Комлеко: Прва биљна млекара у Србији

FacebookLinkedinEmail
16.05.2022.
Пријатељице, колегинице и пословне партнерке. Управо те речи најбоље описују Светлану Ћопић и Мају Надеждић, две даме које су покренуле „Комлеко”, прву биљну млекару у Србији. Идеја којом су се водиле била је да потрошачима помогну да се хране здраво нудећи им високо квалитетно, ручно прављено млеко од орашастих плодова.

Како се родила идеја о „Комлеку”?

Светлана Ћопић: Идеја нам je синула на нашем радном месту у једној адвертајзинг агенцији, где смо се и упознале. Мајина замисао је била да се, пошто већ одлично функционишемо заједно, упустимо у некакав предузетнички подухват. Требало је смислити шта би то заправо било.

Што се тиче саме идеје, она је потекла од мене. Од малена сам „на Ви” са месом и намирницама животињског порекла, па сам тако и почела да правим биљна млека. Млека која сам правила била су, по укусу и квалитету, небо и земља у односу на биљна млека која сам могла да пронађем у нашим продавницама. Убрзо сам „заразила” и Мају, која је и сама кренула да их прави, и схватиле смо да би било сјајно да суграђанима понудимо могућност да уживају у најквалитетнијем, свежем биљном млеку.

Маја Надеждић: И онда смо на почетку короне, 2020. године, решиле да покренемо бизнис. Наравно, у том моменту нисмо имале никакву представу како ће људи реаговати, с обзиром на чињеницу да је у питању била потпуна иновација не само на нашем, већ и на  регионалном тржишту.

Светлана Ћопић: Иронично, пандемија нам је помогла да коначно почнемо. Пре тога смо, због бројних обавеза, непрестано одлагале,: те у понедељак, те следеће недеље... Али, онда нас је корона задесила и све је на тренутак стало. Ја сам била убеђена да ће све то трајати свега месец дана, па смо се максимално убрзале и за само неколико недеља направиле сајт, дефинисале производе, урадиле амбалажу, дизајн, спремиле текстове за сајт, организовале испоруку, итд. Дословно смо штриклирале све ставке за месец дана.

Маја Надеждић: То, иначе, никад не бисмо стигле!

Светлана Ћопић: Никад! И тако се то десило усред короне.

Које је прво млеко које сте направиле и какве све врсте млека имате у понуди?

Маја Надеждић: Од старта смо биле и те како амбициозне и кренуле смо са четири производа, повратном амбалажом, етикетом налик ниједној другој и многим другима стварима. То је било храбро са наше стране, али „Комлеко” је одмах наишло на прихватање. Након тога смо проширивале асортиман сваких пар месеци.

Светлана Ћопић: Прва млека су била бадем, чоко-лешник, индијски орах и црни сусам, односно црно млеко. Мислим да је лако закључити да обожавамо необичне укусе. Отуда имамо млека: коко-овас, бадем-лаванда, ајурведско златно млеко за куркумом и зачинима… Сви рецепти су наши оригинални, резултат вишегодисшњег експериментисања и усавршавања. Такође, имамо млеко реиши-рогач. Реиши је лековита гљива, тзв. "superfood" (суперхрана), која се у традиционалној кинеској медицини користи за јачање имунитета. Та комбинација нам је пала на памет током пандемијске зиме. Рогач има укус зимских зачина, па смо му додале реиши као "суперхрану".

Имамо мали милион идеја, али настојимо да се обуздамо!

Маја Надеждић: Истовремено треба нагласити да ми све то радимо ручно, од припреме до прављења млека, па то све захтева доста времена.

Осим млека, шта још имате у понуди?

Светлана Ћопић: Недавно смо у асортиман уврстили и сир и јогурт од индијског ораха. То су природно ферментисани производи рађени по истом принципу као и млеко. Дакле, чисти, природни састојци врхунског квалитета. Реч је о правом занатском производу, − сир се прави ручно, а производња једног колута траје неколико дана, како би он напослетку добио одређени облик и укус.

Имате две врсте паковања млека.

Маја Надеждић: Тако је. У понуди имамо флаше од 1 л и 0.7 л.

Светлана Ћопић: Иначе, веома нам је стало да имамо стаклену, повратну амбалажу. Трудиле смо се да нађемо такав облик који подсећа на старе дане када су млекаџије доносиле и остављале млеко испред врата.

Колики је рок трајања вашег млека, имајући у виду да у њему нема никаквих вештачких додатака и конзерванса?

Светлана Ћопић: Оно од чега никада нећемо одустати јесте да наше млеко стигне до купца дословно најсвежије могуће. Ми га правимо по поруџбини и у врло кратком року оно стиже на ваш праг. Време између процеса производње и доставе је свега пар сати. С обзиром на то да не садрже никакве адитиве, нити су пастеризована како би се сачували сви ензими, витамини и остали хранљиви састојци, рок трајања млека је три дана.

Наш темпо испоруке, понедељак-среда-петак, направљен је тако да, на пример, наш претплатник увек има свеже млеко у кући. Што се тиче ферментисаних производа, јогурта и сира, они трају доста дуже.

Обзиром да се производи праве ручно, колико унапред их треба поручити?

Маја Надеждић: Млеко производимо три пута недељно:, понедељком, средом и петком, и неопходно је поручити најкасније дан раније до 17 сати. Сир и јогурт треба да се поруче најкасније до недеље у 17 часова, јер њихову производњу почињемо сваког понедељка.

Како функционише набавка сировина?

Маја Надеждић: Од првог дана смо настојале да имамо проверене добављаче. Након готово две године пословања они су остали исти. Сигурно има и повољнијих добављача, али ми смо остале верне својим, јер сматрамо да квалитет не треба мењати, нити доводити у питање. Када је реч о квалитету, код нас нема компромиса.

Светлана Ћопић: Такође, трудимо се да сарађујемо и са малим произвођачима са којима делимо исте вредности.

Конкретно, непрскану лаванду набављамо од породице из Истре, са малог породичног имања где расте дивље. Са друге стране, за две врсте млека користимо сирови сунцокретов мед, који је веома редак, али има изузетан ефекат на људски организам, који производи мала породична задруга која се према пчелама опходи етички.

Колико месечно произведете млека?

Маја Надеждић: То је тешко рећи зато што варира од доба године, поготово у време поста, али у просеку 300-400 литара.

Известан број људи је интолерантан на кравље млеко, да ли такав проблем постоји и са вашим производима?

Маја Надеждић: Наши купци су често баш људи који нису толерантни на лактозу.

Светлана Ћопић: Такође, постоји разлика између куповног и нашег биљног млека. Ако бисте читали ситна слова на индустријском биљном млеку које можете да нађете у продавницама, открили бисте занимљиву чињеницу која гласи да, на пример, бадемово млеко има свега 2-3% бадема у свом саставу, а да остатак чине ароме, шећери, гума и разни други додаци. Исто важи и за биљне сиреве, у којима се рецептура своди на обичан скроб са трунком орашастих плодова. С друге стране, наша биљна млека имају од 15 до 26% орашастих плодова. То је буквално неупоредиво. Отуда и сама цена производа.

Маја Надеждић: И вреди напоменути да наша стаклена амбалажа чува укус, али и околину, за разлику од пластичне. Јако нас радује што много наших купаца чува амбалажу и враћа је. Људи враћају флаше, за шта их награђујемо са симболичних 30 динара попуста током следеће куповине.

Како се конзумирају ваша млека и каква им је све намена?

Светлана Ћопић: Конзумирају се као и обично млеко. Рецимо, златно млеко је најбоље подгрејати и пити увече.

Маја Надеждић: Лаванда добро дође пред спавање јер делује умирујуће и опушта.

Светлана Ћопић: Што се тиче намене, од наших производа могу да се праве каше и смутији, који су у последње време изузетно популарни, затим потажи, посластице, слана јела, сладолед.….

Маја Надеждић: Све што бисте радили са крављим млеком, почев од конзумирања уз оброк, па до колача, можете радити и са нашим биљним млеком.

Светлана Ћопић: Наше муштерије, рецимо, праве спанаћ са индијским орахом или бадемом. Док, на пример, малишани обожавају чоко-лешник због предивног укуса. Он је потпуно природан: без шећера, адитива, арома. Запахне вас мирис лешника, природне ваниле и органског какаоа и ничега другог.

Наша млека инспиришу наше купце да нам шаљу рецепте и идеје шта праве са њима. На пример, лети га замрзну и те коцкице стављају у кафу, правећи "ice coffee".

Колико млека у просеку купци наручују и колико сте ви у могућности да испоручите?

Маја Надеждић: Што се просека тиче, већина наших купаца пазари два млека, гледајући да комбинују класик и егзотично млеко.

Светлана Ћопић: Рецимо, имали смо испоруку за отварање једне изложбе у галерији X Vitamin, где смо доставиле 100 флашица  коктела white russian са нашим млеком од бадема. Спремне смо за све изазове!

Ко све чини вашу клијентелу?

Светлана Ћопић: Ми смо доста спонтано ушле у посао, слушајући срце, а не некаква истраживања тржишта, па нам је било веома интересантно да откријвамо ко су људи који купују наше производе. Упознале смо читав један нови свет. Поред кафетерија, људи интолерантних на лактозу и оних који воде рачуна о свом здрављу и избегавају индустријске производе и адитиве, ту су и пословни људи, као и људи који из етичких разлога не желе да конзумирају намирнице животињског порекла.

Наши купци имају стандард и умеју да препознају квалитет, бринући тиме о себи. Важно је напоменути да, без обзира на натпросечну цену млека, наши купци нису људи који „живе на високој нози”. Не, то су људи којима је квалитет на првом месту, посебно у исхрани.

Како сте дошли до првих клијената?

Светлана Ћопић: Мноштво производа у продавници здраве хране су паковани и брендирани на исти калуп, сугеришући онима који нису њихова публика да нису укусни. Нама је циљ био да направимо бренд који ће сугерисати дијаметрално супротно, а то је да је биљна храна изузетно укусна, те да буде привлачан људима који се тако иначе не хране.

Маја Надеждић: Прво смо комуницирале путем друштвених мрежа, тј. Инстаграма. Користиле смо само дигиталне канале и, наравно, маркетинг „од уста до уста”, који је проверено један од најбољих видова препоруке.

Светлана Ћопић: И веб-сајт који нам је неизмерно помогао. У овом тренутку komleko.rs је наша једина и најважнија продавница. Иначе, изабрале смо .rs домен зато што смо се на самом почетку дефинисале као мала београдска млекара и хтеле смо да нагласимо то локално порекло. Стога, нисмо ни размишљале да узмемо .com, већ смо хтеле да нагласимо да смо ми одавде, из овог града.

У трећој години пословања обично следи експанзија. Да ли планирате нове производе или ширење пословања?

Маја Надеждић: Иако ми функционишемо на територији ширег центра града, непрестано добијамо упите од људи ван Београда који би желели да пробају наше производе, тако да дефинитивно размишљамо о проширењу на друге веће градове у Србији и, зашто не, у региону. Међутим, то захтева извесне промене у процесима производње и дистрибуције.

Светлана Ћопић: То је следећи корак, који изискује инвестиције и грантове. До сада смо радиле тзв. bootstrapping, прецизније Маја и ја смо све финансирале. Проширење тржишта захтева ипак озбиљнија средства. Индустрија биљних млека је у огромној експанзији и, чак и код нас, бележи раст од 50%  сваке године.

Маја Надеждић: То потврђује да будућност припада здравој, биљној храни и да се све више људи окреће производима који им доносе најбоље из природе.

Погледајте причу Светлане Ћопић и Маје Надеждић на Јутјуб каналу РНИДС-а:

 

FacebookLinkedinEmail