Кад кажемо исплативе, мислимо на идеје које, када се преведу у производе, могу да креирају не само приход, већ и профит, и то количину профита због које се исплати сав рад и труд који осмишљавање, креирање, пласирање и продаја захтевају. Трагамо за оном идејом која има могућност да даље расте и развија се на различитим тржиштима за различите сегменте корисника.
У данашње време, промене на тржишту у готово свим индустријама се брзо дешавају. То захтева да као бизнис реагујемо брзо на те промене, тј. подразумева да наше пословање може да се прилагоди ономе на шта наиђе.
Исто тако, та брзина тражи креирање нових и редовно побољшање постојећих производа разним иновацијама, како технолошким, тако и бизнис унапређењима. Стварају се одређена очекивања код људи, што чини да сваки излазак новог производа, али и нове верзије постојећег, постаје ризичан: да ли ће се инвестиција исплатити или не.
Размотрићемо 4 основна ризика која могу бити најскупља уколико се оставе за крај процеса –да ли је производ:
- пожељан,
- одржив на тржишту,
- лак за коришћење и
- исплатив да се направи.
1. Да ли је производ пожељан?
Производом можемо сматрати било шта што доноси континуирану вредност кориснику.
Ово би била најшира могућа дефиниција.
Производ представља алат за решавање неког проблема, обављање неког посла или задовољавање неке потребе.
У зависности од тога за шта је производ као алат намењен, варирају и нивои његове неопходности, па самим тим и то колико је лако заменљив или не, колико често га користимо, колико новца смо спремни да дамо за њега и сл.
Оног тренутка када су корисници спремни да дају новац или неку другу валуту, нпр. своје податке, како би користили производ, јасно је да им је тај производ потребан и да желе баш њега да користе.
2. Да ли је производ одржив на тржишту?
Одрживост производа на тржишту зависи од неколико фактора:
- Покривање трошкова – може ли да заради довољно да сам себе исплати и даље инвестира у производњу?
- Креирање профита и развој бизниса – има ли довољно тржишних прилика да продаја расте тако да креира профит и раст бизниса?
- Конкурентност – има ли наш производ довољно јаку понуду која ће нас одвојити довољно од конкуренције да можемо да се изборимо за проценат тржишта и опстанемо на дуже стазе?
3. Да ли је производ лак за коришћење?
На први поглед сигурно вам овај критеријум звучи прилично базично да би био међу већим ризицима.
Лакоћа коришћења производа улази као ризик уколико причамо о комплекснијим производима.
Ако кажемо људима да је наш производ шампон за косу, сви ће знати како да га користе. За такве очигледне категорије производа лакоћа коришћења не представља ризик.
Али ако имамо било какво одступање од очекиваног коришћења – замислите шампон за косу који има као додатак капсуле које активирају неко посебно својство шампона – то већ захтева макар неко једноставно упутство, инструкцију за коришћење.
С друге стране, замислите да је наш производ уређај за мерење електричног зрачења.
Можда ћете разумети шта би требало да тај уређај ради, али да ли ћете знати да га користите може зависити од ваше стручности и упућености у домен за који је предвиђен.
За употребу у кућним условима било би користи од оваквог уређаја, али би вама требало можда нешто више едукације да бисте га користили, што подиже могућност да га користите погрешно, да добијете погрешне резултате и будете незадовољни уређајем, што би се на крају одразило на продају.
Или бисмо могли да поразмислимо о поједностављеном начину коришћења оваквог уређаја у кућним условима, где бисте смањили време потребно да савладате његово коришћење, смањили могућност од погрешног коришћења и незадовољства/неповерења у производ и креирали позитивно искуство које би вас учинило промотером.
Инвестирање у истраживање о лакоћи коришћења производа треба да буде сразмерно његовој комплексности и обрнуто сразмерно већ постојећем знању корисника у том домену.
4. Да ли је производ исплатив да се направи?
„Немој да нам буде скупља дара него мера!”
Рекли смо да производ треба да креира профит за бизнис.
Како би се креирао профит, трошкови треба да буду мањи од прихода.
Већ смо разматрали потенцијал нашег производа за зараду у односу на оно што нуди, у односу на конкуренцију, у односу на то колико је тржиште и сегмент на који је пласиран.
Знамо како би требало да лимитирамо трошкове око дефинисања, тестирања, креирања, пласмана и дистрибуције производа како бисмо могли да будемо у плусу.
Посматрајући конкуренцију и тржиште, до сада би требало да разумемо и динамику дешавања у нашој индустрији, трендове који се дешавају, као и шта конкуренција ради. На какву хитност нас сви ови индикатори наводе? Колико имамо времена да реализујемо и избацимо производ на тржиште?
Увек постоји више опција како можемо реализовати и пласирати наш производ:
Можемо разматрати:
- Како ћемо дизајнирати неко решење – комплексније или једноставније.
- Које су могућности и ресурси да га поделимо у мање делове и реализујемо их у паралели.
- Које делове ћемо направити сами, а које ћемо можда купити готове од трећег лица.
- Какву експертизу имамо у кући, а какву морамо да тражимо споља итд.
Можемо се поиграти различитим сценаријима и за сваки креирати финансијски преглед.
Упоређивањем потрошеног времена и новца/ресурса можемо да сагледамо шта има више смисла у контексту трошкова за наш производ у овом тренутку у односу на потенцијални приход који може да креира, која од опција ће нас најпре довести до профита.
Креирањем профита који можемо даље да инвестирамо у производ откључаћемо можда следећи ниво и креирати нову напреднију верзију.
У самом вебинару прошли смо кроз ове ризике. Кроз конкретан пример илустрован је начин размишљања и једна од једноставнијих опција да се адресирају неки од ризика.
Првенствено смо хтели да прикажемо да, колико год да све горе поменуто звучи компликовано, можемо почети од малих корака и већ тиме унапредити развој нашег производа.
Ана Пеган, Оснивач @ Serbian Product Community
Jош пуно корисних савета релевантних за ваше пословање можете погледати на снимку вебинара: