ради на садржају, оригиналном дизајну и програмирању вашег новог сајта.

Ако се ипак одлучите да посао израде сајта поверите непрофесионалном а јефтином појединцу, треба да знате да то може касније много скупље да вас кошта. На пример, лош или украдени дизајн сајта, неписмен или конфузан садржај сајта, програмирање пуно техничких грешака и безбедносних пропуста, недостатак озбиљне техничке подршке… Таман кад сте инвестирали у промоцију своје интернет адресе, може да се испостави да ваше потенцијалне клијенте тамо чека сајт на коме пола функција не ради или су га после пар дана оборили хакери… А вас можда чека чак и тужба због украдених фотографија с Интернета, које је ваш јефтини произвођач сајта негде "бесплатно" набавио.

Кораци до доброг сајта

Први корак у размишљању о свом будућем сајту започните истраживањем конкуренције и сродних фирми на Интернету. Пронађите примере добре праксе, сазнајте који вам се приступ допада и задовољава ваше потребе. Али, немојте да крадете, то јест, разгледање туђих сајтова схватите као учење како (не) треба радити, а не као начин за копирање туђих реченица или илустрација!

Потом следи дефинисање садржаја, функционалности и навигације сајта. Већ сте прочитали да је САДРЖАЈ најбитнија ствар на Интернету - због тога посетиоци долазе и враћају се на сајтове! У садржај спадају текстови, фотографије, илустрације, мултимедија, документи… све оно што може да вас представи остатку света. Осмислите садржај који ће да буде примерен вашој циљној групи, логично структуриран, ажуран, јасан и приступачан вашим посетиоцима. Запитајте се шта вам све од разних "интернет фора" уопште треба на сајту. Ако не можете да обезбедите пристојан ниво функционисања неких сложених "техничких егзибиција", боље да их не користите. Функционалност сајта огледа се пре свега у једноставности којом посетилац стиже до жељених информација. Навигација на сајту помаже посетиоцима да што брже, највише са два-три клика, дођу до жељеног садржаја и зато мора да буде прегледна и логична.

Креирање визуелног идентитета сајта, то јест дизајна, може да се реши на три начина. Постоје бесплатни веб дизајн шаблони, којих је пун Интернет. Можете и да купите професионално урађене веб дизајн шаблоне. Најскупље је, наравно, креирање оригиналног, само вашег, визуелног идентитета сајта. Који год начин одабрали, пазите да избор дизајна буде примерен садржају и намени сајта.

Технологија које омогућавају функционисање сајтова данас има приличан број, али је најбитније да она коју одаберете за свој интернет сајт буде безбедна и има могућност унапређивања. Није увек прикладно да сајт има Flash (спорије је учитавање, немогуће претраживање, тешко ажурирање…). Content Management System (CMS) омогућава једноставно и брзо креирање и одржавање интернет сајта и данас је прилично неозбиљно радити сајт без CMS-а. Веома популарни, једноставни за употребу, бесплатни и често коришћени CMS-ови су Joomla, WordPress (у коме је креиран и сајт који управо гледате) и Drupal.

Ако је пословање ваше фирме усмерено на домаће тржиште, препоручљиво је да имате адресу свог сајта на националном интернет домену.

Прочитајте и остале текстове на сајту www.domen.rs, јер је у њима објашњено зашто је добро да имате своје називе .RS и .СРБ домена, како да их правилно одаберете и где и како да их региструјете.