Surfer SEO: одличан алат за оптимизацију садржаја и мере опреза при коришћењу

Маркетинг Сајтови

Како у данашње време пословање на интернету не може бити ефикасно без правилне употребе разних софтверских решења, осврнућемо се овога пута на специфичан алат који, иако намењен превасходно дигиталним маркетарима, заслужује пажњу свих оних који имају сопствени сајт и настоје да он буде пласиран што боље на Гугловим страницама са резултатима претраживања.

 

Место сусрета писаца и маркетара сајта

Surfer SEO је алат за оптимизацију садржаја веб-сајта. Као такав, он је виртуелни простор у којем се спајају активности људи задужених за функционисање и промоцију сајта са активностима људи који стварају његов садржај. Иако маркетар и писац могу бити једна особа, обично је функција креатора садржаја одвојена у односу на администраторе и оне који се баве маркетингом сајта. 

Копирајте успешне методе, не и садржај

Основна премиса на којој почива овај SEO алат је следећа: конкурентски сајтови који се рангирају у самом врху Гуглове претраге на то место доспели су користећи се одређеном методологијом у креирању и објављивању садржаја; уколико на свом сајту приступите управљању садржајем на исти онај начин на који су приступили најбоље пласирани сајтови, и ваш сајт требало би да буде добро позициониран. 

 

Битно је напоменути да је у овом случају реч о примени метода које су се код других показале као успешне, али никако не и о копирању садржаја! 

Деконструкција конкуренције

Главна функционалност апликације је дубинска анализа веб-сајтова (страница) који су пласирани на првој страни резултата претраге (енг. Search Engine Results Page – SERP). На основу темељне анализе, софтвер креира низ сугестија како да оптимизујете садржај сајта према конкретној кључној речи, пружајући следеће информације: 

  • Просечну дужину садржаја (број речи) 
  • Густину и учесталост задате кључне речи
  • Коришћење речи које се делимично подударају са кључном (Latent Semantic Indexing)
  • Скривени садржај
  • Брзину учитавања странице
  • Број карактера у насловној ознаци (title tag)
  • Атрибуте слика на страници (аlt text).

Једноставно речено, ви „задајете теме” у виду кључних речи, а Surfer SEO вам саставља низ савета како да те теме обрадите тако да доспеју на врх резултата претраге по тим кључним речима. 

 

Функција уређивача садржаја (Content Editor) помаже аутору да сачини објаву која је оптимизована за Гугл тиме што идентификује речи које су делимично идентичне са кључном речи. У случају текстова на српском језику, то је махом реч написана у различитим падежима, родовима и бројевима (једнина/множина). Гугл добро (и све боље) распознаје намеру како писца тако и особе која претражује, и бољим пласманом „награђује” веб-странице на којима се уз главну кључну реч, на пример, страница, појављују и речи: страницестраницама или страницом, а снаћи ће се и са списатељицом уз писца

 

Када скенира конкурентске сајтове, Surfer SEO обраћа пажњу и на друге параметре попут структуре садржаја (број речи, број и врста поднаслова, број параграфа, количина слика).

Колико је ризично бити (пре)савестан?

Оно што се писцима допада код алата Surfer SEO јесте једноставност употребе. Они могу да једноставно налепе већ написан нацрт чланка у саму апликацију (или Гугл документе) и да истог тренутка добију конкретне сугестије шта од елемената треба да измене (додају, избаце, модификују): да повећају или смање број речи, бројност илустрација, које кључне речи и њихове варијације да користе, које тачно фразе да убаце итд. За то им није неопходна никаква лиценца − наручилац треба само да им пошаље линк, и они ће читав процес писања моћи да заврше у апликацији, преко веб-прегледача.

 

И док је сам софтвер изузетно прецизан − његови алгоритми педантно израчунавају оптимум за сваки SEO параметар, његов кориснички интерфејс је визуелно допадљив и делимично уређен по принципима гејмификације. О чему је реч? 

 

Реч је о томе да интерфејс напросто мами аутора да чекира појединачне мини-задатке и да за то буде „награђен” све бољим резултатом − скором писања

 

Како му је са леве стране текст у процесу стварања, а са десне скор и списак кључних речи и фраза, које позелене када их дода у довољној количини (исто и за друге поменуте SEO елементе), врло брзо се јавља опасност да писац готово механички почне да „филује” чланак сугерисаним низовима речи. Овакво поступање доводи до апсурдне ситуације и реалног ризика да скор писања додељен од стране софтвера буде и преко 90/100 а да написано и тако објављено буде лоше позиционирано на Гуглу. Зашто?

Намера (ипак) на првом месту (intent vs content)

Прво, писцу предложене кључне речи, фразе и други елементи за оптимизацију садржаја преузети су са већ постојећих страница које се високо котирају на Гуглу. Њихово стриктно и неселективно уношење у структуру чланка, поготово ако се иде тачно редоследом из интерфејса, повећава ризик да Гугл такво писање оцени као плагијат

 

Већ смо рекли да треба копирати метод, а не садржај. Међутим, у овом аспекту коришћења апликације, граница између та два је до извесне мере релативна. Мера која смањује ризик од означавања садржаја као плагијата је својеврстан компромис између беспоговорног поступања по сугестијама и писања аутентичног садржаја, што подразумева да писац ствара и употребљава и оне идиоме којих се конкуренција није досетила. 

 

Овде уочавамо уједно и највећу ману овог софтвера − он не прави никакву видљиву поделу на битне и мање важне SEO елементе које би требало кориговати, и тешко је објашњиво због чега креатори нису ту функционалност уврстили у иначе сјајан програм. 

 

Други ризик да вам чланак буде лоше пласиран при претрази произлази из првог. Софтверов енџин (еngine) јесте одличан, али ће се у поменутим сугестијама скоро увек наћи и оне које никако нису адекватне за оно о чему конкретно пишете. 

 

Ако пишете, на пример, текст о трговању криптовалутама, међу предложеним фразама се могу наћи и курсна листа или економске санкције. Оне, додуше, не би требало да се нађу при врху листе предлога, али ће постојати. На неком другом сајту се некако успешно поклопило писање о курсној листи и биткоину на истој страници, али би у вашем случају то могло да буде директно контрапродуктивно. 

 

Зато је битно увек имати на уму да је за Гугл и од content-a (садржаја) важнији intent (намера како писца тако и особе која претражује) . Ако као стваралац писане речи успете да избегнете замку шаблонизованог испуњавања задатака и схватите Surfer SEO као алат који, као и сваки, поседује одређена ограничења при употреби, можете га претворити у моћно оруђе за оптимизацију садржаја. 

 

Исте замке морају да се клоне и маркетари − ако им копирајтер испоручи текст са Surfer SEO скором 90+, велике су шансе да је његов труд био више оријентисан на дизање скоринга него на писање аутентичног садржаја који је предуслов за добро пласирање веб-сајта на претраживачу.

Душан Катиловић

Каријеру слободног новинара почео је у 1991, у својој 16. години, сарађујући углавном са медијима посвећеним информационим технологијама. “Декретом” власника тада матичног медија, почетком двехиљадитих, бива прекомандован из новинарства у воде продаје и маркетинга, у које у пуном обиму закорачује након свршетка постдипломских студија биохемије и права. Након кратке, али...

Више о аутору →

Прочитајте и