10 ствари које мора имати продајни текст на вашем веб-сајту

FacebookTwitterLinkedinEmail
12/11/2020
Продајни текст
Kaleidico - Unsplash

Интернет је једно незамисливо огромно место. Међутим, упркос гигантским размерама, на вебу влада поприлична гужва. Број сајтова који се на њему налазе мери се милијардама, а бројач претрага у сваком минуту достиже готово четири милиона. У оваквој конкуренцији, сваки сајт мора да се бори за пажњу публике. Најбољи начин за то су квалитетни текстови.

Добро написан садржај који је притом и ваљано оптимизован, како за претраживаче тако и за читаоце, може се пробити у сам врх резултата претраге, освојити и задржати пажњу публике. Све ово може учинити да ваш сајт буде темељ доброг пословања.

Како бисте то лакше постигли, погледајте 10 ствари на које је потребно да обратите пажњу када пишете текстове за сајт.

Дефинишите своју циљну публику

Није свако купац за све. Напротив, сваки производ или услуга има своју специфичну циљну групу, и то је оно што је неопходно имати у виду када се пише текст за веб-сајт. И не, текст не пишете тако да се допада вама и буде вама разумљив, већ се обраћате својим потенцијалним клијентима. То значи да је неопходно да размислите ко су особе које ће га прочитати, који проблем имају и како им га баш ви можете решити.

Зато је, и пре него што откуцате прво слово текста који ће се наћи на вашем сајту, потребно да себи поставите следећа два питања (на која ћемо одмах дати и одговор):

  • Ко чини моју примарну публику којој желим да се обратим? Примарна циљна група су особе које су лично заинтересоване за производ или услугу коју ви нудите и желе да постану купци таквог производа/услуге.
  • Ко чини моју секундарну циљну групу? Секундарна публика су особе које вас могу препоручити примарној, затим они којима ће у будућности затребати оно што нудите, као и потенцијални клијенти који имају неки проблем, али још не знају да је управо ваш производ/услуга решење које им је неопходно.

Део ваше примарне циљне групе могу бити девојке које планирају своје венчање и особе које припремају своју рођенданску прославу.Ваша секундарна публика могу бити младине другарице које будућој невести могу препоручити вашу торту, сватови који нису сигурни шта би то још, изузев коверте са новцем, могли да поклоне младенцима, затим особе које можда тек за годину дана планирају свадбу, као и рођенданске званице или рођаци и пријатељи слављеника.

Према томе, потребно је да на вашем сајту текст о свадбеним и рођенданским тортама буде такав да се обраћа и примарној и секундарној циљној групи, да им буде занимљив и одговори им на сва питања која их интересују – на колико спратова може бити торта, да ли можете направити торту за пет или за 150 особа, колико би то оквирно коштало, какве врсте торти правите, да ли достављате на жељену адресу итд.

Тон обраћања и изражавања

Након што сте дефинисали коме се обраћате, односно, за кога пишете текст на веб-сајту, потребно је да одредите тон којим ћете им се обратити кроз текст, као и који речник ћете користити. Другим речима, начин на који нешто кажемо једнако је важан као и оно шта кажемо. Веома је важно да постоји корелација између ове две ствари.

Универзално правило гласи: Пиши језиком и стилом који циљна група уобичајено користи и разуме.

На овај начин постиже се осећај разумевања и блискости, што доводи до лакшег успостављања емоционалне повезаности између потенцијалног купца и производа, чиме се олакшава сам процес куповине.

Ако, рецимо, продајете гардеробу за урбане младе људе, слободно у тексту можете да користите жаргон којим ваша циљна група свакодневно комуницира. У овом случају са читаоцима можете бити на „ти”. Међутим, уколико нудите скупа одела за пословне људе, потребно је да тон текста буде формалнији уз обавезно персирање господину или госпођи који читају ваш текст.

Такође, избегавајте стручне изразе. Радије пишите лако разумљивим језиком објашњавајући компликоване ствари на једноставан начин.

Узмите у обзир скенирање текста

Наша пажња на интернету је веома кратка, и то никако не смемо да изгубимо из вида. Сви ми, у само пар секунди, одлучујемо да ли сајт на коме се налазимо има или нема информације које нас интересују.

Треба обратити пажњу на чињеницу да посетиоци сајта пре читања текст прво скенирају, односно прелете погледом како би брзо „покупили” информације и утврдили има ли ту онога што их занима. Оно што овде такође можете употребити јесу краће реченице и разбијање текста на пасусе како би био лакши за читање.

Замолићу вас да замислите да сте дошли на страницу сајта где видите неку слику, наслов и чаршав од текста који се простире без одвојених пасуса и поднаслова. Шта бисте ту скенирали? Да ли бисте ишта могли да закључите и без додатног удубљивања?

Наравно да не бисте могли.

Управо је ово разлог због ког је неопходно правилно форматирати текст, односно...

Примена формуле обрнуте пирамиде приликом писања текста за веб-сајт

Шта је обрнута пирамида и шта она подразумева?

Овакав начин структурирања текста значи да најважније информације износимо на почетку текста, односно на врху странице сајта. Затим, у наставку наводимо специфичније информације и појашњења у вези са производом/услугом о којој говоримо, и тек на крају пружамо податке о начину и условима под којима купац може извршити куповину или поручивање.

Веома је важно да сваку од ових целина одвојите одговарајућим поднасловом чиме се:

  • читаоцу олакшава скенирање садржаја
  • постиже груписање логичких целина у тексту
  • омогућава лако проналажење специфичних информација.

Писање наслова

Када пишете текст за веб-сајт, наслов је најважнији елемент. Будући да је то прво што ће потенцијални купац прочитати, потребно је посветити посебну пажњу баш овом елементу вашег чланка. Приликом креирања наслова, потребно је да наведете:

  • који проблем ваш производ/услуга решава
  • које бенефите и резултате ће купац остварити након куповине.

Поред тога:

  • потрудите се да наслов не буде предугачак. Неписано правило каже да најбоље резултате дају наслови који садрже до седам речи
  • у наслову користите цифре када је то одговарајуће. Наиме, бројеви на подсвесном нивоу привлаче пажњу читаоца, убрзавају читање и означавају специфичну и прецизну информацију
  • наслов увек пишите у садашњем времену
  • будите афирмативни
  • покушајте да будете оригинални и занимљиви. Све може да се каже на више различитих начина. Зато унесите свежину у свој наслов и разликујте се од конкуренције.

SEO – оптимизација за претраживаче

Када пишете текст за веб--сајт, од највеће је важности да водите рачуна о његовој оптимизацији за претраживаче. То значи да је потребно да истражите које кључне речи су везане за тему о којој пишете, те да их имплементирате у свој текст.

Зашто је SEO важан?

Хајде да направимо овакав приступ:

Написали сте сјајан текст препун корисних информација и поставили га на сајт. Како ће неко моћи да чује за њега? За то постоји више опција. Погледајмо које су најчешће три.

Једна опција је да га поделите на друштвеним мрежама. У том случају, постоји вероватноћа да ће један део ваших пратилаца видети објаву, кликнути на њу и прочитати текст. Можда ће га чак и шеровати и тако довести и нове читаоце, али све то ће бити кратког даха. Након неколико дана „прашина ће се слећи”, и ваш текст ће кренути пут заборава.

Наравно, тада можете да уложите новац како бисте повећали досег односно „рич“ (reach) своје објаве, односно како би је видео већи број људи. Тако ћете свом тексту продужити век трајања, али само док трошите новац на ову кампању.

Други начин је да, уколико је имате, искористите своју мејлинг листу и нови текст проследите људима који су на њој. Ипак, и овај начин прикупљања посета биће кратког даха.

Трећи начин јесте да вас људи пронађу претрагом на интернету. Другим речима, када неко откуца одређену фразу која је у вези са тематиком о којој сте писали, у резултатима се појављује ваш текст. На дуге стазе, а овде говоримо о месецима и годинама, ово је најефикаснији и најефективнији начин да вас публика нађе током што дужег временског периода.

Правопис

Пре објављивања текста, обавезно га пажљиво прочитајте како се не би поткрала нека правописна или стилска грешка.

Вероватно вам највећи део публике неће замерити уколико вам промакне нека грешчица, али, како стара пословица каже: Боље спречити, него лечити.

Текст у коме се налазе словне грешке на читаоца може оставити утисак да сте ствари збрзали и отаљали, а то оставља последице по ваш кредибилитет.

Интерни линкови

Захваљујући интерним линковима на сајту, посетиоце је лако усмеравати са једне странице на другу.

Због овога постављајте линкове на одговарајућим местима у тексту и помозите својој публици да пронађе друге квалитетне и повезане садржаје и понуде на вашем сајту.

Интерно линковање нарочито је важно да користите код блог текстова, како би се читаоци усмерили ка страницама на којима им нудите своје производе или услуге.

Важна ставка овде је и то да интерни линкови имају своју улогу у SEO организацији самог сајта, тако да су благодети ове праксе вишеструке, али само уколико су линкови релевантни и корисни.

Користите визуелни садржај

Да ли сте знали да је 90% података који нађу пут до нашег мозга заправо визуелне природе? Уз то, визуелне садржаје мозак обрађује чак 60.000 пута брже него информације које прочитамо.

Какав значај то има за писање текста за веб--сајт?

Посетиоци сајта ће лакше разумети, запамтити и радије погледати добар визуал (фотографију, графику, GIF или видео) него ли три пасуса текста.

Поред тога, визуали помажу да текст буде занимљивији за читање, могу продужити време задржавања на сајту и имати пресудну улогу у процесу продаје.

Признаћете да је далеко значајније да видите како ће изгледати ваша торта за венчање него ли да прочитате четири пасуса текста који је описује.

Позиви на акцију

Без обзира на то да ли је реч о продајном или блог тексту, убацивање позива на акцију, или скраћено CTA (call to action),  повећава могућност мотивације циљне публике да предузме тачно ону активност коју од ње очекујете. Ова акција може бити куповина, позивање телефоном, пријава на писмо о вашим новинама (newsletter)... Сам позив на акцију може да буде формулисан на различите начине, може бити различите дужине, али и поседовати различита визуелна решења.

Заправо, многи маркетари верују да је баш CTA најважнија ставка продајних текстова и огласа.

Када је у питању продајни текст, на сајту је CTA потребно навести на самом крају, као логичан корак у коме се наводи шта је то што би купац требало да уради како би дошао до производа или услуге.

Међутим, на самој страници требало би да постоји чак неколико (2-3) позива на акцију које ће дизајнерски решити особа која је направила сам сајт.

Где ће стајати ови позиви на акцију?

Сетите се да смо раније навели како је потребно да на почетку текста кажемо оно што је најважније. То, заправо, читаоцу може бити сасвим довољно да се одлучи за куповину. Стога је потребно да испод овог блока текста убацимо CTA – он рецимо може гласити „Позовите телефон 06*/ и поручите”. На овај начин потенцијалног купца можемо да поштедимо скроловања до дна странице. Тако можемо убрзати процес извршења акције коју желимо да читалац предузме.

Имајте на уму да је формулисање успешног позива на акцију, уосталом као и све везано за интернет маркетинг, нешто што је неопходно тестирати. Не постоји универзална магична формула која „ради” увек и свуда, већ само правила која су се доказала кроз праксу.

Зато будите спремни да испробавате ствари и усавршавате их тако што ћете сваку од споменутих ставки прилагођавати свом бизнису и циљној групи.

FacebookTwitterLinkedinEmail