
У моменту када се чинило да без друштвених мрежа нема видљивости, а самим тим ни опстанка, бренд је послао јасну поруку − да не жели да буде део негативног утицаја друштвених медија на ментално здравље. Одлука је образложена бригом о менталном здрављу корисника, посебно младих, и противљењем алгоритамским моделима који, како су навели, „штете, а не помажу”.
Четири године касније, питање је – да ли је LUSH платио цену своје етичке одлуке или је пронашао нови пут који би могли следити и други.

Краткорочни губици, дугорочне вредности
Иако конкретни финансијски подаци који би директно повезали пад прихода са повлачењем са друштвених мрежа нису објављени, познато је да је у годинама након повлачења LUSH бележио пад продаје на неким тржиштима, посебно у САД. Међутим, из компаније поручују да нису очекивали брзе резултате, већ да улажу у поверење купаца кроз доследност и вредности које пропагирају.
Лаш се окренуо другим каналима: садржају у складу са SEO, властитим мејлинг листама, PR кампањама, директној продаји у продавницама и задржавању високе стопе лојалности кроз офлајн искуство. И што је најважније – наставио је да гради снажан бренд у који људи верују, чак и када нису свакодневно изложени његовим садржајима.
Веб-сајт као дигитална осовина
Један од кључних ослонаца LUSH-ове anti-social стратегије био је и – веб-сајт. Њихова одлука да уложе у сопствене канале комуникације уместо да зависе од платформи које не контролишу вратила је фокус на значај интернет домена и власништва над садржајем.
За разлику од друштвених мрежа које су изнајмљен простор – променљив, непредвидив и алгоритамски контролисан – веб-сајт је ваша дигитална срж. Власништво над доменом и садржајем омогућава потпуну контролу над корисничким искуством, подацима и презентацијом бренда. LUSH је показао да веб-сајт, правилно развијен и интегрисан са другим каналима (имејл, SEO, е-комерц), може постати централна тачка комуникације и продаје, без потребе за свакодневним играњем алгоритамске игре.
За многе брендове – посебно оне који граде дугорочну репутацију – улагање у сопствени сајт и јачање дигиталног идентитета кроз стабилан, препознатљив домен постаје кључан стратешки потез. У времену када се власништво над пажњом корисника пресипа из дана у дан, стабилност домена и аутономија коју доноси имају већу вредност него икада пре.
Година 2025: Да ли је етика одржива у дигиталном маркетингу?
Трка за пажњом корисника никада није била већа као у 2025. Алгоритамске игре, микро видео-формат, мноштво садржаја и борба за сваки секунд пажње – све то тера брендове да буду свеприсутни и брзи. Истовремено, све је више гласова који указују на засићеност и губитак поверења у дигиталне платформе.
Да ли у таквом окружењу може да се опстане без друштвених мрежа? Технички – може. Комерцијално – уз огроман труд и прецизну стратегију. Морално – можда баш сада више него икада пре.
Али то није пут за сваког. LUSH је имао луксуз јаког бренда, лојалне базе и глобалне препознатљивости. Мали и средњи ритејлери, посебно они који се ослањају на онлајн продају, тешко да могу да занемаре канале који свакодневно генеришу промет. Ипак, и они могу да бирају како/начин на који : да ли прате трендове по сваку цену, или граде мање инвазиван, етички одговорнији приступ.
(Анти)социјални маркетинг – време за редефинисање?
Друштвене мреже нису нестале, оне су алат. Питање је како их користимо. LUSH-ова одлука јесте екстремна, али отвара простор за разговор о дигиталној хигијени, аутентичности и дугорочним вредностима.
Ако сте већ годинама присутни у дигиталном простору (а претпоставимо да јесте) – можда је време да се не запитате да ли треба да напустите мреже, већ како да их користите боље, искреније и по мери својих вредности.
Закључак
LUSH није нестао јер је отишао са мрежа. Напротив – преживео је јер је знао ко је, шта представља и зашто то ради. То је оно што многи брендови данас заборављају у бескрајној трци за лајкове.
У 2025. години, присуство на мрежама није гаранција успеха, исто као што одсуство не значи неуспех. Кључно питање више није где сте присутни, већ шта радите с том присутношћу – и да ли она гради вредност која траје.
Ако имате јак бренд, снажан веб-сајт и јасан идентитет кроз сопствени интернет домен – не зависите од хирских алгоритама. Зависите од себе. А то је данас вероватно најздравији могући дигитални модел.
Будућност дигиталног пословања можда неће бити anti-social, али сигурно ће бити – про-мисао. А можда је баш сад тренутак да бирамо стратегије које не траже like, share и save – већ остављају траг.