Kako odabrati veb-hosting kompaniju?

FacebookLinkedinEmail
23/11/2021
veb-hosting

Jedna od osnova uspešnog onlajn prisustva danas jeste posedovanje naziva domena i veb-sajta. Da bi sajt na najbolji način komunicirao tj. predstavio informacije ili ponudu proizvoda i usluga, on mora da bude dostupan krajnjim korisnicima. Tu na scenu stupa veb-hosting. Veb-hosting i veb-sajt su dve strane istog novčića - jedno bez drugog ne mogu da funkcionišu.

„Veb-sajt se sastoji od više fajlova poput tekstova, slika i video-materijala, i da bi bio dostupan posetiocima, neophodno je da svi njegovi fajlovi budu smešteni na odgovarajućem serveru. Upravo se ti serveri nalaze u vlasništvu veb-hosting kompanija koje pružaju ove usluge i deo resursa servera iznajmljuju krajnjim korisnicima.“

Iako na prvi pogled možda ne izgleda kao važno, odabir pouzdane hosting kompanije može predstavljati osnovu za nesmetano funkcionisanje veb-sajta i dalji rast poslovanja. Pogrešan izbor pak može izazvati nepotrebnu glavobolju, prekide u radu veb-sajta i na kraju – velike troškove. Mnogi početnici koji tek ulaze u onlajn vode ostaju zbunjeni i često traže savete o tipu hostinga koji bi najbolje odgovarao njihovima potrebama i na tom putu dolaze u kontakt sa hosting provajderima koji nude taj tip usluge. 

Umesto da sa novim informacijama stvari budu lakše, one se uglavnom komplikuju jer na domaćem i stranom tržištu postoje desetine, pa i stotine različitih hosting kompanija koje nude pakete različitih veličina i funkcionalnosti, kao i vrste hostinga koje su prilagođene različitim tipovima sajtova. 

Dobra vest je da, i pored svih razlika, postoje određeni univerzalni faktori koje možete uzeti u obzir prilikom poređenja usluga i izbora hosting provajdera. U ovom tekstu reč je upravo o tome.

Performanse i dostupnost

Prvi savet je da svakako istražite kakve performanse veb-hosting kompanija nudi u svojim paketima. Kada govorimo o performansama, na kraju krajeva, mislimo na brzinu, jer, ono što vi kao potencijalni kupci veb-hosting paketa želite da dobijete od hosting usluge jeste dostupnost i brzo učitavanje veb-sajta. Prema istraživanju Gugla iz 2017. godine, ukoliko se brzina učitavanja stranice  sa jedne sekunde poveća na tri, verovatnoća da će posetioci napustiti stranicu povećava se za 37%.

Prostor i protok

Jedna od osnovnih stavki u specifikacijama paketa uglavnom su prostor i protok.

Prostor (eng. storage), jednostavno rečeno, predstavlja ukupan prostor na disku koji možete iskoristiti za smeštanje fajlova veb-sajta. U zavisnosti od vrste sajta zavisiće i količina prostora koja je neophodna, te tako, na primer, prezentacionom veb-sajtu od nekoliko stranica neće biti potrebno mnogo prostora, za razliku od e-prodavnice koja može sadržati nekoliko stotina, pa čak i hiljada stranica.

Protok (eng. bandwidth) označava količinu podataka koja putuje ka vašem sajtu, ali i od njega ka korisniku. Svaki put kada neko poseti bilo koju stranicu veb-sajta troši se protok, odnosno prenosi se određena količina podataka na relaciji korisnik–server. Mnoge hosting kompanije u svojim paketima nude neograničen protok. Međutim, u praksi taj protok je ipak ograničen u određenom vidu. Informacije o ograničenjima se uglavnom nalaze u Uslovima korišćenja.

Uptime ili dostupnost

Uptime označava vreme za koje hosting kompanija garantuje da će veb-sajt biti dostupan. Industrijski standard za dostupnost je oko 99,95%. Prilikom pregleda paketa obratite pažnju na ove procente.

Korisnička podrška

Pored tehničkih karakteristika paketa, koji su tu da omoguće da sajt funkcioniše onlajn, jednako važno je i da hosting kompanija bude kompetentna da brzo i efikasno pruži podršku korisnicima, odgovori na pitanja ili reši probleme koji se mogu pojaviti. Prilikom potrage za hosting kompanijom, obratite pažnju na sledeće stvari:

  • Koje kanale podrške kompanija nudi? Većina hosting provajdera obezbeđuje podršku putem imejla i tiketing (eng: ticketing) sistema, dok neke kompanije podršku pružaju i putem livechat-a i telefona. 
  • Koje je vreme prvog odgovora i rešavanja problema? Uglavnom hosting kompanije odgovaraju veoma brzo, a vreme rešavanja problema može zavisiti od težine samog zahteva i prirode problema, odnosno od toga da li je neophodno da se izvrše dodatne provere i sl. 

Ove informacije možete saznati na zvaničnom veb-sajtu hosting kompanije ili im možete poslati imejl sa pitanjima o načinu funkcionisanja podrške pre nego što  donesete konačnu odluku. Takođe, u slučaju da na internetu pročitate iskustva više korisnika koja ukazuju na nezadovoljstvo podrškom ili čekanje na odgovor i rešavanje problema čak i do nekoliko dana, naš savet je da takvu kompaniju zaobiđete.

Sigurnost i bezbednost

Prilikom istraživanja potencijalnih veb-hosting provajdera, proverite i sigurnosne protokole koje primenjuju, posebno na nivou servera. Na primer, da li koriste serverski firewall koji ima za cilj da nadgleda sav dolazni i odlazni saobraćaj i spreči potencijalne zloupotrebe, da li omogućavaju zaštitu od DDoS 
napada i sl. Na osnovu tih i sličnih informacija možete zaključiti koliko je hosting kompanija ozbiljna u zaštiti vašeg veb-sajta od zloupotreba i potencijalnih hakerskih napada. Naravno, treba imati na umu i činjenicu da, i pored svih zaštitnih mera, veb-sajt može biti meta hakerskog napada, o čemu je već bilo reči.

Šta je sa rezervnim kopijama (eng. backup)?

U nepredviđenim situacijama rezervne kopije vašeg veb-sajta, odnosno svih pripadajućih fajlova mogu spasti stvar. Ukoliko informacije o rezervnim kopijama nisu dostupne na zvaničnom veb-sajtu hosting kompanije, predlažemo da postavite sledeća pitanja:

  • Da li i koliko često vrše bekap veb-sajta? Da li to rade na dnevnom ili nedeljnom nivou?
  • Koliko dugo čuvaju verzije bekapa na svojim serverima (npr. 30 dana)?
  • Postoji li mogućnost da preuzmete bekap lokalno? 

Veliki broj hosting kompanija, u okviru svojih korisničkih panela, pruža mogućnost automatskog i manuelnog generisanja bekapa, kao i preuzimanja bekapa na lokalni računar. Na taj način možete se osigurati da imate više verzija bekapa, kako onlajn tako i lokalno. 

SSL sertifikat

Gugl preporučuje da svaki veb-sajt sada treba da ima instaliran SSL sertifikat kako bi posetiocima pružio dodatnu sigurnost i pomogao u zaštiti osetljivih podataka, poput lozinki i podataka o kreditnoj kartici. Većina hosting kompanija danas u sklopu svojih paketa nudi i besplatni Let’s Encrypt SSL sertifikat. 

Kontrolni panel

Odaberite hosting kompaniju koja nudi kontrolni panel u okviru svojih hosting paketa. Kontrolni panel je mesto gde ćete moći lako da upravljate brojnim aspektima svoje hosting usluge. Danas većina hosting kompanija uglavnom nudi cPanel koji je jedan od najpopularnijih kontrolnih panela za upravljanje hosting uslugama. 

Prethodna iskustva i recenzije

Poslednje, ali ne i najmanje važno, proverite kako se hosting kompanija kotira kada je reč o recenzijama nekadašnjih i sadašnjih korisnika. Posebnu pažnju obratite na zadovoljstvo korisničkom podrškom, ukupno iskustvo i dostupnost sajta. 

Umesto zaključka

Ukoliko primenite savete opisane u ovom tekstu, svakako ćete imati dobru polaznu tačku da donesete pravu odluku. U svakom momentu imajte u vidu potrebe vašeg sajta i vaše mogućnosti. Dobra vest je da su danas i sami hosting provajderi svesni te činjenice, pa već i na domaćem tržištu postoje hosting paketi koji su namenjeni različitim veb-sajtovima i biznisima.

 

Možda će vas zanimati i: 

Šta je mobile first pristup u veb-dizajnu i veb-divelopmentu 

Reinkarnacije domena i komplikacije u poslovanju

Kako odabrati imejl servis za svoj biznis

Zaštićeni domeni - bezbednija e-trgovina

FacebookLinkedinEmail