Ренесанса домена у доба пандемије

FacebookTwitterLinkedinEmail
12/08/2020
Renesansa internet domena u doba pandemije

Прошло је више од шест месеци у овој веома необичној години, и сваком „доменџији“ је јасно да ова 2020. ни по чему није налик на претходну. Промена начина рада, понашања и уопште, пресељење многих ствари на интернет утицало је да се ситуација изазвана пандемијом короне увелико одрази и на тржиште домена.

Шира слика – е-трговина и интернет око нас

Сасвим је сигирно да је у целом свету приметна промена и да је е-трговина доживела процват у доба пандемије. Према истраживању Research and Markets објављеном 30. јуна 2020, наводи се да је око 50% свих купаца у свету више користило дигиталне или онлајн методе плаћања него пре пандемије. Наводи се да су убедљиви победници међу методама плаћања такозвани е-новчаници (E-Wallets) и бесконтактне картице. Наравно, од земље до земље варирају методи плаћања, те на пример око 67% купаца у Канади бира плаћање онлајн кредитним картицама, у Великој Британији купци више воле онлајн плаћања дебитним картицама, док је у Италији неприкосновен Пејпал.

Према подацима Народне банке Србије, у Србији је у првом тромесечју 2020. године забележено 3,98 милиона трансакција преко интернета, што је 48,13% више него у истом периоду 2019. У куповини преко интернета код домаћих продаваца, у првом кварталу ове године, забележена су 2,54 милиона трансакција у динарима, што је 82,19% више него у истом периоду прошле године. Треба истаћи да је НБС увела и инстант платни систем QR кодовима, који све више постаје преферирани начин плаћања код нас. Дакле, пандемија је направила велики преокрет у начину плаћања у Србији и „погурала“ онлајн плаћање. И привреда је доживела трансформацију, посебно током ванредног стања, неке гране су претрпеле озбиљне ударце (угоститељство, туризам...), а неке гране су прешле на онлајн платформе (едукација), те је држава својим мерама покушала да помогне привреди.

Корона.домени

Први и одмах видљиви ефекат пандемије на тржишту домена могао се одмах приметити по броју новорегистрованих назива домена који садрже реч „корона“ или неку варијацију назива вируса. За .rs доменски простор, ово је представљало само статистичку грешку (око 30 домена), али на светском нивоу то није било тако.

У случају домена које држи Afilias, о великим променама известио нас је у свом блогу директор те познате доменске компаније. Он је детаљније обрадио случај генеричког домена .info, али се могу приметити и резултати везани за све TLD којима управља тај велики приватни регистар. У првих пет месеци ове године, Afilias је забележио више од милион нових регистрација назива домена, а најпопуларнији код њих био је .info. Више од 5.000 назива домена је регистровано у .info доменском простору који имају неку комбинацију имена у вези са пандемијом (covid, virus, corona…). Око 10% свих домена који су регистровани пружали су локалне информације о коронавирусу (CoronaVirusHaiti.info, CovidPH.info ...).

Слично као и код .info, само у току треће недеље марта регистровано је тачно 6.000 назива домена у вези са коронавирусом, у свим TLD. У свом извештају објављеном крајем марта, софтверска кућа Check Point објавила је да добар део тих 6.000 назива домена отвара несигурне и малициозне сајтове. Наиме, више од  2.200 сајтова на тим називима домена су сумњиви, а 93 потврђено малициозни и опасни. Такође, у истом извештају наведено је да је од јануара до марта регистровано више од 16.000 назива домена који у називу садрже „corona“ или „covid“.

Још веће бројке приказују резултати истраживања компаније Mark Monitor објављеног средином марта. Истраживачи су регистровали више од 100.000 назива домена који се односе на пандемију, са стопом од 4.000 дневно од тренутка када је Светска здравствена организација прогласила пандемију 11. марта. Интересантно је да су сајтове под овим називима домена сврстали по намени у само три категорије: владини и пословни, шпекулативни и малициозни сајтови.

Веома живо је било и на секундарном тржишту назива домена, где је примећена повећана понуда назива са комбинацијама речи „covid“ и „corona“. Амерички GoDaddy, један од највећих ICANN овлашћених регистара на свету (и власник coronavirus.com), увео је забрану препродаје назива домена који садрже речи „corona“ и „covid“. Слично је реаговао и Namecheap, познати продавац, који је током марта забранио препродају назива домена који садрже „covid“ и „corona“, а тај тренд на секундарном тржишту домена следио је и Dan.com, једно од највећих места за препродају назива домена. Он је чак обрисао 1.400 оваквих назива домена, сматрајући да је у овом тренутку астрономска зарада неетичка и за њих неприхватљива. Одличан преглед секундарног тржишта и уопште пораст регистрације назива домена може се наћи у овом блогу.

Овако је било глобално, а да видимо како је било локално. CENTR је урадио истраживање у 12 европских ccTLD регистара и објавио га средином априла. У првом кварталу регистрована су тачно 6.164 назива домена везана за пандемију, а укупно је регистрована 751.000 назива домена у истом периоду и у истој групи регистара. Да ситуација буде занимљивија, тек 26% од тих „корона“ назива домена имало је неки садржај – остали су били паркирани или „у изградњи“. Дакле, утицај оваквих назива домена на број нових регистрација није значајан код ccTLD. У свом другом истраживању, у групи од 25 ccTLD регистара, CENTR је дошао до нових занимљивих информација и објавио их средином маја: рецимо, само у априлу, у односу на исти месец прошле године, број новорегистрованих назива домена порастао за 20%.

Пораст регистрације

Иако се чини да ccTLD домени, за разлику од gTLD, нису имали изражен „лов на ковид називе домена“, ситуација је ипак била врло повољна по њих. Многи послови су се пребацивали на интернет, што је допринело великом броју новорегистрованих назива домена невезаних за пандемију. Рецимо, један од већих ccTLD регистара, Nominet (.uk, са око 10 милиона назива домена), приметио је неуобичајен пораст регистрације нових назива домена у априлу, мају и јуну, а што се може видети по њиховој статистици овде. У ова три месеца, број нових регистрација је скакао за 6,5% у априлу у односу на април 2019. године, 38,5% у мају, и 54% у јуну, гледано за само трећи ниво (.co.uk ). Проценат обнове назива домена није се драстично променио: први квартал 2019. је идентичан првом кварталу 2020. године - 75%. За други квартал, Nominet је направио тромесечни прозор (април, мај и јун) у коме су сви истекли називи домена могли бити обновљени (тек по истеку „прозора“ се бришу из базе).

Сличне мере су донели и остали европски регистри, страхујући од пада потражње у пандемији, немогућност обнове и првенствено желећи да заштите регистранте. Код тих мера (које је донео и сам ICANN), притисак је преношен на овлашћене регистре. Они су морали, из кућних услова, да промене и уприличе свој аутоматизовани софтвер новим правилима регистрације, што је често био тежак задатак. Пресек примењених промена услова регистрације дао је CENTR за своје чланство. Било је и других мера, које су се тицале самог садржаја веб-сајтова – пример је Јужна Африка, где је држава прописала да сви сајтови који користе назив домена .za, морају да имају линк ка званичном државном сајту.

Српски сценарио

Као ни пандемија, ни ови трендови нису заобишли Србију - РНИДС је забележио такође раст у броју назива домена. Ево РНИДС-ове статистике изражене у процентима за првих шест месеци ове године:

 

2020.

2019.

2018.

2017.

Нови (%)

10,02%

9,48%

9,65%

9,52%

Обрисани (%)

7,14%

6,98%

7,14%

7,21%

Обнова (%)

92,86%

93,02%

92,86%

92,79%

У 2020. је, у првих шест месеци, забележен највећи број новорегистрованих назива домена у поређењу са истим периодима у последње три године, и износи 10,02% укупног броја назива домена регистрованих претходне године. Статистика још показује да у првих шест месеци ове године није било никакве потребе за било каквим мерама заштите регистраната какве су применили поједини регистри, јер је постотак обрисаних просечан у односу на претходне три године. Ту тврдњу додатно учвршћује и постотак обнова назива домена у односу на све који су пристигли на обнову, и он је просечан у односу на исти период у задње три године. Закључак је јасан – у  у Србији је потражња назива домена порасла упркос ванредном стању и пандемији.

Криминал прати паре

Како се продаја и проток новца „преселио“ на интернет, то је, наравно, пратио и криминал. Phishing сајтови су се намножили, а спам са темом короне је постао уобичајена ствар. Као што се може видети у извештају CENTR, забринути ccTLD регистри су покушавали да реше ту ситуацију на разне начине. Јавили су се и нови облици криминала попут малициозних сајтова који су повезани са Гугл алатом за онлајн састанке – софтверска кућа Check Point објавила је да је регистровано 1.700 нових назива домена који користе реч zoom у прва три месеца ове године, од којих је 4% малициозно и опасно -а посетиоце. Како је вруће било „на терену“ можда најбоље описује блог групе експерата Cyber Threat Coalition. Углавном, модерни криминалци су користили нове идеје и нове методе за своје циљеве, о чему се у отвореном писму изјаснио и директор ICANN-а, указујући на заштитне мере које су предузели. 

Необично лето

Веома турбулентан период и нагла промена у начину живота и пословања донели су доста доброг доменима. Потражња је већа, али и сама важност. Као по закону инерције, очекујемо да ће се овај тренд наставити и да ће описане специфичности тржишта домена остати на снази све док траје пандемија. Уосталом, цифре за јул показују да ово није тек још једно „мирно доменско лето“ и доколица на плажи, већ наставак пандемијске ренесансе домена.

FacebookTwitterLinkedinEmail