Како не упропастити SEO учинак када радите редизајн сајта?

FacebookLinkedinEmail
17/12/2020
SEO učinak

У току свог животног века сваки сајт ће проћи кроз неколико итерација. Било да је по среди промена дизајна, миграција на друго CMS решење или додавање нових функционалности, свака промена на сајту је идеална прилика да се позабавите SEO унапређењима.

Улагање у SEO показало се као добра инвестиција јер сајтови често добијају скок на резултатима претраге, већу видљивост у циљној групи, више посета и повећање броја конверзија.

Слично је као када реновирате стан. Мало ко се у току реновирања бави само козметичким и визуелним детаљима. Увек се знатан део времена улаже у јачање структурних елемената (зидови, врата и прозори, разне врсте инсталација...).

Прочитајте који су то кораци које вреди урадити да на крају процеса редизајна не бисте изгубили SEO перформансе, већ да бисте их додатно унапредили.

Анализирајте тренутно стање сајта

Нико не жели да након редизајна сајта заврши са тоном мртвих линкова који више не раде, са изгубљеним позицијама на претраживачима и гомилом незадовољних корисника. Оно што је вредно морамо да сачувамо. Због тога нам је анализа тренутног сајта од изузетног значаја.

Прво је корисно да направимо листу свих страница сајта. Један део тих страница ћемо сачувати, један део унапредити, а део потпуно елиминисати.

Прављење листе није компликован посао. Предлог је да користите SEO алате за пописивање (crawler tools). Пустите бота да прескенира сајт и добићете извештај шта је све софтвер пронашао.

Други начини су узимање листе страница из ваше тренутне XML мапе сајта или извозом листе страница из алата Google Search Console.

Pokrivenost sajta Gugl indeks

На слици изнад видимо приказ покривености сајта. Гугл је у своју базу унео 260 страница, док је 326 изузео. Нама је битно да знамо којих су то 260 страница у Гугловом индексу.

Потом можемо да направимо увид у тренутно SEO стање. Сакупите следеће податке:

  • које су то кључне речи за које имате добре позиције и добијате посете
  • које ваше странице се рангирају за те кључне речи
  • које странице се налазе дубоко у архитектури сајта а добијају посете,
  • које кључне речи уопште нисте покрили садржајем
  • направите листу долазних линкова са других сајтова.

Узмимо, на пример, трећу ставку из горње листе. Пронађите страницу која је на четири и више кликова удаљености од насловне стране а добија посете. То је страница којој би добро дошла промена позиције у архитектури сајта. Линкујте је ближе насловној страни и обезбедићете да она добије више SEO снаге, а самим тим ћете ојачати и њен учинак на Гуглу.

Оптимизујте садржаје које имате

Сада када знамо где смо јаки а где слаби, време је за измене. Прво оптимизујте постојеће садржаје. Напишите боље мета тагове, ажурирајте садржаје новијим и релевантнијим подацима, радите на изради бољих слика, додајте одговоре на честа питања итд.

Вероватно до сада сајт има велику количину историјских података које можете да искористите. Погледајте, на пример, које кључне речи се најчешће користе за долазак на ваше странице. Податке можете наћи у Search Console или у извештајима Google Ads кампања, уколико водите плаћено оглашавање.

Израдите нови садржај

Ово није обавезан корак, али помаже. Увид у тренутно стање вам је сигурно открио велику листу кључних речи коју уопште нисте покрили садржајем. Процес редизајна/изградње новог сајта је право време да се позабавите додавањем нових текстова.

Направите редирекције за све странице које мењају URL-ове

У SEO свету постоји дискусија о томе да ли је потребно радити редирекције сваке стране или је довољно да се позабавите само оним најбитнијим. Моје искуство говори да је боље уложити време и урадити што је могуће више редирекција. Та варијанта је јефтинија од паничног исправљања гомиле мртвих линкова након пуштања сајта.

Наравно, није потребно радити редирекције за странице пагинација, филтера, разних архива, каноникализованих страница и свих оних нуспојава које прави сваки CMS.

Још један савет је да статус редирекција буде "301 permanent redirect". Постоје и тзв. 302 редирекције, али њих Гугл не гледа на исти начин као и 301. Цео процес миграције URL-ова заврши се брже ако Гугл види статус 301, па је то оно што вам препоручујемо.

Унапредите архитектуру сајта и унутрашње линковање садржаја

Добра архитектура осигурава да се корисници и претраживачи могу лако кретати по вашем сајту. У сваком тренутку корисник би требало да зна где се налази и где све може са неке стране да се упути.

Главно правило добре архитектуре своди се на могућност доласка до најбитнијих садржаја на сајту у два до три клика, било да сте на насловој страни или негде у дубини сајта.

Arhitektura sajta

На примеру изнад видимо страницу која је удаљена више од три клика од центра сајта (насловне стране). То није оптимално решење уколико се на тој страници налази битан садржај који желимо да се добро позиционира на Гуглу.

Трудите се да међусобно линкујете релевантне садржаје. На пример, блог чланак на тему уређења дневне собе може да линкује на категорију производа на којој имамо приказане ТВ комоде, угаоне гарнитуре или полице.

Унапредите брзину учитавања страница

Брзина је одавно фактор рангирања. Брже сајтове воле и корисници и претраживачи. Оптимизација брзине је камен темељац бољих конверзија и већег прихода који остварујете од сајта, па се потрудите да урадите све што је могуће да се ваше странице отварају брзо.

Шта радити када се нови сајт објави?

Након што сте све претходне ставке квалитетно урадили, процес пуштања новог сајта ићи ће без великих потешкоћа. Гугл ће испратити редирекције и пребацити ауторитет и SEO снагу на нове URL-ове. Нова архитектура ће помоћи у томе. Битни садржаји ће добити скок на Гуглу. Унапређени садржаји ће побољшати позиције, а нови ће почети да се рангирају.

Наравно, увек треба проверити како се нови сајт понаша. Ево неких задатака:

  • проверите да ли имате Гугл аналитику и остале пикселе
  • тестирајте да ли редирекције исправно функционишу
  • проверите да ли имате страницу 404

У Search Console додати нову XML мапу сајта или сегментиране мапе.

У наредним данима пратите извештаје покривености у Search Console. Када овај алат прикаже грешке, реагујте или додавањем редирекције или елиминацијом садржаја. Пратите и позиције кључних речи. Пренос SEO снаге са једне на другу страницу обично траје пар недеља, након чега се ствари стабилизују и почињу скокови позиција.

Ако урадите добру анализу тренутног стања, оптимизацију и мониторинг, процес редизајна проћи ће баш онако како сте планирали - уз задовољство корисника, претраживача и вас као власника бизниса након што крену посете и конверзије.

 

Можда ће вас занимати и:

Водич за детаљну SEO анализу сајта пред почетак оптимизације

5 савета за бољи SЕО учинак у е-трговини

Када самостално правити сајт а када тражити услугу професионалца

Како знате да SEO ради? 5 кључних метрика које пратимо

FacebookLinkedinEmail