
Ипак, Chat GPT, алат који је покренуо лавину слободне употребе AI ресурса и дефинисао шта ових дана мислимо када кажемо „вештачка интелигенција”, пуштен је у широку употребу тек 30. новембра 2022. За овај кратак период, AI и високо аутоматизовани алати добро су протресли темеље SEO праксе, изазвали бујицу опречних коментара и апокалиптичних визија и остварили учинак који је у великој мери упитан.
Заглављени између нереалних очекивања и нејасних практичних домета, аутоматизовани AI алати су ипак успели да себи пронађу место у суживоту са високим стандардима квалитета које форсира водећи претраживач Гугл и активно (или боље речено позитивно) утичу на развој SEO праксе. Штавише, према једној скоријој анкети, чак 61% испитаних маркетиншких стручњака изјавило је да користи AI алате да би унапредило своје SEO стратегије.
Где се онда вештачка интелигенција и аутоматски алати налазе почетком 2025. године и на који начин се њихов утицај огледа на дугорочни развој SEO сектора?
Претрага кључних речи
Ефикасна претрага кључних речи је кичма сваке сувисле SEO кампање. Због тога је добро напоменути да је уобичајена претрага, која је укључивала сортирање појмова по волумену претраге, релевантности и тежини, био процес који је најлакше описати као спор и изнурујућ.
Не би, онда, требало да нас чуди да је ИТ индустрија на овај горући проблем одговорила читавим низом квалитених алата као што су Ahrefs, Semrush, Surfer SEO и Frase, који се у великој мери ослањају на AI инфраструктуру, а који су дизајнирани управо да би овај тежак посао растеретили. Једна од највећих предности ових квалитетних платформи је то што, поред претраге и семантичког груписања кључних речи, пружају и увид у надолазеће трендове, што оглашавачима даје шансу да диктирају темпо тржишта.
Како онда ове алатке утичу на будућност SEO праксе? Одговор је једноставан – чистим бројевима.
Мање времена за претрагу, као и тачнији резултати, доводе до повећања од 45% у органском саобраћају и чак 38% више конверзија у случају е-комерц сајтова. Овакви резултати знатно утичу на одрживост целе индустрије.
ChatGPT као SEO асистент
До сада смо имали доста прилике да видимо колики су домети AI алата попут ChatGPT у погледу писања оригиналног садржаја (о томе ће бити речи и овде, нешто касније). Ипак, иако (бар за сада) нису посао креатора садржаја довели у питање, широко доступни AI алати показали су се као веома свестрани асистенти који могу веома брзо да одраде подугачак списак редудантих послова попут истраживања нових тема, састављања костура садржаја, смишљања наслова, провере граматике, итд. Уз нешто више труда, ови алати могу се подједнако добро користити и за планирање дугорочних мапа и кластера садржаја.
Све ове ствари могу звучати као ситнице, али према мишљењу 86% испитаних оглашавача, употреба AI алата за њихово обављање може уштедети чак сат времена дневно, односно пет сати недељно и 20 сати месечно. Ово су већ веома опипљиви бројеви, нарочито у условима данашње веома конкурентне SEO индустрије. Тим пре што су ChatGPT и слични генеративни алати веома лаки за употребу и не захтевају учење „струковних” функција.
Коришћење ChatGPT платформе као преферираног претраживача
Ово је један тренд који нам говори да наслеђе AI алата у домену дигиталног оглашавања није увек ружичасто. Било како било, све већи број корисника почео је да користи ChatGPT и сличне платформе као преферирани претраживач у случају када је потребно добити детаљне одговоре на нешто компликованија питања. Уместо чупања делова текста, или чак коришћења истакнутих исечака који се налазе на самом врху SERP-а, корисници који користе AI алате добијају све одговоре уредно сложене на једном месту. Традиционална SEO индустрија још увек нема начин да буде конкурентна оваквој ефикасности.
Ипак, ово је добра прилика да се присетимо старе пословице која каже: „Ако не можеш да их победиш, онда им се придружи.” У том случају, треба знати да саме AI генеративне платформе не производе оригиналан садржај и својим читаоцима често пружају референце на чланке који су коришћени за истраживање.
Фокус SEO индустрије, бар у блиској будућности, требало би да буде коришћење слободнијих и конверзационих кључних речи које одговарају упитима које дајемо AI платформама. Исти је случај и са садржајем који пуштамо у етар. Срећом, захтеви са којима се овај пут суочавамо веома су слични онима које испуњавамо приликом кандидовања за истакнуте исечке.
Виши степен персонализације садржаја
Када је реч о дигиталном маркетингу, више персонализације је увек боље. Ово је још једна ситуација где AI својим неограниченим могућностима да вам уштеди време долази до пуног изражаја. У једном скоријем истраживању 63% оглашавача је изјавило да је управо персонализовање садржаја путем AI алата довело до опипљивих помака у погледу ангажмана њихових циљаних корисника.
Стварна моћ AI алата, у овом случају, није само у могућности адаптирања садржаја тако да одговара и најужим потрошачким нишама. Оно што је много битније јесте да су ови ресурси у потпуности опремљени да самостално пронађу или чак предвиде овакве нише.
Нижа цена продукције садржаја
Ово је нешто што би требало да се сматра продразумеваним, будући да смо већ говорили о већој ефикасности и уштеди времена. Замиљиво је ипак погледати о каквим финансијским бенфитима је тачно реч. Према недавном истраживању, 73% оглашавача је изјавило да је употреба AI алата за решавање мануелних задатака смањила цену извршавања истих задатака за чак 30%. Можемо се сложити да је овај вишак у буџету више него издашан, те да маркетиншким агенцијама даје доста простора да ове новонастале ресурсе инвестирају у друге виталне области.
Једноставније креирање садржаја
Напослетку, осврнимо се накратко на оно што већини корисника пада на памет када скраћенице AI и SEO виде заједно, а то је, наравно, генерисање садржаја. Као што смо имали прилике да видимо, након појаве платформи попут ChatGPT, генеративни AI алати тренутно нису у стању да, без обимног људског знања, креирају садржај који би испунио високе стандарде које је прописала компанија Гугл. Оно што ови алати, додуше, могу да ураде јесте да напишу веома употребљиве нацрте, обаве детаљна истраживања и произведу велик број варијација на задату тему. У овом тренутку то је више него довољно да се уштеде ресурси, време и финансије сличне онима о којима смо причали нешто раније.
Такође, треба запамтити да информационе технологије напредују муњевитом брзином. Сетимо се само инкременталних помака напред која смо виђали у случају мобилних телефона пре експлозије висококвалитетних и лако доступних паметних уређаја које имамо данас. Генеративни AI алати се тренутно суочавају са великим бројем дечјих болести, али не треба ни за тренутак сумњати да ће их у једном тренутку прележати. У том тренутку, мораћемо поново да сумирамо све теме којима смо се до сада бавили.
Закључак
Када се све сабере и одузме, можемо видети да је досадашњи учинак који су AI платформе оствариле у погледу SEO индустрије доминантно позитиван. Ако оставимо по страни још увек веома изражене лимите у погледу креирања новог садржаја, можемо видети да су AI алати, нарочито они специјализовани за извођење конкретних SEO задатака, целу индустрију учиниле бржом, ефикаснијом и далеко одрживијом.
Стога, није питање да ли овакве ресурсе треба користити, него на који начин то оптимално извести.
На другој страни ове медаље налазе се зебње везане за чињеницу да AI платформе постепено истискују традиционалне претраживаче као уобичајено средство за навигацију интернет простором. Овај процес је веома постепен, али и приметан.
SEO индустрија би, суочена са овим проблемом, морала да покаже висок степен прилагодљивости. То, са једне стране, значи обилато коришћење бенефита које ова технологија носи са собом и прилагођавање кључних речи њеним особеностима. Са друге стране, то би било нуђење читаоцима висококвалитетног и растерећеног садржаја обојеног живом речју, обиљем анегдота и креативним нотама, што AI алати још не могу да понуде. Бар не у овом тренутку.