
Они су одавно почели да размишљају у правцу коришћења мобилних уређаја да би унапредили своју понуду и начин на који се представљају корисницима са свих страна планете. Управо због тога данас схватају да је значај адекватне оптимизације сајтова за кориснике мобилних уређаја веома важан и приступају овом процесу промишљено, практично и ефикасно. И Гугл је препознао ову промену и у складу са њом прилагодио своје алгоритме, због чега данас пре свега истиче сајтове који су прилагођени мобилним уређајима. Оптимизација за мобилне уређаје више није опција, већ императив раста и развоја ваше фирме током 2025. године, независно од тога где се налазите, шта радите и колико је она велика.
Дакле, како мобилни уређаји утичу на оптимизацију и SEO, и које ствари морате да знате да бисте и ви осетили предности овог тренда?
Еволуција индексирања
Гугл је скоро десет година радио на свом новом принципу индексирања, а верзија која је напокон скоро у потпуности намењена мобилним уређајима – популарно названа mobile-first индексирање – пуштена је у рад 2023. године. Од 2015. до тада Гуглови стручњаци радили су на томе да целу филозофију на основу које ради овај претраживач пребаце на нови систем који, приликом индексирања и рангирања, користи мобилну верзију одређеног сајта. Сада када је цео посао завршен можемо да будемо сигурни да ће у будућности сајтови који су направљени за кориснике који користе мобилне уређаје бити доступнији приликом претраге и да ће се појављивати на првој страни Гугла. Они други ће пак морати да се суоче са великим падом видљивости и популарности, што ће утицати не само на то како ће корисници долазити до њих, већ и на то какву ће зараду те компаније моћи да очекују.
Сајтови који се данас развијају морају да буду планирани тако да укључују тај mobile-first приступ већ од самог почетка, односно од првих корака дизајна и кодирања, што подразумева да су ствари као што су брзина учитавања странице, дизајн који се лако мења и корисничко искуство постали приоритет. Ова еволуција такође утиче на то како се креира садржај, а међу обавезним стварима данас се истичу текстови са краћим и лако проходним пасусима, визуелно привлачне слике и графике, те навигација која је прилагођена додиру на мобилним уређајима.
Поред тога, структурирани подаци и технички SEO елементи који су прилагођени мобилним уређајима – слике мале величине, подешени viewport и видео-садржај који се брзо учитава, између осталог – постају кључни за све компаније које желе да мобилне верзије њихових сајтова буду једнако корисне, информативне и функционалне као и верзије које су доступне на рачунарима.
Промена понашања корисника и другачија претрага
Мобилни уређаји не утичу само на ажурирања Гугловог алгоритма за рангирање, већ врло конкретно мењају и начин на који људи претражују и конзумирају садржај током 2025. године. Данас се велика већина претрага на Гуглу обавља на паметним телефонима, а те претраге често траже брзе, корисне и практичне одговоре. Људи користе мобилне уређаје за локалне претраге, гласовне команде и претраживања која обављају док ходају или су окупирани неким другим активностима, што значи да и SEO стратегије морају да се прилагоде овим обрасцима понашања.
Компаније које желе да током ове и наредних година привуку што више купаца и корисника морају да се усредсреде на хватање микро-тренутака, односно оних прилика у којима корисници желе да нешто сазнају, ураде или купе одмах, без одлагања. Ако прихватите идеју да је сврха мобилне претраге то да се дође до правог одговора у само неколико секунди, моћи ћете да направите садржај који је прилагођен потребама корисника и у правом тренутку даје одговор на њихов упит.
На пример, ресторани који желе да оптимизују своју SEO стратегију за мобилне кориснике могу да представе меније који се лако читају, одреде кључне речи које су везане за локацију или дају могућност директног контакта и наручивања преко мобилног уређаја. Овако корисницима дају могућност да донесу брзу одлуку и изаберу баш ту компанију уместо свих доступних алтернатива, а тако они временом долазе до највеће зараде.
Улога гласовне претраге
Са порастом популарности виртуелних асистената гласовна претрага постала је уобичајена функција мобилних уређаја. Данас, оптимизација за гласовну претрагу више није нешто ново и неуобичајено, већ је то једна од кључних компоненти сваке добре SEO стратегије. За разлику од традиционалних претрага које се базирају на уносу текста, гласовни упити су обично дужи, разговорнији и формулисани у форми питања. Ово доводи до пораста употребе техника обраде природног језика у истраживању кључних речи и креирању садржаја, а само компаније које схвате важност ове компоненте моћи ће у будућности да рачунају на пораст зараде.
Савремени сајтови морају да се оптимизују да би подржали потребу корисника за гласовним претрагама, а то подразумева истицање исечака који сумирају обимне текстуалне садржаје, одељка за често постављана питања и кључних речи које се постављају у форми гласовних порука. Гласовна претрага такође наглашава потребу за брзим страницама које су прилагођење коришћењу на мобилним уређајима јер корисници који користе овај вид претраге очекују брзе, концизне и прецизне одговоре. Зато је важно да се прилагодимо овом тренду и да искористимо његове могућности да нас доведе до нових купаца и клијената.
Брзина мобилних страница
Брзина учитавања страница одувек је била важна за SEO, али ако говоримо о претрази на мобилним уређајима, морамо да схватимо да је она од пресудног значаја. Током ове године, претраживачи још више наглашавају значај који имају Core Web Vitals, метрике које мере перформансе учитавања, интерактивност и визуелну стабилност одређених сајтова. Савремени корисници мобилних уређаја очекују да се сајтови учитају у року од само неколико секунди, а сви који се баве развојем страница на интернету морају да буду свесни да период учитавања који је дужи од четири или пет секунди знатно повећава стопу напуштања странице.
Срећом, постоје алати који могу да се испоставе као веома корисни у домену брзине учитавања страница – између осталих, треба истаћи Google Page Speed Insights – јер пружају увид у перформансе сајтова на мобилним уређајима, омогућавајући компанијама да брзо примете проблеме и реше их. Компресовање слика, манипулација кеш меморијом прегледача и минимизација Јаваскрипта (JavaScript) само су неке од техника које могу да побољшају време учитавања садржаја. Мобилни корисници такође другачије реагују на садржај који им се представља и воле једноставна и практична решења пре него визуелно привлачне садржаје. Стога, оптимизација корисничког искуства не само да побољшава рангирање, већ и повећава ангажман корисника и претвара их у нове купце и клијенте.
Локални SEO и мобилне претраге
Мобилни уређаји су променили принцип на основу ког функционише локални SEO, учинивши га једним од најважнијих аспеката дигиталног маркетинга у 2025. години. Већина локалних претрага сада долази од стране корисника мобилних уређаја, који често траже брза решења, попут „ресторани у близини” или „најбољи фризер у граду”. Оптимизација за локални SEO укључује редовно ажурирање Гугл бизнис профила (Google Business Profile), коришћење кључних речи везаних за локацију и подстицање корисника да оставе позитивне рецензије и коментаре који ће бити приказани на Гуглу.
Поред тога, Schema Markup помаже претраживачима да прикажу мноштво информација – адресе, бројеви телефона и радно време – директно у резултатима претраге. Мобилни корисници очекују брз приступ овим информацијама, а компаније које их ефикасно пружају стичу предност над конкурентима. Продавнице и компаније које се баве пружањем услуга морају да инсистирају на томе да њихови подаци на интернету заиста одражавају стварно стање (локација, радно време, понуда и слично) јер то може директно довсти до повећања броја посета и продаје.
Вештачка интелигенција и персонализација
Вештачка интелигенција наставља да обликује и мења SEO стратегије, а она данас игра још значајнију улогу у индивидуалном представљању резултата мобилне претраге. Претраживачи користе вештачку интелигенцију како би разумели понашање корисника, њихове жеље и контекст, пружајући резултате који су брзи, корисни и релевантни.
То значи да компаније које желе да дођу до нових купаца морају да инсистирају на динамичним и индивидуализованим искуствима садржаја који задовољавају различите сегменте корисника. Алати који раде на принципу машинског учења помажу стручњацима за маркетинг да анализирају податке о корисницима који користе мобилну претрагу, чиме се откривају обрасци понашања који пружају вредне информације у вези са стратегијама претраге. Вештачка интелигенција такође покреће четботове, личне препоруке и предиктивне функције претраге, чинећи сајтове привлачнијим за мобилне кориснике, а употребом ових технологија предузећа могу да побољшају своје SEO перформансе, али и да унапреде свој однос према корисницима и дођу до савршеног искуства за све.
Закључак
Током 2025. године свима је постало јасно да су мобилни уређаји дошли у центар дигиталног искуства, обликујући начин на који људи претражују и купују различите ствари. Као резултат тога, оптимизација за мобилне уређаје више није једна од важних SEO пракси, већ вероватно апсолутно најважнија пракса у овим оквирима. Будућност SEO индустрије лежи у мобилним уређајима, а сви који прихвате ту чињеницу што пре моћи ће да се позиционирају на Гуглу боље од своје конкуренције. Зато, започните овај процес што пре!