SEO фактори рангирања који позитивно утичу на ваше позиције на претраживачима

Маркетинг Сајтови

Интернет претраживачи имају задатак да корисницима саопште квалитетне и релевантне резултате, а они најбољи то чине за испод пола секунде узимајући у обзир намеру корисника, његову локацију, језик на ком претражује, историју претрага, уређај који користи и још на десетине варијабли. 

 

Гугл, као највећи и најквалитетнији претраживач, константно кружи интернетом, пописује садржаје, складишти их у своју базу и, када дође време, приказује их у резултатима претраге. Није случајност да је неки сајт на првом месту или на петој страни. То одређују фактори рангирања.

Колико фактора рангирања постоји?

То се са сигурношћу не зна. Знамо за документоване изјаве Гуглових инжењера по којима постоји преко две стотине фактора. Неки имају утицај при свакој нашој претрази, неки се укључују у процес по потреби. Прочитајте овде како ради Гуглова претрага.

 

Стручњаци за оптимизацију за претраживаче су годинама радили експерименте да би установили који фактор има већи значај, а који се може сматрати небитним. Као и у свакој индустрији, и у SEO сфери круже разни митови.

 

Ово је први у серији текстова који се бави овом тематиком. Циљ је да вам помогнемо да се упознате са овом облашћу оптимизације за претраживаче. Писаћемо о факторима који помажу да остварите боље позиције, о стварима које могу негативно утицати на ваш учинак на Гуглу, а такође ћемо покушати и да разбијемо одређене митове из ове области.

Фактори рангирања који имају утицај на боље рангирање на Гуглу

Квалитетан садржај

Да кренемо од основа. Тешко ћете се рангирати за нешто што немате на сајту. Зато је битно да пре свега имате одговарајући садржај који Гугл може да попише, анализира и представи корисницима у резултатима претраге када они траже релевантне кључне речи.

 

Шта дефинише квалитет? Пре свега, то је садржај који пружа адекватан одговор на упит корисника. Није битна дужина текста у погледу броја речи, већ прецизност и експертиза. За неке упите је довољна једна реченица да корисници буду задовољни. Некада је потребно детаљно описати неки појам, одговорити на бројна питања и обогатити садржај сликама, видео материјалом, додатним ресурсима и/или спољним линковима.

 

На садржају не штедите. Истражите шта све интересује вашу циљну групу и покушајте да јој понудите одговоре на већину њихових питања. Уз правилну техничку SEO поставку сајта врло брзо ћете добити добре позиције и константан прилив органског саобраћаја са Гугла.

Долазни линкови

Скоро подједнако важни као и садржај, долазни линкови могу да направе превагу и буду одлучујући фактор за вашу позицију на Гуглу. Претраживачи сваки дан налазе велике количине релативно сличног садржаја. 

 

Сматра се да је преко 30% садржаја на интернету дупликат. Линкови су ти који одређују шта ће бити на првом месту, а шта на петој страни Гугла.

 

Гугл на линкове гледа као на гласове. Што више линкова долази ка вашим страницама, то Гугл верује да сте ви добар извор информација на дату тему. Може се повући паралела са академским радовима – углавном су најбољи радови најцитиранији и добијају највише референци од стране студената и стручне јавности.

 

Један од главних задатака у оптимизацији за претраживаче је добијање долазних линкова ка сајту. Техника има на стотине и, дугорочно посматрано, труд у грађењу линкова се вишеструко исплати.

Ознака домена (ccTLD и gTLD)

Национални домен је јак сигнал за рангирање. Рецимо, уколико имате сајт на .rs домену, Гугл ће аутоматски тај сајт боље рангирати у Србији или широм света за упите на српском језику.

 

Постоје истраживања која показују да корисници радије кликну на сајт који има национални домен него на генерички (.com, .net, .info). Такође, избор назива домена са глобалним екстензијама је ограничен тако да ћете пре наћи жељени назив на .rs домену, што представља још један плус за одабир националног домена.

 

Уколико ипак имате генерички домен, а желите да се рангирате на територији Србије, онда је потребно да то сугеришете Гуглу или помоћу hreflang тага, или одабиром Србије у алату Search Console.

Кључна реч у <title> тагу, насловима и поднасловима 

Постоје елементи који нам помажу да разумемо о чему се ради на некој страници, а да не прочитамо ни реч садржаја те странице. У питању су одређени тагови који носе семантичку вредност. У том смислу, за оптимизацију за претраживаче су корисни title таг и heading тагови (наслови и поднаслови).

 

Погледајмо ситуацију испод. Који пример је бољи резултат на задати упит?

Наравно, пример број 2. Ту видимо прилагођен title таг који на квалитетан начин описује шта корисник може да прочита ако би посетио страницу.


На сличан начин се на самој страници могу ставити наслови и поднаслови тако да корисник брзо пронађе секцију која га интересује. Ево и таквог примера.

Ако ставимо кључне речи у титле таг, као и у наслове и поднаслове странице, онда у значајној мери помажемо корисницима и претраживачима. 

 

Зато је савет да овим елементима посветите пажњу и прилагодите садржај тако да на најбољи начин помогну рангирању ваших страница за кључне речи и блиске фразе.

Кључна реч у називу домена

Не тако значајно као раније, али назив домена који у себи садржи кључну реч и даље доноси благу предност за позиционирање сајта на конкретну и блиске кључне речи. И даље је боље одабрати препознатљиво име за свој бренд, јер на тај начин дугорочно обезбеђујете добијање верних посетилаца и клијената. 

 

У неким приликама поседовање назива домена који садржи фразу коју корисници гуглају доноси брже рангирање и боље позиције на Гуглу. Прочитајте водич за одабир назива домена за више детаља.

Квалитетни одлазни линкови (ка интерним странама и ка другим сајтовима)

Гугл је пратио линкове на неком сајту, наишао на везу ка вама, посетио ваш сајт и пописао садржај који имате. Зашто би онда ваш сајт зауставио тај процес? Сигурно не желите да Гугл ваш сајт види као ”слепо црево”, место одакле не може даље да се шири интернетом и проналази свеж и користан садржај.

Због тога је важно да у свом садржају референцирате друге изворе, линкујете ка местима на којима ваши посетиоци и претраживачи могу да сазнају више на неку тему. Многи власници сајтова се плаше да ће линковањем ка другим сајтовима одвући своје посетиоце. Истраживања су показала да то није случај. Напротив, посетиоци ће имати веће поверење у вас, јер ће вас сматрати квалитетним извором информација и местом на коме се могу наћи сви потребни садржаји на неку тему.

 

Наравно, немојте линковати ка вашим директним пословним конкурентима. Сигурно не желите да тамо преусмерите ваше посетиоце или да тим сајтовима пренесете SEO ауторитет.

Број различитих назива домена који линкују ка вама

Није исто добити десет линкова са истог назива домена и добити по један линк са десет назива домена. За SEO је често боља ова друга опција. Већи број назива домена Гугл гледа као већи број независних гласова за ваш сајт, што доприноси повећању ауторитета и поверења у ваш назив домена. 

 

Сви смо видели ситуацију у којој веб дизајн агенције поставе линк ка свом сајту у подножју клијентских сајтова. Ако клијентски сајт има 100 страна, онда са једног назива домена добијају 100 линкова на тај начин. Гугл вероватно на све то гледа као на само један линк.

 

Наравно, увек треба водити рачуна о квалитету линкова. Велики број спамерских назива домена који линкују ка вама сигурно вас не представља у добром светлу. Постоје начини да Гуглу дате до знања да те линкове игнорише и не узима у обзир.

 

Ако редовно пишете квалитетан садржај, гајите односе са посетиоцима вашег сајта, медијима и блогерима, врло лако ћете добити велики број линкова са различитих назива домена.

HTTPS

Уколико ваш назив домена има SSL, односно енкрипцију између сервера и корисника, онда ћете имати благу предност код рангирања на Гуглу. Гугл је ово званично објавио још 2014. године као начин да мотивише власнике сајтова да примене HTTPS на својим сајтовима. 

 

Гугл је HTTP сајтове означавао као несигурне, док би они са енкрипцијом имали иконицу зеленог катанца што је повећавало видљивост HTTPS сајтова у резултатима претраге и доносило бољи CTR (click-through-rate, однос кликова и приказа). Наравно, ту је и додатно побољшање позиција, посебно код изједначених сајтова. Онај који би имао HTTPS био би поље позициониран у односу на онај који је на „несигурном“ називу домена.

 

Данас је примена SSL-а јефтин и брз процес и нема разлога да то не учините већ сада.

Подударање са намером корисника

Гугл је јако добар у разумевању намера које стоје иза претрага које свакодневно вршимо на претраживачу. Алгоритам може да претпостави да ли желите да се информишете, да погледате видео материјал, да сазнате локацију неке фирме или желите да купите неки производ. Историја ваших претрага и анализа понашања милиона других корисника дају тачан одговор на питање какви резултати претраге су идеални за ваш упит.

 

Када је оптимизација за претраживаче у питању, циљ је да увек имамо тип садржаја који може да одговори намери наших посетилаца и купаца. Најбољи начин да сазнате шта Гугл приказује је да сами гуглате кључне речи блиске вашем пословању. Направите листу речи за које се приказују слике, видео клипови, мапа са локацијама фирми, инстант одговори и онда прилагодите странице и садржај на вашем сајту.

Пример изнад показује ситуацију у којој Гугл прво приказује видео резултате пре стандардних текстуалних. Ако снимите видео како се мења осигурач, ви ћете готово сигурно бити на врху и прескочити све друге.

 

Често се догађа да конкуренција то не ради и онда сте ви скоро увек при врху на велику количину кључних речи само зато што имате подударање намере корисника и формата садржаја.

Садржај оптимизован за мобилне уређаје

Гугл бот који ради попис садржаја се од пре неколико година вашем серверу представља као мобилни уређај. Разлог је тај што Гугл жели да види какав одговор ваш сервер даје мобилним уређајима. Данас већина посетилаца прегледа ваш сајт преко паметног телефона и због тога је битније како сајт изгледа на малом екрану него на лаптопу или десктоп рачунару. 

 

Гугл данас има искључиво мобилни индекс, базу одакле узима садyржаје за приказ на резултатима претраге. 

 

Због тога је важно да је ваш сајт прилагођен приказу на паметним телефонима. Корисницима ћете давати боље искуство, а такође ћете имати благу предност код Гугла.

Доступност садржаја Гугловом алгоритму

Ако нисте у Гуловој бази одакле се узимају резултати који се приказују у претрази, онда корисници никада неће ни добити ваш сајт међу резултатима. Зато је битно да су ваши садржаји доступни Гугл боту који ради попис. Постоји велики број препрека које могу спречити пролазак софтвера кроз ваш сајт и процес индексирања.

 

Почев од блокирања приступа у robots.txt фајлу, погрешног одзива са сервера, лоше поставке meta robots и canonical правила, па до појаве мртвих линкова, рендеровања на клијентској страни или потребе за логовањем да би се приступило садржају.

Слика изнад приказује извештај из алата Search Console у коме се види да је преко 30.000 страница сајта блокирано преко роботс.тxт фајла и да те странице Гугл није индексирао (excluded).

 

Квалитетна SEO анализа сајта и давање инструкција програмерима решавају проблеме доступности, и помажу вам да се нађете у прилици да вас Гугл изабере када корисницима даје резултате претраге.

Старост назива домена који линкује ка вама

Већ неколико поглавља овог водича пише о линковима и њиховој важности за рангирање. Гуглов алгоритам велику пажњу посвећује анализи долазних линкова, јер пре свега жели да елиминише манипулацију линковима и спречи неприродно добијање истих.

 

Често се дешава да власници сајта купе неколико назива домена и подигну „сателитске“ сајтове чија је сврха да линкују ка главном сајту. За Гугл је то сигнал за узбуну. 

 

Далеко је већа корист и вредност да добијемо линкове од старих портала, блогова и сајтова, од оних који су се доказали и чију историју Гугл познаје. Линк са „младог“ назива домена може бити игнорисан и безвредан, док не прође неко време и док Гугл не утврди да тај нови сајт није само база линкова.

Брендиране претраге

Корисници ће куцати неке фразе на претраживачу, кликнути на вашу адресу у резултату који прикаже Гугл и посетити ваш сајт. Тих кључних речи ће бити разних врста. Ево најчешћих:

  • име ваше компаније (име вашег бренда)
  • име неког од запослених
  • опште кључне речи блиске услугама и производима које нудите
  • савети и питања на које постоје одговори у вашим текстовима или на блогу
  • комбинација имена бренда и производа или имена бренда и услуге

Када се појави ова последња врста из листе, онда је то индикатор Гуглу да сте се поставили као ауторитет у некој области и да корисници не желе ниједну другу компанију него баш вас. То је врло јак сигнал. Примери су кључне речи: Амазон књиге, Лего играчке, Тојота доставна возила, Икеа гардеробери, РНИДС едукације… 

 

Постоји велика вероватноћа да ће Гугл повезати ове појмове на следећи начин: изгледа да корисници желе да купе Икеа гардеробере, јер се уз тај производ најчешће спомиње бренд Икеа, па је можда добро корисничко искуство да приказујемо страницу са Икеа сајта кад год корисници траже неке кључне речи које имају везе са гардероберима.

Свежина (freshness)

Постоји велика групација кључних речи код којих је битно да се у резултатима претраге прикажу најскорији и најсвежији резултати. 

 

На пример, ако неко тражи: резултати Лиге шампиона, земљотрес, репертоар Народно позориште, број становника Рим… За све ове фразе корисници желе најактуелније и најновије податке. 

 

Можда постоји сјајан блог чланак о репертоару Народног позоришта из 2010. године или о земљотресу из Скопља из средине прошлог века, али је мала вероватноћа да је то добар резултат на Гуглу. 

 

Зато је свежина (freshness) врло битан позиционирајући фактор за одређену врсту кључних речи.

Брзина учитавања странице сајта

Гугл у ретким приликама експлицитно стави до знања шта је позитиван или негативан фактор за рангирање. Строго чувају своје патенте и труде се да сакрију од конкуренције шта све утиче на резултате претраге. Међутим, када је брзина учитавања страница у питању, ту нису штедели на саопштењима

 

Брзина је директни фактор рангирања, како за мобилне тако и за десктоп резултате. Сајтови који су брзи имају предност. Битно је нагласити да брзина није примарни фактор, али може бити одлучујући ако се за позицију боре два сајта приближног квалитета садржаја и линкова. Онај који је бржи ће бити испред другог.

Гугл је власницима сајтова дао на располагање неколико алата за тестирање брзине учитавања сајтова, од којих су најпопуларнији Page Speed Insights и Lighthouse. Проверите какве оцене добијате преко ових алата и ангажујте програмере да побољшају брзину учитавања.

ALT таг на сликама

Садржај није само текст, већ су то и слике, видео или аудио материјали. Често ћете видети да изнад текстуалних резултата претраге Гугл често прикаже и сет слика блиских теми коју сте претражили. Да би лакше разумео садржај слике, Гугл ће анализирати да ли је уз слику унет и такозвани ALT таг. 

 

ALT таг је текст који описује слику. Зато за све битне слике, посебно оне које се налазе у текстовима, унесите описни ALT таг. Савет је да кратко опишете шта се налази на слици, а не да набројите кључне речи за које желите да се та слика прикаже.

Исправно именовање слика

Као што ALT таг описује шта се налази на слици, тако и сам назив слике може бити од помоћи. Уместо подразумеваних шаблона које праве дигитални апарати или камере на нашим телефонима, увек је боље исправно именовати фајл.

На пример: 

  • Уместо IMG00214.jpg написати pescana-plaza-halkidiki.jpg
  • или уместо DCIM21457.jpg написати braon-tv-polica.jpg

Описни ALT таг и исправно именовање слика помажу да се добро рангирате на Google Images претрази или на стандардној претрази, која уз обичне резултате приказује и низ релевантних слика.

Коришћење XML мапе сајта

Гуглов софтвер за попис садржаја увек трага за новим текстовима, сликама и другим материјалима, које данас-сутра може испоручити у резултатима претраге. Процес пописивања је дуготрајан, посебно на већим сајтовима. Због тога је корисно поставити адресар свих страница сајта у XML формату.

Када Гугл посети сајт он ће прво пописивати URL-ове који су у XML мапи сајта, што је много ефикасније него да прати линкове директно са сајта. Брже пописивање значи да ће ваши свежи садржаји бити брже доступни на Гуглу.

Садржај без малициозних скрипти

Гугл прилично добро открива проблеме у коду вашег сајта и детектује евентуалне малициозне скрипте које указују да је сајт хакован и компромитован. Када се то догоди, онда Гугл шаље поруку власницима сајтова и та порука се може наћи у Конзоли за управљање сајтовима. 

 

Одржавати здравље сајта је јако битно, јер Гугл не жели да приказује хаковане сајтове у резултатима претраге. Редовно радите анализе програмског кода и безбедности вашег сервера, ажурирајте сигурносне закрпе за ваш CMS и додатке које користите.

Закључак

Ово је била само једна мала али битна група позитивних фактора које треба узети у обзир при оптимизацији за претраживаче. Уколико примените већину ових ставки, на добром сте путу да остварите жељене резултате. Наравно, успех зависи и од конкуренције. Уколико се такмичите у конкурентној ниши биће потребно више времена да престигнете остале. Наш савет је да направите стратегију SEO активности, да редовно пратите релевантне метрике и да константно прилагођавате и унапређујете ваше процесе и активности.

Ненад Пантелић

Ненад је стручњак за оптимизацију сајтова на претраживачима. Такође се бави оглашавањем на интернету, као и поставком система за мерење посета и понашања корисника. Од 2009. године у раду са домаћим и иностраним клијентима кроз руке му је прошло на стотине сајтова. За себе каже да се...

Више о аутору →

Прочитајте и