Kako ne upropastiti SEO učinak kada radite redizajn sajta?

FacebookLinkedinEmail
17.12.2020.
SEO učinak

U toku svog životnog veka svaki sajt će proći kroz nekoliko iteracija. Bilo da je po sredi promena dizajna, migracija na drugo CMS rešenje ili dodavanje novih funkcionalnosti, svaka promena na sajtu je idealna prilika da se pozabavite SEO unapređenjima.

Ulaganje u SEO pokazalo se kao dobra investicija jer sajtovi često dobijaju skok na rezultatima pretrage, veću vidljivost u ciljnoj grupi, više poseta i povećanje broja konverzija.

Slično je kao kada renovirate stan. Malo ko se u toku renoviranja bavi samo kozmetičkim i vizuelnim detaljima. Uvek se znatan deo vremena ulaže u jačanje strukturnih elemenata (zidovi, vrata i prozori, razne vrste instalacija...).

Pročitajte koji su to koraci koje vredi uraditi da na kraju procesa redizajna ne biste izgubili SEO performanse, već da biste ih dodatno unapredili.

Analizirajte trenutno stanje sajta

Niko ne želi da nakon redizajna sajta završi sa tonom mrtvih linkova koji više ne rade, sa izgubljenim pozicijama na pretraživačima i gomilom nezadovoljnih korisnika. Ono što je vredno moramo da sačuvamo. Zbog toga nam je analiza trenutnog sajta od izuzetnog značaja.

Prvo je korisno da napravimo listu svih stranica sajta. Jedan deo tih stranica ćemo sačuvati, jedan deo unaprediti, a deo potpuno eliminisati.

Pravljenje liste nije komplikovan posao. Predlog je da koristite SEO alate za popisivanje (crawler tools). Pustite bota da preskenira sajt i dobićete izveštaj šta je sve softver pronašao.

Drugi načini su uzimanje liste stranica iz vaše trenutne XML mape sajta ili izvozom liste stranica iz alata Google Search Console.

Pokrivenost sajta Gugl indeks

Na slici iznad vidimo prikaz pokrivenosti sajta. Gugl je u svoju bazu uneo 260 stranica, dok je 326 izuzeo. Nama je bitno da znamo kojih su to 260 stranica u Guglovom indeksu.

Potom možemo da napravimo uvid u trenutno SEO stanje. Sakupite sledeće podatke:

  • koje su to ključne reči za koje imate dobre pozicije i dobijate posete
  • koje vaše stranice se rangiraju za te ključne reči
  • koje stranice se nalaze duboko u arhitekturi sajta a dobijaju posete,
  • koje ključne reči uopšte niste pokrili sadržajem
  • napravite listu dolaznih linkova sa drugih sajtova.

Uzmimo, na primer, treću stavku iz gornje liste. Pronađite stranicu koja je na četiri i više klikova udaljenosti od naslovne strane a dobija posete. To je stranica kojoj bi dobro došla promena pozicije u arhitekturi sajta. Linkujte je bliže naslovnoj strani i obezbedićete da ona dobije više SEO snage, a samim tim ćete ojačati i njen učinak na Guglu.

Optimizujte sadržaje koje imate

Sada kada znamo gde smo jaki a gde slabi, vreme je za izmene. Prvo optimizujte postojeće sadržaje. Napišite bolje meta tagove, ažurirajte sadržaje novijim i relevantnijim podacima, radite na izradi boljih slika, dodajte odgovore na česta pitanja itd.

Verovatno do sada sajt ima veliku količinu istorijskih podataka koje možete da iskoristite. Pogledajte, na primer, koje ključne reči se najčešće koriste za dolazak na vaše stranice. Podatke možete naći u Search Console ili u izveštajima Google Ads kampanja, ukoliko vodite plaćeno oglašavanje.

Izradite novi sadržaj

Ovo nije obavezan korak, ali pomaže. Uvid u trenutno stanje vam je sigurno otkrio veliku listu ključnih reči koju uopšte niste pokrili sadržajem. Proces redizajna/izgradnje novog sajta je pravo vreme da se pozabavite dodavanjem novih tekstova.

Napravite redirekcije za sve stranice koje menjaju URL-ove

U SEO svetu postoji diskusija o tome da li je potrebno raditi redirekcije svake strane ili je dovoljno da se pozabavite samo onim najbitnijim. Moje iskustvo govori da je bolje uložiti vreme i uraditi što je moguće više redirekcija. Ta varijanta je jeftinija od paničnog ispravljanja gomile mrtvih linkova nakon puštanja sajta.

Naravno, nije potrebno raditi redirekcije za stranice paginacija, filtera, raznih arhiva, kanonikalizovanih stranica i svih onih nuspojava koje pravi svaki CMS.

Još jedan savet je da status redirekcija bude "301 permanent redirect". Postoje i tzv. 302 redirekcije, ali njih Gugl ne gleda na isti način kao i 301. Ceo proces migracije URL-ova završi se brže ako Gugl vidi status 301, pa je to ono što vam preporučujemo.

Unapredite arhitekturu sajta i unutrašnje linkovanje sadržaja

Dobra arhitektura osigurava da se korisnici i pretraživači mogu lako kretati po vašem sajtu. U svakom trenutku korisnik bi trebalo da zna gde se nalazi i gde sve može sa neke strane da se uputi.

Glavno pravilo dobre arhitekture svodi se na mogućnost dolaska do najbitnijih sadržaja na sajtu u dva do tri klika, bilo da ste na naslovoj strani ili negde u dubini sajta.

Arhitektura sajta

Na primeru iznad vidimo stranicu koja je udaljena više od tri klika od centra sajta (naslovne strane). To nije optimalno rešenje ukoliko se na toj stranici nalazi bitan sadržaj koji želimo da se dobro pozicionira na Guglu.

Trudite se da međusobno linkujete relevantne sadržaje. Na primer, blog članak na temu uređenja dnevne sobe može da linkuje na kategoriju proizvoda na kojoj imamo prikazane TV komode, ugaone garniture ili police.

Unapredite brzinu učitavanja stranica

Brzina je odavno faktor rangiranja. Brže sajtove vole i korisnici i pretraživači. Optimizacija brzine je kamen temeljac boljih konverzija i većeg prihoda koji ostvarujete od sajta, pa se potrudite da uradite sve što je moguće da se vaše stranice otvaraju brzo.

Šta raditi kada se novi sajt objavi?

Nakon što ste sve prethodne stavke kvalitetno uradili, proces puštanja novog sajta ići će bez velikih poteškoća. Gugl će ispratiti redirekcije i prebaciti autoritet i SEO snagu na nove URL-ove. Nova arhitektura će pomoći u tome. Bitni sadržaji će dobiti skok na Guglu. Unapređeni sadržaji će poboljšati pozicije, a novi će početi da se rangiraju.

Naravno, uvek treba proveriti kako se novi sajt ponaša. Evo nekih zadataka:

  • proverite da li imate Gugl analitiku i ostale piksele
  • testirajte da li redirekcije ispravno funkcionišu
  • proverite da li imate stranicu 404

U Search Console dodati novu XML mapu sajta ili segmentirane mape.

U narednim danima pratite izveštaje pokrivenosti u Search Console. Kada ovaj alat prikaže greške, reagujte ili dodavanjem redirekcije ili eliminacijom sadržaja. Pratite i pozicije ključnih reči. Prenos SEO snage sa jedne na drugu stranicu obično traje par nedelja, nakon čega se stvari stabilizuju i počinju skokovi pozicija.

Ako uradite dobru analizu trenutnog stanja, optimizaciju i monitoring, proces redizajna proći će baš onako kako ste planirali - uz zadovoljstvo korisnika, pretraživača i vas kao vlasnika biznisa nakon što krenu posete i konverzije.

FacebookLinkedinEmail