Како да рециклирате садржај на блогу и искористите његов пун потенцијал

Маркетинг Сајтови

Када помислимо на контент маркетинг, прво што нам падне на памет јесте исцрпно истраживање, аналитика, а затим писање, оптимизација и објављивање садржаја. Међутим, посао са садржајем на вашем сајту не завршава се оног момента када га објавите.

 

Једноставно, уложили сте превише времена у стварање квалитетног садржаја и не желите да га гледате како сакупља прашину на сајту. Сасвим је логично да потражите нове начине да из својих већ постојећих објава извучете максималaн потенцијал.

 

Управо ту наступа рециклирање садржаја.

Шта ова пракса представља? Како да изаберете којем старом садржају ћете дати ново рухо?

 

О томе говоримо у овом водичу за рециклирање дигиталног садржаја.

Шта је рециклажа и освежавање дигиталног садржаја?

Рециклажа дигиталног садржаја, као што и само име наговештава, представља процес у ком постојећем материјалу дајете нову сврху. Она подразумева оптимизацију, унапређење и поновно објављивање већ постојећег садржаја на вашем сајту.

 

Овај процес углавном укључује ажурирање информација, замену застарелих линкова новим, као и трансформацију дигиталног садржаја из једног формата у други. На пример, када бисте узели популаран чланак са вашег блога и од њега направили инфографик, то би био један од видова рециклирања садржаја.

Зашто је важно да рециклирате дигитални садржај?

Овакав вид креирања односно освежавања већ постојећег садржаја пружа многе предности.

 

За почетак, штеди ваше време и помаже вам да лакше организујете свој уреднички календар. Уместо да пишете нови чланак или снимате видео из почетка, ви га базирате на већ постојећем материјалу.

 

Следеће, рециклирањем садржаја такође ширите свој домет у дигиталном еко-систему. Не заборавите – ваши корисници имају различите афинитете када је реч о конзумирању онлајн садржаја. Неки уживају у аудитивном садржају, као што су аудио-књиге или подкасти, док други преферирају читање исцрпног текстуалног садржаја (студије случаја, истраживања, чланци, водичи). Они који се ослањају на визуелно памћење, помоћ ће потражити у сажетом садржају, лаком за праћење и усвајање, попут инфографика. 

 

На пример, креирањем свеобухватног водича од најмање 5.000 речи добијате могућност да привучете долазни саобраћај ка њему, стекнете квалитетне линкове и повећате ангажованост читалаца. Међутим, када тај исти водич претворите у Јутјуб видео, подкаст, серију мањих чланака за ваше имејл кампање или инфографик, ви ширите његов домет на различитим платформама и омогућавате му да привуче пажњу различитих корисничких група.

 

Наравно, не заборавимо и утицај рециклирања садржаја на ваше дигитално присуство. Када на вашем блогу постоји више различитих форми садржаја, који су тематски повезани и оптимизовани према сличним кључним речима, претраживачи ће вас брже препознати као релевантан извор информација. Не пишете садржај због самог позиционирања на Гуглу − ви стварате садржајно, информативно и релевантно штиво у различитим форматима како бисте га учинили пријемчивијим широј публици.

Шта све подразумева рециклирање дигиталног садржаја?

Иако можда звучи једноставно, рециклирање садржаја је заправо веома деликатан процес. Зашто? Зато што не желите да корисници који редовно прате ваш блог помисле да понављате оно о чему сте већ писали јер немате свеже идеје за нов садржај.

 

У основи рециклирања садржаја лежи тежња ка оживљавају старог садржаја који је у једном тренутку придобио велику пажњу ваше циљне публике. Ви му дајете нови сјај и освежавате га на начин који је релевантан за ваше читаоце и који им пружа већу вредност. Ево неколико једноставних примера употребе старог садржаја:

  • Освежавање већ постојећег садржаја на блогу − замена старих линкова који нису више релевантни новим, цитирање нових истраживања и линковање ка њима, замена визуелних елемената новим, бољег квалитета итд.
  • Поновно дељење садржаја ажурираног на горепоменути начин на другим дигиталним платформама које користите.
  • Претварање једног формата дигиталног садржаја у други: На пример, уколико сте написали и објавили свеобухватни водич, можете га поделити на низ тематски блиских чланака мањег формата. Електронска књига, студије случаја, или истраживања могу се такође претворити у визуелно привлачнији формат, као што су инфографици.

Шта не подразумева рециклирање или освежавање садржаја?

  • Поновно дељење садржаја са блога на друштвеним мрежама а да га нисте претходно ажурирали, проверили линкове, убацили свежије податке или ресурсе. Промена самог описа на Твитеру или Фејсбуку једноставно није довољна.
  • Неовлашћено преузимање садржаја као што су чланци или вести са неког другог сајта и његово прилагођавање вашем бренду.
  • Постављање истог садржаја на различитим друштвеним мрежама или платформама. То спада у тзв. cross-channel marketing.

Довитљиви начини да постојећем садржају дате нову примену

Сада када смо дефинисали шта је то рециклирање вашег дигиталног садржаја, које су његове предности и шта све (не) обухвата, сигурни смо да сте нестрпљиви да научите неке од најдовитљивијих начина како да примените ову стратегију. Ево неколико идеја:

  • Потражите садржај који има потенцијал за даље унапређење

Када кажемо садржај који има потенцијал за даље унапређење или обнављање, шта под тим тачно подразумевамо? На пример, ако пишете о некој тренутно актуелној теми, шансе су да ће она у том моменту прикупити знатан долазни садржај и линкове, али и да ће убрзо бити сврстана у јучерашње, бајате вести. С друге стране, на вашем блогу сигурно постоји бар неколико примера евергрин садржаја, оног који је остао релевантан кроз дужи временски период и ком се читаоци увек радо враћају. Такав садржај наставља да прикупља квалитетне линкове и осваја срца читалаца чак и неколико година наког објављивања. Управо твакав материјал сматра се идеалним за поновну употребу.

 

За почетак, веома је важно да се усредсредите на управо такав садржај. То можете урадити, на пример, уз помоћ SEO алата, као што је Гугл аналитика. У landing pages извештају лако ћете видети које странице на вашем сајту привлаче највише долазног саобраћаја. То су уједно и најпопуларније странице међу вашим корисницима и као такве чекају на вас да их освежите и дате им нову примену.

 

Наравно, неизоставно је и да прошетате кроз своје претходне објаве како бисте уочили оне које су и даље релевантне и које, уз одређене измене, могу привући пажњу ваше циљне публике.

  • Прилагодите садржај жељеном формату

Када рециклирате садржај мењајући му форму, увек проверите да ли сте на правом путу. Он мора бити добро оптимизован и у потпуности прилагођен формату који планирате да користите.

 

Ево и неколико примера. Класичне објаве на блогу, попут чланака, представљају савршену основу за стварање инфографика. Међутим, сама форма инфографика се доста разликује. Они се фокусирају на што мање текста, често у виду теза, и служе да назначе оно најважније и најинтерестантније у вези са одређеном темом. Самим тим, копирање целокупног пасуса из чланка у инфографик не би имало никаквог смисла.

 

Други пример су видео-снимци, за које такође можете користити чланке из блога као основу. Али, иако се то и даље сматра видео-маркетингом, читање чланка од 2.000 речи у једној Јутјуб објави не би одржало пажњу корисника и инспирисало их да предузму даље кораке. Оно што корисници који кликну на ваш линк очекују да виде јесте садржајан, информативан видео који је лак за праћење.

  • Претворите дуг садржај у низ краћих објава које „гађају у центар”

Садржај дугог формата, као што су студије случаја, свеобухватни водичи, електронске књиге, подкасти или дуги Јутјуб видео-снимци играју велику улогу у вашој целокупној SEO стратегији. Према истраживањима, такав садржај добија много више линкова и дељења на друштвеним мрежама него кратки чланци. Као што можете претпоставити, још једна велика корист садржаја ширег формата јесте то да се може креативно поделити на мање целине.

 

Горе смо већ дали пример популарног водича или електронске књиге које сте објавили. Оно што можете даље да урадите јесте да их поделите на низ релевантних и информативних чланака и шаљете их својим претплатницима у виду њузлетера.

 

Дугачки Јутјуб снимци такође се могу поделити на низ краћих. На пример, издвојите један савет из дужег видео-снимка и поделите га са корисницима на друштвеним мрежама, као што су Инстаграм, Фејсбук или Тик-ток. Такви формати који дају конкретне савете веома су привлачни публици и поспешују њену ангажованост.

  • Искористите моћ визуелног садржаја

Често можемо чути стару изреку да слика говори више од хиљаду речи. Статистике потврђују да је ова изјава у потпуности тачна. Наиме, чак 65% брендова користи инфографике како би унапредили свој дигитални садржај. Пре свега, играју значајну улогу у процесу рециклирања садржаја. Нажалост, као и код стварања било ког вида садржаја, креирање квалитетног, језгровитог и естетски примамљивог инфографика захтева детаљна истраживања и стратегије.

 

Баш у том тренутку наступа ваш постојећи текстуални садржај на блогу, као што су класични чланци. Баш они су неисцрпан рудник идеја и информација које могу да послуже као основа за ваш будући инфографик. Уместо да пишете садржај из почетка, једноставно извуците најважније информације из већ постојећег текстуалног садржаја на вашем блогу и брже пређите на сарадњу са дизајнерима.

  • Спојите објаве које су тематски сродне у свеобухватну објаву

Исто као што се било који садржај дугог формата може прекројити у низ краћих објава, тако се и краће објаве могу спојити како би се направио опширан садржај.

 

Један од примера су, поново, ваши чланци са блога. Уколико сте писали доста о једној теми, рецимо да је то рустични ентеријер, те објаве можете укрстити тако да дате детаљан увид у ту тему. То је идеална прилика за стварање електронске књиге или опширног водича. Наравно, овај процес уједно захтева и оптимизацију садржаја, како не би дошло до понављања и да би све ишло током природним за читање.

 

Други пример је, рецимо, видео-садржај. Уколико сте снимили доста видеа о „SEO техникама”, можете их спојити по логичком реду и од њих направити почетни SEO курс за ваше кориснике.

Закључак

Из горенаведених примера може се закључити да, баш као и стварање и промоција садржаја, и рециклирање или освежавање садржаја представља устаљен процес. Он се састоји од детаљних анализа и стратегија, од идентификовања садржаја који желите да обновите и промовишете до бирања нове форме за њега.

 

На самом почетку, фокусирајте се на проналажење евергрин садржаја − оног коме вредност не пролази како стари и чије су перформансе добре, посматрано из SEO угла. Фокусирајући се на овакав садржај, ви у старту осигуравате могућност и ефикасност његовог рециклирања.

Радомир Баста

Радомир Баста је суоснивач и CEO дигиталних маркетинг агенција Four Dots i Four Dots Australia, извршни председник агенције Elevate Digital Hong Kong, члан Forbes Agency Council, аутор књиге The Good Book of SEO и већ седам година предавач на Digital Communications институту. Са 12 година искуства у глобалној SEO индустрији...

Више о аутору →

Прочитајте и