
Иако овакве тврдње звуче већ помало отрцано, оне и даље добијају толико пажње јер никако нису без основа. На пример, поједине процене говоре да чак 53% корисника мобилних уређаја напушта сајт уколико не буде учитан у року од свега три секунде. Подсећања ради, мобилни корисници започињу чак 60% укупног броја дневних претрага.
Ипак, оно што је за ову причу можда још релевантније јесте да је компанија Гугл, увек заинтересована за искуство својих корисника, брзину учитавања учинила једним од фактора за SERP рангирања и маркетиншке стручњаке дефакто обавезала да се озбиљније посвете овом проблему.
Стога, хтели – не хтели, унапређење брзине учитавања јесте неопходно за добар SERP пласман.
Колико брзо је довољно брзо?
Пре него што пређемо на конкретне савете како се то убрзање заправо може извести на начин који је у складу са добром SEO праксом, треба се најпре запитати коју то брзину уопште покушавамо да постигнемо.
Чак и када посматрамо ствари на машинском нивоу, да би се било која операција извела, потребно је да прође бар неко време. Која брзина учитавања се данас сматра оптималном? Три секунде звучи као јасан одговор, али се можемо сложити да је таква пракса већ играње са стрпљењем корисника.
Поједина предвиђања кажу да ће од 2025. године па надаље ова граница бити померена на свега две секунде, што се чини као разумна полазна тачка за даље акције. Тежити брзини још већој од ове је пожељно, али не по цену функционалности странице.
Напослетку, брзина учитавања је само један од фактора за рангирање које морамо имати у виду.
Једноставни начини за унапређење брзине учитавања
Избор услуга хостинга високих перфоманси
Сада када смо коначно утврдили шта нам је циљ, време је да се позабавимо контретним решењима. Ту најпре треба истаћи правилан избор пружаоца услуга хостинга. Чињеница је да ће, колико год се трудили да унапредимо наш сајт на софтверском нивоу, дискутабилан избор провајдера неминово поставити плафон који, уз сав труд, никад нећемо успети да пробијемо.
На сву срећу, квалитет постојеће хостинг услуге је доста лако утврдити на један од следећих начина:
- aлати за тестирање попут GTmetrix
- испитивање времена одзива сервера помоћу алата какав је Bitcatcha
- тестирање брзине учитавања са различитих локација
- тестирање помоћу командне линије (алати попут Wget и cURL).
Оптимизовање CSS, JavaScript i HTML кода
У овом погледу, ствари су веома јасне. Велика количина редудантног кода захтева више времена за обраду него код који је написан растерећеније и елегантније. Уколико желите да решите овај проблем, за почетак се концентришите на брисање свих непотребних коментара, форматирања и непотребних линија кода.
Када завршите овај посао, можете размислити и о имплементацији асинхроног учитавања скрипти. Уколико нисте упознати са овим појмом, било би добро прво разјаснити синхроно учитавање. Према овом моделу, страница да се елементи странице учитавају један по један, редом којим се појављују на страници. Насупрот томе, асинхрони метод омогућава истовремено учитавање више елемената.
На сву срећу, доста задатака везаних за оптимитзацију кода попут горе наведених је данас добрим делом аутоматизовано и може се извести уз помоћ алата попут WP Rocket (оптимизација и уклањање непотребног кода) или прикључака као што је SiteGround Optimizer.
Елиминација непотребних преусмеравања
У најкраћим цртама, сваки нови захтев за преусмерењем додатно пролонгира HTTP захтев и успорава учитавање странице. Наравно, у неким случајевима, као што је учитавање новог домена, захтеви за преусмерењем су неопходни. У случају саобраћаја унутар сајта, овакве захтеве треба смањити у највећој могућој мери.
Неки од начина за решавање овог учесталог проблема могу се пронаћи у компресији садржаја више страница на једној свеобухватнијој страници, реорганизацијом садржаја под новим, боље оптимизованим доменом и обрађивањем саобраћаја на сајту са више сервера и географских локација. У овом случају можете истражити опцију коришћења мреже за дистрибуцију садржаја (Content Delivery Network или CDN).
За почетак, ипак је потребно утврдити постојање и размере евентуалног проблема. За то можете користити алате као што су Hubspot CRM и Screaming Frog.
Компресија садржаја сајта
Елементи и скрипте које заузимају мање меморије захтевају и мање времена за учитавање. У претходним редовима видели смо како се скрипте могу оптимизовати на нивоу кода. Уколико желите додатну редукцију њиховог габарита, не би било лоше да проверите алате попут Гзипа, који је у стању да драстично смањи све фајлове који су већи од 150 бајта. Овај алат се може користити на свим JavaScript, HTML i CSS фајловима.
У случају слика, ствари су нешто компликваније. Иако алати попут Гзипа и WP Semrush-а дају доста добре резултате у погледу величине компресованих фајлова, они кориснику пружају и веома мало контроле над њиховим крајњим квалитетом. Подсећања ради, слике које користимо да илуструјемо неки писани садржај могу бити веома користан SEO алат, па стога око њиховог изгледа не треба да буде много компромиса.
Из тог разлога, уколико се укаже потреба да смањите величину неког визуелног садржаја, заврните рукаве и урадите то ручно кроз неки од алата за манипулацију сликама попут Adobe Photoshop-а.
Искористите опцију кеширања страница
Уколико нисте упознати са овим концептом, кеширање представља прављење копија елемената вашег сајта у меморији корисничког претраживача. Када корисник покуша да отвори сајт, ови ускладиштени подаци се учитавају директно из меморије. Као што можете да претпоставите, овај процес знатно убрзава учитавање наведене странице.
При томе треба узети у обзир и неколико помањкања овог концепта. Наиме, да би претраживач кеширао неку страницу, он пре тога мора да је отвори најмање једном, што значи да корисници који посећују сајт први пут неће имати велике користи од овог система. Друго, претраживач не чува кеширане податке вечно и по потреби може обрисати неке фајлове како би направио места за нове.
Ипак, чак са овим мањим опсегом задовољних корисника на које можемо да рачунамо, кеширање представља веома моћно оружје које немате разлога да не пробате да искористите. Само кеширање се може извести на више начина. Један од популарнијих је на серверском нивоу, и у том случају ће овај посао уместо вас извести провајдер. Уколико изводите кеширање на нивоу самог сајта, препоручујемо коришћење прикључака попут W3 Total Cache.
Брисање непотребних прикључака
Напослетку, не би било лоше да се кратко позабавимо и прикључцима о којима је било речи нешто раније. Иако смо у више наврата препоручили коришћење ових додатних компоненти, треба имати у виду да је свака од њих имплементирана у сврху убрзања учитавања. Преобилна употреба прикључака може и оптеретити страницу и успорити њено учитавање. Такође, додатне компоненте које су застареле представљају и озбиљну безбедносну претњу, па не би било лоше да направите једну кратку инспекцију и проверите које све додатке користите.
Уколико пронађете прикључке који су застарели, не доприносе бољем раду странице или су редудантни, најбоље би било да их у потпуности обришете.
Закључак
Стара изрека да је време новац са добрим разлогом сматра се једном од основа корпоративног света. Ипак, у време када су људи сковали ову фразу нико није могао ни да сања контекст који ће она добити у време дигиталних технологија. Било како било, данашњи потрошачи су суочени са све више нових садржаја и имају све мање времена да чекају на конкренте одговоре. Кашњење са испоручивањем ових виталних информација може комплетно уништити репутацију једног сајта и његове шансе да постигне добар SERP пласман.
Чак и када то кашњење износи пола секунде.
Ипак, реалност је таква каква је, а она нам говори да ће и праг од три секунде, колико је дозвољено оставити корисника на цедилу, бити измењен и да ће конкуретни сајтови бити у стању да презентују учитану страницу за свега две секунде.
Обратите пажњу на све горе наведене ствари и дајте све од себе да ову промену дочекате спремни.