Kada samostalno praviti sajt a kada tražiti uslugu profesionalca

FacebookTwitterLinkedinEmail
19/11/2020
Kreiranje vebsajta

Pre nego što uopšte krenemo u priču ko treba da napravi vaš sajt, evo nekoliko razloga zašto uopšte u 2020/2021. godini treba da ga imate:

1. Ako sklapate poslove ili klijenti treba da vas kontaktiraju, prvo mesto gde će vas potražiti jeste Gugl pretraga.

Da li biste želeli da neko sa kim tek treba da sarađujete shvati da ne može da proveri osnovne podatke o vama? Danas kada se sve ubrzano premešta na internet, poverenje između dve strane jeste prioritet modernog poslovanja. Stoga, ne dozvolite da prva slika o vama bude negativna.

Imati svoj sajt čini, u najmanju ruku, da izgledate profesionalnije.

2. Zabluda: „Imam profil na društvenim mrežama, ne treba mi sajt“.

Dosta ljudi je u prethodnom periodu napravilo poslovne uspehe koristeći samo društvene mreže. Tako imamo priliku da vidimo razne stranice, profile, naloge koji vrše usluge ili prodaju proizvode na društvenim mrežama. I dobro im ide. Međutim, svaka društvena mreža ima svoje cikluse: u početku stimuliše kreatore sadržaja, ima veliki organski rič (doseg), da bi, kada dostigne odgovarajući broj korisnika, počela da domet smanjuje i uvodi instituciju plaćenog oglašavanja. 

Znači, vi tu radite i prihvatate uslove koje vam drugi nameću i na koje ne možete da utičete. Shodno tome, ne treba se uvek oslanjati na resurse koji nisu vaši, već treba navikavati kupce ili klijente da koriste medije koje vi imate i čiji sadržaj vi kontrolišete, a to je upravo vaš sajt.

3. Vi uređujete prikaz svojih usluga i proizvoda na način na koji vi želite.

Na vašem sajtu vi određujete izgled, stavljate akcente na određene proizvode ili usluge, pratite svoju ciljnu grupu, optimizujete sadržaj i još mnogo toga. Mnoge ove stvari niste u mogućnosti da radite ako sajt nemate, samim tim povećavate sebi troškove a smanjujete potencijalne rezultate.

4. Sajt može da vam privuče nove klijente preko Gugla. 

Optimizacija za pretraživače (SEO) je nešto što je danas postalo must have kada govorimo o izradi sajta. Ona vam omogućava da, ako imate dobru poziciju za određene ključne reči, klijenti sami pronalaze vas kroz pretragu. Ovakvi klijenti su takozvani hot leads, odnosno klijenti koji su već zainteresovani za usluge koje nudite, pa je tako i stopa konverzije daleko veća. To je način da vaš sajt danonoćno radi za vas.

5. Testimonijali su veoma bitna stvar.

Mada se često zaboravlja, iskustva drugih ljudi, ako su autentična, mogu da nagovore posetioce da potraže vaš proizvod ili vašu uslugu. Format, strukturu ili poziciju testimonijala na sajtu možete sami odrediti.

Shodno svemu gorenavedenom, da li možemo sajt da uradimo samostalno ili nam je potrebna usluga profesionalca?

Krećem u izradu samostalno

Hrabar potez. Hajde da vidimo benefite i mane. Na netu se danas nalazi dosta platformi koje nam, uz pomoć page builder (editor za kreiranje stranica) principa, omogućavaju da brzo i jednostavno sastavimo sajt. Tu su Squarespace, Weebly, Wix. Tu je takođe Vordpres (WordPress) koji, iako nije page builder platforma već sistem za upravljanje sadržajem (CMS - Content management system), u novije vreme sve više ima mogućnost da instalacijom određenih tema ili page builder dodataka dobijete upravo ovu funkciju.

Potrebno vam je samo malo kreativnosti, hosting i domen, ili pretplata, i imate svoj sajt. Jednostavno, zar ne?

E, sada ovde stoji začkoljica. Vi ste napravili nešto, ali s obzirom na to da najčešće ne znate kako se struktura sajta pravi, ne znate ništa o optimizaciji za pretraživače (pravilima po kojima nas Gugl pozicionira u pretragama) ili nemate smisla za dizajn, nećete imati benefite koje smo naveli - profesionalni izgled sajta ili lako pronalaženje na Guglu.

Naravno, možda vam ovo nije u početku toliko ni bitno. Sve ove platforme pružaju vam mogućnost da instalirate gotov dizajn i da samo promenite tekstove i slike.

Sve u svemu, izrada sajta samostalno sigurno će koštati manje nego da sajt radi profesionalac ili agencija, ali budite spremni da uložite dosta vremena u upoznavanje samih platformi, kao i načina na koji se sajtovi postavljaju i održavaju.

U proces samostalne izrade najčešće ulaze ljudi koji prave sajtove za blog, pojedinci čije su firme u samom startu kada je priliv sredstava neizvestan, pojedinci kojima su potrebni portfolio sajtovi.

Rezultat koji na kraju dobijamo najbolje oslikava ona narodna: Koliko para, toliko muzike.

Šta treba da znamo pre nego što angažujemo profesionalce

Prva stvar kada se odlučite za izradu sajta na ovakav način, morate znati da to nije proces „dao sam vam pare, sutra mi isporučite sajt“. U ovom poslu ćete morati i vi da učestvujete. Najbolje poznajete svoj posao, poznajete svoje klijente, a agencija, odnosno pojedinac koga ste angažovali treba sve te podatke koje vi posedujete da uobliči u jednu smislenu, strukturiranu i, na kraju, funkcionalnu celinu.

Shodno tome, budite spremni da provedete izvesno vreme popunjavajući detaljno upitnike ili na sastancima odgovarajući na brojna pitanja, jer, što vi date bolju sliku, to će finalni rezultat biti bolji. 

Takođe, tražite da dobijete na uvid prvu stvar koja se bude uradila. Recimo ako je urađen dizajn početne stranice, zatražite je na uvid ako vam je ne dostave. Ovo je veoma važno, jer u slučaju da vam nešto ne odgovara (nije to poruka koju vaša firma šalje), to je pravi trenutak za reagovanje. U suprotnom, izgubićete mnogo vremena na izmenama kada ceo sajt bude završen.

Druga stvar koju treba da znate jeste da postoji velika razlika između custom dizajna, custom teme (za određene CMS-ove koji su već na tržištu) i na kraju, custom CMS-a.

Custom dizajn vam omogućava da imate jedinstven dizajn na tržištu. Ovo znači da vam nije instaliran neki template, već je dizajn došao kod vas na autorizaciju, vi ste menjali nešto i na kraju je to napravljeno. Najčešće se rade uz pomoć page builder platforme, što u nekim okolnostima može negativno uticati na brzinu učitavanja sajta ako se sajt ne optimizuje. Kreatori ovakvog sajta najčešće nisu programeri ili imaju osnovno ili srednje znanje u programiranju. Oni vam neće napraviti unikatnu temu (koja osim dizajna sadrži i određene funkcionalnosti), već će se nasloniti na neko već postojeće besplatno ili premium rešenje.

Dobra stvar kod ovakvog pristupa jeste ta što nećete morati da plaćate nadogradnju (upgrade) teme za nove verzije Vordpresa, već će to raditi kompanije koje su te teme i napravile. 

Custom teme se često pominju kada govorimo o sajtovima na Vordpresu. To su teme koje su programirane samo za vas sa funkcionalnostima namenjenim vama, koje su u najvećem obimu već postavljene u temu. Vi tada dobijate unikatnu temu, unikatan dizajn, ali takođe dobijate i obavezu da tu temu održavate. To znači da, ako želite da vam sajt dugoročno bude siguran i stabilan, morate sa kreatorima teme da dogovorite njeno održavanje koje podrazumeva periodične nadogradnje, kako se ne bi dogodili sigurnosni propusti.

Custom CMS znači da vam se napravi platforma preko koje ćete vi upravljati sadržajem, a onda će se na toj platformi dalje razviti sajt. Iako važi za dosta sigurnije rešenje, ovakav pristup vas, kao i prethodni, u još većoj meri vezuje za programera ili programere koji su vam ovo napravili, te će izmene i dodavanje nekih funkcija u budućnosti ići komplikovanije, a neretko i skuplje.

Treća stvar nisu svi isti. Možete imati velike firme koje će omanuti na vašem projektu, a možete imati male firme ili frilensere koji će se polomiti oko vas kako biste na kraju bili zadovoljni. Kada birate, uzmite preporuke u obzir, ali takođe i pristup koji ta osoba ili agencija ima već na prvom sastanku prema vama. Insistirajte na rokovima, ali preuzete rokove i vi ispoštujte.

Četvrta stvar, ništa se ne podrazumeva. Sve što smatrate da vaš sajt treba da ima ili želite, morate to i da kažete. Ako smatrate da su određene ključne reči veoma bitne za vaš posao, to morate da kažete jer druga strana bez toga to neće znati. Zato je bitno da dogovorene stvari uvek imate napisane, kako bi se izbegao bilo kakav nesporazum.

I na kraju, odgovor na pitanje kada angažovati profesionalca smatram da sam dao još u uvodu: Ako želite da vaša prezentacija izgleda profesionalno, ako želite da vas ljudi lako mogu pronaći na Guglu, ako želite da svoje poslovanje držite u svom vlasništvu a ne na tuđim platformama, ako želite da iskoristite sve marketing alate dostupne danas, potreban vam je profesionalac.

Cena će sigurno biti veća, ali su benefiti koje ćete ostvariti dobro i kvalitetno napravljenim sajtom biti daleko veće. Ako to posmatramo sa ekonomske strane, sajt koji vam bude donosio više posla i kvalitetnije klijente, uvek će biti povoljnije rešenje nego kreirati nešto što vam neće donositi nikakav benefit.

FacebookTwitterLinkedinEmail