Интернет домен као обележје идентитета

FacebookLinkedinEmail
10.05.2023.
Интернет домен као обележје идентитета

Домен: bates.rs

Датум прве регистрације: 26. 6. 2008.

Статус: Активан

Саговорник: Оливер Шајатовић, директор, БАТЕС д .о. о.


Господине Шајатовићу, ваша фирма нешто је старија од .rs домена. Како је текао њен развој током прве деценије 21. века до 2008. године?

Да, компанија је основана сада већ далеке 2001. Наша оснивачка визија је била да БАТЕС формира своје пословно присуство у више земаља централне и источне Европе, тако да од самог почетка БАТЕС има јаку регионалну црту у свом идентитету. Како су економије тих земаља расле током транзиције, тако смо и ми са њима расли.

Ми смо консултантска компанија која послује у оквирима грађевинске индустрије. Развој који смо забележили током те декаде био је на здравим основама и, како се то данас назива, одржив, с обзиром на то да је политика компаније да без компромиса послује на принципима професионалности и етичности.

Посебно памтимо и ту 2008. годину због настанка „велике економске кризе”, а грађевински сектор је, по дефиницији, увек први и на најјачем удару сваке глобалне кризе. Мислим да изрека „што нас не убије, чини нас јачим” добро описује како смо пребродили тај период, а како ни тада нисмо правили никакве непринципијелне компромисе, изградили смо добро име, због чега и данас постојимо и успешно радимо.

У којој мери су комуникационе технологије и интернет били значајни за ваш бизнис у време када се 2008. појавио .rs домен?

Када је реч о средствима комуникације, морали смо да будемо прилагодљиви. Огроман број партнера, добављача, клијената и сарадника функционисао је на исти начин као и пре 25-30 година: фиксни телефон, ручне белешке по нотесима, цртежи, пројекти, апсолутно све на папиру. Највећа технолошка иновација за већину њих била је телефакс, који је обично заузимао „почасно” место код директора или његове секретарице.

Иако никада нисмо имали велики број запослених, сећам се енормних количина папира које су се трошиле за пословну кореспонденцију, тендерску документацију, штампање пројеката, архиву… Имали смо једну запослену особу којој је примарно задужење било само да припрема, пакује и шаље све то где треба. За веће пројекте дешавало се редовно да двојица-тројица „кршнијих” колега морају да носе кутије из канцеларије до пртљажника аутомобила. Наша секретарица је свакодневно имала препуне кесе писама које је носила у пошту…

БАТЕС Србија је пак, као део мреже компанија БАТЕС, имао потребу за интензивном и сталном комуникацијом како са нашим канцеларијама у другим државама, тако и са мноштвом иностраних партнера. За то нам је е-пошта била оптимално решење, и наши запослени су усвојили навику да комуницирају са својих компанијских адреса bates.co.yu (касније bates.rs) много пре него што су многи људи имали било какву имејл адресу.

Врло рано смо запосленима обезбедили сталан приступ интернету јер је нашим инжeњерима и архитектама то било важно за успешно обављање посла. Тако да смо, по питању увођења интернет технологија, били поприлично напредни, нарочито у поређењу са конкуренцијом.

Мислим да је рано прихватање нових метода комуникације био један део у слагалици нашег укупног успеха.

Данас је онлајн комуникација нешто што се подразумева, али ми смо већ пре двадесетак година путем е-поште ступали у контакт са потенцијалним партнерима и клијентима. Они су нас далеко озбиљније доживљавали када бисмо им послали имејл са свог домена него да смо то учинили факсом или са неких од јавних имејл сервиса. Могу да кажем да је за нас е-пошта која потиче са нашег домена већ две деценије кључан алат у бизнис комуникацији и уопште у пословању.

Поред сервиса е-поште, да ли сте имали и свој веб-сајт на домаћем домену?

Пре него што се појавио домен .rs, наша београдска канцеларија је имала регистрован .co.yu домен, који смо активно користили. Имали смо веб-презентацију у складу са тадашњим стандардима, што такође није била нарочито честа појава у нашој индустрији.

Као што сам напоменуо, БАТЕС функционише у неколико земаља Европе и Евроазије и с тим у вези смо имали једну иницијалну дилему − коју доменску екстензију користити у представљању на интернету. Дошли смо до решења за које сматрамо да нам у потпуности одговара: имамо истовремено и домен bates.eu.com, који је намењен целој групи компанија, али и bates.rs и друге националне домене (.hr, .me, .ro…), који истичу локално присуство у свакој од земаља где послујемо.

На тај начин, хибридно смо спојили „светско, а наше”. Користећи (мало познати) поддомен .eu.com, истичемо наше европске/међународне домете, а домен .rs служи нам као идентификатор ко смо и одакле потичемо.

Које користи имате од веб-сајта и каква је његова будућност?

Један од битних елемената при маркетиншко-продајном представљању у нашој бранши јесте портфолио урађених пројеката. У стара времена, такав портфолио креирао би се у дигиталној штампи, у боји, на квалитетном папиру и великом броју страна и био укоричен у форми брошуре. Био је веома скуп и кратког животног века јер би већ после неколико месеци било пожељно да буде освежен новим пројектима. Ми смо у једном периоду добили десетине нових пројеката и није било смисла да то преточимо у неко штампано издање, тако да смо све уредно стављали на веб.

Као Б2Б фирма која се бави специфичним сетом услуга у области грађевине, нама је сајт пре свега презентација на којој било ко може да види ко смо, чиме се бавимо и који су наши резултати. И он нам је, у том погледу, одлично маркетиншко средство.

Корак по корак отварамо друге канале Б2Б комуникације, од присуства на професионалним друштвеним мрежама до онлајн појављивања у раду струковних професионалних организација и асоцијација.

Ти нови аспекти нашег дигиталног присуства биће усклађени са матичним сајтом bates.rs, који ће остати центар и окосница читавог онлајн присуства компаније.

FacebookLinkedinEmail