Гуглове надоградње алгоритма претраге

Е-пословање Сајтови

Гугл жели да остане лидер на пољу интернет претраживања. Иако вам звучи невероватно да се ова компанија бори за опстанак, реалност је управо таква. Технологија се развија и мења понашање корисника. Примарна места окупљања су друштвене мреже, где се на нивоу препорука и директне комуникације долази до жељених одговора. Други угао гледања на област претраживања је сурови бизнис. Гугл има притисак акционара да настави да зарађује од претраге било кроз огласе или кроз промоцију сопствених сервиса (Google FlightsGoogle ShoppingGoogle MapsGoogle News…).

 

У индустрији интернет претраживања влада велика борба брендова и појединаца. Високе позиције на Гуглу доносе посете, посете доносе финансијску добит кроз увећану продају роба и услуга. Управо због тога се јављају различите злоупотребе процеса испоручивања резултата претраге. Фирме и појединци се труде да преваре алгоритам и да манипулишу резултатима претраживања. То Гуглови инжењери редовно детектују и спречавају да се поново догоди тако што ажурирају алгоритам.

 

Гугл годишње направи више од хиљаду промена. Последњи подаци говоре да су током 2021. године радили осам измена на дан.

 

Неке измене имају краткотрајан период важења и могу се сматрати експериментима док друге трајно остају уграђене у алгоритам.

Какви су ефекти?

Надоградња алгоритма промени распоред сајтова на резултатима претраге или уведе нове елементе на страницу која приказује резултате. На пример, за неке упите ти нови елементи могу бити Јутјуб видео-снимци или мапе са локацијама фирми које су релевантне на кориснички упит. 

 

Ако је досад SERP (Search Engine Results Page) на себи имао само приказ класичних линкова, а данас, након надоградње, SERP садржи више визуелних елемената, тада власници сајтова најчешће примете пад посета јер добар део кликова одлази на те нове елементе који привлаче пажњу. 

 

Грубо, све надоградње можемо поделити у три групе:

  1. Оне које доносе скок позиција и посета
  2. Оне које доносе пад позиција и губитак посета
  3. Оне које праве минималне промене

Најчешће се догоди да ажурирање остане неприметно, односно да донесе минималне промене. 

 

Неколико пута годишње (два до три пута) догоди се велико ажурирање, такозвани Google Core Update. Ово су дани значајних турбуленција на резултатима претраге. Ажурирање „језгра” често траје и по неколико недеља јер је Гуглу потребно време да нов софтвер активира на великој количини локација и језика.

 

Наравно, ефекат је увек индивидуалан. Једно ажурирање донесе пад неком/извесном броју сајтова, док други сајтови након истог ажурирања доживе скок позиција и посета.

Где можете пратити најаве будућих промена?

У последње време Гугл је подигао ниво комуникације са SEO заједницом и јавношћу, те редовно најављује надолазећа ажурирања. Такође, на свом блогу и Твитер налогу труде се да помогну власницима сајтова да лакше савладају изазове наступајућих промена.

 

Ретко ће вам дати детаљно објашњење шта одређено ажурирање тачно погађа јер ипак желе да одрже конкурентност и од јавности сачувају начине функционисања свог алгоритма претраге.

 

Ако желите да читате и пратите информације о Гугловој претрази, онда вам препоручујемо да посетите блог Google Webmaster и налог на Твитеру Search Liaison.

Једнократнa и ажурирања у реалном времену

Још један начин на који можемо поделити измене је по начину функционисања.

 

Постоје две врсте:

  • ажурирања која константно раде у реалном времену
  • ажурирања која се примене на одређеном узорку

Прва врста функционише тако што се нов софтвер примени на резултатима претраге и од тог тренутка остане трајно активан. Ако сте, на пример, претрпели пад позиција, можете уложити време на исправке грешака и чим ваше измене буду видљиве алгоритму, он ће их одмах регистровати и у реалном времену ваш сајт почиње да се опоравља.

 

Насупрот томе, када се примени друга врста надоградње, измене остају трајне док Гуглови инжењери не одлуче да поново промене софтвер. Ако направите измене након ове врсте ажурирања, онда опоравак сајта нећете остварити одмах. Мораћете да чекате месеце и месеце док се алгоритам не ажурира поново под овим и сличним критеријумима.

 

Многе фирме и сајтови не могу да издрже дугорочан пад посета, губитак прихода и, нажалост,интернет је пун прича о угашеним бизнисима и пројектима које је „убила“ нека Гуглова надоградња.

 

У следећим поглављима представљамо неколико значајних ажурирања алгоритма претраге.

Google Panda

Панда алгоритам је први пут пуштен 2011. године и до сада је доживео велики број измена. Сада функционише у реалном времену, док се раније чекало на периодична ажурирања да би се видели ефекти радова на сајту.

 

Основна функција алгоритма Панда је елиминација страница које имају садржај ниског квалитета или имају лоше корисничко искуство. Панда примарно анализира да ли је садржај преузет са других сајтова, да ли страница има довољну количину садржаја или пласира такозвани „танак садржај“ (енг. thin content). 

 

Такође, Панда ће вас казнити ако имате хипероптимизован садржај натрпан кључним речима. Још један индикатор да ваш садржај није квалитетан јесте ситуација у којој се корисник, по доласку на сајт, одмах враћа на резултате претраге.

 

За опоравак је важно да израђујете оригиналан садржај који потпуно одговара на кориснички упит, да немате дупли садржај и да редовно елиминишете странице које имају танак садржај.

Google Pingvin

Надоградња је пуштена у априлу 2012. године. Ово је измена која је направила једну од највећих промена на резултатима претраге. Пингвин кажњава сајтове који имају велику количину нерелевантних линкова, линкове са такозваних „фарми долазних линкова”, линкове који користе исту фразу када упућују ка вашем сајту… Ако вас је казнио Пингвин онда имате проблема са off-site SEO параметрима и квалитетом линкова који упућују ка вашим страницама.

 

Од септембра 2016. године, Пингвин је интегрисан у језгро алгоритма претраге и он сада функционише у реалном времену.

 

То је одлична вест јер је опоравак могућ релативно брзо. Не чека се нова надоградња алгоритма да би се промене виделе на резултатима претраге.

Google Rank Brain

Rank Brain је донео дубљу имплементацију вештачке интелигенције у језгро алгоритма.

 

Ова измена служи за испоруку резултата претраге за све оне упите за које нема SEO оптимизованог садржаја

 

Процена је да обрађује 15% свих претрага на Гуглу. Алгоритам константно учи и мери успешност испоручених резултата и очекује се да, за неколико година, буде главни фактор рангирања.

 

Rank Brain не тражи странице које имају тачно написан текст корисничког упита него се труди да разуме намеру корисника и испоручи најбоље могуће резултате.

 

На пример, ако тражите „ресторани у близини”, онда Гугл не тражи која страница има овако написан текст (вероватно нема таквих страница), већ алгоритам анализира упит и испоручује одговарајуће резултате. Особа тражи ресторане око своје локације. Ако сте у Новом Саду, Нишу, Краљеву…, онда ћете добити резултате са мапом и приказом локација најближих ресторана. Резултати су потпуно различити у зависности од локације одакле радите претрагу.

Google EMD

Ово је надоградња која је имала за циљ да смањи SEO вредност домена који у свом називу имају кључне речи (Exact Match Domain, EMD). Често се догађало да су власници сајтова намерно куповали овакве домене да би добили SEO корист. Гугл је то увидео и овим ажурирањем умањио њихов значај. Сада је боље покренути сајт на домену који има назив бренда него низ кључних речи.

 

На пример ако се бавите продајом ауто-делова, онда нема смисла покренути prodaja-auto-delova-kragujevac.info, већ је много боље купити кратак .rs домен који у називу садржи име ваше фирме.

Page Speed Update

Брзина учитавања страница је међу најбитнијим оценама квалитета сајтова. И корисници и претраживачи воле да добију садржај у што краћем времену. Да би мотивисао власнике сајтова да пораде на брзини, Гугл је још од 2010. године предност на резултатима претраге давао оним страницама које су брже. Није то никада био доминантан фактор позиција, али је у многим ситуацијама доносио превагу.

 

Од 2018. Гугл и званично уводи брзину као значајан фактор рангирања и даје власницима сајтова детаљна упутства како да унапреде перформансе сајта. 

Google Top Heavy

Гугл је 2014. ажурирао своје алгоритме како би умањио позиције сајтова који пласирају превише банера и реклама изнад прелома, односно на првом екрану који корисници отворе (енг. аbove the fold). Раније се сумњало да је сличан фактор био део Панда ажурирања, али је 2014. утврђено постојање овог засебног ажурирања.  

„Medic“ Core Update

Ово је врло значајна надоградња која је направила један од већих поремећаја на резултатима претраге. Наиме, за упите који се тичу медицинских и финансијских садржаја Гугл је одлучио да примени агресивно филтрирање. Садржаји који су написани од стране проверених стручњака са јаким ауторитетом и експертизом добили су већу видљивост. 

 

Алгоритам прави комплексне упоредне анализе сајтова и аутора садржаја у циљу провере аутентичности извора и аутора. Удар се највише осетио у области медицине, па је ово ажурирање добило назив Medic.

Закључак

Гугл сигурно неће престати да агресивно мења свој алгоритам претраге. Већ у овом тренутку инжењери или нешто постављају на интернет или планирају будуће промене.

 

Ако сте у трци против Гугла, онда је мала шанса да победите. Уместо савета да стално пратите најаве надолазећих промена и да се трудите да удовољите Гуглу, препорука би била да се од почетка фокусирате на корисника. 

 

Ако вашем кориснику садржајем дате одговоре на питања, направите сајт функционалним и обезбедите квалитетно корисничко искуство, уз природну и етичку промоцију вашег бренда, онда можете бити сигурни да вас тренутне и наредне надоградње Гугловог алгоритма веровано неће погодити на негативан начин.

Ненад Пантелић

Ненад је стручњак за оптимизацију сајтова на претраживачима. Такође се бави оглашавањем на интернету, као и поставком система за мерење посета и понашања корисника. Од 2009. године у раду са домаћим и иностраним клијентима кроз руке му је прошло на стотине сајтова. За себе каже да се...

Више о аутору →

Прочитајте и