Како да знају где сте на Интернету?

Постојање интернет сајта фирме је само старт, а до циља можете да стигнете само ако циљна група посетилаца сазна да он и постоји на Интернету.

Најчешћи проблем интернет сајтова домаћих фирми је то што их њихови рођени власници забораве оног дана кад су направљени и постављени на Интернет. Али, овде неће бити приче о одржавању и ажурирању сајтова, то је роман за себе, са често тужним крајем у нашим крајевима. У срећнијој варијанти, сајт постоји, неко брине о њему, све је лепо и красно - само посетилаца на сајту нема! Шта сте урадили да промовишете постојање свог сајта? Ако и немате велика средства и ресурсе за промотивне активности, постоји ипак мноштво начина да бесплатно, за мало пара или уз мало знања и труда, промовишете свој интернет сајт.

Kako_da_znaju_gde_ste_na_Internetu

Класичне, а бесплатне методе

У реалном свету, ван Интернета, урадите све што промовише вашу интернет адресу, и најчешће не кошта ништа. Ставите адресу сајта на визит карте, на све пословне папире (меморандуме, рачуне…) и промо материјале (проспекте, каталоге, кесе, блокове, поклоне…). Поставите натписе са адресом сајта на ваша возила, радне униформе, пословне просторе… Испишите адресу сајта и на сва промо средства (roll-up, постер, пано…) на сајмовима, презентацијама, продајним местима…

Приликом оглашавања у медијима, не заборавите да позовете слушаоце, гледаоце и читаоце на свој сајт. Помените обавезно адресу сајта у радијским и ТВ спотовима, напишите је у новинским огласима и на билбордима. Ако гостујете на радију или телевизији, или дајете изјаву за штампане медије, увек саопштите да више информација могу да нађу на вашем сајту. Једноставно, свуда где су ваши контакт подаци, место је и за адресу вашег сајта, битног дела идентитета ваше фирме.

Пут до прве стране на Гуглу

Корисници Интернета проналазе ваш сајт претраживањем кључних речи везаних за вашу понуду производа или услуга. Зато је неопходно да ваш сајт буде добро оптимизован за интернет претраживаче. SEO (Search Engine Optimization) обухвата примену техника и тактика за боље позиционирање страница вашег сајта у резултатима претраге на интернет претраживачима, за одређене кључне речи које најбоље описују ваше производе или услуге. То је најпре оптимизација садржаја сајта, помоћу професионално написаних текстова на сајту који садрже битне кључне речи, као и одабир осталих садржаја (фотографије, аудио, видео…). У SEO спада и техничка оптимизација сајта, тј. подешавање веб сервера, исправност HTML кода и структуре сајта. За SEO су веома битни линкови ка вашем сајту са других релевантних сајтова, јер показују ваш кредибилитет у послу којим се бавите.

Ако је SEO урађен како треба - пола посла ваше промоције на Интернету је обављено! Тиме сте ушли у индексирање на интернет претраживачима и сада предстоји напредовања ка главном циљу – појављивање на првих неколико страна резултата претраге. О SEO треба најпре да брине онај ко вам прави интернет сајт. Зато добро пазите коме поверавате тај посао, јер аматери су најскупљи! Прво платите њима неке "мале паре", а онда губите паре због лоше позиције на претраживачима, и на крају морате ипак да платите професионалце да за “пристојне паре” ураде посао како треба.

Друштвени медији доводе посетиоце

Поред SEO, постоји и SMO (Social Media Optimization), о чему сте такође морали да водите рачуна приликом израде сајта. Али, само постављање дугмића на ваш сајт, за “шеровање” путем друштвених мрежа, није довољно. Треба вам ипак професионалац или агенција који би се бавили вашим компанијским наступом на друштвеним мрежама.

Имајте у виду да друштвене мреже служе за промоцију и привлачење посетилаца на ваш сајт - а не обрнуто! Поред Facebooka, као фирма можете да имате и своју страну на Google+, што је јако битно за боље резултате претраге. Компанијска страна на LinkedInu је место где можете да окупите и све личне профиле запослених на тој друштвеној платформи за професионалце. А за пласирање вести о активностима фирме и брз контакт са корисницима, одличан је Twitter.

Постоје и online сервиси за објављивање видео, фото и других садржаја. YouTube је намењен за постављање видео садржаја, Flickr за фотографије, а за женску интернет публику занимљив је Pinterest. И не заборавите да линкове на све своје профиле и стране на друштвеним медијима ставите и на свој сопствени сајт! А ако сте ви и колеге из фирме довољно даровити за писање, можете да покренете и компанијски блог.

Има се, оглашава се...

Плаћено online оглашавање је добро ако је изабран адекватан начин и место за те промо поруке и повећање посећености вашег сајта. На посећеним интернет порталима могуће је оглашавање путем банера, "лебдећих огласа" (искачући прозори са сликама и анимацијама) и видео огласа. Ту су и in-text огласи који реагују на прелазак мишем преко линкованих речи у тексту, као и контекстуални огласи, који се појављују на странама чији је садржај повезан са темом оглашавања.

Посебна прича је оглашавање на претраживачима, тј. плаћено позиционирање у резултатима претраге. Наравно, могуће је и оглашавање на друштвеним мрежама, као и оглашавање кроз апликације на мобилним уређајима. У ствари, напретком технологије, стално се појављују нови начини интернет оглашавања. Обратите се специјализованим агенцијама за оглашавање на Интернету или сами одлучите који је начин интернет оглашавања најефикаснији за вашу циљну групу.

Обавештавајте, не спамујте

Слање имејл порука је стара, такорећи бесплатна метода промоције на Интернету, али веома често злоупотребљена! Не засипајте огроман број непознатих људи нетраженим имејл порукама, јер је то забрањено одредбама чак четири домаћа закона (Закон о оглашавању, Закон о електронској трговини, Закон о електронским комуникацијама и Закон о заштити потрошача).

Осим тога, то је некултурно и непрофесионално и може да створи лошу слику о вама, а можете да се нађете и на "црним листама" као адреса са које стижу спам поруке, што доводи до блокирања пријема ваших будућих порука. Шаљите имејл поруке само на основу података прикупљених кроз формуларе на вашем сајту или на друге допуштене начине, од људи са којима сте лично били у контакту и који су изричито пристали да од вас примају поруке. А када оформите квалитетну мејлинг листу, можете слободно да својим интернет познаницима шаљете позивницу, newsletter, линк на нови каталог производа и услуга… тј. све оно због чега би посетили ваш сајт.

Битан детаљ: ваша имејл адреса треба да буде са вашим интернет доменом на крају (оно после @), а не са gmail.com, yahoo.com или интернет доменом вашег интернет провајдера. Не желите да делујете неозбиљно, зар не? Ако је пословање ваше фирме усмерено на домаће тржиште, препоручљиво је да су и ваша веб и имејл адреса на националном интернет домену.

Прочитајте и остале текстове на сајту www.domen.rs, јер је у њима објашњено зашто је добро да имате своје називе .RS и .СРБ домена, како да их правилно одаберете и где и како да их региструјете.