Шта је UX копирајтинг и како да га искористите

FacebookLinkedinEmail
29.12.2023.
Шта је UX копирајтинг и како да га искористите
Продајни текстови на сајтовима, билборди, рекламе на друштвеним мрежама… Са радом копирајтера до сада сте се срели небројено пута. Међутим, док листате странице сајтова, вероватно нисте ни приметили када сте прочитали нешто што је написао UX копирајтер. Заправо, могуће је да вам уопште није ни познато шта подразумева ова вештина, колико је заправо значајна и на који начин је утицала на то да се пријатније осећате током времена које сте провели на неком сајту.
Па да видимо…

Шта је UX копирајтинг

UX копирајтинг (user-experience copywriting) део је креирања доброг корисничког искуства и подразумева вештину писања краћих делова текста за сајт (тзв. микрокопи), апликацију и друге дигиталне производе. Циљ UX копирајтинга је да корисника на што лакши начин спроведе кроз интерфејс, помогне му да дође до жељеног производа, нагна да обави неку радњу или му приушти што пријатније искуство током интеракције са дигиталним производом или за време његовог коришћења.

Једноставније речено, након што се темељно упозна са циљном групом којој се обраћате, UX копирајтер, на пример, смишља текст који ће:

  • стајати на дугмету за поручивање производа на једној страници сајта – уместо наредбодавног „Купи”, UX копирајтер ће написати „Поручи” или „Набавите свој производ”;
  • корисник прочитати у поп-ап прозору на сајту – на већини сајтова овај текст није састављао UX копирајтер, због чега велики проценат посетилаца сајта аутоматски затвара поп-ап или одлази са сајта;
  • бити презентован кориснику током комуникације са чет роботом – да ли ће писати „Поштовање” или: „Здраво, како Вам могу помоћи”…;
  • представљати упутство за попуњавање контакт форме – замислите да имате здравствени проблем и попуњавате упитник на неком сајту. Свакако ћете имати различито искуство уколико је прво питање формулисано: „Који је твој проблем?”, уместо: „Реците нам који симптом Вас највише мучи”.
  • искочити као порука уколико је дошло до неке грешке, рецимо приликом уношења погрешне лозинке – „Направили сте грешку, поновите” свакако не звучи једнако пријатно као: „Упс, изгледа да ова лозинка није тачна”.
  • чинити поруку која се кориснику шаље након што је завршио попуњавање поруџбенице – овде наместо ”Готово”, далеко пријатније искуство купцима пружа порука ”Честитамо, успешно сте завршили поручивање производа”.
  • већ у наслову позитивно утицати на искуство посетиоца - рецимо истицањем нечега што је релевантно за купца…

Ово су само неки од примера како UX копирајтинг ствара боље корисничко искуство и помаже потенцијалним клијентима и купцима да, на интуитиван и лак начин, остваре свој циљ.

Како да искористите UX копирајтинг

Корисничко искуство се бави временом, начином и разлогом због ког се неко упушта у интеракцију са вашим сајтом и како се осећа поводом тога. Уколико UX копирајтинг изоставите током креирања свог сајта и за посетиоца креирате лоше корисничко искуство, аутоматски се повећава могућност да особа напусти ваш сајт и потражи алтернативу.

Ово је посебно важно када је реч о људима који први пут долазе на ваш сајт. Знате да ништа не може да замени „први утисак”. UX копирајтинг је зато посебно важан баш за овакве потенцијалне муштерије које још не знају шта би требало да ураде на вашем сајту и зашто да купе баш оно што им ви нудите.

Управо зато, када користите UX копирајтинг, потребно је да водите рачуна о неколико ствари…

Пажљиво са излизаним фразама

Када у тексту користите речи које је потенцијални купац прочитао већ небројено пута до сада, оне заправо могу будити лоше асоцијације и имати негативан ефекат.

Међу оваквим фразама су: „Невероватно”, „Шокантно”, „Ово ће вас одушевити”…

Такве речи су толико пута погрешно искоришћене да су почеле да губе свој смисао. Да, оне често успевају да привуку пажњу публике и натерају је да кликне, али проблем настаје када оно што се нуди заправо не испуњава обећање које ове речи нуде.

Када се то догоди, потенцијалног купца остављамо са горким укусом у устима, разочараног и без мотивације, не само да обави куповину код нас, већ и да се икада више врати на наш сајт.

Дакле, уколико у свој UX копирајтинг укључите ове речи, знајте да је неопходно да у даљем тексту покажете и докажете да је ваша понуда стварно невероватна.

Имајте у виду да ефекат који UX копирајтинг треба да постигне није исти као у случају огласа или текста који саставља копирајтер. UX копирајтинг нема за циљ да буде паметан, изазове смех, уверава или побуди интересовање. То може бити само бонус. Напротив, његов примаран циљ је да буде:

  • Једноставан
  • Прецизан
  • Користан.

Такође, UX копирајтинг је саставни део дизајна самог сајта. Зато је најбоља пракса да на њему заједнички раде дизајнер и копирајтер, како би креирали заокружену целину која пружа најбоље корисничко искуство.

UX копирајтинг за наслове

Већ смо споменули да UX копирајтинг можете применити и у наслову текста. И то је могуће учинити на неколико начина.

Ево, погледајмо за пример наслов овог текста.

Верзија: „Шта је UX копирајтинг” била би сасвим прихватљива и остварила би своју сврху.

Међутим: „Шта је UX копирајтинг и како да га искористите” садржи обећање неке користи коју читаоци могу остварити, чиме се побољшава корисничко искуство.

Ипак: „Шта је UX копирајтинг и како да га искористите иако никада нисте чули за њега” садржи још један додатак који читаоце може подстаћи да кликну и прочитају текст, иако је реч о нечему што им је потпуно непознато, и све то на такав начин да уопште нису свесни да је микрокопи утицао на њих.

Други начин на који се UX копирајтинг примењује код наслова јесте одабир фонта слова и њихове величине. Уколико наслов није лако уочити и прочитати, ма колико био добар, највероватније ће га око корисника сајта игнорисати, услед чега ће изостати ефекат који наслов треба да изазове.

Креирајте јасно корисничко путовање

Стварање јасног корисничког путовања једна је од најважнијих улога UX копирајтинга.

На пример, желите да посетилац сајта кликне на нешто. Дизајнер и UX копирајтер могу направити дугме са звучним позивом на акцију, које ће се мало затрести на сваких пет секунди.

Или, рецимо, уколико желите да посебно нагласите неку продајну поруку на својој продајној страни. UX копирајтинг примењен у овом случају могао би да изгледа овако: у тренутку када корисник скролује до тог дела стране, текст поруке ће постати уоквирен кругом или правоугаоником јарке боје, док ће остатак текста постати благо затамњен. Ефекат: пажња читалаца је у потпуности фокусирана баш на ту поруку коју желите да истакнете.

Ево још једног примера. Претпоставимо да вам је циљ смањивање броја одлазака читалаца са подужих али квалитетних блог текстова. Постоје две „брзинске” ствари које можете да урадите. Прво, уколико је аутор нека позната особа или ауторитет у датој области, одмах испод наслова наведите његово име. Као друго, одмах поред тога испишите колико је времена потребно да би текст био прочитан (за ово постоје различити плагинови). На тај начин читаоцу сте побољшали искуство јер ће моћи да процени да ли тог тренутка има довољно времена које ће посветити читању или је потребно да направи другачију организацију времена како би га прочитао касније.

3 финалнe смерницe за примену UX копирајтинга на сајту

Дакле, суштина UX копирајтинга гласи: „Не терајте посетиоце сајта да размишљају!”. Зато је потребно следеће:

  • Будите свесни шта посетилац жели да уради – размислите где се налази на свом корисничком путовању и зашто је дошао на одређену страницу вашег сајта. Уколико је дошао на почетну страну, највероватније жели да сазна више о томе чиме се бавите. Међутим, у случају да је кликнуо на оглас и сада је на некој продајној страни сајта, највероватније га занима да ли је обећање из огласа истинито, а вероватно жели и да се боље упозна са вашом понудом. Када знате шта корисник жели, ову информацију треба да искористите за примену UX копирајтинга на одговарајући начин.
  • Користите једноставне изразе – избегавајте дугачке реченице, како у насловима и поднасловима, тако и у тексту, позиву на акцију, дугмету... На тај начин читаоцима брже преносите поруку и омогућавате им да у тренутку донесу одлуку. Другим речима, штедите им време и побољшавате корисничко искуство.
  • Јасно дефинишите опције у менију и подменију – нико не жели да погађа шта се налази под неком ставком у менију на вашем сајту, нити да отвара неколико подменија како би пронашао оно што жели. Дакле, уколико сте у менију написали „Понуда”, а продајете три различита артикла, потенцијалног купца приморавате да размишља шта даље. Уместо тога, у менију одвојите сваку ставку понаособ и побољшајте корисничко искуство.
FacebookLinkedinEmail