Када и како се родила идеја за Радозналог врапца?
Тијана Миркајловић: Било је то почетком 2019. године, када сам постала тетка и желела да братанцу Виктору подарим савршен поклон, који ће му остати успомена за цео живот. И шта сам урадила? Села сам и написала причу о томе како је он дошао на свет и то илустровала. Мало је рећи да су сви били одушевљени.
Како се то поклопило са мојим завршетком студија психологије, помислила сам да би то могла бити сјајна бизнис идеја. Пошто ништа нисам знала о покретању бизниса, окупила сам тим – породицу и пријатеље, који су ми помогли око спровођења идеје у дело, а с временом су сви они постали и пословни партнери.
Ко чини ту „осовину” Радозналог врапца?
Срђан Миркајловић: Поред супруге Тијане, која се бави писањем, ја, као дипломирани фоновац, задужен сам за програмирање. Ана Миркајловић, моја сестра, а Тијанина некадашња колегиница са студија психологије, и данас заова, ради на илустрацијама.
Стефан Милић, који је био бренд менаџер у фирми Sport Vision и консултант у фирми PwC, и Никола Шурлан, који је имао стаж у Техноманији и Филип Морису, представљају саветнике помоћу којих смо донели добре пословне одлуке и поставили здраве темеље.
Чиме се данас бави Радознали врабац?
Тијана Миркајловић: Бавимо се израдом персонализованих књига за децу, која постају главни јунаци својим именом и ликом. Књиге су написане здруженим снагама филолога и психолога, тако да поруке које оне носе су психолошке, васпитне и моралне. Дете се потом кроз ту персонализацију идентификује са својим ликом и лакше усваја те поуке, што је чак и научно доказано. Читав концепт су аминовали психотерапеути Зоран Миливојевић и Дарка Крсмановић, који имају прегршт искуства у раду са малишанима.
У коначници, желели смо да наше књиге буду васпитног, забавног и едукативног карактера, и верујем да смо у томе успели.
Сваки почетак је тежак. Како сте дошли до првих клијената?
Тијана Миркајловић: Најпре смо сели и направили бизнис план. Кад смо њега сковали, прешли смо на израду сајта и прве три књиге: „Новогодишња авантура”, „Свет осећања” и “Лепо сањам”. Пошто је читава замисао била да искључиво продајемо путем сајта, почели смо да улажемо у дигитални маркетинг и тако смо долазили до клијената.
Истини за вољу, имали смо и велику срећу у виду наших сарадника јер без њихових стручних савета Радознали врабац не би толико порастао – након четири године послује на чак осам тржишта.
Који је највећи пословни изазов са којим сте се суочили?
Тијана Миркајловић: То је дефинитивно штампање књига. Колико год је нас петоро имало знања и искуства из разноразних области, нико од нас се није сусретао са самом производњом. Искрено, ми смо у читав овај подухват ушли са идејом да се бавимо креативним делом, а да производњу препустимо штампарији.
Убрзо смо схватили да је таква поставка ствари осуђена на пропаст. Једноставно, никако нисмо могли да наиђемо на разумевање штампарија. Да, испрва смо имали мали тираж, али истовремено нико није веровао у наш потенцијал. Па се због тога дешавало да производна цена буде у рангу продајне.
Стога, одлучили смо да преузмемо ствари у своје руке и почнемо сами да штампамо књиге, што се испоставило као пун погодак јер смо имали бољу контролу над квалитетом. Кренули смо са једним штампачем, а данас имамо машине које су најбоље на тржишту за дигиталну штампу.
У коначници, уз квалитет садржаја, то нам је био главни приоритет, а то потврђују и десетине и десетине хиљада клијената, када узму неку нашу књигу у руке.
С временом се тим ширио. Колико је било изазовно наћи праве људе?
Срђан Миркајловић: Веома изазовно. Испрва нисмо имали потребу да ангажујемо додатну радну снагу јер смо све постизали сами. Међутим, посао се развијао и, миц по миц, нисмо више стизали да стварамо нови садржај и да се бавимо оперативним делом.
Зато смо нешто тик пре короне ангажовали две особе. Срећа у читавој тој пандемији и несрећи била је да се продаја производа обављала путем интернета, па цела ситуација и није оставила већег трага. Прве позиције које смо попунили биле су у сегменту корисничке подршке и производње. Како је посао растао, појачавали смо се у департману илустрације и маркетинга.
Што се тиче одабира људи, нама је одувек најважније било да се та особа уклопи у тим и да дели нашу визију, а што се тиче знања – ми га имамо у прстима и верујемо да можемо да помогнемо свакоме да савлада било какву препреку на коју наиђе на радном месту.
Колико књига имате у понуди и за које све узрасте?
Тијана Миркајловић: Тренутно имамо 11 књига и неколико у изради које би требале да изађу почетком 2024. године. Када је реч о узрасту, за децу до 3 године имамо књигу „Лепо сањам”, која детету демонстрира рутине пред спавање, као што је клопање вечере, купање, прање зубића, облачење пиџаме, итд. Истовремено, те књиге су намењене томе да родитељи и деца проведу квалитетно време заједно и додатно се зближе.
Са друге стране, за децу од 4 до 7 година, на пример, имамо књигу „Свет осећања”, која их учи емотивној писмености. Рецимо, књиге за ђаке прваке се баве усвајањем правила, самопоуздањем и храброшћу.
Како изгледају кораци прављења књиге на сајту?
Тијана Миркајловић: За почетак, клијент има увид у комплетан садржај књига, где су објашњене поруке које се усвајају путем ње и за који су узраст. Када изабере жељену књигу, следи уписивање имена детета. Наредни корак је прављење аватара детета, где се бира боја косе и очију, фризура.
Напослетку, постоји могућност да клијент дода фотографију детета, као и посвету. То није обавезно, али заиста је фин детаљ који чини књигу трајном успоменом. Треба напоменути да је читав процес персонализације бесплатан.
Колико се чека на персонализовану књигу?
Срђан Миркајловић: Ако говоримо о Србији, рок испоруке је од 3 до 7 радних дана. У случају да се ради о иностранству, односно иностраним тржиштима на којима послујемо, онда је то до 10 радних дана.
Знате ли можда колико сте до сада одштампали књига?
Тијана Миркајловић: Готово засигурно преко 140.000. У то убрајамо и књиге које су одштампане за инострана тржишта, где смо извршили „пробој”. Дакле, поред Србије, послујемо још и у Босни и Херцеговини, Хрватској, Румунији, Бугарској, Чешкој, Словачкој и Пољској. Такође, планирамо да до краја 2023. године радимо и за немачко тржиште. Иначе, садржај књига је исти као и код нас – само је преведен на матерњи језик тог тржишта и за свако тржиште имамо засебан сајт.
Да ли је замисао одувек била да ово буде физички производ?
Тијана Миркајловић: Апсолутно. Зато што желимо да понудимо алтернативу дигиталним садржајима и да деца заволе папирно издање књиге. Мислим да смо у томе донекле и успели зато што се малишани одушеве када их узму у руке и на полеђини виде своје фотографије.
Срђан Миркајловић: Да, времена се мењају и није да се ми залажемо за то да дете не треба да има било какав контакт с телефоном и рачунаром, али просто верујемо да, уз књигу, оно има много веће шансе да развије машту и заволи читање.
Какви су вам планови за даље?
Тијана Миркајловић: Имамо разне идеје, што за нова тржишта, што за нове производе. Треба напоменути да имамо и други бренд и компанију, Љубав у корицама, које смо покренули у јануару 2022. године. Реч је исто о персонализованим књигама, али за одрасле. Иницијална идеја је била да оне буду за заљубљене и парове у браку, али с временом смо их проширили и на друге односе: између сестара, другарица, кума, итд.
Срђан Миркајловић: Као и код Радозналог врапца, и овде постоји могућност персонализације. Заправо, ово је идеалан персонализовани поклон, а то је нешто са чиме имамо искуства на претек. Сам циљ овог бренда и јесте да се добро позиционира у персонализованом премиум гифт сегменту, где заиста желимо да дамо неку вредност кроз наше производе.
Посао сте организовали тако да се ваш сајт налази у центру свега. Зашто сте одабрали .rs домен?
Срђан Миркајловић: Мимо чињенице да је бизнис покренут у Србији, као неко из техничке струке, увелико сам знао да Гугл, као претраживач, много више вреднује .rs домен од .com. Такође, захваљујући партнеру Стефану, нисам се „залуђивао” са другим доменима, што је својствено нама програмерима након мало тестирања.
Што се тиче сајтова за друга тржишта, за разлику од неких наших конкурената, све смо прилагодили тржишту на којем наступамо: од садржаја до домена. Та пракса се показала као премија, што и сами резултати показују.