Када самостално правити сајт а када тражити услугу професионалца

FacebookLinkedinEmail
19.11.2020.
pravljenje sajta

Пре него што уопште кренемо у причу ко треба да направи ваш сајт, ево неколико разлога зашто уопште у 2020/2021. години треба да га имате:

1. Ако склапате послове или клијенти треба да вас контактирају, прво место где ће вас потражити јесте Гугл претрага.

Да ли бисте желели да неко са ким тек треба да сарађујете схвати да не може да провери основне податке о вама? Данас када се све убрзано премешта на интернет, поверење између две стране јесте приоритет модерног пословања. Стога, не дозволите да прва слика о вама буде негативна.

Имати свој сајт чини, у најмању руку, да изгледате професионалније.

2. Заблуда: „Имам профил на друштвеним мрежама, не треба ми сајт“.

Доста људи је у претходном периоду направило пословне успехе користећи само друштвене мреже. Тако имамо прилику да видимо разне странице, профиле, налоге који врше услуге или продају производе на друштвеним мрежама. И добро им иде. Међутим, свака друштвена мрежа има своје циклусе: у почетку стимулише креаторе садржаја, има велики органски рич (досег), да би, када достигне одговарајући број корисника, почела да домет смањује и уводи институцију плаћеног оглашавања. 

Значи, ви ту радите и прихватате услове које вам други намећу и на које не можете да утичете. Сходно томе, не треба се увек ослањати на ресурсе који нису ваши, већ треба навикавати купце или клијенте да користе медије које ви имате и чији садржај ви контролишете, а то је управо ваш сајт.

3. Ви уређујете приказ својих услуга и производа на начин на који ви желите.

На вашем сајту ви одређујете изглед, стављате акценте на одређене производе или услуге, пратите своју циљну групу, оптимизујете садржај и још много тога. Многе ове ствари нисте у могућности да радите ако сајт немате, самим тим повећавате себи трошкове а смањујете потенцијалне резултате.

4. Сајт може да вам привуче нове клијенте преко Гугла. 

Оптимизација за претраживаче (SEO) је нешто што је данас постало must have када говоримо о изради сајта. Она вам омогућава да, ако имате добру позицију за одређене кључне речи, клијенти сами проналазе вас кроз претрагу. Овакви клијенти су такозвани hot leads, односно клијенти који су већ заинтересовани за услуге које нудите, па је тако и стопа конверзије далеко већа. То је начин да ваш сајт даноноћно ради за вас.

5. Тестимонијали су веома битна ствар.

Мада се често заборавља, искуства других људи, ако су аутентична, могу да наговоре посетиоце да потраже ваш производ или вашу услугу. Формат, структуру или позицију тестимонијала на сајту можете сами одредити.

Сходно свему горенаведеном, да ли можемо сајт да урадимо самостално или нам је потребна услуга професионалца?

Крећем у израду самостално

Храбар потез. Хајде да видимо бенефите и мане. На нету се данас налази доста платформи које нам, уз помоћ page builder (едитор за креирање страница) принципа, омогућавају да брзо и једноставно саставимо сајт. Ту су Squarespace, Weebly, Wix. Ту је такође Вордпрес (WordPress) који, иако није page builder платформа већ систем за управљање садржајем (CMS - Content management system), у новије време све више има могућност да инсталацијом одређених тема или page builder додатака добијете управо ову функцију.

Потребно вам је само мало креативности, хостинг и домен, или претплата, и имате свој сајт. Једноставно, зар не?

Е, сада овде стоји зачкољица. Ви сте направили нешто, али с обзиром на то да најчешће не знате како се структура сајта прави, не знате ништа о оптимизацији за претраживаче (правилима по којима нас Гугл позиционира у претрагама) или немате смисла за дизајн, нећете имати бенефите које смо навели - професионални изглед сајта или лако проналажење на Гуглу.

Наравно, можда вам ово није у почетку толико ни битно. Све ове платформе пружају вам могућност да инсталирате готов дизајн и да само промените текстове и слике.

Све у свему, израда сајта самостално сигурно ће коштати мање него да сајт ради професионалац или агенција, али будите спремни да уложите доста времена у упознавање самих платформи, као и начина на који се сајтови постављају и одржавају.

У процес самосталне израде најчешће улазе људи који праве сајтове за блог, појединци чије су фирме у самом старту када је прилив средстава неизвестан, појединци којима су потребни портфолио сајтови.

Резултат који на крају добијамо најбоље осликава она народна: Колико пара, толико музике.

Шта треба да знамо пре него што ангажујемо професионалце

Прва ствар када се одлучите за израду сајта на овакав начин, морате знати да то није процес „дао сам вам паре, сутра ми испоручите сајт“. У овом послу ћете морати и ви да учествујете. Најбоље познајете свој посао, познајете своје клијенте, а агенција, односно појединац кога сте ангажовали треба све те податке које ви поседујете да уобличи у једну смислену, структурирану и, на крају, функционалну целину.

Сходно томе, будите спремни да проведете извесно време попуњавајући детаљно упитнике или на састанцима одговарајући на бројна питања, јер, што ви дате бољу слику, то ће финални резултат бити бољи. 

Такође, тражите да добијете на увид прву ствар која се буде урадила. Рецимо ако је урађен дизајн почетне странице, затражите је на увид ако вам је не доставе. Ово је веома важно, јер у случају да вам нешто не одговара (није то порука коју ваша фирма шаље), то је прави тренутак за реаговање. У супротном, изгубићете много времена на изменама када цео сајт буде завршен.

Друга ствар коју треба да знате јесте да постоји велика разлика између custom дизајна, custom теме (за одређене CMS-ове који су већ на тржишту) и на крају, custom CMS-а.

Custom дизајн вам омогућава да имате јединствен дизајн на тржишту. Ово значи да вам није инсталиран неки template, већ је дизајн дошао код вас на ауторизацију, ви сте мењали нешто и на крају је то направљено. Најчешће се раде уз помоћ page builder платформе, што у неким околностима може негативно утицати на брзину учитавања сајта ако се сајт не оптимизује. Креатори оваквог сајта најчешће нису програмери или имају основно или средње знање у програмирању. Они вам неће направити уникатну тему (која осим дизајна садржи и одређене функционалности), већ ће се наслонити на неко већ постојеће бесплатно или премиум решење.

Добра ствар код оваквог приступа јесте та што нећете морати да плаћате надоградњу (upgrade) теме за нове верзије Вордпреса, већ ће то радити компаније које су те теме и направиле. 

Custom теме се често помињу када говоримо о сајтовима на Вордпресу. То су теме које су програмиране само за вас са функционалностима намењеним вама, које су у највећем обиму већ постављене у тему. Ви тада добијате уникатну тему, уникатан дизајн, али такође добијате и обавезу да ту тему одржавате. То значи да, ако желите да вам сајт дугорочно буде сигуран и стабилан, морате са креаторима теме да договорите њено одржавање које подразумева периодичне надоградње, како се не би догодили сигурносни пропусти.

Custom CMS значи да вам се направи платформа преко које ћете ви управљати садржајем, а онда ће се на тој платформи даље развити сајт. Иако важи за доста сигурније решење, овакав приступ вас, као и претходни, у још већој мери везује за програмера или програмере који су вам ово направили, те ће измене и додавање неких функција у будућности ићи компликованије, а неретко и скупље.

Трећа ствар нису сви исти. Можете имати велике фирме које ће оманути на вашем пројекту, а можете имати мале фирме или фриленсере који ће се поломити око вас како бисте на крају били задовољни. Када бирате, узмите препоруке у обзир, али такође и приступ који та особа или агенција има већ на првом састанку према вама. Инсистирајте на роковима, али преузете рокове и ви испоштујте.

Четврта ствар, ништа се не подразумева. Све што сматрате да ваш сајт треба да има или желите, морате то и да кажете. Ако сматрате да су одређене кључне речи веома битне за ваш посао, то морате да кажете јер друга страна без тога то неће знати. Зато је битно да договорене ствари увек имате написане, како би се избегао било какав неспоразум.

И на крају, одговор на питање када ангажовати професионалца сматрам да сам дао још у уводу: Ако желите да ваша презентација изгледа професионално, ако желите да вас људи лако могу пронаћи на Гуглу, ако желите да своје пословање држите у свом власништву а не на туђим платформама, ако желите да искористите све маркетинг алате доступне данас, потребан вам је професионалац.

Цена ће сигурно бити већа, али су бенефити које ћете остварити добро и квалитетно направљеним сајтом бити далеко веће. Ако то посматрамо са економске стране, сајт који вам буде доносио више посла и квалитетније клијенте, увек ће бити повољније решење него креирати нешто што вам неће доносити никакав бенефит.

FacebookLinkedinEmail