Врати ми мој домен!

Ако имате заштићену робну марку, да ли имате и право на истоимени назив интернет домена? Ако имате регистрован назив интернет домена, да ли тиме имате и заштићену робну марку?

За правно неупућене читаоце да одмах разјаснимо: робна марка и назив интернет домена нису исто, иако могу да звуче слично или потпуно исто. Јер робне марке (тачније: жигови) се региструју у поступку пред Заводом за интелектуалну својину, а интернет домени се региструју код РНИДС-ових овлашћених регистара. Та два процеса ни на који начин нису аутоматски повезана, већ власник робне марке мора сам да брине о томе да обезбеди и одговарајући домен уз њу.

ОК, одговорили смо на питање из поднаслова, нема потребе да читате остатак текста, већ крените право у Завод или код овлашћеног регистра и обавите то! Али, да, знамо шта вам се десило – неко је пре вас већ регистровао интернет домен који гласи баш онако како би одговарао уз вашу робну марку... Срећом, није још увек све изгубљено.

o-zigu

Доменским спором до домена

Најпре морате да знате да регистрација интернет домена функционише по принципу "први у времену, јачи у праву", што народ каже "ко први домену - његов је". Али, у Општим условима о регистрацији назива националних интернет домена јасно пише да регистрант (корисник назива домена) изјављује да, према свом најбољем знању и свом искреном уверењу, регистрација траженог назива домена не повређује туђе право интелектуалне својине или неко друго субјективно право. Такође, изјављује да домен не региструје противно начелу савесности, поштења и добрих пословних обичаја, те да домен неће свесно да користи противно овим начелима. Међутим, постоје и фирме и појединци који јефтино региструју домене са називима који звуче као назив туђе фирме или бренда, како би их касније скупо препродали.

Како да ипак преузмете жељени интернет идентитет? Срећом, постоји и Правилник о поступку за решавање спорова поводом регистрације националних интернет домена. Све зависи од тога да ли је тај који је регистровао жељени назив домена то урадио из добрих или злих намера. Укратко: да ли он стварно има неко смислено право на такав назив домена или је то урадио због неоправдане користи. Правна дефиниција и поступак су, наравно, много сложенији, и подразумевају да ако мислите да је неко повредио право интелектуалне својине, или неко друго субјективно право које припада вама, региструјући неки од назива националних .RS и/или .СРБ интернет домена, имате право да покренете поступак пред Комисијом за решавање спорова поводом регистрације националних интернет домена.

Да бисте као тужилац тако покренут доменски спор на крају и добили, мора да се докаже да су збирно испуњени следећи услови: да је назив домена истоветан или збуњујуће сличан вашем заштићеном жигу, да тужени регистрант нема право или легитиман интерес да користи спорни назив домена и да је тужени регистрант назив домена користио противно начелима савесности, поштења и добрих пословних обичаја. Ово последње значи да је регистровао назив домена у циљу продаје или давања у закуп тужиоцу или тужиочевом конкуренту по несразмерно већој цени од цене регистрације домена, како би спречио тужиоца да га користи као назив домена за свој заштићени жиг или нанео штету свом пословном конкуренту, или да је користио назив домена који је истоветан или битно сличан заштићеном жигу тужиоца, ради зараде збуњивањем и привлачењем посетилаца на свој сајт.

Трошкови арбитражног поступка коштају од 1500 евра па навише, зависно од броја назива домена, дужине поступка и свих потребних радњи у току поступка. Ко вам је крив, кад нисте на време издвојили пар десетина евра да на време региструјете тај жељени назив домена...

Ко је добио доменски спор?

У свету се сваког дана води на стотине доменских спорова, али да видимо шта се дешава у нашем дворишту, са националним интернет доменима .RS и .СРБ. Најпре листа оних власника брендова који су добили спорове у арбитражним поступцима:

  • "Google" је добио спор за googlesrbija.rs, јер је тужена страна злоупотребљавала тај назив домена за изазивање забуне код посетилаца свог сајта
  • "Danone" је добио спор за danone.rs
  • "Buddha Bar" је добио спор за buddhabar.rs и buddhabar.co.rs
  • "City 24" је добио спор за city24.rs
  • "Волво" је добио спор за volvo.rs и volvo.co.rs
  • "Pirelli" је добио спор за pirelli.rs, pirelli.co.rs и pirelli.in.rs
  • "Бофрост" је добио спор за bofrost.rs, чак је доказан и покушај препродаје назива домена за 150.000 евра
  • "Акраповић" је добио спор за akrapovic.rs
  • "Техноманија" је добила спор за tehnomania.rs и tehnomania.co.rs, јер су доводили у заблуду посетиоце сајта, водећи их при том на сајт конкурентске фирме из исте бранше
  • "Webasto" је добио спор за webasto.rs
  • "The Body Shop International Plc" је добио спор за thebodyshop.rs
  • "САОП рачуналништво" је добило спор за minimax.rs
  • "Intesa Sanpaolo" је добила спор за банкаинтеза.срб, што је уједно и први спор у вези са неким називом .СРБ домена
  • "Yahoo! Inc" је добио спор за yahoo.rs
  • „Les Publications Conde Nast“ је добио спор за vogue.rs
  • „Calvin Klein Trademark Trust“ је добио спор за ck.rs
  • „Bayerische Motoren Werke“ је добио спор за bmwmotorrad.rs и bmwkum.rs
  • “International Business Machines Corporation” је добио спор за ibm.rs
  • „Hans Georg Hagleitner“ је добио спор за hagleitner.rs и hagleitner.co.rs
  • „Eli Lilly Corporate Center“ је добио спор за cialis.in.rs
  • Власник фирме “Ваш потрчко” је добио спор за potrckobeograd.rs, јер је физичко лице које је регистровало спорни домен то учинило ради бољег позиционирања у резултатима претраге за своју курирску службу, која у свом називу нема тај појам

Ко је изгубио доменски спор?

У свету је познат случај домена milka.fr, када позната фабрика чоколаде, иако је власник светски познатог заштићеног жига, није успела да оспори право на тај домен госпођи Милки, из наших крајева, која је с пуним правом то регистровала за своје потребе. Ипак, касније је дошло до нагодбе.

Код нас се нешто слично десило за домен hyatt.rs, за који светски познати хотелски ланац није добио спор, јер се испоставило да је тај назив скраћеница која нема везе са називом хотела, није коришћен за збуњивање посетилаца сајта, нити је било покушаја препродаје. Такође, ни домаћи трговачки ланац „Дис“ није добио спор за dis.rs и dis.co.rs, због истоветне скраћенице коју користи тужена страна, али је, изгледа, касније откупио dis.rs.

Свакако кликните на ову реченицу да нам смањите Bounce Rate. Хвала!