
Ona zahteva promenu načina razmišljanja: od oslanjanja na intuiciju ka oslanjanju na podatke, od „znam ja napamet sve kupce” ka „svi kupci su mi u bazi”, od „imam sve na papiru” ka „imam sve na klaudu”...
Ne mora svaka firma da se digitalno transformiše. Digitalna transformacija nije cilj – ona je sredstvo. Ali, poslovati krajem prve četvrtine 21. veka analogno ne može voditi u prosperitet. U nekom trenutku, firma mora početi da se menja da bi se prilagodila promenama u poslovnom okruženju – od praćenja novih procedura koje diktira država, do ispunjenja novih očekivanja koje imaju kupci.
Firma ne mora preko noći sve da promeni. U digitalnu transformaciju može ući postepeno, shodno prioritetima koje ima u svom poslovanju.
Gde ste na digitalnoj mapi Srbije?
Ako ste već preduzeli neke digitalne korake – registrovali neki internet domen, otvorili stranicu ili profil na nekoj od društvenih mreža, krenuli sa platnom karticom u ruci ka računaru i sl., možda vas zanima gde se sada vaša firma nalazi u digitalnom eko-sistemu Srbije?
Postoji jednostavan način da to proverite.
RNIDS je realizovao projekat Indeks digitalnog razvoja Srbije, koji opisuje kako srpska preduzeća koriste digitalne tehnologije u poslovanju – od veb-sajtova, imejl komunikacije i društvenih mreža, do e-trgovine i digitalnih alata za komunikaciju sa klijentima.
Referentni indeksi su određeni na osnovu istraživanja iz oktobra 2023, pri čemu je različitim internet tehnologijama dodeljen različit broj bodova, u skladu sa njihovim značajem za onlajn poslovanje. Izračunat je indeks na nivou Srbije, a onda i indeksi za firme iz različitih regiona, različite veličine, starosti, klasifikacije i delatnosti, kao i različite tržišne orijentacije.
Tako dobijene vrednosti su inkorporirane u sajt na adresi indeks.срб, na kom možete popuniti jednostavan upitnik od 14 pitanja i odmah dobiti:
- svoj indeks digitalnog razvoja
- poređenje sa referentnim indeksima firmi sličnog profila
- linkove ka stručnim tekstovima koji mogu pomoći u narednim koracima.
Orijentacija u srpskom onlajn prostoru nikad nije bila jednostavnija.
Kako izgleda digitalni pejzaž Srbije?
Indeks digitalnog razvoja Srbije iznosi 46,97 i značajno varira u zavisnosti od veličine i starosti preduzeća, oblasti poslovanja, ciljnog tržišta itd.
Indeksi firmi po kategorijama:
- Posluju 3–10 godina: ~50
- Posluju manje od godinu dana: 19,25
- Proizvodnja: 50,82
- Sektor usluga: 44,11
- Fokus na inostrano tržište: 58,26
- Samo domaće tržište: 46,02
- Preduzetnici: 36,55
- Velika preduzeća: 59,13
Zaključak
Digitalna transformacija nije čarobni štapić, ali je odličan šrafciger. Pomaže da učvrstite ono što imate, da pritegnete ono što ne radi i da montirate nešto novo. A nije naodmet imati i još poneki alat dok prolazite kroz proces transformacije. Indeks digitalnog razvoja može biti jedan od njih. Možete na njega gledati kao na sekstant koji vam pomaže da sagledate gde se nalazite u odnosu na druge slične firme i identifikujete oblasti za unapređenje. Potrebno je samo da povremeno posetite sajt na adresi indeks.срб i proverite svoj indeks.