Како знате да SEO ради? 5 кључних метрика које пратимо

FacebookLinkedinEmail
01.06.2021.
Kako znate da SEO radi

Да ли сте сигурни да ваше SEO кампање доносе резултате? Шта уопште вреди мерити и које индикаторе успеха пратити? Област оптимизације је веома широка и врло лако можете изгубити фокус и поклонити пажњу мање битним стварима.

Писање садржаја, техничка оптимизација сајта, грађење долазних линкова и остале SEO активности имају специфичне метрике и овим текстом желимо да вам помогнемо да утврдите да је оптимизација квалитетно одрађена и да идете у жељеном смеру.

Такође, уколико оптимизацију уместо вас ради дигитална агенција, савети који следе могу отклонити дилему да ли они раде добар посао за који сте их ангажовали.

Шта све можемо мерити?

Мерење учинка је кључна компонента у оцени успешности SEO активности. То је систем контроле који нам помаже да лако уочимо тренд и смер кретања. Такође, овај систем помаже надређенима да кроз реалне пословне резултате боље разумеју утицај SEO на пословање.

Најбитније метрике категоризујемо на следећи начин:

  • Пословни учинак и мерење конверзија
  • Учинак кључних речи
  • Метрике за процес изградње линкова
  • Мерење корисничког искуства
  • Бренд метрике

1. Пословни учинак и мерење конверзија

Профит. Нема бољег показатеља од профита. Ако вам константно звоне телефони, стижу упити или наручивања преко сајта, онда сте апсолутно сигурни да SEO доноси ефекте. Лепо је хвалити се бројем посета или високим позицијама кључних речи, али је још лепше ако све то може да се осети кроз увећање профита.

A picture containing graphical user interface

Description automatically generated

Намерно не спомињемо укупан обрт или укупне приходе већ искључиво профит. Разлог је тај што SEO кошта. Било кроз ваше време или кроз ангажовање треће стране (SEO консултант, дигитална агенција...). Ако вам уложени трошак и укупни приходи дозвољавају да остварите профит, онда се може тврдити да ваша оптимизација доприноси пословном учинку.

Раст органских конверзија. Kако добијамо више органског саобраћаја на рачун наших SEO активности тако би требало да добијамо и већи број конверзија. Ако немамо раст конверзија, то онда значи да додатне SEO посете немају вредност и значај за наш бизнис. Оптимизовали смо ствари и израдили садржај на теме које не доносе пословне резултате.

Ово је добра метрика да видите учинак дигиталне агенције коју сте ангажовали. Неке агенције се само фокусирају на посете и органски саобраћај. Од њих ћете добити графиконе посете који из месеца у месец приказују раст, али које су за вас готово безвредне.

Утицај органског саобраћаја на укупне конверзије. Понекад се конверзија не одигра на рачун органске посете, али се може утврдити да је органска посета учествовала у процесу конверзије. Ово је случај у ситуацијама када је корисницима потребно неколико посета сајту пре него што се одлуче на конверзију. Битно је да видимо да ли SEO посете служе као прва тачка интеракције корисника са сајтом или су можда спона која помаже да потенцијални клијенти и купци не испадну из ланца посета и конверзију обаве на сајту конкуренције.

Put do konverzije

Слика изнад показује утицај органских посета на конверзије које захтевају више посета сајту. Јасно се види да је SEO била прва тачка додира посетилаца са нашим сајтом. Без те посете конверзије се не би догодиле.

2. Учинак кључних речи

Позиције кључних речи које доносе 60% прихода. Вероватно се ваш сајт рангира за стотине кључних речи. Нису све битне. Уместо опсесивног праћења позиције сваке фразе, много је боље да пратите само неколико битних упита који вам доносе највећу количину конверзија и прихода. То су речи које желите да буду "прве на Гуглу".

Позиције нових кључних речи. Тржиште се константно мења. Погрешно је ослањати се само на познате, старе кључне речи. Kорисници увек имају нешто ново што траже, а што је блиско вашем пословању. Због тога се препоручује да пратите тржиште, објављујете актуелне садржаје и радите на добијању добрих позиција на све те нове кључне речи. Тако ћете бити неколико корака испред конкуренције, остаћете у складу са дешавањима у вашој ниши и брже ћете успети да привучете потенцијалне клијенте.

Раст органских импресија. Ако имате приказе на Гугловим резултатима претраге, онда сте увек испред очију ваше циљне групе. Ово је секундарна метрика, али је корисно да је пратите. Раст приказа имплицира да се ваш бренд/сајт нуди корисницима када траже информације на Гуглу.

Graphical user interface, application

Description automatically generated

Органски CTR (click-through-rate) за битне кључне речи. Ово је однос кликова и приказа. Ако увећате CTR, то онда значи да за исту количину приказа добијате више посета. Праћење ове метрике указује на то да је приказ вашег сајта на Гуглу примамљив корисницима и да они желе да вас посете. Постоји корелација између title и description тагова и CTR-а. Што боље напишете title и description, то ћете бити уочљивији на приказу резултата претраге на Гуглу.

3. Метрике за процес изградње линкова

Проценат успешности ступања у контакт са власницима сајтова. Ступање у контакт са власницима сајтова и договарање објаве блог чланака је метода која доноси линкове високог квалитета.

Логично је да желимо више позитивних одговора на предлог сарадње. Зато препоручујемо да мерите успешност и константно унапређујете овај процес. Покушајте да пронађете релевантније сајтове, власницима приступите на персонализован начин или понудите чланке већег квалитета.

Укупан број добијених линкова. Пратите линк метрике SEO алата и трудите се да ваш сајт добија више линкова. Наравно, увек гледајте да су ти линкови са извора јачег ауторитета. Генерално је правило да квантитет линкова није пресудан за SEO, али се у пракси показало да на рачун веће количине линкова са већег броја домена брже добијате скок позиција.

Свакако, квалитет линкова је увек доминантан фактор за мерење успешности активности грађења линкова. Никако вам не препоручујемо да зарад количине прибегнете линковању са такозваних „фарми линкова”. То су места на којима се линк лако унесе, али су, нажалост, погођена спамом и садржајима дискутабилног квалитета. Дефинитивно не желите да се линк ка вашем сајту нађе у таквом друштву.

Број линкова ка унутрашњим странама сајта. Ваша почетна страна ће бити најчешће линкован ресурс. Међутим, почетна страна не може да се рангира на све кључне речи које су вам битне. Било би одлично када би и унутрашње странице сајта добијале "SEO снагу" путем линкова са других домена.

Тај однос "home vs deep" линкова указује Гуглу да имате природан линк досије и да не постоје шаблони у расподели линкова. Спољни линкови који упућују на велику количину страна вашег сајта су гарант дуготрајности и постојаности високих позиција кључних речи за које се рангирате.

4. Мерење корисничког искуства

Брзина учитавања битних страница. Недопустиво је да корисници чекају да се странице вашег сајта учитају. Ако уместо садржаја испред себе виде само бео екран, онда је велика вероватноћа да ће одустати од чекања и напустити ваш сајт. Пада у воду сав труд да се високо позиционирате на кључне речи које доносе посете тим страницама. Савет је да редовно тестирате и оптимизујете брзину отварања страница.

Време проведено у току посете. Веома битна метрика корисничког искуства јер вам даје податке о квалитету садржаја. Једна је ствар задовољити алгоритам и остварити високе позиције, а потпуно друга ствар задовољити живу особу која посећује сајт и конзумира ваш садржај. Ако у алатима за аналитику посета видите да корисници проводе свега неколико секунди на вашем сајту, онда дефинитивно вреди анализирати да ли је ваш садржај/понуда у складу са очекивањима тржишта.

Bounce rate битних страница. Bounce rate представља податак о проценту посета које прегледају само једну страницу вашег сајта. То је груба дефиниција. Мало финија би била да, осим прегледања само једне странице, ти корисници не чине никакву акцију на вашем сајту. Јасно је зашто желимо да умањимо вредност за bounce rate.

Ово је још једна метрика која показује какав је квалитет рада дигиталне маркетинг агенције или SEO консултанта. Чему стотине органских посета ако је bounce rate висок? То значи да добијате скоро па безвредан саобраћај.

5. Бренд метрике

Проценат брендираних кључних речи у односу на све кључне речи. Замислите ситуацију у којој сте се позиционирали у свести циљне групе до те мере да они више не куцају опште кључне речи већ директно назив вашег бренда. За те упите нема конкуренције. Они не желе друге сајтове него баш вас.

Број конверзије на брендиране кључне речи. Ова метрика је у вези са претходном. Показатељ је да корисници гуглају назив вашег бренда онда када су спремни на конверзију. Ако видите да постоји раст фраза које у себи садрже име ваше компаније у процесу извршења конверзије, онда будите сигурни да радите одличан посао.

Репутација на првој страни Гугла на брендиране упите. Ако корисници претражују назив вашег бренда, онда би било веома добро да сви приказани резултати о вама говоре у позитивном или неутралном тону. Најмање вам је потребно да се прикажу коментари који на негативан начин портретишу вашу фирму. Предлог је да пратите какав је сентимент јавности на брендиране упите и да радите на јачању страница које о вама говоре у позитивном и неутралном контексту.

Закључак

Надам се да сте и сами уочили да SEO показатељи могу бити варљиви. Раст органских посета не мора да са собом доноси раст прихода. Раст прихода не мора да указује на профитабилност. Високе позиције кључних речи нису гарант квалитетног корисничког искуства.

Зато проблематици мерења SEO учинка приступите посвећено и отвореног ума. Не дозволите да вас позитивни резултати са једне стране заслепе и спрече вас да видите евентуалне мањкавости са друге стране.

Поставите систем тако да имате јасан показатељ напретка вашег сајта и онлајн пословања у односу на ваше шире компанијске циљеве.

FacebookLinkedinEmail