
Гостовао нам је Вања Ал-Халиди, Product delivery консултант.
Вања Ал-Халиди је врхунски стручњак у области IТ-а са преко 20 година искуства у развоју софтверских решења, креирању иновативних производа и вођењу интернационалних тимова. Његово богато искуство укључује рад са клијентима широм света, што му је омогућило дубоко разумевање глобалних тржишта и специфичних корисничких потреба.
У последњим годинама, Вања је фокусиран на примену напредних product discovery техника које помажу организацијама да ефикасно истраже тржишне прилике и прецизно разумеју захтеве корисника. Његов рад у овој области карактерише посвећеност унапређењу процеса развоја производа кроз иновативне приступе, који омогућавају компанијама да креирају решења која истински одговарају потребама корисника.
У овом интервјуу дао нам је одговоре на следећа питања:
1. Шта је Product discovery?
2. Која је вредност Product discovery-a, зашто га треба користити?
3. У којим ситуацијама се користи?
4. Да ли је свеједно коју технику Product discovery-a користимо?
5. Да ли је лако применити Product discovery и који су изазови код његове примене?
Не пропустите да чујете одговоре на ова кључна питања за ваше пословање.
- Шта је Product discovery?
Product discovery је заправо начин да се препознају потребе крајњих корисника и да се, сходно томе, на прави начин, дефинишу производи. Product discovery је процес у коме се користе различите технике. Постоји пуно различитих техника Product discovery-а које се могу примењивати, али све оне, као крајњи резултат, имају дефиницију производа кроз посматрање потреба корисника.
Дакле, Product discovery нам помаже да направимо производе који на прави начин одговарају потребама корисника.
- Која је вредност Product discovery-a, зашто га треба користити?
Product discovery има више вредности које доноси са собом. Првенствено најважнија вредност јесте у томе да се постара да производе које правимо буду успешни. Односно да то буду производи које крањи корисници желе да користе, да самим тим што задовољавају њихове потребе и испуњавају те потребе, решавају проблеме и ми, самим тим, имамо интересанте производе. Али, поред тога што имамо тај аспект Product discovery-а, он такође помаже у комуникацији између учесника у развоју производа, пошто ту углавном учествују људи са различитим компетенцама. У том процесу Product discovery омогућава да комуникација између оних који започињу развој производа, дефинишу производ и оних извршиоца који, заправо, реализују производ, буде адекватна и искомуницира све оне најважније ствари које су потребне у том процесу.
- У којим ситуацијама се користи?
Па, у принципу када год имамо питање о томе, када нисмо сигурни у свој производ, када је то нова нека идеја. Постоје, наравно, производи који се праве тако да не задовољавају потребе купаца. Такве производе је много теже пласирати на тржиште и уопште заинтересовати купце.
Tо су најчешћи производи из света нових технологија hi-fi, нпр. Гугл наочаре. Оне нису производ који решава неки текући проблем, већ представља пример развоја технике и неких нових могућности које нам техника даје. Али ако правимо производ који нам даје информације о томе када ће аутобус доћи на станицу, то је производ који, заправо, решава неки животни проблем крајњих корисника и помаже им у свакодневном послу.
Дакле када правимо производе који решавају конкретне потребе крајњих корисника, тада је технике product discovery-а јако важно применити у свим фазама развоја.
- Да ли је свеједно коју технику Product discovery-a користимо?
Није свеједно. Различите технике одговарају различитим фазама развоја производа. Тако постоје технике које су много корисније у првим фазама, дакле у дефиницији производа, у валидацији идеје, у анализи тржишта, препознавању конкуренције итд. Значи у делу када желимо да дефинишемо производну идеју. Док су друге технике корисније у фазама развоја производа, где се заправо помаже и у комуникацији између оних који су имали идеју и оних који ту идеју реализују, али и помажу у томе да се, на прави начин, направи план развоја и евентуално још додатно побољша производ.
Такве су технике, на пример user story mapping, док, на пример, техника за разумевање, тј. генерисање идеје производа су jobs to be done или design thinking.
- Да ли је лако применити Product discovery и који су изазови код његове примене?
Не бих рекао да је лако. Оне нису превише комплексне. Сама техника није систем неких једначина које треба решити. Заправо кораци за примену технике су врло једноставни и врло често их нема много. Међутим, сама реализација је увек доста изазовна. Она се првенствено огледа у анимирању људи и објашњавању важности самог Product discovery-а јер је важно да у Product discovery укључимо све чиниоце у фази развоја производа. У мојој пракси често је било тешко анимирати, односно укључити представнике бизниса који углавном сматрују да је њихов посао већ обављен. Наравно, некада је изазов доћи до крајњих корисника и тако даље.
Значи постоје разни изазови у зависности од технике до технике, али у принципу сваку технику је могуће извршити, а процес самих техника је углавном једноставан.