
Oni su odavno počeli da razmišljaju u pravcu korišćenja mobilnih uređaja da bi unapredili svoju ponudu i način na koji se predstavljaju korisnicima sa svih strana planete. Upravo zbog toga danas shvataju da je značaj adekvatne optimizacije sajtova za korisnike mobilnih uređaja veoma važan i pristupaju ovom procesu promišljeno, praktično i efikasno. I Gugl je prepoznao ovu promenu i u skladu sa njom prilagodio svoje algoritme, zbog čega danas pre svega ističe sajtove koji su prilagođeni mobilnim uređajima. Optimizacija za mobilne uređaje više nije opcija, već imperativ rasta i razvoja vaše firme tokom 2025. godine, nezavisno od toga gde se nalazite, šta radite i koliko je ona velika.
Dakle, kako mobilni uređaji utiču na optimizaciju i SEO, i koje stvari morate da znate da biste i vi osetili prednosti ovog trenda?
Evolucija indeksiranja
Gugl je skoro deset godina radio na svom novom principu indeksiranja, a verzija koja je napokon skoro u potpunosti namenjena mobilnim uređajima – popularno nazvana mobile-first indeksiranje – puštena je u rad 2023. godine. Od 2015. do tada Guglovi stručnjaci radili su na tome da celu filozofiju na osnovu koje radi ovaj pretraživač prebace na novi sistem koji, prilikom indeksiranja i rangiranja, koristi mobilnu verziju određenog sajta. Sada kada je ceo posao završen možemo da budemo sigurni da će u budućnosti sajtovi koji su napravljeni za korisnike koji koriste mobilne uređaje biti dostupniji prilikom pretrage i da će se pojavljivati na prvoj strani Gugla. Oni drugi će pak morati da se suoče sa velikim padom vidljivosti i popularnosti, što će uticati ne samo na to kako će korisnici dolaziti do njih, već i na to kakvu će zaradu te kompanije moći da očekuju.
Sajtovi koji se danas razvijaju moraju da budu planirani tako da uključuju taj mobile-first pristup već od samog početka, odnosno od prvih koraka dizajna i kodiranja, što podrazumeva da su stvari kao što su brzina učitavanja stranice, dizajn koji se lako menja i korisničko iskustvo postali prioritet. Ova evolucija takođe utiče na to kako se kreira sadržaj, a među obaveznim stvarima danas se ističu tekstovi sa kraćim i lako prohodnim pasusima, vizuelno privlačne slike i grafike, te navigacija koja je prilagođena dodiru na mobilnim uređajima.
Pored toga, strukturirani podaci i tehnički SEO elementi koji su prilagođeni mobilnim uređajima – slike male veličine, podešeni viewport i video-sadržaj koji se brzo učitava, između ostalog – postaju ključni za sve kompanije koje žele da mobilne verzije njihovih sajtova budu jednako korisne, informativne i funkcionalne kao i verzije koje su dostupne na računarima.
Promena ponašanja korisnika i drugačija pretraga
Mobilni uređaji ne utiču samo na ažuriranja Guglovog algoritma za rangiranje, već vrlo konkretno menjaju i način na koji ljudi pretražuju i konzumiraju sadržaj tokom 2025. godine. Danas se velika većina pretraga na Guglu obavlja na pametnim telefonima, a te pretrage često traže brze, korisne i praktične odgovore. LJudi koriste mobilne uređaje za lokalne pretrage, glasovne komande i pretraživanja koja obavljaju dok hodaju ili su okupirani nekim drugim aktivnostima, što znači da i SEO strategije moraju da se prilagode ovim obrascima ponašanja.
Kompanije koje žele da tokom ove i narednih godina privuku što više kupaca i korisnika moraju da se usredsrede na hvatanje mikro-trenutaka, odnosno onih prilika u kojima korisnici žele da nešto saznaju, urade ili kupe odmah, bez odlaganja. Ako prihvatite ideju da je svrha mobilne pretrage to da se dođe do pravog odgovora u samo nekoliko sekundi, moći ćete da napravite sadržaj koji je prilagođen potrebama korisnika i u pravom trenutku daje odgovor na njihov upit.
Na primer, restorani koji žele da optimizuju svoju SEO strategiju za mobilne korisnike mogu da predstave menije koji se lako čitaju, odrede ključne reči koje su vezane za lokaciju ili daju mogućnost direktnog kontakta i naručivanja preko mobilnog uređaja. Ovako korisnicima daju mogućnost da donesu brzu odluku i izaberu baš tu kompaniju umesto svih dostupnih alternativa, a tako oni vremenom dolaze do najveće zarade.
Uloga glasovne pretrage
Sa porastom popularnosti virtuelnih asistenata glasovna pretraga postala je uobičajena funkcija mobilnih uređaja. Danas, optimizacija za glasovnu pretragu više nije nešto novo i neuobičajeno, već je to jedna od ključnih komponenti svake dobre SEO strategije. Za razliku od tradicionalnih pretraga koje se baziraju na unosu teksta, glasovni upiti su obično duži, razgovorniji i formulisani u formi pitanja. Ovo dovodi do porasta upotrebe tehnika obrade prirodnog jezika u istraživanju ključnih reči i kreiranju sadržaja, a samo kompanije koje shvate važnost ove komponente moći će u budućnosti da računaju na porast zarade.
Savremeni sajtovi moraju da se optimizuju da bi podržali potrebu korisnika za glasovnim pretragama, a to podrazumeva isticanje isečaka koji sumiraju obimne tekstualne sadržaje, odeljka za često postavljana pitanja i ključnih reči koje se postavljaju u formi glasovnih poruka. Glasovna pretraga takođe naglašava potrebu za brzim stranicama koje su prilagođenje korišćenju na mobilnim uređajima jer korisnici koji koriste ovaj vid pretrage očekuju brze, koncizne i precizne odgovore. Zato je važno da se prilagodimo ovom trendu i da iskoristimo njegove mogućnosti da nas dovede do novih kupaca i klijenata.
Brzina mobilnih stranica
Brzina učitavanja stranica oduvek je bila važna za SEO, ali ako govorimo o pretrazi na mobilnim uređajima, moramo da shvatimo da je ona od presudnog značaja. Tokom ove godine, pretraživači još više naglašavaju značaj koji imaju Core Web Vitals, metrike koje mere performanse učitavanja, interaktivnost i vizuelnu stabilnost određenih sajtova. Savremeni korisnici mobilnih uređaja očekuju da se sajtovi učitaju u roku od samo nekoliko sekundi, a svi koji se bave razvojem stranica na internetu moraju da budu svesni da period učitavanja koji je duži od četiri ili pet sekundi znatno povećava stopu napuštanja stranice.
Srećom, postoje alati koji mogu da se ispostave kao veoma korisni u domenu brzine učitavanja stranica – između ostalih, treba istaći Google Page Speed Insights – jer pružaju uvid u performanse sajtova na mobilnim uređajima, omogućavajući kompanijama da brzo primete probleme i reše ih. Kompresovanje slika, manipulacija keš memorijom pregledača i minimizacija Javaskripta (JavaScript) samo su neke od tehnika koje mogu da poboljšaju vreme učitavanja sadržaja. Mobilni korisnici takođe drugačije reaguju na sadržaj koji im se predstavlja i vole jednostavna i praktična rešenja pre nego vizuelno privlačne sadržaje. Stoga, optimizacija korisničkog iskustva ne samo da poboljšava rangiranje, već i povećava angažman korisnika i pretvara ih u nove kupce i klijente.
Lokalni SEO i mobilne pretrage
Mobilni uređaji su promenili princip na osnovu kog funkcioniše lokalni SEO, učinivši ga jednim od najvažnijih aspekata digitalnog marketinga u 2025. godini. Većina lokalnih pretraga sada dolazi od strane korisnika mobilnih uređaja, koji često traže brza rešenja, poput „restorani u blizini” ili „najbolji frizer u gradu”. Optimizacija za lokalni SEO uključuje redovno ažuriranje Gugl biznis profila (Google Business Profile), korišćenje ključnih reči vezanih za lokaciju i podsticanje korisnika da ostave pozitivne recenzije i komentare koji će biti prikazani na Guglu.
Pored toga, Schema Markup pomaže pretraživačima da prikažu mnoštvo informacija – adrese, brojevi telefona i radno vreme – direktno u rezultatima pretrage. Mobilni korisnici očekuju brz pristup ovim informacijama, a kompanije koje ih efikasno pružaju stiču prednost nad konkurentima. Prodavnice i kompanije koje se bave pružanjem usluga moraju da insistiraju na tome da njihovi podaci na internetu zaista odražavaju stvarno stanje (lokacija, radno vreme, ponuda i slično) jer to može direktno dovsti do povećanja broja poseta i prodaje.
Veštačka inteligencija i personalizacija
Veštačka inteligencija nastavlja da oblikuje i menja SEO strategije, a ona danas igra još značajniju ulogu u individualnom predstavljanju rezultata mobilne pretrage. Pretraživači koriste veštačku inteligenciju kako bi razumeli ponašanje korisnika, njihove želje i kontekst, pružajući rezultate koji su brzi, korisni i relevantni.
To znači da kompanije koje žele da dođu do novih kupaca moraju da insistiraju na dinamičnim i individualizovanim iskustvima sadržaja koji zadovoljavaju različite segmente korisnika. Alati koji rade na principu mašinskog učenja pomažu stručnjacima za marketing da analiziraju podatke o korisnicima koji koriste mobilnu pretragu, čime se otkrivaju obrasci ponašanja koji pružaju vredne informacije u vezi sa strategijama pretrage. Veštačka inteligencija takođe pokreće četbotove, lične preporuke i prediktivne funkcije pretrage, čineći sajtove privlačnijim za mobilne korisnike, a upotrebom ovih tehnologija preduzeća mogu da poboljšaju svoje SEO performanse, ali i da unaprede svoj odnos prema korisnicima i dođu do savršenog iskustva za sve.
Zaključak
Tokom 2025. godine svima je postalo jasno da su mobilni uređaji došli u centar digitalnog iskustva, oblikujući način na koji ljudi pretražuju i kupuju različite stvari. Kao rezultat toga, optimizacija za mobilne uređaje više nije jedna od važnih SEO praksi, već verovatno apsolutno najvažnija praksa u ovim okvirima. Budućnost SEO industrije leži u mobilnim uređajima, a svi koji prihvate tu činjenicu što pre moći će da se pozicioniraju na Guglu bolje od svoje konkurencije. Zato, započnite ovaj proces što pre!