Kako da jeftino kreirate YouTube Shorts i onda ih iskoristite za promociju vašeg biznisa?

FacebookLinkedinEmail
27.06.2023.
Kako da jeftino kreirate YouTube Shorts i onda ih iskoristite za promociju vašeg biznisa?
Svi govore već zadnjih par godina kako je video najbolja stvar za promociju biznisa, a ipak vrlo malo ljudi se odlučuje na otvaranje Jutjub kanala ili redovno izbacivanje sadržaja. Razloga za to ima dosta, ali iz mog iskustva dva glavna su:
- cena izrade video klipa
- nepoznavanje same platforme i kako iz nje izvući maksimum.

Cena kreiranja klipa je uvek najveći problem za većinu kompanija. Izrada scenarija, snimanje i montaža sa sobom nose niz dodatnih troškova koje mogu da jako povećaju cenu, pa tako počnete sa budžetom od par stotina evra a završite sumom za koju možete da kupite solidan polovni automobil.

Glavni problem u pravljenju video-klipa je insistiranje na samom kvalitetu produkcije, kao da će to biti TV prilog. Jutjub nije televizija, Jutjub trpi nesavršene klipove, a vaš cilj nije da gledaoca očarate 4K kamerama, već sadržajem.

Sa druge strane, Jutjub znatno više ceni redovno objavljivanje sadržaja, nego jedan video godišnje. Ovo je odavno poznato pravilo svima koji se iole bave Jutjubom, pošto je daily upload nešto što veliki broj jutjubera praktikuje.

Upravo je ovo zamka u koju veliki broj vlasnika biznisa upada – fokus na visoko kvalitetnu produkciju, čiji je cilj da predstavi firmu ili sam proizvod, i nakon toga na kanalu sledi tišina sledećih par meseci. Prava strategija trebalo bi da bude sledeća: zanimljiv sadržaj koji vašim klijentima pokazuje kako da reše neki problem. Takođe možete da pokušate i izgradnju poverenja, tako što ćete snimati testimonijale ljudi koji su vaše usluge ili proizvod koristili, i na taj način ubedite kupca da ste vi najbolja stvar posle sečenog hleba.

Na osnovu svog višegodišnjeg iskustva mogu vam reći da Jutjub „nagrađuje“ redovno objavljivanje zanimljivog ili relevantnog sadržaja prilično velikim brojem ljudi koji će pogledati vaš sadržaj, a ukoliko SEO video-klipa bude urađen kako treba (ključne reči u naslovu, opisu i tagovima, namenski napravljena slika), taj video može da generiše posete i nekoliko godina kasnije. Ako optimizujete video za search i ako je sadržaj zabavan i informativan, budite sigurni da će se ta investicija isplatiti bez problema.

Na svačiju žalost, da bi SEO „proradio“, to od vas zahteva da imate aktivan kanal, da redovno (bar dva puta nedeljno) objavljujete video-klipove i tek nakon 6 do 8 meseci možete da očekujete neke rezultate. Ovo je možda i najveći problem kako za kompanije tako i za pojedince, jer je ulaganje novca i vremena prilično veliko.

Kako da kreirate video-klip koji će biti interesantan gledaocima na Jutjubu?

Pokušaću da ovaj problem detaljnije objasnim na primeru jednog od klijenata kojem radimo savetovanje i optimizaciju. Reč je o velikoj kompaniji koja se bavi proizvodnjom ulja, raznih maziva i tečnosti za automobile, kamione i druga teška vozila. Uobičajena logika nalaže da je najbolji način za reklamiranje promovisanje samih proizvoda i njihovih karakteristika.

Uobičajena logika ne funkcioniše na Jutjubu zato što vaš video mora biti interesantan ljudima, a puka reklama proizvoda uglavnom nije nikome interesantna. Jedini način da nekoga zainteresujete da gleda vaš klip je da mu date neki dobar savet ili ponudite rešenje za problem koji ih muči.

To znači da je sadržaj koji objašnjava kako upotrebiti te proizvode idealan za Jutjub video-klip. Recimo, mi smo se fokusirali na tečnost za čišćenje ERG filtera i napravili kratak video na tu temu. 

Video-klipovi koji se bave primenom vaših proizvoda su odlični da privučete nove korisnike, ali neće dovesti do rasta samog kanala. Ta vrsta sadržaja privlači relativno malu grupu ljudi koja dođe na vaš kanal, pogleda šta joj treba i retko se vrati nazad, osim ako opet ne naiđe na neki problem.

Pored ovakvog sadržaja trebalo bi da pravite i neke savete za široku populaciju koji će vam „nositi“ kanal. Opšti saveti generišu mnogo više pregleda i mnogo više vremena provedenog u gledanju vašeg videa (watch time), a to su vrlo bitni parametri za svaki algoritam i na osnovu njih Jutjub donosi odluku kome će i kada servirati vaš video-klip. To znači da morate obrađivati neke popularne teme koje možda i nisu usko povezane sa vašom nišom. Mi smo savetovali klijentu da se fokusira na savete za vozače početnike: Kada se menja ulje, šta je svrha ulja u motoru, zašto se menjaju filteri, ali i kako izbeći aquaplaning, kako promeniti gumu, kako upaliti kola putem kablova i tako dalje.

Kako jeftino kreirati klipove u kojima dajete savete?

Na internetu zadnjih par godina možete naći niz onlajn servisa koji vam omogućavaju da napravite video-klip vrlo jednostavno kombinujući stock video ili foto-sadržaj i neke predefinisane templejte. Veliki broj ovih servisa su od pre par meseci ubacili niz AI alata u svoju ponudu, pa pravljenje video-klipa nikada nije bilo lakše.

Recimo, možete da generišete kompletan video na osnovu blog posta (Lumen5.com) ili da u ChatGPT prompt-u samo napišete temu, a Deepbrain.io će vam nakon toga generisati kompletan klip (ne samo scenario, već će sintetizovati glas, kreirati avatar koji to izgovara i tako dalje). Canva.com je odavno nezaobilazni standard za kreiranje kratkih video-klipova za društvene mreže i ne treba je nikako zaobići.

Većina ovih servisa nudi slične mogućnosti i opciju da ih besplatno testirate neko vreme. Nažalost, korisnički interfejs, količina stock materijala i lakoća ubacivanja grafike se drastično razlikuju, te vam savetujem da prvo testirate nekoliko servisa pre nego što se odlučite za neki. Iz svog ličnog iskustva mogu da preporučim, pored onih gore navedenih, još i veed.io i biteable.com.

Upravo ovi servisi su pravi način da kompanije ili pojedinci na jednostavan i jeftin način kreiraju vrlo mnogo sadržaja koji će biti okrenut rešavanju određenih problema koje muče njihove korisnike.

Zašto treba da počnete sa YouTube Shorts?

Uspon Tik-toka (TikTok) naterao je Jutjub da uvede format kratkih videa – takozvani Shorts. To je video 9:16 (uspravni video) u trajanju do 60 sekundi. Kao i svaki put kada neka društvena mreža uvede neku opciju, ona je forsira do iznemoglosti ne bi li zainteresovala korisnike, a upravo to se desilo i sa Shorts-ima. Rič Shorts-a je izuzetno veliki, što su primetili svi koji aktivno objavljuju sadržaj na Jutjub, pa vam ja zato savetujem da pokušate na ovaj način da „opipate puls“ korisnika Jutjuba.

Moram još jednom da istaknem: da bi vaš video bio uspešan, mora da daje jasno rešenje ili savet, zatim da video-materijal bude relevantan sa temom o kojoj pričate i da je urađen SEO (Search Engine Optimization) za ključne reči u naslovu klipa, da bi algoritam znao kome da ga servira.

Sav sadržaj koji kreirate za YouTube Shorts možete bez problema objaviti na Fejsbuku, Instagramu i Tik-toku, i na taj način povećati prisustvo na svim relevantnim društvenim mrežama. Takođe, kreiranje ovih video-klipova nije nimalo komplikovano ni skupo. A ukoliko neki od vaših kanala krene da raste, mnogo lakše ćete se odlučiti da uložite novac u produkciju kvalitetnijeg sadržaja i znaćete šta je to što interesuje vaše korisnike.

FacebookLinkedinEmail