Product Discovery технике су кључне за идентификацију корисничких потреба и осигуравање да производ који развијате решава праве корисничке проблеме. Најпознатије Product Discovery технике омогућавају тимовима да открију шта корисници заиста желе, да тестирају идеје пре него што уложе значајна средства, и да развој производа оптимизују према стварним потребама тржишта.
Да ли имам добру идеју за производ?
Потврда тога да је ваша идеја добра и да је ваш производ нешто што крајњи корисници желе, као и да сте разумели да ће ваш производ задовољити потребе купаца пре него што уопште кренете да га развијате јесу злата вредне информације које би свако пожелео да има. Технике Design Thinking и Jobs to be Done су две важне Product Discovery технике које вам помажу да откријете шта ваш производ заиста треба да пружи корисницима.
Design Thinking води вас кроз процес емпатије, дефинисања проблема, идеације, прототипизације и брзог тестирања, како бисте добили повратне информације о својој производној идеји и створили могућност да производ унапредите у раној фази. Разумети потенцијалне недостатке или добре стране производа, односно добити одговор на питање да ли би крајњи корисници користили ваш производ, драгоцено је, посебно на почетку, јер може спречити промашене инвестиције, али и омогућити да коначни производ буде пријемчивији крајњим корисницима.
Jobs to be Done методологија помаже вам да сагледате које послове корисници желе да обаве, па им је потребан ваш производ, односно да разумете зашто би корисници заправо користили ваш производ. Када сте у позицији да разумете потребе крајњих корисника и мотиве који стоје иза тога, налазите се у много бољој позицији за развој производа који испуњава те потребе на прави начин.
Идеја није ваша, али се од вас очекује да је спроведете?
(ИТ сервисне компаније)
Никада не прихватате беспоговорно све што вам клијент каже. Важно је разумети стварне проблеме које треба решити, шта је резултат који треба да постигнемо и коју вредност он треба да донесе. Неретко се дешава да клијенти доносе одлуке о развоју производа иза затворених врата, без консултације са крајњим корисницима о томе како тај производ треба да изгледа, а корисник је, на крају дана, тај који треба да користи производ. Пре почетка рада на пројекту израде производа покушајте да разумете потребе и захтеве бизниса, али и потребе и очекивања крајњих корисника, како бисте били сигурни да развијате производ који ће задовољити све те критеријуме. И овде технике Product Delivery помажу и пружају алат за остваривање тих циљева.
Кроз алате попут 5 Why’s, техником постављања узастопних питања, можете открити изворне потребе (енг. root cause) и понудити решење које заиста има вредност.
Комуникација је кључ успешног развоја производа!
Идеја постаје производ тек када се спроведе у дело. Развој не обављају исти људи који су учествовали у процесу креирања идеје и дефинисања производа. Да би осигурали успешан развој производа, веома је важно да сви учесници у развоју производа у потпуности разумеју потребе бизниса, потребе крајњих корисника и начин на који је планирано задовољење тих потреба. Када обезбедите такву врсту разумевања, допринос који развојни тим даје је многоструко већи од просте израде производа. Они тада учествују и у анализи решења, препознају евентуалне недостатке у плану, али су и у могућности да предложе додатна унапређења која, на основу својих пређашњих искустава, могу да примене. Када сви учесници имају заједничко разумевање, могуће је лако и једноставно препознати приоритете и дефинисати „МВП решења”, као и израдити мапе развоја производа. Product Discovery технике пружају алат за остваривање комуникације која за резултат има овакву врсту заједничког разумевања од стране свих учесника.
User Story Mapping техника помаже развојном тиму да разуме потребе бизниса, препозна потребе крајњих корисника, као и да сагледа ширу слику производа и открије могуће пропусте и недостатке предложеног решења. Impact Mapping омогућава вам да боље разумете како ваш производ или иницијатива доприносе пословним циљевима и које су све акције потребне за остваривање производа, односно које све функционалности производ треба да има.
Коначно, успешан развој производа није могућ без јасне комуникације. Квалитетна комуникација унутар тима и са клијентима осигурава да сви раде према истом циљу.
Најпознатије Product Discovery технике:
- Lean Startup приступ (Build-Measure-Learn циклус)
- Смањује ризик од неуспеха јер се заснива на континуираном учењу и прилагођавању производних идеја потребама тржишта.
- Design Thinking
- Ставља корисника у центар развоја и помаже у креирању решења која су прилагођена стварним потребама.
- User Interviews (Интервјуи са корисницима)
- Директна повратна информација која помаже тиму да схвати шта корисници заиста желе и како користе производ.
- Surveys и упитници
- Помаже у добијању широког прегледа мишљења и понашања корисника, што може бити драгоцено за доношење одлука.
- Prototyping
- Омогућава брзо тестирање идеја с корисницима и прилагођавање према њиховим повратним информацијама.
- А/Б Тестирање
- Омогућава прецизно мерење утицаја различитих решења на корисничко понашање.
- Impact Mapping
- Помаже у идентификацији кључних актера, њихових улога и задатака које морају обавити како би производ који има вредност био успешно испоручен.
- Jobs to Be Done (JTBD)
- Помаже у разумевању стварних циљева корисника, а не само њихових функционалних захтева.
- User Personas
- Помаже тимовима да развију дубље разумевање различитих сегмената корисника и како да креирају производе који ће им најбоље одговарати.
- User Story Mapping
- Помаже тиму да разуме шта корисницима заиста треба и како организовати развој функционалности на начин који рефлектује приоритете корисника.
Све ове технике помажу у стварању производа који су прилагођени потребама корисника и који тимовима омогућавају да смање ризик од неуспеха кроз бољи фокус на истраживање и валидацију идеја пре него што уђу у фазу развоја. Применом ових техника на својим пројектима можете унапредити процес развоја производа. Срећно!
Вања Ал-Халиди, Product delivery консултант
Jош пуно корисних савета релевантних за ваше пословање можете погледати на снимку вебинара: