Šta je UX kopirajting i kako da ga iskoristite

FacebookLinkedinEmail
29.12.2023.
Šta je UX kopirajting i kako da ga iskoristite
Prodajni tekstovi na sajtovima, bilbordi, reklame na društvenim mrežama… Sa radom kopirajtera do sada ste se sreli nebrojeno puta. Međutim, dok listate stranice sajtova, verovatno niste ni primetili kada ste pročitali nešto što je napisao UX kopirajter. Zapravo, moguće je da vam uopšte nije ni poznato šta podrazumeva ova veština, koliko je zapravo značajna i na koji način je uticala na to da se prijatnije osećate tokom vremena koje ste proveli na nekom sajtu.
Pa da vidimo…

Šta je UX kopirajting

UX kopirajting (user-experience copywriting) deo je kreiranja dobrog korisničkog iskustva i podrazumeva veštinu pisanja kraćih delova teksta za sajt (tzv. mikrokopi), aplikaciju i druge digitalne proizvode. Cilj UX kopirajtinga je da korisnika na što lakši način sprovede kroz interfejs, pomogne mu da dođe do željenog proizvoda, nagna da obavi neku radnju ili mu priušti što prijatnije iskustvo tokom interakcije sa digitalnim proizvodom ili za vreme njegovog korišćenja.

Jednostavnije rečeno, nakon što se temeljno upozna sa ciljnom grupom kojoj se obraćate, UX kopirajter, na primer, smišlja tekst koji će:

  • stajati na dugmetu za poručivanje proizvoda na jednoj stranici sajta – umesto naredbodavnog „Kupi”, UX kopirajter će napisati „Poruči” ili „Nabavite svoj proizvod”;
  • korisnik pročitati u pop-ap prozoru na sajtu – na većini sajtova ovaj tekst nije sastavljao UX kopirajter, zbog čega veliki procenat posetilaca sajta automatski zatvara pop-ap ili odlazi sa sajta;
  • biti prezentovan korisniku tokom komunikacije sa čet robotom – da li će pisati „Poštovanje” ili: „Zdravo, kako Vam mogu pomoći”…;
  • predstavljati uputstvo za popunjavanje kontakt forme – zamislite da imate zdravstveni problem i popunjavate upitnik na nekom sajtu. Svakako ćete imati različito iskustvo ukoliko je prvo pitanje formulisano: „Koji je tvoj problem?”, umesto: „Recite nam koji simptom Vas najviše muči”.
  • iskočiti kao poruka ukoliko je došlo do neke greške, recimo prilikom unošenja pogrešne lozinke – „Napravili ste grešku, ponovite” svakako ne zvuči jednako prijatno kao: „Ups, izgleda da ova lozinka nije tačna”.
  • činiti poruku koja se korisniku šalje nakon što je završio popunjavanje porudžbenice – ovde namesto ”Gotovo”, daleko prijatnije iskustvo kupcima pruža poruka ”Čestitamo, uspešno ste završili poručivanje proizvoda”.
  • već u naslovu pozitivno uticati na iskustvo posetioca - recimo isticanjem nečega što je relevantno za kupca…

Ovo su samo neki od primera kako UX kopirajting stvara bolje korisničko iskustvo i pomaže potencijalnim klijentima i kupcima da, na intuitivan i lak način, ostvare svoj cilj.

Kako da iskoristite UX kopirajting

Korisničko iskustvo se bavi vremenom, načinom i razlogom zbog kog se neko upušta u interakciju sa vašim sajtom i kako se oseća povodom toga. Ukoliko UX kopirajting izostavite tokom kreiranja svog sajta i za posetioca kreirate loše korisničko iskustvo, automatski se povećava mogućnost da osoba napusti vaš sajt i potraži alternativu.

Ovo je posebno važno kada je reč o ljudima koji prvi put dolaze na vaš sajt. Znate da ništa ne može da zameni „prvi utisak”. UX kopirajting je zato posebno važan baš za ovakve potencijalne mušterije koje još ne znaju šta bi trebalo da urade na vašem sajtu i zašto da kupe baš ono što im vi nudite.

Upravo zato, kada koristite UX kopirajting, potrebno je da vodite računa o nekoliko stvari…

Pažljivo sa izlizanim frazama

Kada u tekstu koristite reči koje je potencijalni kupac pročitao već nebrojeno puta do sada, one zapravo mogu buditi loše asocijacije i imati negativan efekat.

Među ovakvim frazama su: „Neverovatno”, „Šokantno”, „Ovo će vas oduševiti”…

Takve reči su toliko puta pogrešno iskorišćene da su počele da gube svoj smisao. Da, one često uspevaju da privuku pažnju publike i nateraju je da klikne, ali problem nastaje kada ono što se nudi zapravo ne ispunjava obećanje koje ove reči nude.

Kada se to dogodi, potencijalnog kupca ostavljamo sa gorkim ukusom u ustima, razočaranog i bez motivacije, ne samo da obavi kupovinu kod nas, već i da se ikada više vrati na naš sajt.

Dakle, ukoliko u svoj UX kopirajting uključite ove reči, znajte da je neophodno da u daljem tekstu pokažete i dokažete da je vaša ponuda stvarno neverovatna.

Imajte u vidu da efekat koji UX kopirajting treba da postigne nije isti kao u slučaju oglasa ili teksta koji sastavlja kopirajter. UX kopirajting nema za cilj da bude pametan, izazove smeh, uverava ili pobudi interesovanje. To može biti samo bonus. Naprotiv, njegov primaran cilj je da bude:

  • Jednostavan
  • Precizan
  • Koristan.

Takođe, UX kopirajting je sastavni deo dizajna samog sajta. Zato je najbolja praksa da na njemu zajednički rade dizajner i kopirajter, kako bi kreirali zaokruženu celinu koja pruža najbolje korisničko iskustvo.

UX kopirajting za naslove

Već smo spomenuli da UX kopirajting možete primeniti i u naslovu teksta. I to je moguće učiniti na nekoliko načina.

Evo, pogledajmo za primer naslov ovog teksta.

Verzija: „Šta je UX kopirajting” bila bi sasvim prihvatljiva i ostvarila bi svoju svrhu.

Međutim: „Šta je UX kopirajting i kako da ga iskoristite” sadrži obećanje neke koristi koju čitaoci mogu ostvariti, čime se poboljšava korisničko iskustvo.

Ipak: „Šta je UX kopirajting i kako da ga iskoristite iako nikada niste čuli za njega” sadrži još jedan dodatak koji čitaoce može podstaći da kliknu i pročitaju tekst, iako je reč o nečemu što im je potpuno nepoznato, i sve to na takav način da uopšte nisu svesni da je mikrokopi uticao na njih.

Drugi način na koji se UX kopirajting primenjuje kod naslova jeste odabir fonta slova i njihove veličine. Ukoliko naslov nije lako uočiti i pročitati, ma koliko bio dobar, najverovatnije će ga oko korisnika sajta ignorisati, usled čega će izostati efekat koji naslov treba da izazove.

Kreirajte jasno korisničko putovanje

Stvaranje jasnog korisničkog putovanja jedna je od najvažnijih uloga UX kopirajtinga.

Na primer, želite da posetilac sajta klikne na nešto. Dizajner i UX kopirajter mogu napraviti dugme sa zvučnim pozivom na akciju, koje će se malo zatresti na svakih pet sekundi.

Ili, recimo, ukoliko želite da posebno naglasite neku prodajnu poruku na svojoj prodajnoj strani. UX kopirajting primenjen u ovom slučaju mogao bi da izgleda ovako: u trenutku kada korisnik skroluje do tog dela strane, tekst poruke će postati uokviren krugom ili pravougaonikom jarke boje, dok će ostatak teksta postati blago zatamnjen. Efekat: pažnja čitalaca je u potpunosti fokusirana baš na tu poruku koju želite da istaknete.

Evo još jednog primera. Pretpostavimo da vam je cilj smanjivanje broja odlazaka čitalaca sa podužih ali kvalitetnih blog tekstova. Postoje dve „brzinske” stvari koje možete da uradite. Prvo, ukoliko je autor neka poznata osoba ili autoritet u datoj oblasti, odmah ispod naslova navedite njegovo ime. Kao drugo, odmah pored toga ispišite koliko je vremena potrebno da bi tekst bio pročitan (za ovo postoje različiti plaginovi). Na taj način čitaocu ste poboljšali iskustvo jer će moći da proceni da li tog trenutka ima dovoljno vremena koje će posvetiti čitanju ili je potrebno da napravi drugačiju organizaciju vremena kako bi ga pročitao kasnije.

3 finalne smernice za primenu UX kopirajtinga na sajtu

Dakle, suština UX kopirajtinga glasi: „Ne terajte posetioce sajta da razmišljaju!”. Zato je potrebno sledeće:

  • Budite svesni šta posetilac želi da uradi – razmislite gde se nalazi na svom korisničkom putovanju i zašto je došao na određenu stranicu vašeg sajta. Ukoliko je došao na početnu stranu, najverovatnije želi da sazna više o tome čime se bavite. Međutim, u slučaju da je kliknuo na oglas i sada je na nekoj prodajnoj strani sajta, najverovatnije ga zanima da li je obećanje iz oglasa istinito, a verovatno želi i da se bolje upozna sa vašom ponudom. Kada znate šta korisnik želi, ovu informaciju treba da iskoristite za primenu UX kopirajtinga na odgovarajući način.
  • Koristite jednostavne izraze – izbegavajte dugačke rečenice, kako u naslovima i podnaslovima, tako i u tekstu, pozivu na akciju, dugmetu... Na taj način čitaocima brže prenosite poruku i omogućavate im da u trenutku donesu odluku. Drugim rečima, štedite im vreme i poboljšavate korisničko iskustvo.
  • Jasno definišite opcije u meniju i podmeniju – niko ne želi da pogađa šta se nalazi pod nekom stavkom u meniju na vašem sajtu, niti da otvara nekoliko podmenija kako bi pronašao ono što želi. Dakle, ukoliko ste u meniju napisali „Ponuda”, a prodajete tri različita artikla, potencijalnog kupca primoravate da razmišlja šta dalje. Umesto toga, u meniju odvojite svaku stavku ponaosob i poboljšajte korisničko iskustvo.
FacebookLinkedinEmail