Uloga korisničkog iskustva u SEO: Kako optimizovati sadržaj za vašu ciljnu publiku

FacebookLinkedinEmail
12.06.2023.
Uloga korisničkog iskustva u SEO: Kako optimizovati sadržaj za vašu ciljnu publiku
SEO (eng. search engine optimization) i korisničko iskustvo, poznato i pod skraćenicom UX (eng. user experience), usko su povezani, s obzirom na to da Gugl prepoznaje i „nagrađuje” kvalitetan sadržaj koji pruža dobro korisničko iskustvo. Primetno je da je Gugl poslednjih godina sve više fokusiran na korisnika i da stavlja naglasak na pružanje relevantnih i kvalitetnih informacija koje su posetiocima korisne i lako dostupne.

Ovaj pretraživač želi da korisnici tokom pretrage imaju pozitivno iskustvo, jer će to na kraju povećati verovatnoću da će se oni i u budućnosti vratiti na Gugl u potrazi za novim informacijama. Gugl za ove svrhe koristi algoritme koji mogu da identifikuju i vrednuju faktore koji utiču na korisničko iskustvo. 

Procene vrednosti stranice i korisničkog iskustva 

Kao što vam je verovatno već poznato, Guglove nadogradnje algoritma pretrage (Google Algorithm Updates) – kao što su Panda, Penguin, Hummingbird, Mobilegeddon, BERT, itd. – menjaju način na koji se veb-sajtovi rangiraju i prikazuju na stranici rezultata pretraživanja (SERP) pretraživača. Algoritamske nadogradnje u obzir uzimaju različite faktore, tako da su znatno izmenile pojam pretrage tada kada su se desile, a i danas su nam značajne. 

Primeri faktora koji utiču na korisničko iskustvo i koji se mogu odraziti i na SEO su:

  • Brzina učitavanja stranice (poželjno je da bude manja od dve i po sekunde)
  • Interaktivnost – vreme potrebno za odgovor sajta na unos 
  • Vizuelna stabilnost – kako ekran reaguje na pokrete 
  • Dizajn stranice koji je u skladu s mobilnim uređajima
  • Stranice koje su lako dostupne i jednostavne za navigaciju
  • Vizuelni elementi koji poboljšavaju korisničko iskustvo
  • Bezbednost (https umesto http)
  • Kvalitetan sadržaj koji odgovara na korisnička pitanja


 

Evo nekoliko koraka koje možete preduzeti kako biste optimizovali sadržaj za svoju ciljnu publiku i poboljšali SEO.

Fokusirajte se na funkcionalnost

Da li je vaša stranica laka za korišćenje ili je zbunjujuća? Da li je estetski privlačna ili vizuelno neuredna i „nabacana”? Da li radi efikasno ili sporo i uz smetnje? Da li lako pruža informacije koje ljudi žele da dobiju ili posetioci sajta moraju da ih traže dugo i na komplikovan način? Odgovori na ova i slična pitanja određuju da li vaš veb-sajt nudi dobro ili loše korisničko iskustvo (UX).

Sposobnost da se vaša veb-stranica upotrebljava praktično, efikasno i s lakoćom ključna je za dobro korisničko iskustvo. Vaša veb-stranica treba da bude jednostavna za navigaciju i bude dizajnirana tako da vaša ciljna publika može pronaći to što traži brzo i intuitivno. 

Sistematična kategorizacija i pojednostavljena pretraga

Recimo da imate veb-stranicu koja prodaje proizvode za zabavu kod kuće, kao što su video-igre i filmovi. Ako vaša ciljna publika ne može lako da pronađe specifičan tip proizvoda koji traži (npr. animirani film, stratešku igricu) ili egzaktan proizvod pod određenim naslovom, to može dovesti do lošeg korisničkog iskustva i smanjenja broja kupaca.

S ciljem da poboljšate korisničko iskustvo, vaša veb-stranica treba da ima jednostavnu navigaciju, koja će omogućiti korisnicima da brzo pronađu ono što traže. Na primer, na početnoj stranici treba da posedujete kategorije proizvoda kao što su, recimo, „video-igre” i „filmovi”, a zatim, unutar svake kategorije, potrebno je da ponudite potkategorije koje se odnose na žanrove. Takođe, možete dodati dugme „pretraži”, koje će omogućiti korisnicima da jednostavno i bez mnogo muke pronađu određene proizvode po nazivu ili ključnoj reči.

Ovakav raspored će omogućiti korisnicima da brzo i lako pronađu proizvode koje traže, što će dovesti do boljeg korisničkog iskustva i povećanja šanse da će posetioci vaše veb-stranice postati vaši kupci. Takođe, ovaj pristup može pomoći u poboljšanju SEO, jer će Gugl saznati da vaša veb-stranica nudi korisnicima relevantne informacije i lako dostupne proizvode, što će dovesti do boljeg rangiranja na pretraživačima.

XML mapa sajta

XML mapa sajta je datoteka koja sadrži strukturu veb-sajta i listu svih stranica koje treba indeksirati na pretraživačima. To omogućava pretraživačima kao što je Gugl da bolje razumeju strukturu vašeg veb-sajta, kao i da brže pronalaze sve njegove stranice.

XML mapa sajta je važna za SEO jer pomaže pretraživačima da indeksiraju vaš veb-sajt brže i u potpunosti. Ako ne postoji mapa sajta, pretraživači mogu propustiti neke od vaših stranica ili ih ne indeksirati na pravi način, što može uticati na vašu vidljivost na pretraživačima.

Osim toga, XML mapa sajta može se koristiti kao „indeks” sajta, gde korisnici mogu lako pronaći sve stranice i odabrati one koje ih interesuju. 

Bezbednost stranice kao faktor u rangiranju

SSL (Secure Sockets Lauer) i njegov naslednik TLS (Transport Lauer Securitu) su protokoli za enkripciju podataka koji se šalju između veb-servera i korisničkog pregledača. Ovi protokoli obezbeđuju bezbednu i šifrovanu vezu između servera i korisnika, čime se sprečava neovlašćen pristup i krađa podataka.

Kada veb-sajt ima SSL/TLS sertifikat, vidljiv je https u URL-u umesto običnog http, što nam poručuje da je pristup sajtu siguran, kao i da je komunikacija sa sajtom bezbedna. 

SSL/TLS ima značajan uticaj na SEO, s obzirom na to da Gugl preferira samo bezbedne sajtove. U 2014. godini, Gugl je najavio da će koristiti prisustvo SSL/TLS sertifikata kao faktor u rangiranju sajtova. To znači da sajtovi koji imaju SSL/TLS sertifikat mogu imati prednost u pretrazi u odnosu na one koji nemaju. Štaviše, Google Chrome i drugi savremeni pregledači prikazuju upozorenja kada korisnici pokušaju da pristupe nezaštićenim sajtovima.

Kreirajte originalan i relevantan sadržaj

Stavite se u poziciju potencijalnog kupca. Prvo i osnovno, morate shvatiti ko čini vašu ciljnu publiku i šta je to što ta publika želi. To uključuje razumevanje njenih potreba, pitanja i interesovanja. Kada saznate ove informacije, možete kreirati sadržaj koji će odgovoriti na ove potrebe i privući njenu pažnju. Originalan sadržaj je važan kako biste se istakli i razlikovali od drugih veb-stranica, a uz to i povećali šanse za rangiranje na vrhu pretraživača (na čuvenoj „prvoj stranici na Guglu”). Takođe, originalan sadržaj je koristan za vašu ciljnu publiku jer nudi nove informacije i ideje.

Vaš sadržaj mora biti relevantan za vašu ciljnu publiku kako biste ostavili dobar utisak i izgradili kredibilitet. Treba da sadrži ključne reči koje pretražuje vaša ciljna publika, što će vam pomoći u optimizaciji. S druge strane, ne smete ni preterivati s ključnim rečima kako ne bi došlo do problema sa pretraživačima, o čemu će još biti reči u nastavku ovog teksta.

Izgradnja poverenja u brend i viša pozicija na pretraživačima

Na šta mislimo kada kažemo da originalan sadržaj utiče na to da li će brend zadobiti poverenje?

Na primer, ako imate veb-stranicu o putovanjima, nastojite da kreirate originalan sadržaj koji se fokusira na manje poznate destinacije, lokalnu kulturu, gastronomsku ponudu i druge aspekte koji se ne pojavljuju tako često na drugim sajtovima. Takođe, možete osmisliti i objavljivati sadržaj koji je interesantan i edukativan, kao što su saveti za putovanja, iskustva putnika, prikazi, ocene i karakteristike smeštajnih jedinica i sl.

Kada se vaša ciljna publika susretne sa ovakvim originalnim sadržajem, to će im pružiti nove ideje i informacije koje ne mogu naći na drugim mestima. Ovo će poboljšati njihovo iskustvo korišćenja vaše veb-stranice, povećati poverenje u vaš brend i uvećati šansu da će se vratiti na vašu stranicu ili preporučiti vašu stranicu drugima.

Uz to, ako vaša veb-stranica nudi originalan i vredan sadržaj, Gugl će to prepoznati i možete očekivati da ćete se rangirati na višim pozicijama na pretraživaču. To je tako jer Gugl teži da preporučuje kvalitetan sadržaj koji je koristan i relevantan za njegove korisnike.

Koristite vizuelne elemente

Vizuelni elementi kao što su fotografije, ilustracije, grafikoni i video-zapisi pomažu u poboljšanju korisničkog iskustva i čine sadržaj prijemčivijim i lakšim za razumevanje. Takođe, kvalitetni vizuelni elementi imaju moć da privuku pažnju i podstaknu deljenje sadržaja na društvenim mrežama i drugim platformama.

Na primer, ako imate veb-stranicu o kulinarstvu, možete koristiti kvalitetne fotografije pripreme hrane korak po korak kako biste privukli pažnju publike i poboljšali korisničko iskustvo. Ove fotografije ne samo što mogu pomoći u vizualizaciji recepata i hrane, već mogu i podstaći apetit kod publike i inspirisati ih da isprobaju vaše recepte. Uz to, vizuali će posetiocima vaše stranice učiniti pripremu hrane lakšom.

Video-zapisi su još jedan izuzetan način za poboljšanje korisničkog iskustva i povećanje angažmana publike. Na primer, možete kreirati video-tutorijale koji demonstriraju pripremu hrane, ili prezentacije u kojima prikazujete svoj proizvod ili uslugu.

Saveti za kraj

Kada primenjujete SEO za optimizaciju vaše veb-stranice, važno je fokusirati se na pružanje kvalitetnog korisničkog iskustva, jer to će na kraju dovesti i do boljeg rangiranja vašeg veb-sajta. Gugl koristi razne metrike kako bi utvrdio kvalitet korisničkog iskustva na vašoj veb-stranici, kao što su stopa napuštanja stranice, vreme provedeno na stranici, brzina učitavanja stranice i još mnogo toga. Ukoliko vaša veb-stranica pruža loše korisničko iskustvo, ona bi mogla pasti na niže pozicije prilikom rangiranja na pretraživačima.

Dakle, pružanje kvalitetnog korisničkog iskustva može imati veliki uticaj na vaš SEO. To znači da bi trebalo da vaša veb-stranica bude dizajnirana tako da bude lako dostupna i jednostavna za navigaciju, da sadrži originalan, koristan i visokokvalitetan sadržaj koji odgovara na pitanja vaših korisnika, te da se brzo učitava i bude responzivna kako bi se korisnici zadržali na stranici što duže. U obzir uzmite i bezbednost, te redovno pratite ažuriranja Guglovih algoritama i nove zahteve. Zašto? Zato što negativni signali mogu rezultirati nižim rangiranjem ili čak kaznama (tzv. penalizovanje veb-sajta). Zbog svega navedenog, važno je da prilikom dizajna i razvoja svog veb-sajta date prednost UX-u kako biste izbegli Guglove kazne


 

Kao što ste videli, korisničko iskustvo (UX) i SEO su ključni faktori koji zajedno utiču na uspeh vaše veb-stranice. Kada optimizujete sadržaj za svoju ciljnu publiku, morate uzeti u obzir oba ova faktora kako biste postigli cilj. Ako se fokusirate na pružanje kvalitetnog korisničkog iskustva, vaša veb-stranica će imati veće šanse za uspeh u SEO. Uz malo truda, upornosti i konzistentnosti, ni rezultati neće izostati.

FacebookLinkedinEmail