Roberto Baressi: Tridesetogodišnja tradicija izrade košulja

FacebookLinkedinEmail
16.01.2023.
robertobaressi.rs
Za njih su košulje porodični biznis, koji traje više od 30 godina. Tamo gde je njihov otac stao, tu su Dragana Milanović i njena sestra nastavile dalje, i to u vidu brenda Roberto Baressi. One se bave izradom košulja po meri od samo najboljih tkanina, koje klijenti prepoznaju i rado im se vraćaju.

Kada je nastao Roberto Baressi?

Dragana Milanović: Zapravo, ova firma datira iz davne 1990. godine i osnovao ju je moj otac. Doduše, ona se danas dosta razlikuje od te prvobitne. Isprva, firma se bavila samo uslužnim šivenjem za strane brendove, što je tada bilo i te kako popularno. Prvenstveno smo radili za italijanske brendove, uz koje smo i „ispekli” zanat.

Kada smo 2013. godine sestra i ja došle na čelo preduzeća, mi smo ga u potpunosti transformisale. Prekinule smo da radimo za druge. To je bilo isuviše stresno i kompleksno. Htele smo da izgradimo sopstveni brend sa postojećim znanjem. I tako je sve krenulo.

Ovaj biznis nije prolazna faza za nas. Jako nam je stalo do njega, kao i svega što ga čini: od materijala, preko proizvoda, do zaposlenih. Od neopisivog značaja je da zaposleni i klijenti budu zadovoljni dok usput grade ovu priču.

Zašto ste odlučili da preuzmete firmu?

Dragana Milanović: Silom prilika, tačnije, zbog zdravstvenih problema otac je morao da se penzioniše i nije nam bilo druge. Nismo želeli da firma ostane samo na papiru. Iako sam preduzetničko dete, ja sam ipak bila još „zelena”. Međutim, znala sam da ne želim da radim u italijanskoj kompaniji u kojoj sam radila dve godine nakon završenog Filološkog fakulteta.

Kako su izgledali novi počeci?

Dragana Milanović: U tom trenutku nismo imali domaće tržište. Sve što je otac radio, to je bilo za izvoz. Dakle, nismo imali ni proizvod. No, ono što jesmo imali, a što nije bilo zanemarljivo, jeste „know-how” i aparaturu. I pored toga, ja lično sam morala dosta usput da učim. Imala sam veliku sreću da sam na razvojnom putu srela nekoliko osoba, čije mi je iskustvo u biznisu bilo od nemerljivog značaja.

Tada kada smo počeli imali smo svega troje zaposlenih. Na primer, ja sam radila po 16 sati dnevno, obavljajući sve poslove: od nabavke materijala do prodaje artikala. Danas je priča drugačija. Imamo četiri radnje, internet prodavnicu i 30-ak zaposlenih.

Koja je najveća „kočnica” u vašem poslu?

Dragana Milanović: Ista kao i u svakom poslu u Srbiji, a to je manjak znanja. Kod nas je teksilna industrija krajnje zapostavljena. Naravno da i dalje postoje vrsni modelari, ali oni su starog kova, a industrija je izuzetno napredovala.

Pritom, košulje su vrlo specifičan odevni predmet. Povrh svega, izrada košulja po meri je relativno nov koncept u Srbiji, dok u Milanu i Londonu to znanje postoji već stotinu godina. Stoga smo primorani da znanje „uvozimo” tako što sarađujemo sa inostranim konsultantima. Oni, pored toga što su angažovani od strane velikih svetskih brendova, rade i na našim krojevima.

Recimo, pre godinu-dve u poseti nam je bio jedan stariji italijanski konsultant. On je predavač u školi, čiji je kadar daleko superiorniji od našeg. Inače, košuljama se bavi preko 50 godina i mi smo ostali zabezeknuti njegovim znanjem. Odmah nam je postalo kristalno jasno koliko mi ne znamo. Čak i sitnice i finese prave značajnu razliku. NJegovo znanje i iskustvo pomoglo nam je da napravimo iskorak.

Pri izradi konfekcijske odeće sarađujemo sa dve švedske konsultantkinje. Mi njima šaljemo gotov proizvod, a one ga analiziraju do tančina. Na kraju nam ga vraćaju nazad, zajedno sa svojim mišljenjem i zaključkom, koje mi pokušavamo da primenimo.

Dakle, najviše „kuburimo” sa znanjem.

Koji se sve odevni predmeti nalaze u vašem asortimanu?

Dragana Milanović: Srž našeg biznisa su košulje. Izrađujemo košulje po meri, ali pravimo i konfekcijske brojeve. Dakle, u ponudi imamo muške i ženske košulje. Na to su se nekako spontano nadovezale ženske haljine.

Mimo toga, zasnovali smo saradnju sa nekoliko stranih brendova, čiji smo zastupnici. Primera radi, sarađujemo sa holandskim brendom Secrid, koji su poznati po novčanicima za kartice. S druge strane, imamo vrhunske italijanske bioodržive naočare za sunce. Takođe, tu su i portugalske cipele, koje odišu kvalitetom.

Dakle, svaki brend sa kojim sarađujemo je komplementaran našim proizvodima. Pre svega po pitanju kvaliteta i generalne vrednosti, a pod tim podrazumevamo da je klijent na prvom mestu. Čim su potrošači prepoznali te brendove, odmah su postali i naši klijenti.

Šta čini dobru mušku košulju?

Dragana Milanović: Usko sarađujući sa Italijanima, dosta smo naučili o tkanini, veštini i kvalitetu. Recimo, kod njih je veliki akcenat na tkanini. Ona mora da bude fina i delikatna, te nežna prema koži. Ukratko, dobru mušku košulju čini kvalitetan materijal i podjednako kvalitetan kroj.

Koliko ima prostora za inovacije u izradi košulja po meri?

Dragana Milanović: Unedogled. Primera radi, uvođenjem dugmića od školjki i novog šava, vi imati potpuno novi komad odeće. I mi svake godine nastojimo da napravimo korak napred po pitanju inovacija. Trenutno smo u procesu digitalizacije. Dakle, sve što se nekada crtalo ručno, sada se prebacuje u digitalni format.

Inače, iz godine u godinu se trudimo da budemo bolji. To je naša filozofija.

Da li imate u planu da uvrstite u ponudu još neke odevne predmete?

Dragana Milanović: Da, glavni prioritet su nam kašmirski džemperi dokazanog kvaliteta, kao i zimski kaputi – takođe od „Ćerutijevog” kašmira – koji bukvalno miluju kožu.

Uvek nastojimo da nekim inovacijama zainteresujemo ljude. Recimo, letos su hit bile višebojne vunene majice, koje su za sva godišnja doba: leti hlade, a zimi greju. Pored toga što se slažu uz sve, odaju i utisak luksuza.

Ko su vaši klijenti?

Dragana Milanović: To su ljudi od 30 godina pa nadalje koji dosta putuju i umeju da prepoznaju kvalitet. Sve u svemu, to je vrlo uzak krug ljudi.

Gde sve imate prodavnice?

Dragana Milanović: Isprva smo otvorili lokal u Krunskoj 42, koji je dugo bio naša jedina prodavnica. No, širenjem posla u vidu izrade košulja po meri, nismo više mogli u njega da „stanemo”, pa smo ga podelili u dva: jedna za dame, jedan za gospodu.

Povrh toga, imamo prodavnicu na prvom spratu Tržnog centra „Delta siti”, ali i tek otvorenu u centru grada, tačnije, u Pop Lukinoj 1. Potonji smo pokrenuli zato što smo smatrali da je strancima lakše da se snađu u samom centru grada.

Da li prodajete u inostranstvu?

Dragana Milanović: Krajnje sporadično. Međutim, jednom kada se završe određeni interni procesi, zamisao je da se pozabavimo izlaskom na evropsko tržište.

Gde se mogu naručiti košulje po meri?

Dragana Milanović: U radnjama u Krunskoj i Pop Lukinoj se mogu naručiti košulje po meri. Poželjno je zakazati termin kako ne bi došlo do gužve, ali primamo i nenajavljene klijente. Na licu mesta se bira materijal, kroj, te se uzima mera. Košulje šijemo u ateljeu u NJegoševoj i ispručujemo ih klijentima u rasponu od 10 do 15 dana.

Kako je pandemija uticala na vas?

Dragana Milanović: To je bio veliki presedan, prvenstveno zato što nismo znali šta nas tačno čeka. Međutim, ta pandemija je nama ukazala na stvari koje nisu funkcionisale kako treba. U konačnici, korona je pomogla našem biznisu.

Da li koristite društvene mreže?

Dragana Milanović: Kada smo kretali, imali smo ograničeni budžet. Zapravo, to su bila naša lična sredstva, koja se ni u jednom slučaju nisu mogla nazvati pozamašnim. I našli smo se na raskrsnici: uložiti u lokaciju, ili u materijal, ili u marketing. Kako Instagram nije bio ono što je danas, mi smo odlučili da uložimo u materijal i izradimo što kvalitetnije košulje.

Iste godine smo otvorili lokal u Belvilu, koji je u datom trenutku bio slobodan. Povrh toga, radnja je bila jako zavučena, pa smo morali da smislimo kako da privučemo ljude. To smo učinili tako što smo na Fejsbuku reklamirali našu tadašnju stranicu kosulje.rs. I na taj način smo privoleli prve klijente. Dakle, društvene mreže i marketing su nam oduvek bili važni, s tim da se sada ulažu dosta veća sredstva i to nam donosi znatno veće rezultate.

Ipak, Instagram je sada glavni kanal na društvenim mrežama. Štaviše, korisnici naručuju putem privatnih poruka.

Koliko sajt i internet prodavnica znače vašem biznisu?

Dragana Milanović: Kada smo svi bili „pod ključem”, svi klijenti su „nagrnuli” na internet prodavnicu, koja je pokazala svoj pun potencijal. Sreća u nesreći je bila što smo mi već imali uslikanu kolekciju za proleće i leto te 2020, koju smo brže-bolje postavili na sajt. Pre toga, sajt nam je služio čisto informativno, dok je internet prodavnica radila izuzetno slabo.

Elem, sa pojavom pandemije, počelo je da se kupuje isključivo onlajn. Mi smo nastojali da budemo maksimalno predusetljivi, te da odobravamo bilo kakve zamene, što je izgradilo poverenje kod klijenata.

Mesečni promet internet prodavnice je bio u rangu fizičke radnje, što nije bilo nimalo zanemarljivo. Stoga smo počeli da forsiramo onlajn prodaju, ali ne samo mi. Svi brendovi su uvideli važnost internet prodaje.

Zašto ste odabrali .rs domen?

Dragana Milanović: Kada smo 2013. godine preuzeli firmu, tada smo prvi put i pokrenuli sajt. Štaviše, on je prethodio otvaranju prvog lokala. Mislim da je moj zet, koji je suvlasnik brenda Roberto Baressi, a inače programer po struci, odgovoran za to što smo odabrali .rs. Verujem da je on prepoznao značaj tog domena.

Prvi sajt je bio na adresi kosulje.rs zato što smo želeli da mi budemo prvi rezultat za tu ključnu reč. Zapravo, to je bio slučaj donedavno, kada smo otpočeli proces rebrendiranja, koji još uvek traje. Novi sajt na adresi robertobaressi.rs dostupan je već nekoliko meseci, dok stari preusmerava ka aktuelnom. To je potvrda da smo u potpunosti posvećeni izgradnji brenda i ničega drugog.

 

 

FacebookLinkedinEmail