Сторителинг - зашто је значајан у маркетингу и где га можете применити

FacebookTwitterLinkedinEmail
05/10/2021
Storiteling u marketingu

Присетите се најупечатљивијих успомена које имате. Можда су то сећања на први пољубац, дан када сте победили на неком такмичењу, тренутак када сте упознали свог најбољег пријатеља или оно вече када је кућни љубимац стигао у ваш дом... Сва та сећања повезана су са нечим што сте искусили, а иза њих стоје нека прича и емоције које сте имали, зар не?

Јасно је да нам добра прича ствара сећања, и тако је од памтивека. Још у праисторији, људи окупљени око ватре испредали су скаске, илуструјући их цртежима по зидовима пећина, и тако су преносили своја знања с колена на колено. Такав начин комуникације се, кроз векове, очувао до данашњих дана. Наш мозак је тако саздан да волимо приче. И док је људи, биће и прича.

Када је добро искористити сторителинг

Шта све то значи за маркетаре? Уколико ваши постови на друштвеним мрежама и текстови на сајту не остварују најбоље резултате, узрок лако може лежати у начину на који их креирате, односно пишете, услед чега публици нису довољно занимљиви. У том случају, сторителинг или приповедање прича јесте баш оно што вам је потребно за привлачење пажње публике. На крају крајева, када од свих промотивних радњи које предузимате одузмете податке, статистику и продајне фразе, оно што остане јесу људи који разговарају са људима, и то је управо оно што је неопходно да имате на уму када пишете.

Дакле, сам сторителинг је веома добар алат на практично свим маркетиншким пољима. Може се користити за објаве на друштвеним мрежама, писање продајних текстова, тестимонијала и њузлетера, а надасве представља сјајан начин за спровођење контент маркетинга.

Заправо, многи брендови сторителинг користе управо у ову последњу сврху са циљем да, приповедањем прича, привуку пажњу потенцијалних клијената, пробуде њихову радозналост и подробније их упознају са производима и услугама које нуде. Овакво обраћање публици служи да се на занимљив начин исприча како је настао проблем који их мучи, објасни ситуација у којој се налазе и образложи како и зашто ће оно што им нудите бити решење тих мука.

Оно што се овде намеће као питање јесте...

Како да у својим копирајтерским текстовима примените сторителинг на прави начин

Да би копирајтерска прича била успешна и постигла све оно што желите, потребно је да испуни неколико услова:

  • омогући идентификацију са главним јунаком
  • пружи тачне информације
  • задржава пажњу током читања
  • буде од користи.

Уколико изостане било која од ових ставки, сва је прилика да ће ваша прича неславно проћи. Зато је препорука да за свој сторителинг примењујете следеће три добре праксе.

1. Креирајте причу на основу стварног искуства

Иза покретања сваког бренда, ма како мали или велики био у овом тренутку, стоје бројни разлози и узроци, стоји једна прича – ваша прича. И многе ће занимати да је чују, а нарочито људе који размишљају да постану ваши клијенти. Зато је испричајте.

Рецимо, уместо да у тексту „О нама“ на вашем сајту само наведете да је фирма почела да ради тада и тада, шта су ваша „мисија“ и „визија“... Далеко бољи учинак можете постићи уколико публици кажете шта вас је то погурало да започнете свој посао. Такође, када публици говорите о томе зашто би требало да послују баш са вама, опишите кроз каква сте искуства прошли, који вас мотиви гурају, које су то вредности за које се залажете, какве сте изборе правили и како сте све оно за шта се залажете инкорпорирали у своје пословање.

Напишите причу о обичним људима за обичне људе. Омогућите читаоцу да замисли себе како хода у вашим ципелама и купци ће, уместо утиска да контактирају са  безличним брендом, знати да преко пута себе имају људе од крви и меса налик себи.

Уколико сторителинг користите за свој контент маркетинг, неопходно је да и у овим текстовима користите догађаје и емоције које сте искусили – ви или неко ко вам је био клијент или сарадник. Наравно, главни јунак ове приче неће и не може бити директно сам потенцијални купац, али је зато неопходно да се читалац може поистоветити са њим. Другим речима, и овде вам у помоћ прискаче истраживање циљне групе којој се обраћате.

У овим сторителерским текстовима потребно је добро описати не само оно што мучи нашег јунака, већ и борбу кроз коју пролази, патњу коју је принуђен да издржи док тражи решење које, на крају, проналази захваљујући вашем производу или услузи.

Рецимо да се бавите масажом и желите да на свом сајту објавите текст у коме говорите о благодетима које клијент може остварити захваљујући вашем третману. Једна опција је да креирате текст са, на пример, насловом „10 ствари које масажа решава са лакоћом“, у коме ћете таксативно навести који су то проблеми код којих можете помоћи људима.

Друга опција је да искористите сторителинг и кроз лик неког вашег клијента испричате читаоцу о сметњама које га муче – укочен врат, главобоље, укоченост у леђима, како је до њих дошло – превише времена проведеног у седећем положају, ношење тешке торбе, стрес и сл. Наравно, неопходно је да овај лик буде налик публици којој се обраћате. Рецимо да таргетирате адвокате. У том случају, јунак приче такође може бити адвокат и борити се са проблемима са којима се правници суочавају.

Сам текст може бити из првог лица тако да наш адвокат публици говори о томе како изгледа његов просечан дан, са којим се проблемима носи, како они утичу на његов живот... Такође, потребно је приповедати о томе како је покушао да реши ове муке: одлазак у теретану, на пливање, различите вежбе. Објаснити зашто ово нису била потпуна решења и, на крају, рећи каква масажа је дала резултате, зашто је то било најбоље решење и какве је позитивне ефекте унела у живот нашег лика.

Све то учиниће да се публика поистовети са нашим јунаком, добије упечатљиву причу и прецизно објашњење зашто и како им можемо помоћи и пружити оно за чиме жуде.

2. Прича је прича само ако буди емоције

Емоције су оно што продаје и прави конверзије и зато је циљ сторителинга управо то -  да их пробуди или изазове код читаоца. И што боље погодимо „жицу“ код публике, то ће дуже и интензивније размишљати о нама и ономе што им нудимо. Слична ситуација се дешава, рецимо, након што погледамо неки филм који нам се баш допадне. О њему ћемо вероватно разговарати са пријатељима, вртети га у глави изнова и изнова, можда и погледати поново.

Емотиван одговор читаоца постићи ћете на следеће начине:

  • Створите неизвесност – причу је потребно полако градити стварајући узбуђеност код публике, а не што пре довести је до врхунца. Дакле, ствари се дају „на кашичицу“ како би читаоци наставили да читају и да се идентификују.
  • Изазовите емпатију – на овај начин омогућавамо читаоцу да доживи неко искуство без потребе да прође кроз његове негативне аспекте, и истовремено повезујемо причу са решењем које ћемо понудити.
  • Понудите наду – срећан крај или макар уверење да је он могућ јесте оно што свака добра прича обавезно садржи. Уколико нема наде, то значи да решење не постоји, и читаоцу остаје само очајање.

3. Убаците негативца

Сваки херој то може бити само уколико има опонента, некога ко му отежава ствари или против кога се бори. У супротном, прича је у великом ризику да буде досадна. Увођење негативца у причу пружа нам још једну веома важну ствар – производи или услуга коју нудимо, а тиме и сам бренд, постају савезник читаоца и са њиме чине тим који се заједно бори против антихероја. Дакле, читаоцу, потенцијалном клијенту, поручујемо да смо на истој страни као и он и да смо раме уз раме са њим, а све то има позитиван психолошки ефекат.

Вратимо се на пример са масажом и адвокатом. Овде негативац може бити колега нашег лика, адвокат који брани окривљеног, који је веома виспрен и фокусиран на само једно – како да добије спор по сваку цену, упркос томе што је на погрешној страни.

Сторителинг није лак, али ви то можете

Сторителинг је једна од најделотворнијих стратегија у копирајтингу и примењива је за практично сваки производ или услугу. Наравно, то не значи да је  једноставна – зато се нећете често срести са оваквим текстовима, али управо то може бити ваш адут. Сасвим супротно. Добре приче захтевају много истраживања, промишљања и рада како би биле успешне.

Ипак, није реч о немогућем задатку, а уложено време вишеструко ће вам се вратити на дуге стазе. И не заборавите: сторителинг циља на побуђивање емоција кроз идентификацију читаоца са главним ликом у причи и оним кроз шта он пролази. Зато, пре него што креирате своју сторију, подробно истражите циљну групу којој се обраћате и потрудите се да пронађете праве речи које ће је покренути.

 

 

Можда ће вас занимати и:

Како креирати примамљив CTA који повећава конверзије

10 ствари које мора имати продајни текст на вашем веб-сајту

4 начина да започнете текст који се чита до краја

Шта је копирајтинг и зашто је контент маркетинг важан за сваки бизнис

FacebookTwitterLinkedinEmail