
То не значи да претраживачи губе на важности. Напротив, и даље су кључан алат у дигиталној свакодневици. Али, за одређене типове претрага, друштвене платформе постају природнији избор, посебно међу млађим генерацијама и у сегментима где је визуелни или искуствени садржај битнији од „класичних” резултата претраге.
Зашто претрага на друштвеним мрежама добија на значају
- Промена корисничких навика
Млади корисници, посебно генерација Зед, све више траже информације директно на друштвеним мрежама. Уместо да упишу кључне речи у Гугл претрази, они куцају хаштаг на Инстаграму, постављају питање на Тик-току или прегледају дискусије на Редиту.То не значи да су одустали од Гугла — већ да бирају канал на основу типа информације коју желе и начина на који желе да је добију. - Поверење кроз искуство других
На друштвеним мрежама садржај често долази од „обичних људи”, и то оних чије садржаје бирамо да пратимо, и ствара осећај аутентичности. Видео-рецензија на Тик-току, стори искуства из ресторана или Линкедин искуство колеге из струке може имати већи кредибилитет од корпоративног текста на сајту. Публика жели реалне, „нефилтриране” увиде — а друштвене мреже то олакшавају. - Брзина и форма садржаја
Друштвене мреже нуде кратак, визуелно привлачан садржај који ће им за кратко време дати све оне информације које су им потребне. За брзу инспирацију, поређење опција или инстант одговор, мреже су идеалне. Гугл и веб-сајт за то време остају најбољи за детаљније, структуриране информације. - Локалне и нишне заједнице
Друштвене мреже омогућавају да брзо пронађете заједнице које деле ваше интересовање. Било да је то локална група на Фејсбуку, тематски сабредит (subreddit) или Тик-ток нише (niche), претрага на мрежама повезује вас директно са релевантним људима.
*Овде је важно напоменути и употребу вештачке интелигенције, а нарочито ChatGPT-а у сврху интернет претраге. У многим текстовима на порталу domen.rs говоримо о значају и правилној употреби овог алата, који се масовно користи већ неко време, а нарочито са унапређењем функције гласовне интеракције која се десила у мају 2024. са доласком GPT-4o. Највећа предност ове претраге у односу на друге је та што је одговор филтриран, објашњен и прилагођен кориснику. Упркос овом наизглед идеалном решењу, оно има и својих мана − корисник може добити информације које су застареле или нетачне (шансе су мање али постоје), може добити генерички одговор без дубљег увида, а интернет се не претражује у реалном времену. Оно што такође може бити велики проблем јесте квалитет промпта односно упита од стране корисника, који мора бити квалитетно и концизно срочен како би се добио релевантан одговор.
Шта то значи за брендове и креаторе садржаја?
-
Интегрисан приступ претрази
Публика не бира или Гугл или друштвене мреже. Она користи оба канала − али у различитим фазама путовања до информације. Зато садржај треба оптимизовати и за SEO и за social search. - Прилагођавање формата платформи
Један исти садржај неће имати исти учинак на Гуглу и Тик-току. Док ће Гугл захтевати детаљан, структуриран текст, Тик-ток тражи динамичан видео од 15 секунди. - Аутентичност као валута поверења
Рецензије, behind-the-scenes моменти и искуства из прве руке могу бити једнако важни, као и формалне информације на сајту, јер повезују корисника и садржај на другачијем нивоу.
Како се прилагодити и бити свеприсутан?
-
Оптимизујте садржај за друштвене мреже
Када креирате садржај за свој сајт, размишљајте унапред како се може превести у форму прилагођену друштвеним мрежама − кратке видео-исечке, инфографике, Q&A формати.
Али нека извор увек буде ваш сајт, где се налази детаљна и трајна верзија информације. - Користите кључне речи и на мрежама
SEO више није само за Гугл. Хаштагови, опис видеа, алт текст за слике и наслови објава помажу да вас публика пронађе и у social search-у. - Градите мост између канала
Садржај на мрежама треба да води публику ка вашем сајту. То је ваш простор, ваша правила, и место где задржавате публику. Мреже треба да буду улазна капија, а не крајња дестинација. - Мерите и прилагођавајте стратегију
Пратите на којим мрежама и кроз које типове претрага долазе ваши посетиоци. Ако видите да вас публика често проналази путем Тик-тока или Линкедина, појачајте присуство и оптимизацију на тим платформама.
Закључак
Social search није конкуренција традиционалној претрази, већ њено проширење. Разумевање начина на који људи комбинују Гугл и друштвене мреже омогућава брендовима и ауторима да буду присутни на правом месту, у право време − и у формату који њихова публика жели. Људи и даље очекују тачне, релевантне информације – али их сада често траже и кроз призму искуства, препорука и заједнице.
Претрага на друштвеним мрежама је ту да остане, и њена важност ће неминовно расти. Али − не градите своју кућу на туђем земљишту. Гугл и ваш веб-сајт остају стубови ваше онлајн присутности. Друштвене мреже су моћна позорница на којој се можете приближити публици, али публику треба водити ка местима где ви имате контролу − и где ваша прича може да траје.
Social search не значи крај традиционалне претраге, већ нову димензију информисања. Људи и даље гуглају, али све чешће и скролују – а наш задатак је да будемо присутни на оба места.