Knjižara Roman: Najbrža knjižara u zemlji

FacebookLinkedinEmail
17.01.2022.
One nam otvaraju nove svetove, bude maštu, ali i pružaju znanje, zabavu i obogaćuju naše živote. Kako je to sročio čuveni Mark Tven: „Dobri prijatelji, dobre knjige i čista savest: to je idealan život.“ Vođen upravo ovakvim idejama, Aleksandar Ilić je sa prijateljima pokrenuo sajt Knjižara Roman, koji se bavi onlajn prodajom knjiga. Sve naslove svojim kupcima isporučuju u najkraćem mogućem roku, zbog čega su stekli epitet najbrže knjižare u gradu.

Knjižara Roman predstavlja dokaz da ljudi i u današnje vreme dominacije interneta rado čitaju knjige. Kako ste i zašto odabrali da otvorite onlajn knjižaru?

Skoro 10 godina sam bio na čelu digitalnog sektora jedne od najvećih izdavačkih kuća i knjižarskog lanca u regionu. Pored toga, „iz srca“ sam povremeno radio i kao urednik, a oprobao sam se i kao pisac. Drugim rečima, imao sam priliku da knjižarsko-izdavački svet sagledam iz svih uglova, uključujući i perspektivu samih autora.

Međutim, u jednom trenutku sam se zasitio svega toga. Želeo sam da imam drugačiji raspored stvari u životu, drugačiju vrstu obaveza i problema, ali i da probam da se pronađem u nekoj novoj branši. Tako sam odlučio da napustim izdavaštvo i naredne dve godine se uopšte nisam bavio knjigama i e-komercom. Izvesno vreme sam proveo u jednoj marketinškoj agenciji, gde sam radio uglavnom na strategijama i media buying-u. To iskustvo mi je bilo zanimljivo jer sam prvi put radio globalne kampanje. Sećam se, kada sam napravio prvi audience, da je targetiranjem bilo obuhvaćeno 195 miliona ljudi i baš sam se pitao da li će i kako kampanja „da radi“. Bilo je to veliko iskustvo koje mi je i danas od izvesnog značaja.

Onda sam se ponovo zaželeo knjiga i pomislio sam kako bi bilo lepo da se bavim onim što najviše volim. Sa tom idejom je sve počelo. Tada sam dao otkaz u marketinškoj agenciji.

knjizara roman

Postoji opšte verovanje da ljudi danas ne čitaju knjige kao nekada. Koliko je početak bio težak i sa kojim ste se izazovima sretali?

Knjižara Roman nije nikakav eksperiment. Naprotiv, od starta sam bio svestan u šta se upuštamo. Na osnovu iskustva koje sam imao, znao sam da knjige mogu da se prodaju i onlajn, da postoje ljudi koji stalno čitaju i da dolaze nove generacije koje, takođe, vole knjige. Zapravo, opšte mišljenje da ljudi, a pogotovu mladi, ne čitaju knjige veliki je mit. Situacija je sasvim suprotna.

Na globalnoj rang-listi broja objavljenih knjiga u odnosu na broj stanovnika Srbija je na petom ili šestom mestu. Izdavaštvo kod nas je veoma aktivno i relevantno, a to, pre svega, znači da postoji publika. Sve u svemu, bio sam siguran da postoji dobra osnova za ovakav posao. Ono što nam je bilo potrebno da bismo pokrenuli Knjižaru Roman jesu kvalitetni ljudi, odgovarajući prostor i, pre svega, sredstva. Dobra ideja bez odgovarajućeg budžeta uglavnom je jalova.

Naš tim čine ljudi koji su više od 10 godina u izdavaštvu. Dobro se poznajemo, dugo smo radili zajedno, uigrani smo, i to da možemo da se oslonimo jedni na druge bila nam je olakšavajuća okolnost na samom početku.

Posao ste započeli sa dobro razrađenom strategijom i jasnom idejom koje tržište gađate i na koji način ćete se izdvojiti na tržištu.

Pitanje je bilo zašto bi neko odabrao baš nas da kupi knjigu. Šta je ono što će nas izdvojiti na tržištu? Tu nam je pomoglo iskustvo i uvid koje smo imali kada je reč o onlajn prodaji knjiga, a i prodaji knjiga uopšte. Gotovo svi izdavači imaju svoje sajtove na kojima prodaju knjige, postoje dva velika knjižarska lanca, a tu je i nekoliko onlajn knjižara. To je teren na koji smo izašli. Gledali smo da zauzmemo teritoriju koja je postojala između svih njih. Razliku i prednost u odnosu na druge onlajn knjižare ostvarili smo tako što imamo svoj magacin. Time smo, u odnosu na tadašnje stanje na tržištu, radikalno skratili vreme za dostavu poručenih knjiga. Pre toga smo se potrudili da u ponudi imamo gotovo sve knjige svih izdavača.

Aleksandar Ilić Knjizara Roman

Momenat dostave, uz široku ponudu, bio nam je bitan od samog starta i po tome smo želeli da se izdvojimo na tržištu. Stvari smo postavili tako da u roku od sat vremena od poručivanja kupac na teritoriji Beograda dobije svoje knjige. Za druga mesta, isporuka je danas za sutra. Za kupce iz inostranstva, isporuka je takođe najbrža moguća: rok za isporuku paketa kupcima iz inostranstava je dva do tri radna dana, u zavisnosti od kontinenta.

Koliko knjiga klijenti obično poručuju?

Najmanje je onih koji kupuju po jednu knjigu. Prosto im se više isplati da kupuju više jer je dostava besplatna za porudžbine iznad 2.000 dinara, i dobija se jedna knjiga na poklon. Pri tome, svi naslovi koje imamo u ponudi su na stalnom popustu od 10%, a ukoliko kupe tri ili više knjiga, dobijaju još 10% popusta. Tako je obično slučaj da čitaoci poručuju tri ili više knjiga jer istovremeno štede novac i dobijaju poklon knjigu, pored standardnih poklona – zanimljivih bukmarkera i personalizovane čestitke.

Koliko je pandemija uticala na vaše poslovanje?

Od dolaska korone mnogo toga se izmenilo na tržištu prodaje knjiga. Odjednom je veliki broj ljudi prvi put pokušao da nešto kupi onlajn i videli su da to nije ništa strašno, tako da je samoj onlajn prodaji čitava ova situacija zapravo veoma pogodovala.

Knjizara Roman Robinzon Kruso

Pored knjižarstva bavite se i izdavaštvom.

Objavljivanje knjiga je nešto čime se bavimo od početka, ali, ipak, to nije dominantna delatnost. Taj segment poslovanja pre bi se mogao podvesti pod frazu „za svoju dušu“. Knjige koje sami objavljujemo pripadaju klasičnoj književnosti. Od autora, tu su Stednal, Kafka, Oskar Vajld, Dostojevski, Flober, Tolstoj, Mopasan, Turgenjev, LJermontov... Krenuli smo od toga da napravimo knjige koje će se dopadati pre svega nama. Radimo malo drugačiji i savremeniji dizajn u odnosu na to kako su se klasici do sada dizajnerski tretirali, i izgleda da se to ljudima dopada.

Pokrenuli ste i zanimljiv gift-program. Naravno, sve je vezano za književnost.

Gift-program koji imamo u ponudi tematski je vezan za književnost. Reč je o proizvodima (notesi, šolje, majice, neseseri...) sa citatima i motivima iz različitih dela klasične književnosti – Drakula, Don Kihot, Ana Karenjina, Braća Karamazovi... Moram priznati da kupci veoma lepo reaguju na sve to, i radimo na tome da ovu gift-sekciju dodatno proširimo.

Svi artikli iz ovog programa su visokog kvaliteta tako da se, na primer, šolja neće razbiti pri padu, za notes je predviđeno da bude otvaran hiljade puta a da se ne raspadne, što kupac od njega i očekuje. Od velike je važnosti da svaki proizvod bude vrhunskog kvaliteta.

knjizara roman knjige domaćih autora

Fokusirani ste na onlajn prodaju, tako da vam je sajt knjižare od najvećeg značaja. Zanimljivo je da ste, iako vašu klijentelu čine, osim ljudi iz Srbije, i oni iz inostranstva, odabrali .rs domen.

To mi je bilo logično. Ni na trenutak nismo razmišljali o nekoj drugoj ekstenziji. Koji drugi domen bi trebalo uzeti, pa u Srbiji smo. Davno je prošlo vreme kada smo svi zakupljivali .com domene.

Naravno, postoji lokalizovana pretraga gde je .rs domen važan kako bi se sajt bolje pozicionirao u rezultatima pretrage. Imajući u vidu da konkurencija nije mala i da svi mi koji smo u ovom poslu, sa izuzetkom ponekog naslova, imamo veoma sličnu ponudu, može se reći da je ovaj faktor od velikog značaja za naše poslovanje i vidljivost na tržištu.

Aktivni ste i na društvenim mrežama.

Da. Promet je tamo gde su ljudi, a ljudi su i na društvenim mrežama. Često nam se jave čitaoci da pitaju da li imamo neku knjigu ili da zatraže preporuku. Čitalac sa pitanjem u inboksu je isti onaj čovek koji sa istim pitanjem uđe u knjižaru. Ignorisati ih bilo bi isto kao da kupcu u radnji okrenete leđa.

Naravno, društvene mreže su i kanal za oglašavanje koji nam omogućava da dopremo do potencijalnih kupaca, uputimo ih na sajt i predstavimo im ono što nudimo.

Kakvi su vam planovi za naredne korake?

Najvažnije nam je da smo, na kraju dana, mirni i da nam ne treba po nekoliko sati da zaboravimo gde smo bili i šta smo radili. Nije nam problem ni da radimo i po 15 sati ako treba, ali nismo pod stresom, i to je ono što svi veoma cenimo. Ambicije nam nisu megalomanske, po meri čoveka su, a ne supermena.

 

Pogledajte priču o najbržoj knjižari u zemlji. 

 

FacebookLinkedinEmail