Roberto Baressi: Тридесетогодишња традиција израде кошуља

FacebookLinkedinEmail
16.01.2023.
robertobaressi.rs
За њих су кошуље породични бизнис, који траје више од 30 година. Тамо где је њихов отац стао, ту су Драгана Милановић и њена сестра наставиле даље, и то у виду бренда Roberto Baressi. Оне се баве израдом кошуља по мери од само најбољих тканина, које клијенти препознају и радо им се враћају.

Када је настао Roberto Baressi?

Драгана Милановић: Заправо, ова фирма датира из давне 1990. године и основао ју је мој отац. Додуше, она се данас доста разликује од те првобитне. Испрва, фирма се бавила само услужним шивењем за стране брендове, што је тада било и те како популарно. Првенствено смо радили за италијанске брендове, уз које смо и „испекли” занат.

Када смо 2013. године сестра и ја дошле на чело предузећа, ми смо га у потпуности трансформисале. Прекинуле смо да радимо за друге. То је било исувише стресно и комплексно. Хтеле смо да изградимо сопствени бренд са постојећим знањем. И тако је све кренуло.

Овај бизнис није пролазна фаза за нас. Јако нам је стало до њега, као и свега што га чини: од материјала, преко производа, до запослених. Од неописивог значаја је да запослени и клијенти буду задовољни док успут граде ову причу.

Зашто сте одлучили да преузмете фирму?

Драгана Милановић: Силом прилика, тачније, због здравствених проблема отац је морао да се пензионише и није нам било друге. Нисмо желели да фирма остане само на папиру. Иако сам предузетничко дете, ја сам ипак била још „зелена”. Међутим, знала сам да не желим да радим у италијанској компанији у којој сам радила две године након завршеног Филолошког факултета.

Како су изгледали нови почеци?

Драгана Милановић: У том тренутку нисмо имали домаће тржиште. Све што је отац радио, то је било за извоз. Дакле, нисмо имали ни производ. Но, оно што јесмо имали, а што није било занемарљиво, јесте „knоw-hоw” и апаратуру. И поред тога, ја лично сам морала доста успут да учим. Имала сам велику срећу да сам на развојном путу срела неколико особа, чије ми је искуство у бизнису било од немерљивог значаја.

Тада када смо почели имали смо свега троје запослених. На пример, ја сам радила по 16 сати дневно, обављајући све послове: од набавке материјала до продаје артикала. Данас је прича другачија. Имамо четири радње, интернет продавницу и 30-ак запослених.

Која је највећа „кочница” у вашем послу?

Драгана Милановић: Иста као и у сваком послу у Србији, а то је мањак знања. Код нас је тексилна индустрија крајње запостављена. Наравно да и даље постоје врсни моделари, али они су старог кова, а индустрија је изузетно напредовала.

Притом, кошуље су врло специфичан одевни предмет. Поврх свега, израда кошуља по мери је релативно нов концепт у Србији, док у Милану и Лондону то знање постоји већ стотину година. Стога смо приморани да знање „увозимо” тако што сарађујемо са иностраним консултантима. Они, поред тога што су ангажовани од стране великих светских брендова, раде и на нашим кројевима.

Рецимо, пре годину-две у посети нам је био један старији италијански консултант. Он је предавач у школи, чији је кадар далеко супериорнији од нашег. Иначе, кошуљама се бави преко 50 година и ми смо остали забезекнути његовим знањем. Одмах нам је постало кристално јасно колико ми не знамо. Чак и ситнице и финесе праве значајну разлику. Његово знање и искуство помогло нам је да направимо искорак.

При изради конфекцијске одеће сарађујемо са две шведске консултанткиње. Ми њима шаљемо готов производ, а оне га анализирају до танчина. На крају нам га враћају назад, заједно са својим мишљењем и закључком, које ми покушавамо да применимо.

Дакле, највише „кубуримо” са знањем.

Који се све одевни предмети налазе у вашем асортиману?

Драгана Милановић: Срж нашег бизниса су кошуље. Израђујемо кошуље по мери, али правимо и конфекцијске бројеве. Дакле, у понуди имамо мушке и женске кошуље. На то су се некако спонтано надовезале женске хаљине.

Мимо тога, засновали смо сарадњу са неколико страних брендова, чији смо заступници. Примера ради, сарађујемо са холандским брендом Secrid, који су познати по новчаницима за картице. С друге стране, имамо врхунске италијанске биоодрживе наочаре за сунце. Такође, ту су и португалске ципеле, које одишу квалитетом.

Дакле, сваки бренд са којим сарађујемо је комплементаран нашим производима. Пре свега по питању квалитета и генералне вредности, а под тим подразумевамо да је клијент на првом месту. Чим су потрошачи препознали те брендове, одмах су постали и наши клијенти.

Шта чини добру мушку кошуљу?

Драгана Милановић: Уско сарађујући са Италијанима, доста смо научили о тканини, вештини и квалитету. Рецимо, код њих је велики акценат на тканини. Она мора да буде фина и деликатна, те нежна према кожи. Укратко, добру мушку кошуљу чини квалитетан материјал и подједнако квалитетан крој.

Колико има простора за иновације у изради кошуља по мери?

Драгана Милановић: Унедоглед. Примера ради, увођењем дугмића од шкољки и новог шава, ви имати потпуно нови комад одеће. И ми сваке године настојимо да направимо корак напред по питању иновација. Тренутно смо у процесу дигитализације. Дакле, све што се некада цртало ручно, сада се пребацује у дигитални формат.

Иначе, из године у годину се трудимо да будемо бољи. То је наша филозофија.

Да ли имате у плану да уврстите у понуду још неке одевне предмете?

Драгана Милановић: Да, главни приоритет су нам кашмирски џемпери доказаног квалитета, као и зимски капути – такође од „Ћерутијевог” кашмира – који буквално милују кожу.

Увек настојимо да неким иновацијама заинтересујемо људе. Рецимо, летос су хит биле вишебојне вунене мајице, које су за сва годишња доба: лети хладе, а зими греју. Поред тога што се слажу уз све, одају и утисак луксуза.

Ко су ваши клијенти?

Драгана Милановић: То су људи од 30 година па надаље који доста путују и умеју да препознају квалитет. Све у свему, то је врло узак круг људи.

Где све имате продавнице?

Драгана Милановић: Испрва смо отворили локал у Крунској 42, који је дуго био наша једина продавница. Но, ширењем посла у виду израде кошуља по мери, нисмо више могли у њега да „станемо”, па смо га поделили у два: једна за даме, један за господу.

Поврх тога, имамо продавницу на првом спрату Тржног центра „Делта сити”, али и тек отворену у центру града, тачније, у Поп Лукиној 1. Потоњи смо покренули зато што смо сматрали да је странцима лакше да се снађу у самом центру града.

Да ли продајете у иностранству?

Драгана Милановић: Крајње спорадично. Међутим, једном када се заврше одређени интерни процеси, замисао је да се позабавимо изласком на европско тржиште.

Где се могу наручити кошуље по мери?

Драгана Милановић: У радњама у Крунској и Поп Лукиној се могу наручити кошуље по мери. Пожељно је заказати термин како не би дошло до гужве, али примамо и ненајављене клијенте. На лицу места се бира материјал, крој, те се узима мера. Кошуље шијемо у атељеу у Његошевој и испручујемо их клијентима у распону од 10 до 15 дана.

Како је пандемија утицала на вас?

Драгана Милановић: То је био велики преседан, првенствено зато што нисмо знали шта нас тачно чека. Међутим, та пандемија је нама указала на ствари које нису функционисале како треба. У коначници, корона је помогла нашем бизнису.

Да ли користите друштвене мреже?

Драгана Милановић: Када смо кретали, имали смо ограничени буџет. Заправо, то су била наша лична средства, која се ни у једном случају нису могла назвати позамашним. И нашли смо се на раскрсници: уложити у локацију, или у материјал, или у маркетинг. Како Инстаграм није био оно што је данас, ми смо одлучили да уложимо у материјал и израдимо што квалитетније кошуље.

Исте године смо отворили локал у Белвилу, који је у датом тренутку био слободан. Поврх тога, радња је била јако завучена, па смо морали да смислимо како да привучемо људе. То смо учинили тако што смо на Фејсбуку рекламирали нашу тадашњу страницу косуље.рс. И на тај начин смо приволели прве клијенте. Дакле, друштвене мреже и маркетинг су нам одувек били важни, с тим да се сада улажу доста већа средства и то нам доноси знатно веће резултате.

Ипак, Инстаграм је сада главни канал на друштвеним мрежама. Штавише, корисници наручују путем приватних порука.

Колико сајт и интернет продавница значе вашем бизнису?

Драгана Милановић: Када смо сви били „под кључем”, сви клијенти су „нагрнули” на интернет продавницу, која је показала свој пун потенцијал. Срећа у несрећи је била што смо ми већ имали усликану колекцију за пролеће и лето те 2020, коју смо брже-боље поставили на сајт. Пре тога, сајт нам је служио чисто информативно, док је интернет продавница радила изузетно слабо.

Елем, са појавом пандемије, почело је да се купује искључиво онлајн. Ми смо настојали да будемо максимално предусетљиви, те да одобравамо било какве замене, што је изградило поверење код клијената.

Месечни промет интернет продавнице је био у рангу физичке радње, што није било нимало занемарљиво. Стога смо почели да форсирамо онлајн продају, али не само ми. Сви брендови су увидели важност интернет продаје.

Зашто сте одабрали .rs домен?

Драгана Милановић: Када смо 2013. године преузели фирму, тада смо први пут и покренули сајт. Штавише, он је претходио отварању првог локала. Мислим да је мој зет, који је сувласник бренда Roberto Baressi, а иначе програмер по струци, одговоран за то што смо одабрали .rs. Верујем да је он препознао значај тог домена.

Први сајт је био на адреси kosulje.rs зато што смо желели да ми будемо први резултат за ту кључну реч. Заправо, то је био случај донедавно, када смо отпочели процес ребрендирања, који још увек траје. Нови сајт на адреси robertobaressi.rs доступан је већ неколико месеци, док стари преусмерава ка актуелном. То је потврда да смо у потпуности посвећени изградњи бренда и ничега другог.

 

 

FacebookLinkedinEmail