Šta je kopirajting i zašto je kontent marketing važan za svaki biznis

FacebookTwitterLinkedinEmail
18/09/2020
Copywriting laptop
Anna Auza - Unsplash

Čim ste počeli da čitate ovaj tekst, znači da vas zanima šta su to kopirajting i kontent marketing i zašto su najvažniji elementi svakog uspešnog biznisa, ma koliko on veliki ili mali bio.

Na početku je važno da odmah napravimo jasnu razliku između ova dva pojma. Naime, kopirajting i kontent marketing su „braća po materi” i vaši najveći saveznici u neprekidnoj borbi za tržište. Kopirajting služi kao sredstvo frontalnog napada, dok kontent marketing nadire s boka osvajajući publiku indirektno i nenametljivo.

Pa, da vidimo čemu služe ova dva alata, šta sve obuhvataju i na koji način vam omogućavaju da uvećate svoj profit.

Kopirajting – veština pisanja prodajnih tekstova

Kopirajting se obično definiše kao pisanje prodajnih i marketinških tekstova, kao i različitih promotivnih slogana i oglasa. Reč je o veštini komponovanja tekstova koji čitaoce podstiču na željenu akciju i pretvaraju ih u kupce.

Sigurno se pitate zašto komponovanje, a ne samo pisanje tekstova.

Kopirajting na jednom veb-sajtu znači mnogo više od pukog zbira reči u tekstu. NJime se posetiocima sajta pojašnjava čime se vi to zapravo bavite. Za razliku od drugih stilova pisanja – kreativnog, umetničkog, akademskog... - kopirajting je primenjena psihologija koja ima jasan cilj – privlačenje i zadržavanje pažnje publike na vašem sajtu ili profilu na društvenim mrežama, ali uz izazivanje njihovog emocionalnog odgovora na vaš proizvod, uslugu ili brend.

Kako se to postiže i zašto je važno?

Najbolje je da, za početak, pođete od sebe i zapitate se kako se kod vas odvija proces kupovine? Za primer možete uzeti bilo šta – što bi se reklo, od igle do lokomotive,.

Uzmimo, na primer, kupovinu hleba. Kada dođete u prodavnicu ili pekaru, pred vama se uvek nalazi više različitih vrsta hleba od kojih bi trebalo da odaberete. Beli, crni, raženi, baget, pogača... Na osnovu čega donosite odluku o tome koji hleb ćete kupiti?

Činilaca je više – od ukusa, vrste brašna od kojeg je napravljen, cene, do toga ima li dodatih semenki. Međutim, bez obzira na to koje faktore uzimate u obzir u datom trenutku, svaki od njih pojedinačno tiče se isključivo vas lično i emocija koje izaziva u vama. Bez obzira na to da li ga postavljate svesno ili podsvesno, u tom trenutku postavljate pitanja – „Šta ja imam od toga? i „Koje zadovoljstvo mi ovaj proizvod/usluga pruža?”. Ta pitanja su najvažnija za vaš konačan izbor.

Da li će korica biti hrskava tako da ću uživati u svakom zalogaju kada namažem džem od kajsije koji obožavam? Da li će sastojci uticati pozitivno na moje i zdravlje moje porodice? Da li je vredno odvojiti toliko novca koji može biti potrošen i na nešto drugo?...

Proces odlučivanja svaki put je isti, bez obzira na to da li je reč o automobilu, haljini, letovanju, četkici za zube ili nečem petom. Pitanje „Šta ja imam od toga?” i „Koje zadovoljstvo mi ovaj proizvod/usluga pruža?” ponavljaju se uporno i tvrdoglavo iz jedne kupovine u drugu, a jedino što se menja jeste to da li će neka usluga ili proizvod ispuniti moje želje.

Šta iz ovoga možemo da zaključimo?

Prilikom kupovine, svi ljudi se primarno vode svojim emocijama i benefitima koje će ostvariti. Ukoliko su osećanja kupca dovoljno snažna, cena i pristupačnost određenog proizvoda ili usluge postaju potpuno nevažni. Zato smo i spremni da podignemo kredit ili dugo štedimo novac kako bismo sebi priuštili nešto što nam nije lako dostupno.

Gde je tu kopirajting?

Kopirajterski tekst u fokusu uvek ima pitanje „Šta klijent dobija i/ili ostvaruje kupovinom proizvoda ili usluge?”. Koristeći psihološke okidače poput personalizacije, društvenog dokaza, stvaranja osećaja hitnosti ili znatiželje, isticanja dobiti, koji ljude pokreću na akciju, tekst čitaocu pruža odgovor na pitanje „Šta ja imam od toga?” i svakim pasusom ga lagano pretvara u srećnog i zadovoljnog kupca.

U kopirajtingu se zna da obično navođenje činjenica ili karakteristika proizvoda ili usluga nije nešto što će ostvariti emotivni odgovor čitaoca jer ljudi ne kupuju proizvode i usluge zbog sebe samih.

„Pobogu, kakva je ovo sad nebuloza? Pa, naravno da ih kupuju. Hoću da operem zube, a za to mi treba četkica. Samo odem i kupim je, nema tu neke filozofije.” Ukoliko ste ovo pomislili, onda se niste zaista zadubili u promišljanje svog procesa kupovine.

Zapravo, niko ne kupuje četkicu za zube zbog četkice za zube, već kupuje sredstvo koje će ga poštedeti potencijalnog bola, uštedeti mu novac i vreme koje bi potrošio na zubara, i sačuvati zdravlje, a u današnje vreme i ekologiju.

To što su čekinje četkice napravljene uz korišćenje neke „svemirske tehnologije i revolucionarnih materijala” kupcu je potpuno nebitno. Ta informacija predstavlja samo jednu činjenicu koja suštinski ne govori ništa.

Ono što mu je važno jeste odgovor na pitanje „Šta ja imam od toga?”, a to je npr. informacija da „revolucionarne” čekinje, pored uklanjanja ostataka hrane, tokom pranja stvaraju i negativan napon na površini na kojoj se koriste, što dovodi do uklanjanja plaka i bezbolnog i zdravog beljenja zuba.

Prema tome, kupujemo benefit koji nam četkica donosi, a ne četkicu radi četkice. U suprotnom, izuzev etikete i cene, ne bi postojala razlika između četkica različitih brendova.

Isti taj princip je, recimo, kompanija Apple iskoristila promovišući ajped (iPad) – proizvod koji joj je promenio istoriju. Naime, umesto da samo navedu da uređaj poseduje 1 GB memorije, kao i mnogi drugi MP3 plejeri koje je prodavala konkurencija, upotrebili su originalan kopirajterski slogan „1.000 pesama u tvom džepu”.

Rezultat? Dovoljno je reći da danas svi znaju za kompaniju Apple.

Dakle, kao primenjena psihologija usmerena ka prodaji i ostvarivanju konverzija, kopirajting pomaže svakom biznisu da svoje proizvode i usluge, putem različitih medija, predstavi publici na najbolji mogući način. Kao takav, kopirajting je nezamenjivo prodajno oružje koje morate imati u svom arsenalu.

Kontent marketing – efikasni instrument indirektne prodaje

Za razliku od kopirajtinga, koji se koristi za prodaju konkretnih proizvoda i usluga i usmerava na direktno ostvarivanje konverzija, kontent marketing se fokusira na ostvarivanje interakcija sa publikom. Ovakav vid aktivnosti postiže se kroz tekstove na blogu, video-klipove, postove na društvenim mrežama i slično.

Cilj svega je pridobijanje poverenja potencijalnih klijenata i uspostavljanje kredibiliteta vašeg biznisa kroz pružanje rešenja za određene probleme, deljenje informacija i znanja, i edukaciju.

Drugim rečima, kontent marketing je način da drugima pokažete da ste maher u svom poslu. U tom smislu, ova vrsta promocije ide rame uz rame sa kopirajtingom, ima ulogu agenta indirektne prodaje i predstavljanja onoga čime se bavite.

Značaj kontent marketinga

Uloga koju kontent marketing ima u poslovanju i razvijanju jednog biznisa ogleda se u povećanju broja kvalitetnih poseta veb-sajtu, uvećanju svesti o vašem brendu, stvaranju baze potencijalnih kupaca i rastu same prodaje. Drugim rečima, dobro postavljena i realizovana, kontent marketing strategija može privući vaše potencijalne kupce, omogućiti vam da ostvarite dobru komunikaciju sa njima, stvorite zajednicu oko svog brenda i na taj način dobijete bazu stalnih klijenata koja se konstantno proširuje.

”Sadržaj je kralj”

Ovu parolu ste zasigurno već ranije čuli. Ona predstavlja suštinu kontent marketinga, a prevedeno na svakodnevni jezik znači da dobar sadržaj uvek nađe sebi put i ne može ostati neprimećen.

Šta znači kada se kaže da je neki sadržaj dobar?

Ključ uspešnog kontent marketinga ili marketinga kroz sadržaj ogleda se u tome da on istovremeno mora biti relevantan i isticati vrednost koju donosi ciljnoj grupi kojoj se obraćate, a sve to na zabavan način. Ovde je neophodno primeniti tzv. princip reciprociteta – kroz kontent marketing vi pružate vrednost svojoj publici, a nakon što izgradite stabilan odnos sa njom, ona vam uzvraća tako što kupuje vaše proizvode i usluge.

Naravno, za izgradnju ovakvog odnosa neophodno je konstantno pružanje kvaliteta u dugom vremenskom periodu i ulaganje znatnih napora. Ali, kada uloženo počne da se vraća, ne postoji stabilniji i sigurniji izvor profita.

Možemo to da ilustrujemo na jednom primeru.

Recimo da volite da popravljate sitne kvarove u kući i tako uštedite novac. I desi se da procuri česma na lavabou. Naravno, niko se nije naučen rodio, pa kako biste saznali šta vam je činiti, potražićete na internetu. Ukucate šta vas interesuje i... iskoči blog post „Kako zameniti gumicu na česmi?” na sajtu, recimo, majstora Krleta.

Pročitate, sve lepo piše uz objašnjenje korak po korak. Vi primenite, i sve je sređeno.

Nedelju dana kasnije, zapuši se slivnik u kupatilu. Vi pravac na sajt majstora Krleta, i ponovo nađete rešenje. I tako još dva-tri puta. Čim neka muka stisne, Krle vas izvuče iz nevolje i sačuva vam novac u džepu.

E, onda vas zadesi neki veliki kvar, ili želite da renovirate kupatilo. Kog majstora ćete angažovati? Naravno, majstora Krleta. Čovek vam je već u nekoliko navrata besplatno pomogao i tako vas zadužio. Uz to je pokazao ne samo da zna posao, već i da ume da objasni drugome, što znači da mu se može verovati.

E, to je ono čemu služi kontent marketing – da u svojoj branši vi budete majstor Krle.

Bonus - benefiti kontent marketinga

Kontent marketing, kao što je već spomenuto, može se sprovoditi na različitim kanalima – blog, Jutjub, Fejsbuk, Instagram... Da li ćete koristiti sve ili samo neke, zavisi isključivo od toga gde se nalazi vaša ciljna grupa.

Međutim, ukoliko imate veb-sajt, neophodno je da kontent marketing koristite kroz pisanje tekstova na blogu.

Ovakvom praksom:

  • obezbeđujete konstantan priliv novog i kvalitetnog sadržaja za svoj sajt
  • dajete posetiocima sajta razlog da se stalno vraćaju – što više vremena neko provede na vašem sajtu, veća je verovatnoća da će postati kupac
  • pospešujete SEO i proširujete listu ključnih reči za koje se vaš sajt rangira
  • povećavate mogućnost najboljeg besplatnog marketinga, budući da svi rado dele kvalitetan sadržaj sa svojim prijateljima

Kada je reč o društvenim mrežama, dobar kontent marketing:

  • donosi veći broj pratilaca
  • pospešuje interakciju sa vašim objavama i tako čini da algoritam radi u vašu korist i povećava organski doseg (reach) objava
  • sve veći broj ljudi će čuti za vaš brend i ono čime se bavite.

Iz svega navedenog možemo zaključiti da kombinacija kopirajtinga i dobrog kontent marketinga, kao ultimativnih marketinških alata, omogućava vašem biznisu da se neprekidno razvija i uvećava profit. Bez ovih saveznika, naročito danas kada je internet postao mesto na kome svi traže sve, svaki biznis se izlaže bespotrebnom riziku i svakodnevno gubi dragocenu poziciju u poslovnoj trci.

FacebookTwitterLinkedinEmail