Kratak vodič kroz fenomen podkasta za neupućene preduzetnike

FacebookTwitterLinkedinEmail
08/09/2021
Fenomen podkasta

O podkastima se kod nas priča poslednjih godinu ili dve, a priča o njima zapravo traje više od dve decenije. Ali prvo, hajde da razjasnimo šta je to podkast. U pitanju je audio sadržaj dostupan za preuzimanje sa interneta koji možete slušati kada i gde i koliko želite. 

Dakle, primarni format je audio, a prateći video je došao kasnije kao prilagođavanje trendu favorizovanja video sadržaja kroz algoritme društvenih mreža i vrtoglave popularnosti Youtube-a. Audio je važan i zato što ga je lako reprodukovati na raznim uređajima, zauzima malo prostora i brzo se preuzima, slabo troši bateriju. U tom smislu, podkast nas negde vraća u vreme govornog radio programa, ali u formatu koji je „za poneti“. Važan je i iz ugla autora, jer spušta ulaznu barijeru i produkcijske troškove. Dovoljno je odvojiti novca za jedan malo bolji ručak u restoranu ili vikend van grada, i već ćete imati početnu opremu sasvim dovoljnu da možete da počnete sa pričanjem priča.

Kako je najčešća forma podkasta razgovor, to je obično nešto što možemo slušati paralelno sa radom na drugim stvarima, i značajan procenat slušalaca upravo tako i radi. Da li je to slušanje na traci u teretani, u autobusu ili vozu na putu ka poslu, u kolima, dok peglamo ili usisavamo, ili na poslu umesto neke muzike u pozadini, nije važno. Dakle, podkast ima svoje mesto uz druge stvari i ne zahteva da mu posvetimo punu pažnju. Značajan broj autora izabrao je da snima duge forme, i razgovore koji su duži od 60 ili 90 minuta, to često znači da ćemo ih slušati iz nekoliko puta, deo po deo. 

Iz ugla slušalaca, audio znači i recimo da kada idete na put, i znate da nećete imati internet u vozu ili avionu, možete pred polazak da preuzmete brzo i lako dosta epizoda i da, uprkos tome što nemate vezu sa svetom imate sadržaj koji će vas zaokupiti. Možete tako preuzeti i knjigu, ali knjigu ne možete čitati žmureći ili dok gledate kroz prozor. Doduše, možete slušati audio knjigu, i ovaj skok popularnosti ova dva formata ide ruku pod ruku.

Kada smo razjasnili osnovne stvari, hajde da redom odgovorimo na najčešća pitanja koja „neupućeni“ imaju:

Kakve vrste podkasta postoje?

Postoji ih mnoštvo, ali najčešće je u pitanju razgovor ili intervju. Postoje podkasti u kojima autor drži monolog, ali i oni u kojima intervjuiše goste, ili u kojima više ljudi priča na neku temu. Postoji i nešto što bismo najbliže odredili kao novi život radijskih drama. Svaki autor u suštini ima slobodu da format prilagodi sebi i nema krutih pravila i ograničenja, osim preporuke da zvuk bude jasan i čist, jer je u suprotnom naporno za slušaoce. 

Kojim oblastima se podkasti najčešće bave?

Svim onim koje ljudi vole i kojima se bave bilo kao profesijom ili u slobodno vreme. Skoro svi podkasti na srpskom jeziku (a ima ih oko 200) nalaze se izlistani na Podcast.rs platformi. Ako zagrebete malo po lokalnom tržištu, videćete da su dominantne teme sport, zabava, aktuelnosti, poslovanje (preduzetništvo), IT, pop kultura, lifestyle i drugo. Na globalu je izbor daleko veći, i globalno postoji preko 2 miliona podkasta, ali najpopularnije teme su slične.  

Zašto ljudi gledaju podkaste?

Zato što su se odvikli od slušanja audio sadržaja koji nisu muzika i zato što su stalno na Youtube-u. Zapravo, mnogi ne gledaju, već je to pozadinski proces tokom rada, ali u nekom prozoru njihovog web browser-a se vrti video sadržaj, jer je to uobičajna praksa poslednjih nekoliko godina, a teško je odvići se ili promeniti navike.  

Od čega da krenem da slušam?

Moja preporuka bi bila uvek da krenete od nečega ili nekoga ko vam je poznat. Bilo da je to neko od autora ili od gostiju, ali svakako najbolje je da krenete da otkrivate novo polje iz tačke koja vam je poznata i u kojoj se osećate komotno. Upravo zbog toga volim često da kažem koliko je velika uloga Galeba Nikačevića u lokalnoj podkast kulturi jer osim što je najslušaniji autor, svakako je podkaste približio najvećem broju novih ljudi i svima nama ostalima koji stvaramo na tom prostoru, pomogao da dođemo do publike. 

Šta mogu da saznam i naučim u podkastima?

Teško je dati odgovor na ovo pitanje, ali zamislite da imate priliku da prisluškujete razgovor nekih izuzetno zanimljivih ljudi koji se bave nečim što i vi volite ili vam je profesija. Imate pristup u njihov gotovo lični prostor. Nemate mogućnost da pitate u realnom vremenu, ali možete da ih upoznate, kao i način kako razmišljaju, da saznate mnogo o njihovom životnom putu i odlukama. Za razliku od pisanih intervjua koji često prolaze i revizije i gde je prostor ograničen, ovo vrlo često bude necenzurisan i sirov materijal u kome se često krije blago. Kao kada gledate dobre dokumentarce. Nekada možda nešto naučite, ali svakako steknete širinu i ostane vam dosta tema za razmišljanje.

Kako se podkasti finansiraju?

Dva osnovna principa su – kroz donacije i dobrovoljnu pretplatu i kroz sponzorske dogovore. U prvom slučaju slušaoci koji žele mogu jednokratno ili u formi mesečne preplate podržati svoje omiljene autore kroz platofme poput Patreon-a ili uz pomoć Paypal-a, a u drugom, autori koji su interesantni sponzorima mogu da dobiju priliku da promovišu određene proizvode ili usluge svojoj publici i za to budu plaćeni.

Ipak, treba reći i to da je za one koji počinju, najveći benefit obično taj što dobijaju prostor da pokažu šta znaju, koliko su dobri i priliku da se predstave većoj publici kao i da kroz gostovanja upoznaju neke ljude koji su im kolege ili uzori. Na taj način, iako direktno neće profitirati, indirektno će napraviti veliki rezultat kada je lično brendiranje i prepoznatljivost u pitanju. 

Da li treba da razmišljam da pokrenem svoj podkast?

Podkaste pokreću oni koji imaju šta da kažu ili koji žele da čuju neki sadržaj kakvog nema. U prvom slučaju, ti ljudi su autori koji vode, u drugom su u pitanju autori koji uređuju ali je akcenat pre svega na gostima i onome što oni imaju da kažu. 

Od podkasta se (za srpsko tržište) sigurno nećete obogatiti, barem ne brzo, ukoliko nemate već veliku publiku koja vas prati, ali kao što je nekada bio slučaj sa pisanjem blogova, tako je i danas sa podkastima ili Youtube kanalima. Razmislite samo o tome koji vama format više odgovara, i koji je najbolji za vašu publiku.

Ukoliko vas interesuje više na ovu temu, 1. oktobra održaćemo besplatan vebinar za sve zainteresovane u kome ćemo više pričati o tome kako da pokrenete podkast. Ako želite da vas podsetimo na to, prijavite se na našu mejling listu, a ukoliko imate konkretno pitanje, možete ga postaviti na linku.

 

 

Možda će vas zanimati i:

9 glavnih razloga da poslujete onlajn, već od danas

Vidljivost biznisa na internetu

Informaciona bezbednost: Čovek je najslabija karika

VIDEO: Brendiranje na internetu

FacebookTwitterLinkedinEmail