Брендови на нету

Назив интернет домена дефинише две најважније интернет адресе једног бренда – веб адресу и адресу е-поште. Његова глобална јединственост чини и те две адресе глобално јединственим, а тиме и сам бренд.

Постоји много дефиниција брендова, али у свакој од њих се подразумева да бренд има изграђен свој идентитет, нешто што га разликује од других, нешто по чему је препознатљив у времену и простору. А оно што бренд одређује на Интернету, што је глобално јединствено и непроменљиво у времену је – интернет домен. Не постоје два иста назива домена на Интернету. И не постоје два власника једног домена. Све док је домен регистрован за потребе бренда, он га једнозначно одређује на Интернету.

Назив домена дефинише две најважније интернет адресе на којима се бренд може наћи – веб адресу, на којој је лоциран сајт, и адресу е-поште, са које комуницира са целим светом. Глобална јединственост сваког назива интернет домена чини и те две, врло битне адресе, глобално јединственим. А тиме и сам бренд.

Brendovi na netu

Зашто кажете „моје“, а мислите на туђе?

Они који мисле да је то што имају на друштвеним мрежама њихово – дубоко се варају. Свако ко поверује да је нешто на адреси facebook.com његово, нек провери ко је власник тог домена. Јер власник домена је и власник оног што је на њему. Свака друштвена мрежа има свог власника, који у сваком тренутку може да промени услове коришћења и да, због тога, поносни „власник“ фан странице остане без ичега на Интернету. Његово постојање на Интернету зависи од добре воље власника друштвене мреже који само једним потезом може да обесмисли све што је до тад тај бренд уложио у своје интернет постојање. Само поседовање сопственог интернет сајта, на сопственом интернет домену, гарантује трајно интернет присуство. Оно што је на Фејсбуку приватно је власништво неког другог. Фејсбук, као и остале друштвене мреже, фантастичан је канал комуникације и за то га треба користити, али не и за више од тога.

Ако има свој сајт, на свом домену, бренд је тај који добија све долазне линкове, задржава за себе све постављене коментаре и гради листу контаката, сви садржаји су његови. И то нико други не може да промени или обрише. Јер су домен и сајт његови. Све остале опције су само привид – без властитог домена брендови су “интернет подстанари” и лако могу да остану без свега и постану “интернет бескућници”. И остану без свог идентитета.

Poštanski sandučići
Извор: pixabay.com

Заборављена адреса

Преко адресе своје е-поште фирма комуницира са целим светом и уопште није свеједно како та адреса изгледа, на шта се (пре)често заборавља. Назив интернет домена може да садржи назив бренда Yahoo, бренда Google, вашег тренутног интернет провајдера, или – вашег бренда. Постоји више добрих разлога зашто адреса е-поште треба да садржи назив вашег бренда, односно да буде на вашем интернет домену.

Основни разлог се тиче власништва. Коришћење е-поште на туђем домену носи одређене ризике. Шта ако власник домена за који сте везали адресу своје е-поште престане да постоји? Ако је у питању ваш интернет провајдер, тај сценарио је сасвим реалан. Или, један други сценарио – пружалац услуге промени правила коришћења и ви, из неког разлога, не можете да наставите да користите ту „своју“ е-пошту. Или промени домен на ком својим корисницима даје бесплатне адресе е-поште – пружалац услуге је исти, али домен није, и адресе „ваше“ е-поште на старом домену више не постоје (такав случај, са једним од српских интернет провајдера, се већ десио). Ви, једноставно, немате утицаја на то шта неко други ради са својим доменом и врло је незахвално сву своју комуникацију, сво пословање, и свој бренд, везивати за нешто непредвидиво, нешто што уопште не зависи од вас. Много је боље (као и са сајтом) бити свој на своме (домену).

Један од разлога је и кредибилитет – коме ће потенцијални партнер или купац пре веровати – некоме ко се јавља са бесплатне адресе, коју може да има било ко, или некоме ко се јавља са адресе коју може да има само врло ограничен број људи? И зашто би се утапали у мноштву (процењује се да Gmail има преко милијарду корисника), кад можете да се издвојите? Који то бренд жели да буде само „један од многих“, а може да буде јединствен (бар из угла Интернета)?

Коначно, зашто би у свакодневној комуникацији, кад год користите своју е-пошту, рекламирали Google, Yahoo или свог провајдера, кад можете свој бренд? Сваки пут када неко добије е-пошту од вас, на вашем домену, видеће назив вашег бренда и већа је шанса да ће му он остати у сећању. Зашто не бисте искористили такву шансу? А онда, та адреса е-поште је и на визиткартама, као и на многим вашим промотивним и корпоративним материјалима – свему оном путем чега ваш бренд комуницира у офлајн свету. Оном свету у ком живе и раде сви ваши потенцијални партнери и купци. Кад нису на нету.

Iz ugla Gugla
Извор: pixabay.com

Бренд из угла Гугла

Правилно присуство на Интернету је јако битно за позиционирање вашег бренда на Гуглу. Зашто баш на Гуглу? Зато што се, по неким статистикама, 98% свих претрага у Србији обавља преко Гугла, што значи да ће вас сви они који нешто траже на Интернету видети управо онако како вас Гугл види. А ваша је жеља да све оне који траже услуге и производе сличне вашим, Гугл доведе баш на ваш сајт, зар не?

У брендирању је врло битно везати одређене асоцијације за бренд, а пошто причамо о Интернету и онлајн манифестацији бренда, појмови који треба да асоцирају на бренд су – кључне речи. Изузетно је важно да се одређене, вама битне кључне речи, вежу за ваш бренд, јер ће се у претрази одређених појмова као резултат појављивати линкови на оне брендове које Гугл повеже са тим кључним речима. А кад вама битне кључне речи Гугл тражи на вама битној веб локацији – вашем сајту, прво ће их потражити у вашој веб адреси, у вашем називу домена.

Међу неким корисницима Интернета у Србији постоји погрешно предубеђење да Гугл увек и свуда форсира домене као што су .COM, .ORG, .NET и слични, што већ годинама није тачно. Наиме, Гугл тврди да у 97% случајева људи на Интернету траже локалне производе и услуге, а како је Гугл посвећен томе да у претрагама приказује најрелевантније могуће информације онима који их траже, Гугл је већ годинама усредсређен на локалне претраге у којима фаворизује локалне националне домене, што и људи из самог Гугла јасно истичу. Самим тим се локални национални домени (.RS у Србији, .FR. у Француској, .DE у Немачкој...) виде боље у локалним претрагама, док се ван националне територије виде исто као било који генерички домен. Генерички домен, сам по себи, ни у једној опцији нема никакву предност у односу на националне домене.

Ових чињеница су свесни и сви највећи светски брендови који су присутни у Србији – од Кока Коле и МекДоналдса, преко пивских и аутомобилских, до спортских брендова, сви су присутни и на српским интернет доменима. Сваки од њих има свој српски веб сајт на .RS домену, са локалном понудом, на локалном језику и писму, и локалним ценама, сходно локалној куповној моћи и специјалном понудама усклађеним са локалним празницима. Коначно, и сам Гугл је присутан на .RS домену. И претражује у локалу.

Кад, шта, како, колико...

Топла је препорука да се домен региструје одмах чим се појави идеја за посао, пројекат, кампању... Ако идеја не завређује један домен, вероватно не завређује ни разраду, а већ разрађену идеју је много теже реализовати ако одговарајући назив домена више није слободан.

О регистрованом домену треба бринути и редовно обнављати регистрацију, јер домен се не региструје „заувек“, већ на одређени рок, али редовним обнављањем регистрације тај рок може да буде практично неограничен. Међутим, ако регистрација истекне, и ваш домен региструје неко други, на њему се могу наћи разни непожељни садржаји – од неистинитих, преко фалсификованих, до порнографских. То ниједан бренд себи не жели, а није тешко спречити. И водите рачуна о томе на кога је домен регистрован – на физичко или правно лице. При чему то правно лице никако не би смела да буде агенција која је у ваше име извршила регистрацију домена.

Како се посао шири и расте број препознатљивих производа и услуга, потенцијалних или већ изграђених брендова, треба да расте и број домена. Сваки бренд треба да има свој домен, да би на њему био ваш садржај. Ако их ви не региструјете, неко други хоће, и на њих ће поставити свој садржај. О вашим брендовима. А то не желите. У ствари, препоручљиво је да региструјете све домене у чијим називима фигурирају вама битни појмови (кључне речи), који асоцирају на вас и ваше брендове. Тиме се штитите од непријатних онлајн изненађења.

Пракса је показала да назив интернет домена не треба да има више од 20 знакова, а да треба водити рачуна и о томе да не може да садржи наше дијакритичке знаке (ч, ћ, ш, ђ, ж). Пошто називи .RS домена могу да се испишу само словима енглеског алфабета, то понекад може да доведе до забуне и потпуно погрешног разумевања појма који фигурира у називу домена. Притом, било би добро да назив домена директно асоцира на то чиме се сајт бави, да назив и садржај не буду у колизији.

Жиг и домен

Регистрацијом жига не резервишете домен, нити регистрацијом домена штитите бренд ван Интернета. Регистрација жига и регистрација домена су две потпуно одвојене активности, али би, за добро бренда, требало да буду усклађене, да би се бренд заштитио и на тржишту (у промету роба и услуга) и на Интернету. Називи интернет домена се региструју по правилу „први у времену, јачи у праву“ и зато, ако га не региструјете на време, може се десити да неко пре вас региструје назив интернет домена који је истоветан или сличан вашем бренду. А онда за ваш бренд могу настати непотребне (и скупе) компликације.

Пар савета за крај

  • Изаберите домен према тржишту на ком желите да будете присутни
  • Не везујте своје садржаје за туђе сајтове
  • Не везујте своју е-пошту за туђе домене
  • Штитите и производне брендове, не само корпоративни
  • Региструјте домене чак и ако вам нису одмах потребни
  • Заштитите своје брендове и на Интернету и на тржишту
  • Заштитите своје брендове и на друштвеним мрежама

Свакако кликните на ову реченицу да нам смањите Bounce Rate. Хвала!