Кратак водич кроз феномен подкаста за неупућене предузетнике

FacebookTwitterLinkedinEmail
08/09/2021
Fenomen podkasta

О подкастима се код нас прича последњих годину или две, а прича о њима заправо траје више од две деценије. Али прво, хајде да разјаснимо шта је то подкаст. У питању је аудио садржај доступан за преузимање са интернета који можете слушати када и где и колико желите. 

Дакле, примарни формат је аудио, а пратећи видео је дошао касније као прилагођавање тренду фаворизовања видео садржаја кроз алгоритме друштвених мрежа и вртоглаве популарности Youtube-а. Аудио је важан и зато што га је лако репродуковати на разним уређајима, заузима мало простора и брзо се преузима, слабо троши батерију. У том смислу, подкаст нас негде враћа у време говорног радио програма, али у формату који је „за понети“. Важан је и из угла аутора, јер спушта улазну баријеру и продукцијске трошкове. Довољно је одвојити новца за један мало бољи ручак у ресторану или викенд ван града, и већ ћете имати почетну опрему сасвим довољну да можете да почнете са причањем прича.

Како је најчешћа форма подкаста разговор, то је обично нешто што можемо слушати паралелно са радом на другим стварима, и значајан проценат слушалаца управо тако и ради. Да ли је то слушање на траци у теретани, у аутобусу или возу на путу ка послу, у колима, док пегламо или усисавамо, или на послу уместо неке музике у позадини, није важно. Дакле, подкаст има своје место уз друге ствари и не захтева да му посветимо пуну пажњу. Значајан број аутора изабрао је да снима дуге форме, и разговоре који су дужи од 60 или 90 минута, то често значи да ћемо их слушати из неколико пута, део по део. 

Из угла слушалаца, аудио значи и рецимо да када идете на пут, и знате да нећете имати интернет у возу или авиону, можете пред полазак да преузмете брзо и лако доста епизода и да, упркос томе што немате везу са светом имате садржај који ће вас заокупити. Можете тако преузети и књигу, али књигу не можете читати жмурећи или док гледате кроз прозор. Додуше, можете слушати аудио књигу, и овај скок популарности ова два формата иде руку под руку.

Када смо разјаснили основне ствари, хајде да редом одговоримо на најчешћа питања која „неупућени“ имају:

Какве врсте подкаста постоје?

Постоји их мноштво, али најчешће је у питању разговор или интервју. Постоје подкасти у којима аутор држи монолог, али и они у којима интервјуише госте, или у којима више људи прича на неку тему. Постоји и нешто што бисмо најближе одредили као нови живот радијских драма. Сваки аутор у суштини има слободу да формат прилагоди себи и нема крутих правила и ограничења, осим препоруке да звук буде јасан и чист, јер је у супротном напорно за слушаоце. 

Којим областима се подкасти најчешће баве?

Свим оним које људи воле и којима се баве било као професијом или у слободно време. Скоро сви подкасти на српском језику (а има их око 200) налазе се излистани на Podcast.rs платформи. Ако загребете мало по локалном тржишту, видећете да су доминантне теме спорт, забава, актуелности, пословање (предузетништво), ИТ, поп култура, lifestyle и друго. На глобалу је избор далеко већи, и глобално постоји преко 2 милиона подкаста, али најпопуларније теме су сличне.  

Зашто људи гледају подкасте?

Зато што су се одвикли од слушања аудио садржаја који нису музика и зато што су стално на Youtube-у. Заправо, многи не гледају, већ је то позадински процес током рада, али у неком прозору њиховог web browser-a се врти видео садржај, јер је то уобичајна пракса последњих неколико година, а тешко је одвићи се или променити навике.  

Од чега да кренем да слушам?

Моја препорука би била увек да кренете од нечега или некога ко вам је познат. Било да је то неко од аутора или од гостију, али свакако најбоље је да кренете да откривате ново поље из тачке која вам је позната и у којој се осећате комотно. Управо због тога волим често да кажем колико је велика улога Галеба Никачевића у локалној подкаст култури јер осим што је најслушанији аутор, свакако је подкасте приближио највећем броју нових људи и свима нама осталима који стварамо на том простору, помогао да дођемо до публике. 

Шта могу да сазнам и научим у подкастима?

Тешко је дати одговор на ово питање, али замислите да имате прилику да прислушкујете разговор неких изузетно занимљивих људи који се баве нечим што и ви волите или вам је професија. Имате приступ у њихов готово лични простор. Немате могућност да питате у реалном времену, али можете да их упознате, као и начин како размишљају, да сазнате много о њиховом животном путу и одлукама. За разлику од писаних интервјуа који често пролазе и ревизије и где је простор ограничен, ово врло често буде нецензурисан и сиров материјал у коме се често крије благо. Као када гледате добре документарце. Некада можда нешто научите, али свакако стекнете ширину и остане вам доста тема за размишљање.

Како се подкасти финансирају?

Два основна принципа су – кроз донације и добровољну претплату и кроз спонзорске договоре. У првом случају слушаоци који желе могу једнократно или у форми месечне преплате подржати своје омиљене ауторе кроз платофме попут Patreon-а или уз помоћ Paypal-a, а у другом, аутори који су интересантни спонзорима могу да добију прилику да промовишу одређене производе или услуге својој публици и за то буду плаћени.

Ипак, треба рећи и то да је за оне који почињу, највећи бенефит обично тај што добијају простор да покажу шта знају, колико су добри и прилику да се представе већој публици као и да кроз гостовања упознају неке људе који су им колеге или узори. На тај начин, иако директно неће профитирати, индиректно ће направити велики резултат када је лично брендирање и препознатљивост у питању. 

Да ли треба да размишљам да покренем свој подкаст?

Подкасте покрећу они који имају шта да кажу или који желе да чују неки садржај каквог нема. У првом случају, ти људи су аутори који воде, у другом су у питању аутори који уређују али је акценат пре свега на гостима и ономе што они имају да кажу. 

Од подкаста се (за српско тржиште) сигурно нећете обогатити, барем не брзо, уколико немате већ велику публику која вас прати, али као што је некада био случај са писањем блогова, тако је и данас са подкастима или Youtube каналима. Размислите само о томе који вама формат више одговара, и који је најбољи за вашу публику.

Уколико вас интересује више на ову тему, 1. октобра одржаћемо бесплатан вебинар за све заинтересоване у коме ћемо више причати о томе како да покренете подкаст. Ако желите да вас подсетимо на то, пријавите се на нашу мејлинг листу, а уколико имате конкретно питање, можете га поставити на линку.

 

 

Можда ће вас занимати и:

9 главних разлога да послујете онлајн, већ од данас

Видљивост бизниса на интернету

Информациона безбедност: Човек је најслабија карика

ВИДЕО: Брендирање на интернету

FacebookTwitterLinkedinEmail