Књижара Роман: Најбржа књижара у земљи

FacebookLinkedinEmail
17.01.2022.
Оне нам отварају нове светове, буде машту, али и пружају знање, забаву и обогаћују наше животе. Како је то срочио чувени Марк Твен: „Добри пријатељи, добре књиге и чиста савест: то је идеалан живот.“ Вођен управо оваквим идејама, Александар Илић је са пријатељима покренуо сајт Књижара Роман, који се бави онлајн продајом књига. Све наслове својим купцима испоручују у најкраћем могућем року, због чега су стекли епитет најбрже књижаре у граду.

Књижара Роман представља доказ да људи и у данашње време доминације интернета радо читају књиге. Како сте и зашто одабрали да отворите онлајн књижару?

Скоро 10 година сам био на челу дигиталног сектора једне од највећих издавачких кућа и књижарског ланца у региону. Поред тога, „из срца“ сам повремено радио и као уредник, а опробао сам се и као писац. Другим речима, имао сам прилику да књижарско-издавачки свет сагледам из свих углова, укључујући и перспективу самих аутора.

Међутим, у једном тренутку сам се заситио свега тога. Желео сам да имам другачији распоред ствари у животу, другачију врсту обавеза и проблема, али и да пробам да се пронађем у некој новој бранши. Тако сам одлучио да напустим издаваштво и наредне две године се уопште нисам бавио књигама и е-комерцом. Извесно време сам провео у једној маркетиншкој агенцији, где сам радио углавном на стратегијама и media buying-у. То искуство ми је било занимљиво јер сам први пут радио глобалне кампање. Сећам се, када сам направио први audience, да је таргетирањем било обухваћено 195 милиона људи и баш сам се питао да ли ће и како кампања „да ради“. Било је то велико искуство које ми је и данас од извесног значаја.

Онда сам се поново зажелео књига и помислио сам како би било лепо да се бавим оним што највише волим. Са том идејом је све почело. Тада сам дао отказ у маркетиншкој агенцији.

knjizara roman

Постоји опште веровање да људи данас не читају књиге као некада. Колико је почетак био тежак и са којим сте се изазовима сретали?

Књижара Роман није никакав експеримент. Напротив, од старта сам био свестан у шта се упуштамо. На основу искуства које сам имао, знао сам да књиге могу да се продају и онлајн, да постоје људи који стално читају и да долазе нове генерације које, такође, воле књиге. Заправо, опште мишљење да људи, а поготову млади, не читају књиге велики је мит. Ситуација је сасвим супротна.

На глобалној ранг-листи броја објављених књига у односу на број становника Србија је на петом или шестом месту. Издаваштво код нас је веома активно и релевантно, а то, пре свега, значи да постоји публика. Све у свему, био сам сигуран да постоји добра основа за овакав посао. Оно што нам је било потребно да бисмо покренули Књижару Роман јесу квалитетни људи, одговарајући простор и, пре свега, средства. Добра идеја без одговарајућег буџета углавном је јалова.

Наш тим чине људи који су више од 10 година у издаваштву. Добро се познајемо, дуго смо радили заједно, уиграни смо, и то да можемо да се ослонимо једни на друге била нам је олакшавајућа околност на самом почетку.

Посао сте започели са добро разрађеном стратегијом и јасном идејом које тржиште гађате и на који начин ћете се издвојити на тржишту.

Питање је било зашто би неко одабрао баш нас да купи књигу. Шта је оно што ће нас издвојити на тржишту? Ту нам је помогло искуство и увид које смо имали када је реч о онлајн продаји књига, а и продаји књига уопште. Готово сви издавачи имају своје сајтове на којима продају књиге, постоје два велика књижарска ланца, а ту је и неколико онлајн књижара. То је терен на који смо изашли. Гледали смо да заузмемо територију која је постојала између свих њих. Разлику и предност у односу на друге онлајн књижаре остварили смо тако што имамо свој магацин. Тиме смо, у односу на тадашње стање на тржишту, радикално скратили време за доставу поручених књига. Пре тога смо се потрудили да у понуди имамо готово све књиге свих издавача.

Aleksandar Ilić Knjizara Roman

Моменат доставе, уз широку понуду, био нам је битан од самог старта и по томе смо желели да се издвојимо на тржишту. Ствари смо поставили тако да у року од сат времена од поручивања купац на територији Београда добије своје књиге. За друга места, испорука је данас за сутра. За купце из иностранства, испорука је такође најбржа могућа: рок за испоруку пакета купцима из иностранстава је два до три радна дана, у зависности од континента.

Колико књига клијенти обично поручују?

Најмање је оних који купују по једну књигу. Просто им се више исплати да купују више јер је достава бесплатна за поруџбине изнад 2.000 динара, и добија се једна књига на поклон. При томе, сви наслови које имамо у понуди су на сталном попусту од 10%, а уколико купе три или више књига, добијају још 10% попуста. Тако је обично случај да читаоци поручују три или више књига јер истовремено штеде новац и добијају поклон књигу, поред стандардних поклона – занимљивих букмаркера и персонализоване честитке.

Колико је пандемија утицала на ваше пословање?

Од доласка короне много тога се изменило на тржишту продаје књига. Одједном је велики број људи први пут покушао да нешто купи онлајн и видели су да то није ништа страшно, тако да је самој онлајн продаји читава ова ситуација заправо веома погодовала.

Knjizara Roman Robinzon Kruso

Поред књижарства бавите се и издаваштвом.

Објављивање књига је нешто чиме се бавимо од почетка, али, ипак, то није доминантна делатност. Тај сегмент пословања пре би се могао подвести под фразу „за своју душу“. Књиге које сами објављујемо припадају класичној књижевности. Од аутора, ту су Стеднал, Кафка, Оскар Вајлд, Достојевски, Флобер, Толстој, Мопасан, Тургењев, Љермонтов... Кренули смо од тога да направимо књиге које ће се допадати пре свега нама. Радимо мало другачији и савременији дизајн у односу на то како су се класици до сада дизајнерски третирали, и изгледа да се то људима допада.

Покренули сте и занимљив гифт-програм. Наравно, све је везано за књижевност.

Гифт-програм који имамо у понуди тематски је везан за књижевност. Реч је о производима (нотеси, шоље, мајице, несесери...) са цитатима и мотивима из различитих дела класичне књижевности – Дракула, Дон Кихот, Ана Карењина, Браћа Карамазови... Морам признати да купци веома лепо реагују на све то, и радимо на томе да ову гифт-секцију додатно проширимо.

Сви артикли из овог програма су високог квалитета тако да се, на пример, шоља неће разбити при паду, за нотес је предвиђено да буде отваран хиљаде пута а да се не распадне, што купац од њега и очекује. Од велике је важности да сваки производ буде врхунског квалитета.

knjizara roman knjige domaćih autora

Фокусирани сте на онлајн продају, тако да вам је сајт књижаре од највећег значаја. Занимљиво је да сте, иако вашу клијентелу чине, осим људи из Србије, и они из иностранства, одабрали .rs домен.

То ми је било логично. Ни на тренутак нисмо размишљали о некој другој екстензији. Који други домен би требало узети, па у Србији смо. Давно је прошло време када смо сви закупљивали .com домене.

Наравно, постоји локализована претрага где је .rs домен важан како би се сајт боље позиционирао у резултатима претраге. Имајући у виду да конкуренција није мала и да сви ми који смо у овом послу, са изузетком понеког наслова, имамо веома сличну понуду, може се рећи да је овај фактор од великог значаја за наше пословање и видљивост на тржишту.

Активни сте и на друштвеним мрежама.

Да. Промет је тамо где су људи, а људи су и на друштвеним мрежама. Често нам се јаве читаоци да питају да ли имамо неку књигу или да затраже препоруку. Читалац са питањем у инбоксу је исти онај човек који са истим питањем уђе у књижару. Игнорисати их било би исто као да купцу у радњи окренете леђа.

Наравно, друштвене мреже су и канал за оглашавање који нам омогућава да допремо до потенцијалних купаца, упутимо их на сајт и представимо им оно што нудимо.

Какви су вам планови за наредне кораке?

Најважније нам је да смо, на крају дана, мирни и да нам не треба по неколико сати да заборавимо где смо били и шта смо радили. Није нам проблем ни да радимо и по 15 сати ако треба, али нисмо под стресом, и то је оно што сви веома ценимо. Амбиције нам нису мегаломанске, по мери човека су, а не супермена.

 

Погледајте причу о најбржој књижари у земљи. 

 

FacebookLinkedinEmail