4 корака до доброг интернет сајта

Неки би само да их дизајнирају, неки би само да их програмирају... А ти интернет сајтови, да би били они прави, заслужују и да неко размишља о њиховом концепту и садржају...

Крајем деведесетих година прошлог века, један познаник ме је, знајући да се бавим „тим Интернетом“, питао да му направим интернет сајт за његову фирму. Моје питање њему је гласило: „Добро, може, него да ли имате и неке текстове, фотографије... нешто што ћемо да ставимо на тај сајт?“. Одговор је био епохалан: „Ма, пусти то, човече, направи нам сајт!“.

koraci-sajt

Звучи чудно, али и данас постоје људи који не схватају од чега се састоје интернет сајтови и од чега почиње рад на на изради сајта. А сајтови су одувек били (и биће) састављени од три компоненте: садржаја, дизајна и програмирања.

Број, врста и обим садржаја се увећавао у последње две деценије, модернизовао се и улепшавао дизајн, мењале се технологије програмирања и сложеност функционисања сајтова. Ипак, и данас, а и убудуће, први корак у раду на било ком сајту је осмишљавање његовог концепта. О свему томе, а и о томе зашто је садржај најбитнија компонента сваког сајта, читајте у причи која следи...

Концепт, па све остало...

Концепт интернет сајта утиче на све његове помињане три компоненте, па зато и јесте први корак у озбиљном приступу изради сајта.

rnids_koncept_1korakКонцепт даје одговоре на бројна питања, а два најважнија су: која је намена сајта и којим циљним јавностима се обраћа? Из тога произилази и шта све треба или не треба да се појави на сајту, као и како да се то на њему распореди. Мора да се зна и шта се од посетилаца очекује да ураде на сајту, то јест какви су жељени ефекти постојања сајта – промоција, продаја, пријављивање, подршка или нешто пето... Одговори на ова питања говоре како све то треба да изгледа и да функционише.

Кроз концепт се дефинише структура сајта, сагледана кроз теме које се обрађују на њему и логичне целине у које је садржај распоређен. Распоред садржаја по одељцима сајта и веб странама даје и начин навигације и број нивоа навигације кроз сајт. Циљна публика и циљано тржиште утичу на то да ли ће сајт да буде на националном интернет домену (као што су .RS и .СРБ) или генеричком домену (.COM и други).

Потребе и могућности власника сајта дефинишу и да ли је можда потребно више назива интернет домена, ради потпуне заштите интернет идентитета. Такође, ако постоји више језичких верзија сајта, намењених тржиштима у различитим државама, сваки од језика заслужује посебан сајт на адекватном националном интернет домену. Када се кроз концепт сагледају потребне функционалности сајта, оне су и захтев за креаторе садржаја, дизајнере и програмере, а истовремено и веома утичу на избор адекватног произвођача будућег интернет сајта.

Погледајте инфографик са илустрованим објашњењима за израду интернет сајта.

Садржај - посетиоци га траже, а Гугл претражује

Пресудан елемент за успех било ког сајта је садржај, који мора да буде прилагођен и људима и претраживачима.

sadrzaj_2korak_do_sajta/>Садржај који је примерен посетиоцима, логично структуриран и редовно ажуриран, је оно због чега посетиоци долазе на сајт, враћају му се и препоручују га другима. Али, ништа мање је битна и чињеница да је садржај оно што Гугл претражује, тако да се SEO највише заснива на оптимизацији садржаја сајта.

Професионално написане текстове, са правилно распоређеним кључним речима, воле и посетиоци и претраживачка машинерија. А та машинерија у резултатима претраге даје предност сајтовима који су на националним интернет доменима, јер у 97% претрага преко Гугла корисници, логично, траже сајтове намењене локалном тржишту. То важи за било коју земљу у свету, па и за Србију.

Добар интернет садржај је форматизован на прави начин и повезан интерним и екстерним линковима, али и оптимизован за дељење кроз друштвене медије. Поред текстова, и сви остали садржаји на сајту (илустрације, мултимедија, персонализовани и интерактивни садржаји) имају посебне стандарде за правилну оптимизацију за објављивање на сајту, што подразумева коришћење формата датотека које највише одговарају посетиоцима, уз задржавање жељеног квалитета садржаја. На пример, није свеједно да ли је нека фотографија на сајту GIF, JPG или PNG, јер одлука о врсти фајла носи бројне последице везане за степен и начин компресије и директно се одражава на квалитет приказа и величину фајла.

А када посетиоци виде и прочитају то што је на сајту, скоро сви власници сајтова желе да некако и комуницирају са њима. Основни начин пословне интернет комуникације је, и даље, адреса електронске поште. Било би неозбиљно да та адреса не буде на сопственом интернет домену, на коме је и адреса сајта.

Дизајн прилагодљив сваком сокоћалу

Дизајн интернет сајта може да се реши на најмање два начина: куповином (или бесплатним преузимањем) готових тема – дизајн шаблона, или наменски креираним, оригиналним дизајном.

rnids_dizajn_3korakОво друго је наравно скупље, дуже траје, али и више даје у смислу прилагођености потребама и навикама циљних јавности, а тај јединствен визуелни идентитет је и оно што га издваја од осталих сајтова. Кључни захтев савременог дизајнирања сајтова је да то буде responsive web design, онај који се прилагођава за приказивање на различитим величинама монитора и екрана, на десктоп и таблет рачунарима и паметним телефонима, јер проценат прегледања сајтова на мобилним уређајима је одавно прешао 50%.

Рад на дизајну сајта почиње дефинисањем оквирног изгледа веб страна и система навигације, у складу са усвојеним концептом, структуром и садржајем. Дизајнер мора да брине и о графичким стандардима наручиоца, траженим функционалностима сајта и другим посебним захтевима интерфејса.

После усвајања визуелног идентитета сајта у форми слика, прелази се на његову имплементацију кроз кодирање HTML-a и CSS-а и креирање шаблона за потребан број различитих веб страна. У финалној провери дизајна се ради и оптимизација графичких елемената и провера приказа у различитим читачима и на мобилним уређајима.

Програмирање које покреће сајт

И сам назив - Content Management System (CMS), потврђује да је суштина сваког сајта садржај којим тај систем управља. CMS може да буде базиран на open source, custom и другим решењима.

rnids_programiranje_4korakПопуларна open source решења су WordPress, Joomla и Drupal, а које је право решење зависи од потреба и могућности власника будућег сајта. Од савременог CMS-а се очекује да потпуно подржава, између осталог, SEO таговање и SEO Friendly URL адресе, WYSIWYG едитор за лако и брзо форматирање садржаја, различите формате илустрација и мултимедије, аналитику посећености сајта...

Док се сајт програмира треба да буде на некој скривеној, радној интернет адреси, типа test.domen.rs. На тој адреси се обавља и интеграција дизајна у CMS, уношење садржаја у CMS, провера свих функционалности сајта, провера исправности HTML-a и CSS-а, провера унетог садржаја и SEO елемената и отклањање уочених проблема. Пре пребацивања са те развојне на главну хостинг локацију, обави се заштита хостинга и CMS-а од нежељеног приступа – и сајт је спреман за посетиоце.

Сродни садржаји

Инфографик: 4 корака до доброг интернет сајта - илустрована објашњења за израду интернет сајта

Избор правог интернет хостинга
- о чему све мора да се размишља при одабиру интернет хостинг провајдера

Кораци до домена - како паметно изабрати домен за сопствени интернет идентитет

5 предности .RS домена - ако се обраћаш интернет корисницима у Србији, национални .RS домен је најбољи избор за пословну или личну адресу интернет сајта и адресу е-поште

Свакако кликни на ову реченицу да нам смањиш Bounce Rate. Хвала!