Industrijske revolucije u budućnosti mogu biti samo tehnološke

FacebookLinkedinEmail
10.12.2023.
Industrijske revolucije u budućnosti mogu biti samo tehnološke

Domen: blink-blink.co.rs

Datum prve registracije: 23. 5. 2008.

Status: Aktivan

Sagovornica: Dragana Pešić Lević, osnivač, Blink PR & Event Agency


Kako ste se odlučili da Vaš primarni domen bude sa .co.rs ekstenzijom?

Marta davne 2008. godine počela je registracija prvih .rs domena, pa smo za Blink, koji je kao agencija registrovan u maju te godine, odmah registrovali .co.rs domen vodeći se analogijom da će firme uglavnom, kao naslednika .co.yu, registrovati .co.rs. Nakon isteka prve godine registracije, pridodali smo i .rs i oba domena su do danas u potpunoj funkciji.

Da li je Vaše prethodno iskustvo u IT svetu uticalo na odluke u vezi sa prisustvom firme na internetu?

Imala sam sreću da sam čitav svoj radni vek provela u IT industriji, počev od IT asocijacije u kojoj smo se bavili organizacijom stručnih skupova, preko ICT medija, magazina „Mikro PC World”, do rada na poziciji marketing menadžera u kompaniji „BC Procesor”, koja je bila distributer IT opreme.

Svest o tome da je prisustvo na internetu važno za poslovanje imala sam mnogo ranije nego što sam osnovala svoju firmu, te je logično bilo da smo već u prvim danima nakon registracije firme krenuli sa izradom sajta. Biznis koji ne možete pronaći na Guglu, ne postoji – važilo je tada, koliko važi i danas.

Da li bi trebalo da nacionalni domen bude prvi izbor za srpske kompanije?

Kao konsultant za odnose sa medijima Registra nacionalnog internet domena Srbije, zajedno sa kolegama sam bila na „prvoj borbenoj liniji” pri edukaciji tržišta o tome da za sajt, čiji je sadržaj namenjen korisnicima iz Srbije, treba birati nacionalni domen, a ne .com, .org ili .net.

Godine su prošle dok nas nisu „ozbiljno” shvatili, a potvrdu o toj tvrdnji smo dobili na jednom od Dana internet domena Srbije, gde je predstavnik kompanije Gugl objasnio da oni daju prioritet sajtovima na .rs domenu u lokalnoj pretrazi na srpskom jeziku.

Danas je retkost videti da kompanija iz Srbije registruje .com domen, što smatramo našim velikim uspehom.

Koje biste promene u poslovanju izdvojili kao bitne od 2008. do danas?

Od 2008. do danas, poslovanje u Srbiji doživelo je značajne promene, posebno u oblasti internet poslovanja. Početkom tog perioda, Blink sajt, kao uostalom i sajtovi drugih kompanija, služili su uglavnom kao informativni kanali o proizvodima i uslugama. Međutim, ključne promene su se desile sa razvojem tehnologije i promenom tržišnih navika.

Na internet sceni su se velike bure dešavale svake druge, treće godine, a mi smo se menjali kako bismo unapredili svoje poslovanje, opstali i uspeli.

Pojava društvenih mreža iznedrila je potrebu da biznisi budu aktivni ne samo na sajtu već i na drugim kanalima komunikacije; rast mobilnog interneta i porast upotrebe pametnih uređaja diktirali su da sajtove prilagodimo novim formatima; uvođenje cloud tehnologija omogućilo nam je da efikasnije upravljamo podacima; pojave e-trgovine, blockchain tehnologije, NFT-ova i veštačke inteligencije predstavljaju šansu, odnosno mogućnost da uskoro ponudimo personalizovana iskustva svojim korisnicima, u skladu sa njihovim preferencijama.

Kako je sam sajt pratio promene na tržištu?

Blink sajt je doživeo četiri redizajna u skladu sa svim ovim promenama. Sa sajta su uglavnom stizali upiti klijenata iz inostranstva za koje smo realizovali projekte u zemlji, a preporuke zadovoljnih domaćih klijenata su donosile nove poslove sa kompanijama i organizacijama iz Srbije.

S vremenom smo proširili listu klijenata, tim stalno zaposlenih i broj eksternih saradnika. Iza nas je preko 500 organizovanih stručnih skupova, konferencija i seminara, stotine PR kampanja pruženih državnim ustanovama, kompanijama iz komercijalnog sektora i nevladinim organizacijama.

U analizi koju smo skoro radili utvrdili smo da je za klijente u kampanjama ostvareno preko 15.000 objava u medijima, vrednosti oko 12 miliona evra, i da se dosegnulo do 2,1 milijarde ljudi. To sve ne bi bilo moguće ostvariti bez sajta, adekvatnog ukupnog prisustva na internetu i novih medija.

Možemo da budemo zadovoljni postignutim, ali da bismo nastavili bolje, moramo da se pripremimo za ono što nam tek dolazi.

A dolazi nam…?

Svaka od ovih tehnoloških promena koje su se desile do sada imala je specifičan uticaj na kompanije koje grade onlajn prisustvo u Srbiji. Pred nama je još jedna velika bura koja će nam doneti tektonske promene kakve nismo videli decenijama, a tiču se promene Gugl mehanizama pretrage, što će se posredno odraziti i na Blink sajt.

Naime, nakon suđenja na kom je Gugl proglašen monopolistom jer favorizuje svoje rezultate, biće promenjen način na koji dobijamo rezultate pretrage. Ovo će značiti da ćemo uskoro, bez obzira na to što smo se svi trudili da imamo što optimizovanije sajtove, pisati beleške (notes) koje će davati više informacija o našem poslovanju na samom pretraživaču, bez odlaska na naš sajt.

U jedno sam sigurna – „industrijske” revolucije u budućnosti mogu biti samo tehnološke i na internetu – tako da mi nastavljamo u istom maniru, prilagođavajući se svemu novom što nam dolazi, jer ne prilagođavati se, znači (ne)stati.

FacebookLinkedinEmail