Destilerija Pruna: Proizvodi koji šire ljubav pri svakom gutljaju

FacebookLinkedinEmail
15.06.2022.
Na pola puta između Golupca i Kučeva, u selu Vuković nalazi se destilerija i vinarija „Pruna”, porodična firma čija tradicija datira još iz davne 1934. godine. U svoje proizvode sa ljubavlju i pažnjom, vlasnik Slobodan Ilić i izvršni direktor Aleksandar Novaković, uz pomoć svog tima, ugrađuju snagu Đerdapske klisure i svežinu plodnih voćnjaka, šljivika i vinograda braničevskog okruga.

Kako je započela priča po imenu Pruna?

Aleksandar Novaković: Destilerija „Pruna” otvorena je 2014. godine, kao nastavak porodične tradicije koja je započela pre bezmalo čitav vek. Te 1934. godine je deda Bogica, naš zaštitni znak i pradeda Slobodana Ilića, kupio prvi kazan u selu i počeo da peče rakiju za sebe, ali i uslužno, za druge.

Destilerija je naziv dobila po vlaškoj reči za šljivu - pruna, a mi upravo najviše i radimo sa šljivom. Iako su počeci bili relativno skromni, destilerija danas ima 15 hektara voćnog zasada pod šljivama, kruškom viljamovkom, oblačinskom višnjom i leskovačkom dunjom, i sve se koristi za proizvodnju.

Ja sam se „Pruni” pridružio još kao student. Naime, bila mi je potrebna dodatna praksa i želeo sam da naučim sve tajne dobre kapljice. Kada sam došao u destileriju, za mene su se sve kockice posložile. Polako sam napredovao, učio sam, a danas sam tu u ulozi izvršnog direktora i pomažem u čuvanju autentičnih mirisa i ukusa ovog podneblja.

Koji su sve proizvodi Prune?

Aleksandar Novaković: Proizvodimo premium rakije, single barrel rakije, džin i vina. Godišnja proizvodnja rakije kreće se između 10 i 15 hiljada litara, a vina između pet i osam hiljada litara, što zavisi od prinosa i toga kakva je godina.

Džin proizvodimo od našeg voća, tako što se voće pročisti više puta kroz destilaciju da bi se dobio što čistiji alkohol. Dodatke za ukus i miris džina pravimo sami – mi to zovemo „začin”. Na primer, macerat pomorandže pravi se tako što se sveža pomorandža ubaci u alkohol i stoji neko vreme, nedelju-dve, pa se ta smesa destiliše.

Pravimo i ostale začine od citrusa, ruzmarina, kamilice, bibera, kardamona, korijandera, borovnice i mnoge druge. Možemo sami da proizvedemo koji god ukus želimo.

Pored postojećeg, koliko često proširujete asortiman?

Aleksandar Novaković: Jednom godišnje plasiramo nove proizvode. Imamo jednu seriju rakija koja se zove single barrel, jedno bure, i svake godine imamo makar jednu potpuno novu etiketu. Ove godine smo izbacili devet novih, među kojima su dve šljive, viljamovka, višnja, jabuka i dunja. Prvi put smo izbacili dunju single barrel. Naime, do sada nismo imali dunju koja je bila u buretu već u inoksu, dakle, bezbojna.

Po čemu je piće single barrel specifično?

Svako bure uvek ima svoju etiketu, i to je ograničena serija. U proizvodnji ovakvog pića sve zavisi od bureta u kome sazreva. Mi ne koristimo nikakve pojačivače ukusa i modifikatore, ne popravljamo ukus već puštamo da bude onakav kakvim ga priroda dȃ u kombinaciji voća sa buretom.

Jedino što radimo nakon vađenja pića iz bureta jeste razblaživanje na željenu koncentraciju alkohola i filtriranje nakon hladne stabilizacije. Rakiju držimo na temperaturi ispod nule neko vreme, posle toga prolazi kroz filtere i spremna je za upotrebu dva do tri meseca nakon filtriranja.

Pored proizvodnje pića, pružate i zanimljivu mogućnost za saradnju sa klijentima.

Aleksandar Novaković: Imamo mogućnost kreiranja posebnog proizvoda za klijenta. Recimo, firme često kupuju od nas određene količine proizvoda koje možemo specijalno za njih da brendiramo posebnom etiketom. Takođe, pravimo i pića koja imaju ukus po želji klijenta. Recimo, ima onih koji u ukusu žele više ruzmarina ili manje kleke. Dakle, u saradnji sa ovakvim klijentima, kroz zajednički rad gde klijenti probaju različite ukuse, stvaramo potpuno jedinstven proizvod. Ovo je nešto što često pravimo kao poklon koji firme i kompanije daruju svojim radnicima i poslovnim partnerima za različite prilike.

U ponudi je i jednostavnija varijanta, kada već postojeću rakiju koju imamo upakujemo u etikete sa logom firme i željenim ispisom.

U ponudi destilerije je i obrada voća: ako imate 2-3 tone, možemo to uslužno obraditi.

Firme imaju i mogućnost da svojim zaposlenima priušte i dolazak kod vas na jednu turu uživanja?

Aleksandar Novaković: Tako je. Pravimo manje tim-bildinge za maksimalno 18 osoba koje, ovde kod nas, uz kvalitetno piće i hranu, mogu da se opuste uz pogled na prirodu, vrtove i brdoviti predeo. LJudi zaista uživaju u čistom vazduhu, a zanimljivo je da nam često traže da ne puštamo muziku jer žele da uživaju u cvrkutu ptica.

Naš specijalitet koji nudimo za ručak je prase ili jagnje, ili pragnje, spremljeno na poseban način u vlaškoj furuni staroj preko sto godina. Specifičan način pripreme ogleda se u tome što se u furuni prvo naloži vatra kako bi se podigla temperatura, a zatim se izbaci pepeo, i ta toplota koja je zadržana unutra zapravo peče prase a istovremeno ga i prokuva. To prase koje izađe iz furune je toliko sočno da se prosto topi u ustima. Ima zanimljiv ukus, ali ne tipičan kao što je klasično pečenje na koje smo svi navikli.

U destileriji Pruna dobrodošli su i svi koji žele da dođu u sopstvenoj režiji. Šta je to što još očekuje goste kada dođu?

Aleksandar Novaković: Putem našeg sajta Pruna.rs postoji mogućnost zakazivanja degustacija. Naravno, naši posetioci prolaze kroz čitav proizvodni pogon, upoznaju se sa svim fazama proizvodnje, nakon čega sledi degustacija. U sklopu svega je i zakuska sa posebno izabranom hranom − italijanskom salamom, sarmicama od vinove loze, kalamata maslinama, čvarcima od mangulice, grisinima i lokalnim vlaškim sirom. Sve je raznovrsno, tako da izlazimo u susret i veganima i osobama koje vole meso. Ujedno, ova hrana služi kako bi gosti mogli da pročiste čula između probe pića i zaista osete ukus na pravi način.

Organizujemo i obilazak voćnjaka, a ukoliko je tada proizvodnja u toku, obično je to krajem avgusta i početkom septembra, može se videti na koji način se radi prerada voća, presovanje grožđa, destilacija. To su veoma zanimljive stvari.

Posete se zakazuju putem sajta ili telefonom. Uglavnom smo uvek tu, u obilazak se može doći i vikendom, radimo i subotom i nedeljom, ali je poželjno najavljivanje kako bismo gostima mogli da priredimo najbolji ugođaj.

Koja tržišta pokrivate svojim proizvodima?

Aleksandar Novaković: Najveći deo proizvoda plasiramo u Beogradu gde se naša pića prodaju u restoranima i hotelima, a dobar deo prodaje se dešava i ovde na kućnom pragu gde je sama proizvodnja.

Pića izvozimo u Švajcarsku i u Austriju, ali nam to nije u fokusu, iako na njihovom tržištu imamo mogućnost da prodamo sve količine koje proizvedemo, jer nam je domaće tržište primarno.

Šta je ono što vaš proizvod izdvaja na tržištu od ostatka konkurencije?

Aleksandar Novaković: Ono što nas izdvaja jeste naš pristup proizvodnji. Mi u sve ulažemo 101%. Nama su i voćnjaci pod travom koja je pokošena tako da izgleda kao ona na fudbalskom terenu. Najbitnije u svemu tome je da se odredi pravi trenutak berbe. Kada beremo, odmah se na licu mesta, pošto se berba ručno radi, izdvajaju neodgovarajući plodovi. Uvek ih ima, ali to bude veoma mali procenat jer sve radimo kako treba. Voće se prerađuje što pre da se ne bi gubilo na kvalitetu. Posle toga dajemo vremena piću da odstoji. Kad naša rakija izađe na tržište, već je stajala sigurno pet godina. Izuzetak su rakije iz rezerva linije, koje ne idu u bure. To su rakije koje mogu posle dve do tri godine da se konzumiraju.

Rakije koje odleže, moraju da sazru u buretu, a nakon toga, kad se izvade, obično ih čuvamo tri do pet meseci pre nego što ih pustimo u prodaju, dakle, tek kada je završen proces stabilizacije.

Na koji način dolazite do klijenata?

Aleksandar Novaković: Reputacija koju imamo i preporuka su naš primarni način reklamiranja. Ne radimo agresivan marketing već nas klijenti pronalaze, često i preko interneta, zovu i traže određeno piće koje su već negde probali.

Koliko vam sajt i društvene mreže koriste u poslovanju?
 
Aleksandar Novaković: Veoma. Preko sajta sve može da se naruči, šaljemo brzom poštom o našem trošku, i to već par godina dobro funkcioniše. Trudimo se da na Instagramu ide bar jedan post na dva dana. Dobijamo komplimente na društvenim mrežama, hvale nas da smo jedna od najboljih stranica na Instagramu u Srbiji.

Mreže koristimo za promociju, izuzetno smo aktivni, ali alkohol tamo ne sme da se prodaje, pa zainteresovane usmeravamo na naš .rs sajt. Ovaj domen smo odabrali jer živimo u Srbiji i zašto ne bismo koristili potpis svoje zemlje. Pruna.rs je naš sajt, a kad bismo rekli Pruna.com, već ne zvuči prijatno. Ali, promovišemo našu zemlju pošto smo veoma popularni i u inostranstvu. 

Kakvi su vam planovi za dalje?

Aleksandar Novaković: Naš glavni cilj za ovu godinu i one koje slede je da što više ljudi dođe da vidi destileriju, da doživi mesto i samu proizvodnju i uveri se koliko vodimo računa, kako o higijeni tako i o svim delovima procesa proizvodnje. Naravno, i da ljudi proizvode probaju direktno iz bureta i tankova. Da osete da se radi sa mnogo posvećenosti i pažnje.

U planu nam je i širenje zasada. Želimo da podignemo novi vinograd i povećamo površinu pod ostalim zasadima i, naravno, nastavljamo da čuvamo tradiciju.

Pogledajte priču Slobodana Ilića i Aleksandra Novakovića na Jutjub kanalu RNIDS-a:

FacebookLinkedinEmail