Кладите се на црно: Црни петак, Ноћ вештица или петак 13!

Е-пословање Маркетинг

Већ дуго година „црни дани” привлаче огромну пажњу купаца, генеришу озбиљну продају, и као такви не би смели бити пропуштени, било да сте купац или продавац.

 

Сложићемо се сви да ту има много више од саме продаје, јер она долази као последица, будући да вас је продавница привукла својом креативношћу. А од сваке акције, па и ове, можете много да научите о својим купцима, њиховим навикама, жељама и потребама.

 

Чињеница је да су компаније које организују овакве и сличне акције себе приказале на другачији начин и изашле из калупа стандардних начина промоције.

Некад vs сад

Чињеница је да је увек било тешко придобити новог купца. Свако доба је (до)носило своје проблеме и изазове, а данас ће компаније урадити (буквално) све како би остале у трци.

 

Једна од таквих ствари јесте креирање продајних подстицаја за одређене дане, настојећи да се наметну новим, али и старим купцима. Другим речима, императив да се испрате све акције, као и да се креативно изненаде купци све више је присутан. Јер, не заборавите, не утичу све кампање на сваког купца, а на овај начин таргетирате потпуно другачију популацију купаца, што има своју вредност.

 

С тим у вези, а у складу са периодом године у коме се налазимо, сада је право време да се припреме кампање које ће анимирати постојеће, али и привући пажњу потенцијалних купаца. 

 

Иако смо ове године пропустили „петак 13”, не треба да очајавате, ускоро нам стижу друга два датума.

 

Ноћ вештица

(*енг. Halloween)

 

31. октобар 2021. године

 

Црни петак

(*енг. Black Friday)

 

26. новембар 2021. године

Како „црну боју” повезати са нечим што је позитивно?

Наиме, без обзира на „тамну страну” ових кампања, чињеница је да ће за сваки од наведених датума ваши купци очекивати попусте! Поставља се питање: „Да ли и ви желите да учествујете?”

 

Уколико је одговор на постављено питање потврдан, онда је време да заврнемо рукаве, урадимо анализу тржишта и понуду конкуренције, и покушамо да се разликујемо. Такође, желимо да оставимо одличан утисак, повећамо продају и аквизирамо нове купце! Ситница, зар не? У своју одбрану, нигде нисам рекао да је ово лако, али да ће бити занимљиво – то гарантујем!

Storytelling и његова важност у продаји

Садржај и начин на који се тај садржај представља имају кључну улогу у резултатима кампање. Узмите у обзир чињеницу да ће већина ваших конкурената имати кампање за исте дане и датуме, па се поставља питање начина на који ће се неко истаћи.

 

Сторителинг је управо та „додата вредност” која ће купца увести у вашу продавницу кроз занимљив садржај и причу која је прилагођена кампањи и вредностима које компанија заступа.

 

Један од циљева сваке акције, па и ове, јесте да можете много да научите о купцима, њиховим навикама, жељама, потребама, али и каналу продаје или начину плаћања које купци највише воле. 

Стратегија и сегментација

Већина стратешких одлука, као и одлука у вези са кампањама и/или оглашавањем полази од једноставних питања: ко нам је таргет/циљна група одређене кампање, шта желимо да постигнемо, на који начин желимо да их таргетирамо и кроз које канале, на коју одредишну страницу (landing page) их водимо и слично.

 

Овога пута је потребно урадити мало више, јер, уколико компанија до сада није радила овакве и сличне кампање, неопходно је прилагодити визуале, одабрати адекватне производе, изабрати одговарајуће канале комуникације за изабрану таргет групу и, напослетку, одредити буџет.

Надовежи се и уживај

Кампање које, као ове на пример, имају јаку офлајн и медијску кампању, могу се искористити да се промене навике купаца. Конкретно мислимо на то да ће купци, понесени добрим акцијама, много лакше одлучити да потроше више новца и/или купе више артикала одједном, будући да овакве акције имају рок трајања. Управо то временско ограничење може да помогне приликом процеса одлучивања. Овде говоримо о две метрике: просечној вредности поруџбине и просечном броју поручених артикала. Обе су од кључног значаја за пословање и одрживост вашег пословања на дуге стазе и уколико их до сада нисте пратили, предлажем да сада почнете.

 

Али, резултат неће доћи сам од себе.

 

Потребно је да припремите одговарајуће производе, по могућству креирате везане сродне производе (*енг. Bundle’s), осигурате брзу и сигурну испоруку, обезбедите начине плаћања и, наравно, попуст или неки други бенефит за купце.

 

На пример: Само мали број интернет продавница код нас нуди додатно паковање производа на поклон, што вас, у комбинацији са горе наведеним, може издвојити од конкуренције. 

Листа чекања!

За овакве и многе друге сличне акције, можете уједно да креирате и кампању за аквизицију нових купаца. Како? Пружите купцима јединствено искуство и дајте им прилику да се на посебно креираној landing страни пријаве да они први добију поруку када акција крене. 

 

Од изузетног значаја је садржај који ћете на поменутој продајној страни приказати купцима, као и како ће он бити презентован. 

 

Потрудите се да они купци који су вам указали поверење и са вама поделили своје контакт податке, добију благовремену информацију да акција почиње, али и прилику да купе пре осталих купаца. 

 

Издвојите и њима бенефит, поготово уколико су нови купци, а то, наравно, искомуницирајте пре почетка акције, те дајте свима једнаку могућност да се пријаве.

 

Ово је једна од оних “win-win” кампања, где се на леп начин може урадити и аквизиција и пружити брига о постојећим и новим купцима.

Ограничења

Такође, не треба заборавити да наведене кампање имају и нека друга „ограничења” или, можда боље речено, препреке, а у зависности од тржишта на коме послујете.

 

Код нас, највише замерки се приписује Ноћи вештица и Црном петку, јер немају везе са Србијом, православном вером или нашим навикама/обичајима. Слично је и у окружењу.

 

С обзиром на то да се о свему пита већина, треба да знате да чак и домаће онлајн продавнице праве одличне продајне резултате са наведеним кампањама.

Мишљење аутора

Уколико сте и пре радили акције за наведене датуме, сада је потребно да урадите детаљну анализу целокупне кампање и уз мале преправке и дораде, покушате да надмашите прошлогодишње резултате!

 

Уколико је ово пак нешто ново за вас, ставите се у положај купца и припремите се, креирајте одличну понуду и изаберите посебне производе, пратите конкуренцију и будите спремни да се прилагодите чак и у току акције.

 

Овде долазимо до можда и кључне ствари, а то је став. Оставите своје мишљење по страни и тестирајте кампање на својој е-продавници. Тестирајте реакцију купаца. Какав год продајни резултат био, можете много да научите о купцима, њиховим навикама и жељама. Донесите резултате на основу бројева и смањите могућност грешке.

 

Да ли ове године спремате нешто „страшно” за своје купце?

Иван Танасковић

E-Commerce менаџер са преко 15 година искуства у интернет продаји на домаћем и иностраном тржишту. Досадашњу каријеру је градио кроз E-Commerce стартап компаније, ритејл ланце и телекомуникације, увек радећи у сектору за интернет продају. Вредно бизнис искуство стекао је водећи једну од највећих интернет ритејл продавница код нас - Теhnomanija.rs....

Више о аутору →

Прочитајте и