10 stvari koje mora imati prodajni tekst na vašem veb-sajtu

FacebookTwitterLinkedinEmail
12/11/2020
Prodajni tekst
Kaleidico - Unsplash

Internet je jedno nezamislivo ogromno mesto. Međutim, uprkos gigantskim razmerama, na vebu vlada poprilična gužva. Broj sajtova koji se na njemu nalaze meri se milijardama, a brojač pretraga u svakom minutu dostiže gotovo četiri miliona. U ovakvoj konkurenciji, svaki sajt mora da se bori za pažnju publike. Najbolji način za to su kvalitetni tekstovi.

Dobro napisan sadržaj koji je pritom i valjano optimizovan, kako za pretraživače tako i za čitaoce, može se probiti u sam vrh rezultata pretrage, osvojiti i zadržati pažnju publike. Sve ovo može učiniti da vaš sajt bude temelj dobrog poslovanja.

Kako biste to lakše postigli, pogledajte 10 stvari na koje je potrebno da obratite pažnju kada pišete tekstove za sajt.

Definišite svoju ciljnu publiku

Nije svako kupac za sve. Naprotiv, svaki proizvod ili usluga ima svoju specifičnu ciljnu grupu, i to je ono što je neophodno imati u vidu kada se piše tekst za veb-sajt. I ne, tekst ne pišete tako da se dopada vama i bude vama razumljiv, već se obraćate svojim potencijalnim klijentima. To znači da je neophodno da razmislite ko su osobe koje će ga pročitati, koji problem imaju i kako im ga baš vi možete rešiti.

Zato je, i pre nego što otkucate prvo slovo teksta koji će se naći na vašem sajtu, potrebno da sebi postavite sledeća dva pitanja (na koja ćemo odmah dati i odgovor):

  • Ko čini moju primarnu publiku kojoj želim da se obratim? Primarna ciljna grupa su osobe koje su lično zainteresovane za proizvod ili uslugu koju vi nudite i žele da postanu kupci takvog proizvoda/usluge.
  • Ko čini moju sekundarnu ciljnu grupu? Sekundarna publika su osobe koje vas mogu preporučiti primarnoj, zatim oni kojima će u budućnosti zatrebati ono što nudite, kao i potencijalni klijenti koji imaju neki problem, ali još ne znaju da je upravo vaš proizvod/usluga rešenje koje im je neophodno.

Deo vaše primarne ciljne grupe mogu biti devojke koje planiraju svoje venčanje i osobe koje pripremaju svoju rođendansku proslavu.Vaša sekundarna publika mogu biti mladine drugarice koje budućoj nevesti mogu preporučiti vašu tortu, svatovi koji nisu sigurni šta bi to još, izuzev koverte sa novcem, mogli da poklone mladencima, zatim osobe koje možda tek za godinu dana planiraju svadbu, kao i rođendanske zvanice ili rođaci i prijatelji slavljenika.

Prema tome, potrebno je da na vašem sajtu tekst o svadbenim i rođendanskim tortama bude takav da se obraća i primarnoj i sekundarnoj ciljnoj grupi, da im bude zanimljiv i odgovori im na sva pitanja koja ih interesuju – na koliko spratova može biti torta, da li možete napraviti tortu za pet ili za 150 osoba, koliko bi to okvirno koštalo, kakve vrste torti pravite, da li dostavljate na željenu adresu itd.

Ton obraćanja i izražavanja

Nakon što ste definisali kome se obraćate, odnosno, za koga pišete tekst na veb-sajtu, potrebno je da odredite ton kojim ćete im se obratiti kroz tekst, kao i koji rečnik ćete koristiti. Drugim rečima, način na koji nešto kažemo jednako je važan kao i ono šta kažemo. Veoma je važno da postoji korelacija između ove dve stvari.

Univerzalno pravilo glasi: Piši jezikom i stilom koji ciljna grupa uobičajeno koristi i razume.

Na ovaj način postiže se osećaj razumevanja i bliskosti, što dovodi do lakšeg uspostavljanja emocionalne povezanosti između potencijalnog kupca i proizvoda, čime se olakšava sam proces kupovine.

Ako, recimo, prodajete garderobu za urbane mlade ljude, slobodno u tekstu možete da koristite žargon kojim vaša ciljna grupa svakodnevno komunicira. U ovom slučaju sa čitaocima možete biti na „ti”. Međutim, ukoliko nudite skupa odela za poslovne ljude, potrebno je da ton teksta bude formalniji uz obavezno persiranje gospodinu ili gospođi koji čitaju vaš tekst.

Takođe, izbegavajte stručne izraze. Radije pišite lako razumljivim jezikom objašnjavajući komplikovane stvari na jednostavan način.

Uzmite u obzir skeniranje teksta

Naša pažnja na internetu je veoma kratka, i to nikako ne smemo da izgubimo iz vida. Svi mi, u samo par sekundi, odlučujemo da li sajt na kome se nalazimo ima ili nema informacije koje nas interesuju.

Treba obratiti pažnju na činjenicu da posetioci sajta pre čitanja tekst prvo skeniraju, odnosno prelete pogledom kako bi brzo „pokupili” informacije i utvrdili ima li tu onoga što ih zanima. Ono što ovde takođe možete upotrebiti jesu kraće rečenice i razbijanje teksta na pasuse kako bi bio lakši za čitanje.

Zamoliću vas da zamislite da ste došli na stranicu sajta gde vidite neku sliku, naslov i čaršav od teksta koji se prostire bez odvojenih pasusa i podnaslova. Šta biste tu skenirali? Da li biste išta mogli da zaključite i bez dodatnog udubljivanja?

Naravno da ne biste mogli.

Upravo je ovo razlog zbog kog je neophodno pravilno formatirati tekst, odnosno...

Primena formule obrnute piramide prilikom pisanja teksta za veb-sajt

Šta je obrnuta piramida i šta ona podrazumeva?

Ovakav način strukturiranja teksta znači da najvažnije informacije iznosimo na početku teksta, odnosno na vrhu stranice sajta. Zatim, u nastavku navodimo specifičnije informacije i pojašnjenja u vezi sa proizvodom/uslugom o kojoj govorimo, i tek na kraju pružamo podatke o načinu i uslovima pod kojima kupac može izvršiti kupovinu ili poručivanje.

Veoma je važno da svaku od ovih celina odvojite odgovarajućim podnaslovom čime se:

  • čitaocu olakšava skeniranje sadržaja
  • postiže grupisanje logičkih celina u tekstu
  • omogućava lako pronalaženje specifičnih informacija.

Pisanje naslova

Kada pišete tekst za veb-sajt, naslov je najvažniji element. Budući da je to prvo što će potencijalni kupac pročitati, potrebno je posvetiti posebnu pažnju baš ovom elementu vašeg članka. Prilikom kreiranja naslova, potrebno je da navedete:

  • koji problem vaš proizvod/usluga rešava
  • koje benefite i rezultate će kupac ostvariti nakon kupovine.

Pored toga:

  • potrudite se da naslov ne bude predugačak. Nepisano pravilo kaže da najbolje rezultate daju naslovi koji sadrže do sedam reči
  • u naslovu koristite cifre kada je to odgovarajuće. Naime, brojevi na podsvesnom nivou privlače pažnju čitaoca, ubrzavaju čitanje i označavaju specifičnu i preciznu informaciju
  • naslov uvek pišite u sadašnjem vremenu
  • budite afirmativni
  • pokušajte da budete originalni i zanimljivi. Sve može da se kaže na više različitih načina. Zato unesite svežinu u svoj naslov i razlikujte se od konkurencije.

SEO – optimizacija za pretraživače

Kada pišete tekst za veb--sajt, od najveće je važnosti da vodite računa o njegovoj optimizaciji za pretraživače. To znači da je potrebno da istražite koje ključne reči su vezane za temu o kojoj pišete, te da ih implementirate u svoj tekst.

Zašto je SEO važan?

Hajde da napravimo ovakav pristup:

Napisali ste sjajan tekst prepun korisnih informacija i postavili ga na sajt. Kako će neko moći da čuje za njega? Za to postoji više opcija. Pogledajmo koje su najčešće tri.

Jedna opcija je da ga podelite na društvenim mrežama. U tom slučaju, postoji verovatnoća da će jedan deo vaših pratilaca videti objavu, kliknuti na nju i pročitati tekst. Možda će ga čak i šerovati i tako dovesti i nove čitaoce, ali sve to će biti kratkog daha. Nakon nekoliko dana „prašina će se sleći”, i vaš tekst će krenuti put zaborava.

Naravno, tada možete da uložite novac kako biste povećali doseg odnosno „rič“ (reach) svoje objave, odnosno kako bi je video veći broj ljudi. Tako ćete svom tekstu produžiti vek trajanja, ali samo dok trošite novac na ovu kampanju.

Drugi način je da, ukoliko je imate, iskoristite svoju mejling listu i novi tekst prosledite ljudima koji su na njoj. Ipak, i ovaj način prikupljanja poseta biće kratkog daha.

Treći način jeste da vas ljudi pronađu pretragom na internetu. Drugim rečima, kada neko otkuca određenu frazu koja je u vezi sa tematikom o kojoj ste pisali, u rezultatima se pojavljuje vaš tekst. Na duge staze, a ovde govorimo o mesecima i godinama, ovo je najefikasniji i najefektivniji način da vas publika nađe tokom što dužeg vremenskog perioda.

Pravopis

Pre objavljivanja teksta, obavezno ga pažljivo pročitajte kako se ne bi potkrala neka pravopisna ili stilska greška.

Verovatno vam najveći deo publike neće zameriti ukoliko vam promakne neka greščica, ali, kako stara poslovica kaže: Bolje sprečiti, nego lečiti.

Tekst u kome se nalaze slovne greške na čitaoca može ostaviti utisak da ste stvari zbrzali i otaljali, a to ostavlja posledice po vaš kredibilitet.

Interni linkovi

Zahvaljujući internim linkovima na sajtu, posetioce je lako usmeravati sa jedne stranice na drugu.

Zbog ovoga postavljajte linkove na odgovarajućim mestima u tekstu i pomozite svojoj publici da pronađe druge kvalitetne i povezane sadržaje i ponude na vašem sajtu.

Interno linkovanje naročito je važno da koristite kod blog tekstova, kako bi se čitaoci usmerili ka stranicama na kojima im nudite svoje proizvode ili usluge.

Važna stavka ovde je i to da interni linkovi imaju svoju ulogu u SEO organizaciji samog sajta, tako da su blagodeti ove prakse višestruke, ali samo ukoliko su linkovi relevantni i korisni.

Koristite vizuelni sadržaj

Da li ste znali da je 90% podataka koji nađu put do našeg mozga zapravo vizuelne prirode? Uz to, vizuelne sadržaje mozak obrađuje čak 60.000 puta brže nego informacije koje pročitamo.

Kakav značaj to ima za pisanje teksta za veb--sajt?

Posetioci sajta će lakše razumeti, zapamtiti i radije pogledati dobar vizual (fotografiju, grafiku, GIF ili video) nego li tri pasusa teksta.

Pored toga, vizuali pomažu da tekst bude zanimljiviji za čitanje, mogu produžiti vreme zadržavanja na sajtu i imati presudnu ulogu u procesu prodaje.

Priznaćete da je daleko značajnije da vidite kako će izgledati vaša torta za venčanje nego li da pročitate četiri pasusa teksta koji je opisuje.

Pozivi na akciju

Bez obzira na to da li je reč o prodajnom ili blog tekstu, ubacivanje poziva na akciju, ili skraćeno CTA (call to action),  povećava mogućnost motivacije ciljne publike da preduzme tačno onu aktivnost koju od nje očekujete. Ova akcija može biti kupovina, pozivanje telefonom, prijava na pismo o vašim novinama (newsletter)... Sam poziv na akciju može da bude formulisan na različite načine, može biti različite dužine, ali i posedovati različita vizuelna rešenja.

Zapravo, mnogi marketari veruju da je baš CTA najvažnija stavka prodajnih tekstova i oglasa.

Kada je u pitanju prodajni tekst, na sajtu je CTA potrebno navesti na samom kraju, kao logičan korak u kome se navodi šta je to što bi kupac trebalo da uradi kako bi došao do proizvoda ili usluge.

Međutim, na samoj stranici trebalo bi da postoji čak nekoliko (2-3) poziva na akciju koje će dizajnerski rešiti osoba koja je napravila sam sajt.

Gde će stajati ovi pozivi na akciju?

Setite se da smo ranije naveli kako je potrebno da na početku teksta kažemo ono što je najvažnije. To, zapravo, čitaocu može biti sasvim dovoljno da se odluči za kupovinu. Stoga je potrebno da ispod ovog bloka teksta ubacimo CTA – on recimo može glasiti „Pozovite telefon 06*/ i poručite”. Na ovaj način potencijalnog kupca možemo da poštedimo skrolovanja do dna stranice. Tako možemo ubrzati proces izvršenja akcije koju želimo da čitalac preduzme.

Imajte na umu da je formulisanje uspešnog poziva na akciju, uostalom kao i sve vezano za internet marketing, nešto što je neophodno testirati. Ne postoji univerzalna magična formula koja „radi” uvek i svuda, već samo pravila koja su se dokazala kroz praksu.

Zato budite spremni da isprobavate stvari i usavršavate ih tako što ćete svaku od spomenutih stavki prilagođavati svom biznisu i ciljnoj grupi.

FacebookTwitterLinkedinEmail