Kako AI i automatski alati menjaju SEO praksu?

FacebookLinkedinEmail
28.04.2025.
Kako AI i automatski alati menjaju SEO praksu?
Ukoliko bismo ovih dana poveli razgovor o bilo kakvom segmentu digitalnog marketinga (uključujući i SEO kao jedan od njegovih osnovnih stubova), stiče se utisak da on ne bi bio moguć bez obaveznog pominjanja veštačke inteligencije. Ova tehnologija je toliko ukorenjena u javni diskurs da se ponekad stiče utisak da je sa nama od postanka interneta.

Ipak, Chat GPT, alat koji je pokrenuo lavinu slobodne upotrebe AI resursa i definisao šta ovih dana mislimo kada kažemo „veštačka inteligencija”, pušten je u široku upotrebu tek 30. novembra 2022. Za ovaj kratak period, AI i visoko automatizovani alati dobro su protresli temelje SEO prakse, izazvali bujicu oprečnih komentara i apokaliptičnih vizija i ostvarili učinak koji je u velikoj meri upitan.

Zaglavljeni između nerealnih očekivanja i nejasnih praktičnih dometa, automatizovani AI alati su ipak uspeli da sebi pronađu mesto u suživotu sa visokim standardima kvaliteta koje forsira vodeći pretraživač Gugl i aktivno (ili bolje rečeno pozitivno) utiču na razvoj SEO prakse. Štaviše, prema jednoj skorijoj anketi, čak 61% ispitanih marketinških stručnjaka izjavilo je da koristi AI alate da bi unapredilo svoje SEO strategije.

Gde se onda veštačka inteligencija i automatski alati nalaze početkom 2025. godine i na koji način se njihov uticaj ogleda na dugoročni razvoj SEO sektora?

Pretraga ključnih reči

Efikasna pretraga ključnih reči je kičma svake suvisle SEO kampanje. Zbog toga je dobro napomenuti da je uobičajena pretraga, koja je uključivala sortiranje pojmova po volumenu pretrage, relevantnosti i težini, bio proces koji je najlakše opisati kao spor i iznurujuć.

Ne bi, onda, trebalo da nas čudi da je IT industrija na ovaj gorući problem odgovorila čitavim nizom kvalitenih alata kao što su Ahrefs, Semrush, Surfer SEO i Frase, koji se u velikoj meri oslanjaju na AI infrastrukturu, a koji su dizajnirani upravo da bi ovaj težak posao rasteretili. Jedna od najvećih prednosti ovih kvalitetnih platformi je to što, pored pretrage i semantičkog grupisanja ključnih reči, pružaju i uvid u nadolazeće trendove, što oglašavačima daje šansu da diktiraju tempo tržišta.

Kako onda ove alatke utiču na budućnost SEO prakse? Odgovor je jednostavan – čistim brojevima.

Manje vremena za pretragu, kao i tačniji rezultati, dovode do povećanja od 45% u organskom saobraćaju i čak 38% više konverzija u slučaju e-komerc sajtova. Ovakvi rezultati znatno utiču na održivost cele industrije.

ChatGPT kao SEO asistent

Do sada smo imali dosta prilike da vidimo koliki su dometi AI alata poput ChatGPT u pogledu pisanja originalnog sadržaja (o tome će biti reči i ovde, nešto kasnije). Ipak, iako (bar za sada) nisu posao kreatora sadržaja doveli u pitanje, široko dostupni AI alati pokazali su se kao veoma svestrani asistenti koji mogu veoma brzo da odrade podugačak spisak redudantih poslova poput istraživanja novih tema, sastavljanja kostura sadržaja, smišljanja naslova, provere gramatike, itd. Uz nešto više truda, ovi alati mogu se podjednako dobro koristiti i za planiranje dugoročnih mapa i klastera sadržaja.

Sve ove stvari mogu zvučati kao sitnice, ali prema mišljenju 86% ispitanih oglašavača, upotreba AI alata za njihovo obavljanje može uštedeti čak sat vremena dnevno, odnosno pet sati nedeljno i 20 sati mesečno. Ovo su već veoma opipljivi brojevi, naročito u uslovima današnje veoma konkurentne SEO industrije. Tim pre što su ChatGPT i slični generativni alati veoma laki za upotrebu i ne zahtevaju učenje „strukovnih” funkcija.

Korišćenje ChatGPT platforme kao preferiranog pretraživača

Ovo je jedan trend koji nam govori da nasleđe AI alata u domenu digitalnog oglašavanja nije uvek ružičasto. Bilo kako bilo, sve veći broj korisnika počeo je da koristi ChatGPT i slične platforme kao preferirani pretraživač u slučaju kada je potrebno dobiti detaljne odgovore na nešto komplikovanija pitanja. Umesto čupanja delova teksta, ili čak korišćenja istaknutih isečaka koji se nalaze na samom vrhu SERP-a, korisnici koji koriste AI alate dobijaju sve odgovore uredno složene na jednom mestu. Tradicionalna SEO industrija još uvek nema način da bude konkurentna ovakvoj efikasnosti.

Ipak, ovo je dobra prilika da se prisetimo stare poslovice koja kaže: „Ako ne možeš da ih pobediš, onda im se pridruži.” U tom slučaju, treba znati da same AI generativne platforme ne proizvode originalan sadržaj i svojim čitaocima često pružaju reference na članke koji su korišćeni za istraživanje.

Fokus SEO industrije, bar u bliskoj budućnosti, trebalo bi da bude korišćenje slobodnijih i konverzacionih ključnih reči koje odgovaraju upitima koje dajemo AI platformama. Isti je slučaj i sa sadržajem koji puštamo u etar. Srećom, zahtevi sa kojima se ovaj put suočavamo veoma su slični onima koje ispunjavamo prilikom kandidovanja za istaknute isečke.

Viši stepen personalizacije sadržaja

Kada je reč o digitalnom marketingu, više personalizacije je uvek bolje. Ovo je još jedna situacija gde AI svojim neograničenim mogućnostima da vam uštedi vreme dolazi do punog izražaja. U jednom skorijem istraživanju 63% oglašavača je izjavilo da je upravo personalizovanje sadržaja putem AI alata dovelo do opipljivih pomaka u pogledu angažmana njihovih ciljanih korisnika.

Stvarna moć AI alata, u ovom slučaju, nije samo u mogućnosti adaptiranja sadržaja tako da odgovara i najužim potrošačkim nišama. Ono što je mnogo bitnije jeste da su ovi resursi u potpunosti opremljeni da samostalno pronađu ili čak predvide ovakve niše.

Niža cena produkcije sadržaja

Ovo je nešto što bi trebalo da se smatra prodrazumevanim, budući da smo već govorili o većoj efikasnosti i uštedi vremena. Zamiljivo je ipak pogledati o kakvim finansijskim benfitima je tačno reč. Prema nedavnom istraživanju, 73% oglašavača je izjavilo da je upotreba AI alata za rešavanje manuelnih zadataka smanjila cenu izvršavanja istih zadataka za čak 30%. Možemo se složiti da je ovaj višak u budžetu više nego izdašan, te da marketinškim agencijama daje dosta prostora da ove novonastale resurse investiraju u druge vitalne oblasti.

Jednostavnije kreiranje sadržaja

Naposletku, osvrnimo se nakratko na ono što većini korisnika pada na pamet kada skraćenice AI i SEO vide zajedno, a to je, naravno, generisanje sadržaja. Kao što smo imali prilike da vidimo, nakon pojave platformi poput ChatGPT, generativni AI alati trenutno nisu u stanju da, bez obimnog ljudskog znanja, kreiraju sadržaj koji bi ispunio visoke standarde koje je propisala kompanija Gugl. Ono što ovi alati, doduše, mogu da urade jeste da napišu veoma upotrebljive nacrte, obave detaljna istraživanja i proizvedu velik broj varijacija na zadatu temu. U ovom trenutku to je više nego dovoljno da se uštede resursi, vreme i finansije slične onima o kojima smo pričali nešto ranije.

Takođe, treba zapamtiti da informacione tehnologije napreduju munjevitom brzinom. Setimo se samo inkrementalnih pomaka napred koja smo viđali u slučaju mobilnih telefona pre eksplozije visokokvalitetnih i lako dostupnih pametnih uređaja koje imamo danas. Generativni AI alati se trenutno suočavaju sa velikim brojem dečjih bolesti, ali ne treba ni za trenutak sumnjati da će ih u jednom trenutku preležati. U tom trenutku, moraćemo ponovo da sumiramo sve teme kojima smo se do sada bavili.

Zaključak

Kada se sve sabere i oduzme, možemo videti da je dosadašnji učinak koji su AI platforme ostvarile u pogledu SEO industrije dominantno pozitivan. Ako ostavimo po strani još uvek veoma izražene limite u pogledu kreiranja novog sadržaja, možemo videti da su AI alati, naročito oni specijalizovani za izvođenje konkretnih SEO zadataka, celu industriju učinile bržom, efikasnijom i daleko održivijom.

Stoga, nije pitanje da li ovakve resurse treba koristiti, nego na koji način to optimalno izvesti.

Na drugoj strani ove medalje nalaze se zebnje vezane za činjenicu da AI platforme postepeno istiskuju tradicionalne pretraživače kao uobičajeno sredstvo za navigaciju internet prostorom. Ovaj proces je veoma postepen, ali i primetan.

SEO industrija bi, suočena sa ovim problemom, morala da pokaže visok stepen prilagodljivosti. To, sa jedne strane, znači obilato korišćenje benefita koje ova tehnologija nosi sa sobom i prilagođavanje ključnih reči njenim osobenostima. Sa druge strane, to bi bilo nuđenje čitaocima visokokvalitetnog i rasterećenog sadržaja obojenog živom rečju, obiljem anegdota i kreativnim notama, što AI alati još ne mogu da ponude. Bar ne u ovom trenutku.

FacebookLinkedinEmail