„Anti-social” strategija: Može li se u 2025. poslovati bez društvenih mreža?

FacebookLinkedinEmail
25.07.2025.
anti-social strategija
Džek Konstantajn, direktor za digitalne tehnologije u britanskom kozmetičkom brendu LUSH odlučio je, 2021. godine, da povuče drastičan potez – ugasio je profil brenda na Fejsbuku, Instagramu, Tik-toku i Snepčetu.

U momentu kada se činilo da bez društvenih mreža nema vidljivosti, a samim tim ni opstanka, brend je poslao jasnu poruku − da ne želi da bude deo negativnog uticaja društvenih medija na mentalno zdravlje. Odluka je obrazložena brigom o mentalnom zdravlju korisnika, posebno mladih, i protivljenjem algoritamskim modelima koji, kako su naveli, „štete, a ne pomažu”.

Četiri godine kasnije, pitanje je – da li je LUSH platio cenu svoje etičke odluke ili je pronašao novi put koji bi mogli slediti i drugi.

https://www.instagram.com/lush

Kratkoročni gubici, dugoročne vrednosti

Iako konkretni finansijski podaci koji bi direktno povezali pad prihoda sa povlačenjem sa društvenih mreža nisu objavljeni, poznato je da je u godinama nakon povlačenja LUSH beležio pad prodaje na nekim tržištima, posebno u SAD. Međutim, iz kompanije poručuju da nisu očekivali brze rezultate, već da ulažu u poverenje kupaca kroz doslednost i vrednosti koje propagiraju.

Laš se okrenuo drugim kanalima: sadržaju u skladu sa SEO, vlastitim mejling listama, PR kampanjama, direktnoj prodaji u prodavnicama i zadržavanju visoke stope lojalnosti kroz oflajn iskustvo. I što je najvažnije – nastavio je da gradi snažan brend u koji ljudi veruju, čak i kada nisu svakodnevno izloženi njegovim sadržajima.

Veb-sajt kao digitalna osovina

Jedan od ključnih oslonaca LUSH-ove anti-social strategije bio je i – veb-sajt. NJihova odluka da ulože u sopstvene kanale komunikacije umesto da zavise od platformi koje ne kontrolišu vratila je fokus na značaj internet domena i vlasništva nad sadržajem.

Za razliku od društvenih mreža koje su iznajmljen prostor – promenljiv, nepredvidiv i algoritamski kontrolisan – veb-sajt je vaša digitalna srž. Vlasništvo nad domenom i sadržajem omogućava potpunu kontrolu nad korisničkim iskustvom, podacima i prezentacijom brenda. LUSH je pokazao da veb-sajt, pravilno razvijen i integrisan sa drugim kanalima (imejl, SEO, e-komerc), može postati centralna tačka komunikacije i prodaje, bez potrebe za svakodnevnim igranjem algoritamske igre.

Za mnoge brendove – posebno one koji grade dugoročnu reputaciju – ulaganje u sopstveni sajt i jačanje digitalnog identiteta kroz stabilan, prepoznatljiv domen postaje ključan strateški potez. U vremenu kada se vlasništvo nad pažnjom korisnika presipa iz dana u dan, stabilnost domena i autonomija koju donosi imaju veću vrednost nego ikada pre.

Godina 2025: Da li je etika održiva u digitalnom marketingu?

Trka za pažnjom korisnika nikada nije bila veća kao u 2025. Algoritamske igre, mikro video-format, mnoštvo sadržaja i borba za svaki sekund pažnje – sve to tera brendove da budu sveprisutni i brzi. Istovremeno, sve je više glasova koji ukazuju na zasićenost i gubitak poverenja u digitalne platforme.

Da li u takvom okruženju može da se opstane bez društvenih mreža? Tehnički – može. Komercijalno – uz ogroman trud i preciznu strategiju. Moralno – možda baš sada više nego ikada pre.

Ali to nije put za svakog. LUSH je imao luksuz jakog brenda, lojalne baze i globalne prepoznatljivosti. Mali i srednji ritejleri, posebno oni koji se oslanjaju na onlajn prodaju, teško da mogu da zanemare kanale koji svakodnevno generišu promet. Ipak, i oni mogu da biraju kako/način na koji : da li prate trendove po svaku cenu, ili grade manje invazivan, etički odgovorniji pristup.

(Anti)socijalni marketing – vreme za redefinisanje?

Društvene mreže nisu nestale, one su alat. Pitanje je kako ih koristimo. LUSH-ova odluka jeste ekstremna, ali otvara prostor za razgovor o digitalnoj higijeni, autentičnosti i dugoročnim vrednostima.

Ako ste već godinama prisutni u digitalnom prostoru (a pretpostavimo da jeste) – možda je vreme da se ne zapitate da li treba da napustite mreže, već kako da ih koristite bolje, iskrenije i po meri svojih vrednosti.

Zaključak

LUSH nije nestao jer je otišao sa mreža. Naprotiv – preživeo je jer je znao ko je, šta predstavlja i zašto to radi. To je ono što mnogi brendovi danas zaboravljaju u beskrajnoj trci za lajkove.

U 2025. godini, prisustvo na mrežama nije garancija uspeha, isto kao što odsustvo ne znači neuspeh. Ključno pitanje više nije gde ste prisutni, već šta radite s tom prisutnošću – i da li ona gradi vrednost koja traje.

Ako imate jak brend, snažan veb-sajt i jasan identitet kroz sopstveni internet domen – ne zavisite od hirskih algoritama. Zavisite od sebe. A to je danas verovatno najzdraviji mogući digitalni model.

Budućnost digitalnog poslovanja možda neće biti anti-social, ali sigurno će biti – pro-misao. A možda je baš sad trenutak da biramo strategije koje ne traže like, share i save – već ostavljaju trag.

FacebookLinkedinEmail